یک دهه پژوهش: تحلیل استنادی دو فصلنامه تربیت اسلامی (1384−1394)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه قم

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علم‌سنجی دانشگاه تهران

3 کارشناس علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم.

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام ‌شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهره‌گیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبه‌شونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیل‌ها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مؤلفه چیستی «رویکرد فضیلت‌گرایی دین‌ورزانه» است و در مؤلفه چگونگی (برنامه‌ریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Referencing analysis of biannual Islamic education journal (1384-1394)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Mohammadi 1
  • Masomeh Hassan Khani 2
  • Masoumeh Omid 3
1 assittant professor, librarianship department, qom university,
2 MA in science metrics, university of Tehran,
3 BA in librarianship, Qom university
چکیده [English]

The present research is a documentary analysis of the articles published in biannual journal of Islamic education. In this investigation 20 issues of the journal, including 151 articles, were analyzed. The findings revealed that all the references were 4023 which showed average of 26.64 for each article. Most   of the references were books, 72.6%, articles, 20.8%, respectively. Regarding the language of the references, Farsi sources were 60.3%,   and English sources 19.7%, respectively. The most old books were Latin , 16  years and1 month, and the  newest was Farsi , 8 years and 4 months.  The most referenced books were Quran, Al Mizan Fi Altafsir, and Nahjolbakagheh; the most referenced scholars were Mohammad Hosein Tababtabaie, Morteza Motahari, and Khosro Bagheri.  The most referenced journals were Islamic education, Howzah  and Univresity, and Knowledge. Self-citation rate for the authors was 2% of the total references.

کلیدواژه‌ها [English]

  • referencing analysis
  • education
  • biannual journal of Islamic education