شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء

3 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

این مقاله می‌کوشد شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم را شناسایی کرده، مؤلفه­های کلیدی زیبایی و زیبانمایی را از آن استنباط و دلالت­های آن­ برای حیطه هدف­گذاری برنامه­ریزی درسی را استخراج کند. در این پژوهش برای تأمین اهداف فوق از روش توصیفی- تحلیلی محتوای متن استفاده و سپس یافته­های تحقیق توسط صاحب­نظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده­است.
 بر مبنای این پژوهش دلالت­های استخراج شده از شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف­گذاری برنامه درسی در دو دسته قابل تقسیم هستند که مهمترین آن­ها عبارتند از: 1. درک، باور و توجه به زیبایی‌های حق، کلام حق، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات حق؛ زیبایی­های اعتقادی و عملکردی برای نورانی کردن درون و برون؛ تزیین زشتی­ها توسط شیطان؛ زشتی­های اعتقادی و عملکردی به عنوان عامل ظلمانی شدن درون و برون؛ 2. پرورش مهارت­های رضایتمندی از خالق زیبایی­ها؛ لذت بردن از زیبایی­های حق، کلام او، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات او؛ لذت بردن از زیبایی­های اعتقادی و عملکردی؛ تنفر از زیبایی­های کاذب اعتقادی و عملکردی ظلمت­آفرین؛ تعامل عاطفی و معنوی با زیبایی­ها؛ توانمندی­های مشاهده غیر عینی و غیر مادی (درک باطنی)؛ پرورش مهارت­های تولید مصنوعات زیبا؛ پرورش فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از رذایل اخلاقی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Cognizance of easthetic Concept Network implications in Holy Quran For target of curriculum

نویسندگان [English]

  • S.Elham Aghaie 1
  • Ensieh Zahedi 2
  • Jamile Alomolhoda 3
چکیده [English]

Formation of aesthetic conceptual network, inferring the key parameters of aesthetic
and extraction of the implications for curriculum planning are the main aims of this
research. To reach the aims, the methodology used is documentary−analytic of
content analysis and then the findings are validated through an expert−consulted
questionnaire in the field. The implications are as follows: (1) comprehending,
believing, and paying attention to the beauty of God, the words of God, the creation
(whether macrocosm or introversion) in order to manistefation of God, functional
and doctrinal beauty to brighten the inside and outside, decoration of vices by Satan,
functional and doctrinal vices as the factors affecting the darkness of inside and
outside; (2) development of satisfaction skills form the creator of beauties, enjoying
the beauty of the God, the words of God, and the creation of the world in order to
manifest, enjoying functional and doctrinal beauties, hatred of darkening pseudo
functional and doctrinal−beauties, emotional and spiritual interaction with beauties,
empowering of non−material nonobjective observation (internal discernment),
empowering the skills for production of beautiful products, development of moral
virtues and refinement of self and avoiding moral vices

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • curriculum planning
  • aesthetics and training
  • conceptual network of beauty