راهبردهای بنیادی تبلیغات در تعلیم آموزه های دینی و تربیت اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رسانه‌ها بر آموزش شیوه‌های مؤثر امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از روش تحقیق همبستگی است. این تحقیق نشان داد تلویزیون مؤثرترین رسانه در زمینه آموزش شیوه‌های موثر امر به معروف و نهی از منکر است و از بین شبکه‌ها، شبکه چهار نیز در این امر پیشتاز بوده است؛ تبلیغات با جاذبه احساسی دارای بیشترین اثربخشی است؛ روش پرسش و پاسخ در مقایسه با روش سخنرانی به طور معناداری اثربخشی بالاتری دارد؛ و در مقایسه دو استان گیلان و خراسان رضوی، اثر بخشی آموزش شیوه‌های مؤثر امر به معروف و نهی از منکر در استان خراسان رضوی در سطح بالاتری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of media and advertising techniques effective in teaching commanding right and forbidding wrong

نویسنده [English]

  • Ziba Kazemian
چکیده [English]

This applied research article shows that advertising and promotional media influence
effective teaching practices on enjoins what is right and what is forbidden. It was
found that Television is the most influential media on the teaching practices. Also
among the channels, channel four has been at the front. Also impact of promotional
appeal on the effectiveness of advertising was proven that Q&A method has
significantly higher effectiveness in comparison with the lecture method. In
comparing two provinces of Gilan and Khorasan Razavi, the latter was found to be
at a higher level of education effective practices. This article reviews new strategies
in advertising and utilization of them in the training of religious teachings is
discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • enjoin what is right and forbid the wrong- Religious Media - Advertising strategies - advertising message Attractions