تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

پژوهش حاضر به طرح ملاحظاتی انتقادی درباره مباحث دو فصل نخست از جلد اولِ کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، نوشته دکتر خسرو باقری می‌پردازد. مؤلف این کتاب در فصل نخست، به طرح سه رویکرد به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین ویژگی‌های آنها پرداخته و با برشمردن برخی نقاط ضعف دو رویکرد نخست، رویکرد سوم را به عنوان رویکرد مختار خود در کتاب برگزیده است. فصل دوم کتاب نیز به بحث از سه روش: (1) تحلیل و تفسیر مفهومی، (2) استنتاج به صورت قیاس عملی، و (3) تحلیل (شبه) استعلایی اختصاص دارد.
ملاحظات انتقادی پیرامون مطالب فصل اول، در بخش نخست مقاله و در دو عنوان «ملاحظات عام و بنیادین» و «ملاحظات موردی و محتوایی» ذکر شده است. انتقادات وارد به فصل دوم نیز در بخش دوم مقاله و در ذیل سه عنوان «ملاحظات عام و بنیادین»، «ملاحظات موردی و محتوایی ناظر به هر یک از روش‌ها» و «ملاحظاتی درباره کاربرد روش‌ها در دیگر فصول کتاب» نظم یافته‌اند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Considerations on approaches and methods of Islamic educational philosophy

نویسنده [English]

  • Ali Latifi
چکیده [English]

This article represents some critical considerations about the first two chapters of the
first volume of "An Introduction to the Philosophy of Education in the Islamic
republic of Iran", written by Khosrow Bagheri. In the first chapter, the author
introduces three approaches to Islamic Philosophy of Education and after explaining
their characteristics and pointing out some disadvantages of the first two, chooses
the third approach as a foundation for his work. The second chapter discusses three
methods in Philosophy of Education, which are: (1) Conceptual analysis and
interpretation, (2) Practical syllogism, and (3) (Quasi-) transcendental analysis.
Critical considerations of the first chapter of the book are discussed in the first
part of this article, including "General and foundational considerations" and
"Particular considerations". Also, the second part of the article analyzes the second
chapter of the book, emphasizing on "General and foundational considerations",
"Particular considerations about each method" and "Considerations about the
application of these methods in the book".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Philosophy of Education
  • Khosrow Bagheri
  • Methodology of Educational Research
  • Practical Syllogism
  • Conceptual Analysis
  • Quasi- Transcendental Analysis