@article { author = {Banari, Ali Hemat}, title = {Towards an Attitude about New Concept of Islamic Education with an Emphasis on Quranic Verses and Narrations}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {7-40}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  To present the concept of Islamic Education mainly the term“Education” is used. The question which  is addressed here  is that  the word “Education” really  sufficient?  or  in Islamic Teachings do some other terms exist which should be paid attention together with  the word “Education” ? The term  “Education” looks not to be sufficient and it is necessary to analyse some other terms along with this term such as: emanation, guidance, development, purification, edification, correction  and through considering the concept of all these words, the most comprehensive  concept of  Islamic Education should be derived. Since we have to  use  a term, the author believes that the term “Islamic Correction “Is more appropriate than Islamic Education"? Through this article the above mentioned terms are analysed deeply from the perspective of Quranic verses, narrations and linguistics. At the end of the article the author concludes that the term “Islamic Correction “ can be considered as the most preferred t}, keywords = {education,Conduct,Euolution,Improvement,purification,edification,Sanctification,Purishment,Islamic education}, title_fa = {در تکاپوی ارائه مفهومی نو از تربیت اسلامی با تأکید بر آیات و روایات}, abstract_fa = {برای ارائة مفهومی از آنچه که از آن به «تربیت اسلامی» یاد می‌شود، تاکنون عمدتاً واژة «تربیت» مورد اهتمام واقع شده است؛ ولی آیا براستی این واژه به تنهایی کفایت می‌کند و یا اینکه در آموزه‌های اسلامی واژه‌های دیگری هست که از بررسی مجموع آنها می‌توان تربیت اسلامی را ارائه نمود؟ به نظر می‌رسد که واژة «تربیت» به تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است در کنار آن واژگانی چون «تنشئه، هدایت، رشد، اصلاح، تزکیه، تهذیب، تطهیر و تأدیب» نیز مورد بررسی قرار گیرد و از مجموع آنها مفهوم جامع تربیت اسلامی را ارائه نمود و چون به ناچار باید واژه‌ای را برای آنچه از آن به «تربیت اسلامی» تعبیر می‌شود، برگزید؛ واژة «تأدیب اسلامی» مناسب‌تر از واژة «تربیت اسلامی» باشد. این مقاله درصدد بررسی این موضوع است. از این رو، ابتدا واژة تربیت اسلامی به تفصیل از نظر آیات، روایات و لغت‌شناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس واژگان دیگر، به اختصار مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بیان وجوه ترجیح واژة تأدیب درنهایت تعریف موردقبول از تربیت اسلامی ارائه می‌گردد.}, keywords_fa = {تربیت,هدایت,رشد,اصلاح,تزکیه,تهذیب,تطهیر,تأدیب,تربیت اسلامی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_59.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_59_0ba1e00bcbda8aad503e8ecfc383a08a.pdf} } @article { author = {Beheshti, Saeid and Ahmadi Niya, Maryam}, title = {Explanation and Analysis of Feminism from Educational Perspective and Criticizing it from Islamic Education Viewpoint}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {41-88}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {One of the cultural streams claiming the defense of women’s rights is Feminism which its background comes back  to 17th century . Feminism  proposes some views in different areas such as Education. This article is to explain the Educational theory  of  Femenism  including the goals, programs and educational methods,  then the authors try to analyze them based on  Islamic educational views.  }, keywords = {Femenism,Islamic education,Educational theory}, title_fa = {تبیین و بررسی نظریه تربیتی فمینیسم و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی}, abstract_fa = {یکی از جریانات مدعی دفاع از حقوق زنان، رویکرد فمینیستی است، که برخی سابقة آن را به قرن 17 میلادی بازمی‌گردانند. این رویکرد در قلمروهای مختلف از جمله در تعلیم و تربیت به اظهار نظر پرداخته است. این مقاله، نظریة تربیتی فمینیسم را در زمینة دیدگاههای نظری، اهداف، برنامه و روشهای تربیتی تبیین و در ادامه آن را با اتکا به متون اسلامی در قلمروهای پیش گفته نقد و بررسی کرده است.}, keywords_fa = {فمینیسم,تعلیم و تربیت اسلامی,نظریه تربیتی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_60.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_60_99c0dd18a060b8b44a44bf17be1ec6cd.pdf} } @article { author = {Beheshti, Mohammad}, title = {Sex Education from Feiz Kashani’s Viewpoint}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {89-113}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {Having a proper and realistic attitude to sexual instinct and managing it, can be an effective factor for perfection of individual happiness , an approach toward modification , spiritual promotion and relaxation   and peace in human society  whereas unsuitable  dealing with this instinct whether to choose the excessive way or negligent way, undoubtedly  is harmful and challenge seriously the individual’s relaxation  and peace, corrupt the families and society  and body and spirit health . The article is to analyze sextual education from Feiz Kashani’s   view pointin three chapters:  First;Theoretical basis of  sextual education  ,second ; sexual information and its education methods, and third : regulation and handling of sexual instinct  . Some other subjects such as man and woman relations, sextual education pathology are also discussed}, keywords = {sexual education,Sexual information,Regulation and handling of sexual instinct,Orientation of sexual instinct,gratification}, title_fa = {تربیت جنسی از منظر فیض کاشانی}, abstract_fa = {نگاه صحیح و واقع‌بینانه به غریزة جنسی و ارضاء‌، هدایت و جهت‌دهی آن عاملی در جهت تکمیل، تکامل و سعادت فرد و راهکاری برای اصلاح، ارتقای معنوی، آرامش و آسایش جامعه بشری است. اما برخورد ناصواب و رفتار نامناسب با آن و پیمودن مسیر افراط و آزادی جنسی و یا مسیر تفریط و سرکوب، بدون تردید آسیب‌زاست و آسایش و آرامش افراد، خانواده‌ها و جامعه را تباه و سلامت جسم و جان و سعادت و کمال انسان را از بین می‌برد و جامعه بشری را با چالش‌های فراوان مواجه می‌سازد. در این مقاله، تربیت جنسی از نگاه فیض کاشانی در سه بخش به اختصار بررسی می‌شود: نخست، مبانی نظری تربیت جنسی؛ دوم، دانستنی‌های جنسی و شیوة‌ آموزش؛ و سوم، تنظیم و تعدیل غریزة جنسی.}, keywords_fa = {تربیت جنسی,دانستنی‌های جنسی,ارضاء,هدایت و جهت‌دهی غریزة جنسی,تعدیل و تنظیم رفتار جنسی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_61.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_61_ced20a2b699ce62c8382b6235dda7a8c.pdf} } @article { author = {Shokouhi Yekta, Mohsen and Parand, Akram and Faghihi, Ali Naqi}, title = {A Comparative Study on Child Rearing Styles}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {115-140}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  Child  rearing which includes the popular method for  educating children by parents, plays an important role  in  the way of development and formation of child’s personality. In western countries many researches have been conducted on the different methods and consequences of   child rearing. Based on theses researches four methods of  child  rearing are recognized as follows: Powerfully Child  rearing , Autocratic Child  rearing, Easy  taking Child  rearing and Tolerantly Child  rearing. This classification is based on parents’ responses and requests. In Islamic sources and narrations we face with the child  rearing  methods based on Shia Imams’.The responsibility of child  rearing  belongs to the parent based on Islamic view and in this way they should use the best methods. Each method of child rearing relates to some special behavior in children. For example self respect, school progress and social efficiency are among the characters which are related to powerfully child rearing. As another example, behavior disorders and depression are among the characters which are related to tolerantly child rearing. The present article is to have a coparative study on child rearing methods in western countries from the viewpoint of Islamic scholars so through the article different methods of child rearing and their effects on parent- children relation are characterized and explained.  }, keywords = {Child rearing methods,Islamic education,Psychotic problems,School problems}, title_fa = {مطالعه تطبیقی سبک‌های فرزندپروری}, abstract_fa = {فرزندپروری، به شیوة غالب بر تربیت فرزندان از سوی والدین اشاره دارد و بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان تأثیر به سزایی دارد. در کشورهای غربی تحقیقات گسترده‌ای در مورد سبک‌های فرزندپروری و پیامدهای آن صورت گرفته است و بر آن اساس چهار سبک فرزندپروری مطرح شده است: فرزندپروری مقتدرانه، فرزندپروری مستبدانه، فرزندپروری سهل‌گیرانه و فرزندپروری مسامحه‌کارانه. این طبقه‌بندی بر پاسخ‌دهی و تقاضاهای والدین مبتنی است. در متون و احادیث اسلامی نیز به شیوة تربیت فرزندان از دیدگاه معصومین(ع) اشاره شده است. از دیدگاه اسلامی مسئولیت اصلی فرزندپروری، به عهدة پدر و مادر است. آنها باید برای آموزش و تربیت فرزند، بهترین شیوه‌ها را به کار گیرند. هریک از سبک‌های فرزندپروری با بروز و نگهداری رفتارها و ویژگی‌های خاصی در فرزندان رابطه نشان داده‌اند؛ برای مثال عزت‌نفس بالا، پیشرفت تحصیلی و کفایت‌های اجتماعی ازجمله متغیرهایی است که با فرزندپروری مقتدرانه رابطه دارد. همچنین مشکلات رفتاری، افسردگی و سایر مشکلات روان‌شناختی با فرزندپروری مسامحه‌کارانه مرتبط‌اند. با توجه به اینکه پژوهش‌های مربوط به فرزندپروری غالباً در کشورهای غربی صورت گرفته‌اند و با توجه به اهمیت فرزندپروری و تأثیرپذیری آن از مسائل فرهنگی، مطالعة حاضر با هدف بررسی تطبیقی سبک‌های فرزندپروری در کشورهای غربی و از دیدگاه دانشمندان اسلامی صورت گرفته است. به این منظور سبک‌های فرزندپروری و تأثیر آن بر رابطة والدین و فرزندان و بروز مشکلات رفتاری، شناختی و روان‌شناختی توصیف و تبیین شده است.  }, keywords_fa = {شیوه­ های فرزندپروری,تربیت اسلامی,مشکلات روان‌شناختی,مشکلات تحصیلی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_62.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_62_14a1625ff10511db6214807a555c1933.pdf} } @article { author = {Alawi, Hamid Reza}, title = {The Relevant Factors of Prayer Establishment in Students}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {141-174}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  The goal of this research is to identify and study the situation of the individual prayer, congregational group and Friday (Jomeh) prayers and their relevant factors in the high school and university students. The research method was descriptive and correlational. The statistical population was 94 high schools from Kerman city and the university of Shahid  Bahonar of kerman. The research sample was 27 high schools that 291 high school students were chosen by random sampling method and 400 university students who were chosen by stratified sampling method. The necessary data were gathered by questionnaire. The data analysis was carried out by Bi-dominal, Mann –Whitnney, Kruskal Wallis and Spearman tests. The results of the research showed that sex was effective on the participation of the university students in the congregational (group) prayer.  There was a relationship between the age and the university students’ individual and, congregational (group) Prayer. The diploma average was effective on the students’ participation in the Friday prayer. There was a weak and positive relationship between the scores average of the students in the university and establishing their prayers. Nativity of the university students was effective on establishing their prayers. Residence of the students was effective on their participation on the congregationaland Friday prayer.  }, keywords = {individual prayer,congregational (group) Prayer,Friday (Jomeh) prayer,High school students,university students}, title_fa = {عوامل مرتبط با اقامه نماز در دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های شهر کرمان}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی وضعیت اقامة نماز فرادی، جماعت و جمعه و عوامل مرتبط با آنها در بین دانش‌آموزان دبیرستان ها و دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان در سال 1380انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعة آماری تحقیق، کلیة دانش‌آموزان 94 دبیرستان شهر کرمان بوده که 27 دبیرستان با روش نمونه‌گیری سیستماتیک و تعداد 291 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه از بین آنها انتخاب گردیده است؛ همچنین جامعة آماری دانشجویان نیز شامل کلیة دانشکده‌های مختلف دانشگاه شهید باهنر بوده که 400 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای از بین آنان انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری آزمون‌های دوجمله‌ای، مان - ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان دادکه جنس، پایة تحصیلی و نوع مدرسه بر نماز خواندن (فرادی) دانش‌آموزان تأثیر ندارد. در مورد دانشجویان، جنسیت دانشجویان فقط بر شرکت آنان در نماز جماعت تأثیر دارد. فقط بین سن دانشجویان و شرکت در نمازجماعت آنان رابطه وجود دارد. نوع دانشکدة دانشجویان بر نماز خواندن و شرکت در نمازجماعت آنان تأثیر دارد. معدل دیپلم دانشجویان فقط بر شرکت در نمازجمعه آنان تأثیر دارد. بین معدل دانشجویان و نماز خواندن آنان رابطة معنی‌دار مثبت ضعیفی وجود دارد. بین تعداد واحد اخذ شده و وضعیت نماز دانشجویان رابطة معنی‌دار وجود ندارد. وضعیت بومی بودن دانشجویان بر نمـاز خواندن آنان تأثیر دارد. وضعیت سـکونت دانشجـویان بر شرکت آنان در نمـازجمـاعت و نمازجمعه تأثیر دارد. وضعیت تأهـل دانشجویان بر نماز خواندن، شرکت در نماز جماعت و شرکت در نمازجمعه آنان تأثیر ندارد.}, keywords_fa = {نماز فرادی,نمازجماعت,نمازجمعه,دانش‌آموزان دبیرستان,دانشجویان دانشگاه}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_63.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_63_c4e7c8a30fdc6905da5236f24438480d.pdf} } @article { author = {Faghihi, Ali Naqi}, title = {The Educational Principles of Wife & Husband Relations from Quranic and Narrations Perspective}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {175-216}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {The attitude  including the similarity  of sextual  instinct between  human  and animal, and the lack of  having a religious insight about it in today’s society  are considered as the main pathological factors in human relations spoiling the  basis of the family and  endangering the man’s psychotic health. Being  aware of  the educational principles of   wife & husband relations  from the religious viewpoint. can  make a path  toward  human spirituality and promotion of moral values in society and among familes. Sexual desires, aesthetic motivation, tendency to spirituality and moral virtues, tendency to affection are among the most important  principles which can be extract from some educational  principles. This article is to explain the natural basis and discovered principles through Quranic verses and narrations.   Harmonistic approach and interpretation of  Quranic verses and Shia Imams narrations were used in this article .The results of this research indicates that there are 12 fundamental principles in Islamic sextual  educational system extracted from  Quranic verses and the holy prophet and Shia Imams narrations.  }, keywords = {Foundation of sex education,Principles of sex education,Religious attitude towards,sex education,sex education and promotion of psychotic health}, title_fa = {مبانی و اصول تربیتی در روابط زن و شوهر از منظر قرآن و حدیث}, abstract_fa = {طرز تلقی همانندی انسان و حیوان در غریزة جنسی و فقدان بینش وحیانی در نظام تربیتی در جوامع بشری امروز، ازمهمترین عواملی‌است که بنیان خانواده را متزلزل کرده واخلاق اجتماعی را آسیب‌زده وسلامت روانی بشررا با مشکل‌جدّی روبه‌رو ساخته است. آگاهی از مبانی و اصول تربیتی در روابط زن و شوهر از دیدگاه وحیانی زمینه‌ساز تصحیح نگرش‌ها، رشد تربیت اخلاق اجتماعی و ارتقای سلامت روانی خانواده‌ها خواهد بود. میل جنسی، زیبادوستی، تمایل به معنویت و فضیلت، گرایش به محبت و انس ازجملة این مبانی است که از هریک تعدادی اصول تربیتی استتنباط می‌گردد. هدف این مقاله تبیین این مبانی فطری و اصول کشف شده از آنهاست که در قرآن و حدیث به آن پرداخته شده است. روش این مقاله نیز روش هرمونتیک و تفسیر و تحلیل متون آیات و احادیث معصومان(ع) است. یافته‌های این تحقیق شامل دوازده اصل تربیتی است که در نظام تربیت جنسی از دیدگاه اسلام، محور است و لازم است در آموزش و پرورش دختران و پسران نوجوان و جوان مورد توجه قرار گیرند و شناخت و باور و عواطف و احساسات و اخلاق و رفتار مربی و متربی براساس آنها سامان پذیرد.}, keywords_fa = {مبانی تربیت جنسی,اصول تربیت جنسی,دیدگاه وحیانی در تربیت جنسی,تربیت جنسی و ارتقای سلامت روانی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_64.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_64_8ecd49e7e9056aa6fc6867cb49b9f26e.pdf} } @article { author = {Qaemi Moghaddam, Muhammad Reza}, title = {Preaching and Advising in Qur’an}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {217-255}, year = {2007}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {Preaching and sermon is one the most effective and popular methods in Islamic Education. Based on Quranic verses ,the prophets have profited from  this method  for their  religious propagation and guiding people according to the divine order of God. The author is to study the preaching and advising as an educational method and then extract and explain the characteristics  of the Quranic preaching and sermon in three categories  and their  methods and conditions as well. At the end of the article the author studies the pathology of  preaching.}, keywords = {Islamic education,Sermon,Preaching,Preaching in Quran}, title_fa = {موعظه و نصیحت در قرآن}, abstract_fa = {موعظه یکی از روش‌های عام و مؤثر در تربیت اسلامی است که به شهادت آیات قرآن، پیامبران الهی به فرمان خداوند در تبلیغ و هدایت مردم از آن فراوان بهره برده‌اند. این مقاله موعظه و نصیحت را به عنوان یک روش تربیتی بررسی و ویژگیهای موعظه‌های قرآنی، شیوه‌های موعظه و شرایط لازم در هر یک از سه رکن موعظه را از آیات قرآنی استخراج و تبیین و در پایان آسیبهای موعظه را بیان کرده است.}, keywords_fa = {تربیت اسلامی,موعظه,وعظ,موعظه در قرآن}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_65.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_65_f47a6cd45c8e2a78a9c0f03c263846fa.pdf} }