@article { author = {sabzian, mahtab and Imani, Mohsen}, title = {Lifestyles comparison of shahed and isaargaran families and non-isargaran families: the case of Lorestan families}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {7-27}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to compare the lifestyle of Shahed families with non-isargaran families in Lorestan province done through descriptive-comparative study. To this aim, 460 persons  of the  family householders were selected through random sampling . the sample was calculated through Kocran formula. The data about Islamic lifestyle questionnaire (ILST) in ten parameters (social aspects, worshiping problems, beliefs, ethical problems, financial problems, familial problems, physical health, actional  and intellectual problems, security problems, time management )  were  gathered and analyzed using SPPS-19. The findings revealed that in  worshiping,  beliefs, ethical, financial, familial, physical, intellectual, and  security parameters meaningful differences (p<.05). there was, however, no difference in social function and  time management. Also, there were no differences between males and females in the whole inventory of lifestyle. The only difference is  between  the whole inventory of lifestyle and  its sub-parameters based on level of education and time management. It can be concluded that planning and  education aiming at reinforcing Islamic lifestyle seems necessary}, keywords = {lifestyle,Shahed and Isargaran,comparison}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای سبک زندگی خانواده‌های شاهد و ایثارگر و خانواده‌های عادی استان لرستان}, abstract_fa = {هدف از اجرای این پژوهش بررسی مقایسه‌ای سبک زندگی خانواده‌های شاهد و ایثارگر با خانواده‌های عادی استان لرستان است که به صورت توصیفی مقایسه‌ای صورت گرفت. بدین منظور 460 نفر از افراد سرپرست خانوار خانواده‌های شاهد و ایثارگر و خانواده‌های عادی استان لرستان به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی اسلامی (ILST) در ده مؤلفه (عملکرد اجتماعی، مسائل عبادی، باورها، مسائل اخلاقی، مسائل مالی، مسائل خانوادگی، سلامت جسمی، مسائل تعقلی و عملی، مسائل امنیتی، زمان شناسی) جمع‌آوری و با نرم افزار SPSS-19 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که در مؤلفه‌های عبادی، باورها، اخلاقی، مالی، خانوادگی، جسمی، تعقلی، امنیتی، بین دو گروه نمونه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<). اما در عملکرد اجتماعی و زمان‌شناسی تفاوتی وجود ندارد (05/0p>). همچنین نتایج نشان داد که بین زنان و مردان در کل مقیاس سبک زندگی و کلیه خرده مؤلفه‌های آن تفاوت معناداری وجود ندارد و بین کل مقیاس سبک زندگی و خرده‌مؤلفه‌های آن بر اساس سطح تحصیلات فقط در خرده مؤلفه­ زمان‌شناسی تفاوت معناداری وجود دارد)05/0p<). بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که برنامه­ریزی و اجرای آموزش، با هدف تقویت بیشتر سبک زندگی اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {سبک زندگی,خانواده,شاهد و ایثارگر,مقایسه}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_919.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_919_9ced3402d8775f35d520f9c74b689d9e.pdf} } @article { author = {Sajadieh, Narges and Madanifar, Mohammad Reza and Bagheri, Khosro}, title = {Mediational goals of education in childhood based on Islamic action approach}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {29-55}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  This research is an attempt  to provide a picture of childhood and  the aims of device activities through presupposing Islamic action approach and the anthropological  framework. The methodology of the research is conceptual generalization. To this aim, firstly, necessary conditions of mediational goals are inferred through elevation analysis in order to  elucidate the those childhood conditions that can be actualized. Some of the goals are as follows: health, purity and power of the body, initial familiarity with religious teachings such as human messages, concepts, customs, and  manifestation of religion, increasing the capability of selection, fondling with internal wills, and increase in tendency toward benevolence.}, keywords = {Childhood,goals,education,device,Islamic action theory}, title_fa = {اهداف واسطی "تربیت" در دوران کودکی بر اساس رویکرد اسلامی عمل}, abstract_fa = {پژوهش حاضر بر آن است تا با مفروض انگاشتن نظریه اسلامی عمل و چارچوب انسان شناختی آن، تصویری از دوران کودکی و اهداف فعالیت‌های تمهیدی در آن فراهم آورد. روش مورد استفاده، روش بسط مفهومی است. در این راستا، ابتدا در تحلیلی استعلایی، شرط‌های ضروری اهداف واسطی تربیت،استنباط شده و تلاش شده تا از میان آن‌ها، آن دسته از شرط‌هایی که در دوران کودکی امکان تحقق دارند، در مقام اهداف تمهید در دوران کودکی تبیین شوند. برخی از این اهداف از این قرارند: سلامت، پاکی و قوت جسم، آشنایی اولیه با آموزه‌های دینی شامل پیام‌های انسانی، مفاهیم، مناسک و مظاهر دین، افزایش قابلیت انتخاب و دست­ورزی با امیال درونی و افزایش گرایش معطوف به مصادیق خیر.}, keywords_fa = {کودکی,اهداف,تربیت,تمهید,نظریه اسلامی عمل}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_920.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_920_5fe403fe82443977a67e2e4ce04090a6.pdf} } @article { author = {Zarghami, Hussein and Zaerghami, Mohammad Hussein and Zarghami, Hassan}, title = {The investigation of the effectiveness of Quranic teachings on Quran reading skill in elementary schools: the case of Bardeskan elementary schools}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {57-74}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {This article, through researchical  classical pilot plans, investigates the effects of Quranic-elementary schools teachings, as extracurricular programs, on the  Quranic reading skill of the students. To this aim, the city of Bardeskan was selected for the study and the sample was divided into two groups, namely treatment and control. Each of the groups were tested before and after the classes on reading skills. The only difference was that the  control group did not take part in the classes. The findings revealed that these educational courses had paramount effect on the reading skill of the elementary students.  According the statistics used in the study- mean, standard deviation, network charts, non-parametric tests and especially ANCOVA, it was revealed that accent has showed the most effect. The findings also revealed significant difference in terms of gender. Therefore, it can be claimed that Quranic teachings has had positive effects on the elementary students and at least has achieved some of its goals}, keywords = {: Quranic schools,pretest,posttest,control group,network charts,ANCOVA}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش‎های مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانش‎آموزان مقطع ابتدایی}, abstract_fa = {در این مقاله، با رویکرد تحقیقی طرح‌های آزمایشی کلاسیک، به ارزیابی تاثیرات آموزش‌های مدارس قرآنی، که به صورت کلاسهای فوق برنامه در برنامه آموزشی مدارس اجرا می‌شود، بر روخوانی قرآن پرداخته شده است. برای این منظور، شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب گردید و دو گروه از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. از هر کدام از گروه‌ها، قبل و بعد از برگزاری این کلاس‌های آموزشی، ‌آزمونی در زمینه مهارت‌های قرآنی در بخش‌های مختلف به عمل آمد، با این تفاوت که دانش‌آموزان گروه کنترل در این کلاس‌ها شرکت نکرده بودند. یافته‌ها نشان داد که این دوره‌های آموزشی تأثیر مهمی بر مهارت روخوانی دانش‌آموزان ابتدایی می‌گذارد. بر اساس روش‌های آماری به کار گرفته شده، شامل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای شبکه‌ای، آزمونهای ناپارامتری و به ویژه تحلیل کواواریانس، مشخص شد که بیشترین تأثیر، از طریق آموزش‌های مربوط به لحن به دست آمده است. یافته‌ها همچنین تفاوت معناداری را بین دانش‌آموزان دختر و پسر از لحاظ میزان تاثیرگذاری نشان ندادند. به این ترتیب، می‌توان گفت برگزاری این دوره‌های آموزشی در بهبود روخوانی قرآن مجید در دانش‌آموزان ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است و دستکم به برخی از اهداف خود دست یافته است.}, keywords_fa = {مدارس قرآنی,پیش‌آزمون,پس‌آزمون,گروه آزمایش,گروه کنترل,نمودار شبکه‌ای,تحلیل کوواریانس}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_921.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_921_7b31f7301d80fe91e903c9b0d47c1d42.pdf} } @article { author = {Alam Alhoda, Jamileh and Khaksar, Zeinab}, title = {The investigation of active teaching on self—motivation of the students toward prayer}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {75-99}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to investigate the role of active teaching on self-motivation of the learners to prayer. To this aim, a qualitative study of  a workshop on teaching applied concepts of prayer in terms of  how  the content factors can influence , assessment, learning activities and the student-teacher relations on self-motivation of the learners to prayer were selected as the main research questions. Judgments, selections, and desires of 83 participants in the workshop were used as the inferential source and evaluation of the extent of motivation after the workshop were gathered through interviews and observations. Analysis of data based on conceptual map reveals that on the basis of the issues and  learning situation as well as the extent of internal self-motivation (challenge, curiosity, imagination, and control) in the key elements of the learning-teaching process (content, learning activities, assessment, and learner-teacher relations) and consequently preparation for active participation (mental, actional) of the learners along with emotional  and positive experiences will make a considerable growth in internal motivation of the learners to learning and self-motivated behaviors especially fidelity to prayer. Moreover, use of well-educated and capable  instructors  as well as paying attention to the role of family  particularly in religious education can facilitate the  process}, keywords = {active teaching,self-motivation,teaching prayer}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش آموزان نسبت به نماز}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش‌آموزان نسبت به نماز است . بدین منظور، مطالعه کیفی یک کارگاه آموزشی با موضوع آموزش مفاهیم کاربردی نماز، از حیث چگونگی تأثیرگذاری عناصر محتوا، ارزشیابی، فعالیت‌های یادگیری و روابط معلم و دانش‌آموز بر خودانگیختگی دانش‌آموزان نسبت به نماز، به عنوان محور اصلی اهداف و سوالات تحقیق، انتخاب شده است. قضاوت‌ها، انتخاب‌ها و آرزوهای 38 دانش‌آموز شرکت کننده در کارگاه، به عنوان منبع استنباط و ارزیابی وضعیت انگیزشی آن‌ها، پس از شرکت در کارگاه و از طریق مصاحبه و مشاهده ی عملکرد آن ها، مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل داده های جمع آوری شده بر اساس  نقشه‌ی مفهومی استنباط شده در این پژوهش حاکی از آن است که بر اساس موضوع و موقعیت یادگیری و به میزان تأمین منابع انگیزش درونی (چالش، کنجکاوی، تخیل و کنترل) در عناصر کلیدی فرآیند یاددهی-یادگیری (محتوا، فعالیت‌های یادگیری، ارزشیابی و روابط معلم و دانش‌آموزان) و در نتیجه، زمینه سازی مشارکت فعال) ذهنی – عملی) دانش‌آموز  همراه با تجارب هیجانی و عاطفی مثبت، رشد چشمگیری در انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان نسبت به یادگیری و رفتارهای خودانگیخته آن‌ها به ویژه پایبندی آن ها به نماز به وجود می­آید. علاوه بر این، بهره گیری از مربیان آگاه و توانا و نیز توجه به نقش خانواده، خصوصاً در حوزه‌ی تعلیم و تربیت دینی، تسهیلگر این فرایند خواهد بود.}, keywords_fa = {آموزش فعال,خودانگیختگی,آموزش نماز}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_922.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_922_e3360b5cb8587e96dc02369857a7d8c2.pdf} } @article { author = {Karimi, Abdol Azim}, title = {edification as negative education VS. TADSIEH as affirmative education}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {101-121}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {Superiority of affirmative aspect of education over negative aspect, , and continuous attacks of propogational and cultural plans and programs at schools and cultural centers which are presented without considering the principle of edification (preparation and motivating) is a as a serious challenge in education; this, in its own turn, causes incongruence and sometimes contradiction between the inputs and outputs. This paper is an attempt to compare the negative aspect of education conceptualized through Quranic edification with affirmative aspect, form theoretical, approach and methodological side in order to refer back to the Quranic and mystic –induced pattern. Two basic interpretations in the edification as negative education approach are monotheistic slogan, "there is no God but Allah" and the next slogan" from Allah we come and to him we refer" in the first of which negation of what deviates us from our disposition and in the second of which referring and  elevating restitution to existent thematics and attempt to actualize them}, keywords = {edification,negative education,affirmative education,TEDSIEH}, title_fa = {"تزکیه" به مثابه "تربیت سلبی" در برابر "تدسیه" به مثابه" تربیت ایجابی"!}, abstract_fa = {یکی از چالش‌های اصلی در تعلیم و تربیت امروز، غلبه یافتن وجه ایجابی آن بر وجه سلبی و هجوم بی امان طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در مدارس و مراکز فرهنگی و تربیتی است که بدون توجه به اصل تزکیه (آماده سازی ورغبت انگیزی) ارائه می‌شود و موجب ناهمخوانی و بلکه تعارض و تضاد بین درون دادها و برون دادها می‌گردد. در این مقاله سعی شده است وجه سلبی تربیت در قالب مفهوم قرآنی "تزکیه" از نظر مبانی، رویکرد و روش با وجه ایجابی آن مقایسه گردد تا از این طریق بتوان به الگوی برخاسته از تعالیم قرآنی و عرفانی تربیت بازگشت. دو گزاره بنیادی در رویکرد "تزکیه به مثابه تربیت سلبی" عبارت‌اند از " شعار توحیدی" لا اله الا الله" و دیگری شعار" انا لله و انا الیه راجعون" که در اولی، نفی و سلب آنچه ما را از فطرت خویش دور می‌سازد، و در دومی، بازگشت و رجعت تعالی بخش به درون مایه‌های وجودی و تلاش برای فعلیت بخشیدن آن‌هاست.}, keywords_fa = {تزکیه. تربیت سلبی. تربیت ایجابی. تدسیه}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_923.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_923_a52e023bad97e64a31e5dc084b62f32a.pdf} } @article { author = {Karimi Vala, Mohhammad Reza}, title = {The AHL Al Beyt style of confronting the opposite thoughts and behaviors}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {123-144}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  Considering that one of the important criteria in the custom of AHL Al Beyt is fighting  chaos of disunity and epidemizing the spirit of sympathy  in different thinking  and behavioral aspects in society in order to achieve a positive resultant in the completion of the society; the aim of this paper  is to answer the question " what appropriates such customs in establishing social sympathy is?". The methodology used in the study is documentary-analytic toward drawing features of complete and agreeable society and concluded that the lifestyle of the of AHL Al Beyt  , in confronting opposite thoughts and behaviors , is based on variety along with blocking deviant ways and representing the very righteousness through contradiction of thoughts and valid and organized  perspectives on the bases of intellectual principles and limit will of God.}, keywords = {AHL Al Beyt,Islamic society,pluralism style,social convergence,the very righteousness}, title_fa = {سبک برخورد اهل‌بیت: با اندیشه‌ها و رفتارهای مخالف}, abstract_fa = {با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های مهم در سیره اهل‌بیت (ع) ستیز با آشفتگی‌های تفرقه و فراگیر ساختن روح همدلی در عرصه‌های مختلف فکری و سلوک اجتماعی و سیاسی است، تا از اندیشه‌ها و رفتارهای متفاوت، برآیندی مثبت در مسیر تکامل جامعه پدید آید، هدف این مقاله، پاسخ به این پرسش اساسی است که آیا مقتضای چنین سیره‌ای، با در نظر گرفتن اندیشه‌ها و آرای متغایرِ افراد که بستر تنوع و حتی اختلافِ توقع‌ها، سلیقه‌ها و مواضع می‌شود و می‌تواند منشأ از هم پاشیدگی انسجام جامعه اسلامی گردد، در پی‌ریزی همدلی اجتماعی چیست؟ این تحقیق، با روش اسنادی ـ تحلیلی و در راستای ترسیم مختصات جامعه سازوار و متکامل، به این نتیجه رسید که سبک زندگی معصومین(ع)، در قبال آرا و رفتارهای مخالف، بر مبنای تنوع گرایی همراه با انسداد بی‌راهه‌های گمراهی و انحراف فکری و نمایاندن حق ناب از طریق تضارب اندیشه‌ها و دیدگاه‌های متقن و انتظام یافته بر پایۀ اصول عقلانی و حریم اراده الهی است.}, keywords_fa = {اهل‌بیت(ع),جامعه اسلامی,سبک تکثرگرایی,همگرایی اجتماعی,حق ناب}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_924.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_924_64f2395d5306b78ad94e5bc32c56023a.pdf} } @article { author = {Vojdani, Fatemeh}, title = {Parameters , aspects, and levels of moral development in Quran}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {145-166}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  The aim of this study is achieving a developmental theory of morality congruent with thinking and philosophical basics which can cover all the  effective parameters of morality and rank the moral development. the methodology used in the study is descriptive- analytic. The findings revealed that moral development has five parameters which  consisted of four basic parameters of personal (knowledge, emotions, faith, and moral habits) a background parameters (healthy society and moral patterns) and the development of all these parameters is a necessary condition for the maturity and development of morality. Then, the trilateral levels of development ( levels of humane morality, levels of  normal religious morality, levels of mystic religious morality) are elucidated and explained. Eventually, based on the findings some suggested for improvement of moral education programs.  }, keywords = {}, title_fa = {مؤلفه‌ها، ابعاد و مدارج تحول اخلاقی در قرآن کریم}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به یک نظریه رشد و تحول اخلاقی متناسب با مبانی فکری و فلسفی اسلامی است که بتواند تمام مولفه های موثر در تخلق به اخلاق را تحت پوشش قرار دهد و ارتقای اخلاقی را مرتبه بندی کند. روش انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. یافته ها نشان داد که رشد اخلاقی دارای پنج مولفه اساسی است  که به نوبه خود مشتمل است بر چهار مولفه رشد شخصی ( معرفت، عواطف، ایمان و ملکات اخلاقی) و یک مولفه زمینه ساز( جامعه صالح و الگوهای اخلاقی) و رشد همۀ این مؤلفه ها شرط لازم برای رشد و تحول اخلاقی است. سپس مدارج سه گانه تحول اخلاقی ( مرتبه اخلاق انسانی، مرتبه اخلاق دینی متعارف و مرتبه اخلاق دینی عرفانی) تبیین و تشریح شد و در نهایت، بر اساس یافته ها، پیشنهادهایی برای بهبود برنامه های تربیت اخلاقی ارائه گردید.}, keywords_fa = {مولفه های رشد اخلاقی,مدارج رشد اخلاقی,تفسیر المیزان,تربیت اخلاقی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_925.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_925_7d559785a4ca71ed19e9c607fa200c42.pdf} } @article { author = {Davoudi, Mohammad and Ghandili, Seyed Javad and Shokrollahi, Hassan}, title = {Methods of teaching unity of Divine Actions in Quran}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {10}, number = {21}, pages = {167-190}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {The aim of this paper is to investigate methods of teaching unity of  Divine Actions in Quran. Unity of  Divine Actions is one of the levels of unity and has several instances the most important of which is unity in Creation, unity in Lordship, and unity in Ownership. Utilizing the principles of interpretation, this research reveals that in order to  teach instances of unity of  Divine Actions Quran uses methods such as presupposition, direct inspiration, directing attention to instinctive nature of Divine Actions, thought-provoking, argumentation,  provoking emotions and feelings, presenting objective instances, and reporting the real events.}, keywords = {methods of teaching,unity of Divine Actions,presupposition,direct inspiration,instinct ion,thoughtfulness,argumentation}, title_fa = {روش‌های آموزش توحید افعالی در قرآن}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی روشهای آموزش توحید افعالی در قرآن است. توحید افعالی یکی از مراتب توحید است و مصادیق متعددی دارد که مهم‌ترین آنها توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت و توحید در مالکیت است. این تحقیق که با استفاده از قواعد تفسیر انجام شده، نشان می‌دهد که برای آموزش مصادیق اصلی توحید افعالی در قرآن از روش‌های: مفروض گرفتن، القای مستقیم، توجه دادن به فطری بودن توحید افعالی، برانگیختن تفکر، استدلال، برانگیختن عواطف و احساسات، و ارائة نمونه‌های عینی و نقل سرگذشت‌های واقعی استفاده شده است.}, keywords_fa = {روش آموزش,توحید افعالی,مفروض گرفتن,القای مستقیم,فطری بودن,تفکر,استدلال}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_926.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_926_3e4d11419e6366433660b25a52360781.pdf} }