@article { author = {Badi'eyan Gurti, Razia and Mirshah Ja'fari, Ibrahim and Liaqatdar, Muhammad Javad}, title = {Reasoning and Ways of Reasoning in Imam Hussein’s Personal Conduct, with Emphasis on the Event of Ashura}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {9-23}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {  The present research aims to explain the place of reason and reasoning in Imam Hussein (a.s.)'s sirah (personal conduct) in the event of Ashura. The research having been conducted with an analytical – descriptive method denotes that although in history the event of Ashura is known to have taken place in the form of a military uprising or an epic, in reality, it is an educational approach that has occurred on the basis of wisdom, reason, and intellect. The principle of intellection and reflection can be seen plainly in the acts of Imam Hussein (a.s.) during the incident of Ashura. In this educational occurrence which was to awaken the minds and intellects of the Islamic nation, the rational training of the trainees (companions and addressees of the Imam) is tangible.  }, keywords = {reasoning,Sira of Imam Hussein – peace be upon him,Ashura event}, title_fa = {خردورزی و شیوه‌های خردپروری در سیرة امام حسین(ع) با تأکید بر واقعه عاشورا}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف تبیین جایگاه خرد و خردورزی در سیره امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا با شیوه تحلیلی ـ توصیفی صورت گرفته است. در واقع با وجود آنکه واقعة عاشورا در قالب قیامی نظامی و حماسی در تاریخ مطرح است، رویکردی تربیتی است که بر مبنای خرد و اندیشه شکل گرفته است و اصل تعقل و اندیشه در عملکرد امام حسین(ع) به روشنی قابل مشاهده است. این جریان تربیتی که در راستای بیداری خرد و اندیشه امت اسلام شکل گرفته است، تربیت عقلانی متربیان (یاران امام و مخاطبان) نمود بارزی دارد.}, keywords_fa = {تعقل,سیره امام حسین(ع),واقعه عاشورا}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_132.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_132_6da54cdee54347b0f16f66271202f516.pdf} } @article { author = {Taghavi Nasab, Seyed Najmeh and Mirshah Ja'fari, Seyed Ebrahim and Najafi, Mohammad}, title = {The Necessity of Innovation in Religious Education Methods According to Scientific, Religious and Philosophical Bases}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {25-45}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {In contemporary society the process of religious education should be along and commensurate with today's changes and it must also be innovative in reviewing religious education methods so that it could meet the needs of its addressees. This article aims to study the reasons which substantiate the existence of innovation in religious education. This is a case study research conducted with reliance on narrative and scientific sources. Efforts have been made to study and demonstrate, through such sources, the necessity of innovation in religious education according to religious, scientific and philosophical foundations. The results show that philosophy, religion and psychology underscores the importance of innovation in religious education. On this basis, it is highly important to give more attention to the subject of innovation in religious education}, keywords = {Religious education,innovation}, title_fa = {ضرورت نوآوری در روش‌‌های تربیت دینی از منظر مبانی علمی، دینی و فلسفی}, abstract_fa = {در جامعه معاصر، فرایند تربیت دینی نیز باید همگام و متناسب با تغییرات روز پیش رود تا بتواند جوابگوی نیاز مخاطبان خود باشد. این امر، بازنگری، تجدیدنظر و نوآوری در شیوه‌‌ها و روش‌‌های تربیت دینی را ضروری می‌نماید. هدف از تدوین این مقاله، بررسی دلایلی است که وجود نوآوری در روش‌‌های تربیت دینی را ثابت می‌‌کند. روش پژوهش در قالب مطالعه موردی با استناد به منابع روایی و علمی است و تلاش شده تا با استفاده از این منابع، ضرورت نوآوری در تربیت دینی از منظر مبانی دینی، فلسفی و علمی مورد بررسی قرار بگیرد. نتیجه این پژوهش نشان می‌‌دهد که نوآوری در تربیت دینی به لحاظ دینی، فلسفی و علمی مورد تأکید است و بر اساس این مبانی، لازم است که به بحث نوآوری در تربیت دینی بیشتر توجه شود.}, keywords_fa = {تربیت دینی,نوآوری}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_133.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_133_668f1eaec0d0b2d5fd9471a9e8f2d61c.pdf} } @article { author = {Davoudi, Muhammad}, title = {Deliberating over the aims of Religious belief Education}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {47-61}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {This article seeks to study the goal of religious belief education on the basis of religious doctrines. The research method used in this article is inferential and analytical in the sense that first the concepts of belief, faith and their relationship have been investigated and then the nature of faith and its components according Islamic doctrines have been explained, and also Muslim intellectuals' views concerning those doctrines have been analyzed and expatiated upon. The degrees of faith and its levels have been ascertained and the results have been inferred and explained to explain upon the objective of religious belief education. This research showed that faith (Emān) is the synonym of belief (aqidah) in one sense. The nature of faith in a synonymous sense with belief is nothing but confirmation and acceptance by the heart. This very confirmation and acceptance by the heart has three constituents: cognition, acceptance by the heart and love. Faith has different degrees which arise from the intensity and weakness of its constituents. The degrees of faith are unlimited. Hence, the goal of religious belief education also has three constituents: nurturing of cognition, nurturing of heartily acceptance and nurturing of love. In ideological education, attention should be paid to all these constituents together because a unilateral approach will entail harmful effects. Of course, it is possible that one of the aforementioned constituents may receive lesser attention but the stages of education require that due attention be paid to all of the constituents. Likewise, the goal of ideological education is of various gradations. Thus, in ideological education, a degree of faith should always be set as the target, and plans should be worked out towards reaching it. In addition, it should be noted that ideological education does not come to an end with the implementation of an educational program}, keywords = {religious belief education,faith,belief,constituents,degrees,goal of religious belief education}, title_fa = {تأملی در هدف تربیت اعتقادی}, abstract_fa = {این مقاله درصدد است که هدف تربیت اعتقادی را بر اساس آموزه‌های اسلامی بررسی کند. روش تحقیق این پژوهش روش تحلیلی و استنباطی است؛ بدین صورت که ابتدا مفهوم عقیده و ایمان و رابطة آن دو بررسی شده و سپس چیستی ایمان و مؤلفه‌های آن بر اساس آموزه‌های اسلامی و نظریاتی که دانشمندان مسلمان در تفسیر و تبیین آن آموزه‌ها بیان کرده‌اند، تحلیل شده و مراتب و درجه‌های آن مشخص گردیده و در پایان، نتایج آن در تبیین هدف تربیت اعتقادی استنباط و تشریح شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که ایمان در یک معنا مترادف با عقیده است. ماهیت ایمان در معنایی که مترادف با عقیده است، چیزی جز تصدیق و پذیرش قلبی نیست و همین تصدیق و پذیرش قلبی، سه مؤلفه دارد: شناخت، پذیرش قلبی و محبت. ایمان مراتب و درجاتی دارد که ناشی از شدت و ضعف مؤلفه‌های آن است. بر این اساس، هدف تربیت اعتقادی نیز سه مؤلفه دارد: پرورش شناخت، پرورش پذیرش قلبی و پرورش محبت قلبی. در تربیت اعتقادی باید به همة این سه مؤلفه با هم توجه شود، چرا که یک‌جانبه‌نگری آثار زیان‌باری بر جای خواهد گذاشت. البته ممکن است بر حسب مراحل تربیت، یکی از این مؤلفه‌ها بیشتر یا کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ اما در نهایت باید همة این مؤلفه‌ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین هدف تربیت اعتقادی، امری دارای مراتب است، بنابراین، در تربیت اعتقادی همیشه باید دستیابی به مرتبه‌ و درجه‌ای از ایمان به عنوان هدف تعیین و برنامه‌ها متناسب با آن تدوین شود. علاوه بر این، باید توجه داشت که تربیت اعتقادی با اجرای یک برنامة تربیتی به اتمام نمی‌رسد}, keywords_fa = {تربیت اعتقادی,ایمان,عقیده,مؤلفه‌ها و درجات ایمان,هدف تربیت اعتقادی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_134.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_134_1803fc4ee27fce69ad243d448cd13ec0.pdf} } @article { author = {Soroush Mahallati, Muhammad}, title = {The Legitimacy of Coercion in Religious Education}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {63-73}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {Different methods can be used for religious education in a family environment. In order for a person to find out which method is useful and effective, he should conduct a research into it through experimental studies. When it comes to the permissibility of the method, it is a jurisprudential issue that is answered and dealt with in Islamic sources. This article aims to study two perspectives from a jurisprudential point of view on the permissibility of resorting to "coercion" to make family members adhere to moral standards and religious rules. The theoretical foundation of this article is the domain of amr bil ma'ruf wan-nahy anil munkar (enjoining good and forbidding from evil) and it studies the subject matter only on this basis. This article criticizes the theoretical foundations of the theory that considers coercion in a family environment as legitimate. The article stresses that the important responsibility of "faith protection" and "adherence to moral standards" in a family ought not to be discharged through violent means. Such means and methods are not only ineffective and useless but their legitimacy cannot also be derived from the Islamic jurisprudence}, keywords = {Family,enjoining good and forbidding from evil,coercion,free will,Religious education}, title_fa = {تأملی در مشروعیت اجبار در تربیت دینی}, abstract_fa = {برای تربیت دینی در محیط خانواده، از شیوه‌های گوناگونی می‌توان استفاده کرد، اما اینکه کدام ‌یک از این شیوه‌ها «مفید» و «مؤثر» است، مسئله‌ای است که بر اساس مطالعات تجربی قابل تحقیق و بررسی است، ولی اینکه کدام ‌یک از آنها شرعاً «جایز» است. مسئله‌ای «فقهی» بوده و بر اساس تحقیق در منابع اسلامی، قابل پاسخ است. این مقاله از نگاه فقهی، به طرح دو دیدگاه در جواز استفاده از «اجبار» برای مقید کردن اعضای خانواده به رعایت موازین اخلاقی و شرعی پرداخته است. مبنای نظری این مقاله، قلمرو امر به معروف و نهی از منکر است و صرفاً بر اساس این مبنا، به تحلیل موضوع پرداخته شده است. این مقاله با نقد مستندهای نظریه‌ای که اجبار را در محیط خانواده، مشروع می‌داند، تأکید می‌کند که مسئولیت مهم «حفظ ایمان و اخلاق» در خانواده را با روش‌های قهرآمیز و خشونت‌بار «نباید» دنبال کرد، این شیوه‌ها با صرف نظر از اینکه مفید و مؤثر نیست، از نظر فقهی نیز نمی‌توان از مشروعیت آنها دفاع کرد.}, keywords_fa = {خانواده,امر به معروف و نهی از منکر,اجبار,اختیار,تربیت دینی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_135.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_135_b7b1f25f1936beb313cee6680d0a2ca2.pdf} } @article { author = {Salehi, Akbar and Sadāt Tahami, Rahima}, title = {The Analytical Study of Factors and Obstructions in Religious Education According to Nahjul Balaghah}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {75-94}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {One of the most basic issues of Islamic societies which have entailed profuse discussions is religious education. Precise explanation of religious education and identification of effective factors and obstacles in it are the duty of religion and educational sciences. This article, while focusing on this subject, seeks to find out as to what the effective causes of education are. What major obstacles is the religious education faced with? For this purpose, first, the concept of education and religious education has been studied and thereupon the effective factors and obstacles to religious education have been investigated and analyzed in accordance with Imam Ali's sayings in Nahjul Balaghah. This research is a basic research conducted into the text of Nahjul Balaghah using an analytical – descriptive method to elaborate on the effective causes and barriers of religious education as seen by Imam Ali (a.s.) in Nahjul Balaghah.}, keywords = {Religious education,effective factors in religious education,effective obstacles in religious education,Nahjul Balaghah,Imam Ali}, title_fa = {بررسی و تحلیل عوامل و موانع مؤثر در تربیت دینی بر مبنای سخنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه}, abstract_fa = {تربیت دینی یکی از اساسی‌ترین مسائل جوامع اسلامی است که بحث‌های فراوانی دارد. تبیین دقیق تربیت دینی و شناسایی عوامل و موانع تأثیرگذار در آن از مهم‌ترین مسائل مربوط به حوزه دین و تربیت است. مقاله حاضر، با محور قرار دادن این موضوع، در صدد بررسی این سؤال است که در تربیت دینی چه عواملی موثر است؟ و چه موانع اساسی بر سر راه تربیت دینی وجود دارد؟ به همین منظور، ابتدا مفهوم تربیت و تربیت دینی مورد بررسی قرار گرفته و سپس عوامل و موانع مؤثر در تربیت دینی بر مبنای سخنان حضرت علی7 تبیین شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی بوده که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی علاوه بر بررسی متن کامل نهج‌البلاغه در صدد تبیین عوامل و موانع مؤثر در تربیت دینی بر مبنای سخنان حضرت علی7 در نهج‌البلاغه است.}, keywords_fa = {تربیت دینی,عوامل مؤثر در تربیت دینی,موانع مؤثر در تربیت دینی,نهج‌البلاغه,حضرت علی(ع)}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_136.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_136_33aa6e11d0c6b78964eb5509b626e9e0.pdf} } @article { author = {Reza Alavi, Hamid}, title = {Relationship between Happiness and Certain Activities among Kerman University Students}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {95-123}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {The goal of this research is to identify and investigate the relationship between scientific, artistic, moral, religious behaviors with happiness of the university students. The statistical population of the research was all of the students of Shahid Bahonar University, Medical Sciences University, Islamic Azad University and Payam-e-Noor University of Kerman city in the academic year 2005-5006 with 32795 students included of whom 573 students were chosen through random sampling method. The research method was descriptive, and the necessary data were obtained by questionnaire which was designed by the researcher and its validity and reliability were calculated 0.902 and 0.903 respectively. Binomial test was used for data analysis. The research revealed that the more are scientific, artistic, moral and religious behaviors of the university students, the more will be their happiness}, keywords = {happiness,scientific behavior,artistic behavior,Moral Behavior,Religious Behavior,university students}, title_fa = {بررسی رابطه میزان احساس شادی با نوع رفتار در دانشجویان مختلف دانشگاه‌های شهر کرمان}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی میزان احساس شادی دانشجویان در هنگام رفتارهای علمی، هنری، اخلاقی و دینی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی دانشجویان دانشگاه‌های شهید باهنر، علوم پزشکی، آزاد اسلامی و پیام نور شهر کرمان (به تعداد 32795 دانشجو) در سال تحصیلی 84-1385 است که تعداد 573 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش انجام تحقیق، توصیفی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات، به صورت پرسش‌نامه‌ای است که توسط محقق طراحی گردیده و روایی آن، معادل 902/0 و پایایی آن، معادل 903/0 محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون دو جمله‌ای و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج تحقیق نشانگر آن است که با افزایش رفتارهای علمی، هنری، اخلاقی و دینی دانشجویان، میزان شادی در آنان افزایش می‌یابد.  }, keywords_fa = {شادی,رفتار علمی,رفتار هنری,رفتار اخلاقی,رفتار دینی,دانشجویان}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_137.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_137_d84ce1afa67f4605e602b06c1324b3b7.pdf} } @article { author = {Ghasempoor Dehaghani, Ali and Bakhtiar Nasrabadi, Hasanali}, title = {The Status of Thought and Reasoning in Islamic Educational System}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {4}, number = {9}, pages = {125-140}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {One of the most important subjects of Islamic educational system is invitation to thinking which is man's "accepted differentia", and by which humanity is characterized. This ability is the origin of knowledge and also a source for man's different actions. When it comes to Islam's education system, the subject of 'thought' (or reason) has not been left or abandoned in an absolute way; rather, continuous efforts have been made to throw light on the importance of promoting and nurturing of thought. This article aims to explain, through Quranic verses and narratives of the Infallibles (a.s.), subjects such as description, conditions, sources, consequences, and obstacles of thought and thinking. In this study, an effort has been made to investigate and ascertain, on the basis of Islamic doctrines, the status of thought in an Islamic system of education. For this purpose, it has been explained that in Islamic educational system, thinking is characterized by three prominent features: capability development, extensiveness of application and vulnerability. The main factors through which intellectual development is achieved are: isolation, external and objective journey, reason-seeking, meaningful silence, paying heed to different viewpoints, good ethics and food control. Also the obstacles to thinking are: hurriedness, acting upon ignorant beliefs, blind imitation, personality-bias, arrogance and carnal desires. At the end of this article, themes and sources related to the subject of the article have been introduced and also several suggestions have been presented to help acquaint teachers and stakeholders of education with the ways of nurturing and promoting thinking according to Islamic doctrines}, keywords = {Islamic educational system,thought,conditions,sources,consequences,obstacles to thinking,benefits of thinking}, title_fa = {جایگاه اندیشه و اندیشیدن در نظام تربیتی اسلام}, abstract_fa = {یکی از محورهای مهم در نظام تربیتی اسلام، دعوت به خردورزی است. خردورزی پایه انسانیت و به تعبیری «فصل ممیز» انسان از دیگر حیوانات است. این قوه، سرچشمه معارف و مبدأ صدور تمامی افعال آدمی است. در نظام تربیتی اسلام، موضوع اندیشه به صورت مطلق رها نشده، بلکه همواره روشنگری‌های لازم در جهت اعتلای آن شده است. هدف مقاله حاضر، تبیین موضوع‌هایی مانند توصیف مفهوم اندیشه، شرایط، منابع، فواید و موانع اندیشه و اندیشیدن، با استفاده از آیات و روایات معصومین: است. بنابراین، تلاش شده بر مبنای آموزه‌های اسلامی، موقعیت اندیشه را در نظام تربیتی اسلامی معلوم کنیم. برای این منظور، تبیین شده که در نظام تربیتی اسلام، اندیشیدن سه ویژگی برجسته رشدپذیری، وسعت عمل و آفت‌پذیری را دارد. شرایط رشدپذیری اندیشه عبارت است از تفرد، سیر در آفاق، دلیل‌جویی، سکوت معنی‏دار، توجه به دیدگاه‏های مختلف، اخلاق خوب و کنترل خوراک. موانع یا عوامل آسیب‏زای اندیشه‏ورزی نیز عبارت است از شتاب‏زدگی، تبعیت از گمان جاهلانه، تقلید کورکورانه، شخصیت‏زدگی، یک‌سونگری، غرور و هوای نفس. در پایان، علاوه بر بیان موضوع‌ها و منابعی برای پرورش اندیشه، پیشنهادهایی جهت رشد و تقویت اندیشه بر مبنای آموزه‌های دین اسلام برای مربیان و متربیان ارائه شده است.  }, keywords_fa = {نظام تربیتی اسلام,خردورزی,شرایط اندیشیدن,منابع اندیشیدن,موانع اندیشیدن,فواید اندیشیدن}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_138.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_138_a47b1b4072e4436fd6423f19b7e21063.pdf} }