@article { author = {eatesamipour, razieh and Bagheri, Fariborz and zareh bahramabadi, Mahdi}, title = {Emotion Management and self-esteem in the Relationship between Parent-Child Relationship Pattern and Communication Skills: Structural Equation Modeling}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {15}, number = {33}, pages = {111-135}, year = {2020}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {10.30471/edu.2019.1557}, abstract = {Parent-child relationship patterns are one of the essential components of child development and are often linked to the most important achievements of children, including their social and cognitive abilities. It is also the basis for most people's personality, attitudes, emotions and habits.The aim of this study was to investigate the structural relationship between Parent-Child Relationship Pattern and communication skills through Emotion Management and self-esteem. The participants were 400 university students selected by Stratified sampling method from Jahrom University. The participants completed the Bagheri’s parent-child relationship patterns questionnaire and test Communication Skills Questionnaire Quinn Dam, Emotion Management and self-esteem Coopersmit. The results indicated that the model had good fit indices. There were direct effects of Parent-Child Relationship Pattern on Emotion Management and self-esteem. The Parent-Child Relationship Pattern had an indirect effect on Communication Skills through self-esteem. The findings suggested that Father Circuit security predicted self-esteem and Emotion Management and Mother circuit security predicted Emotion Management, and Mother release predicted and self-esteem in turn determined Communication Skills.}, keywords = {Parent,Child Relationship Pattern . Communication Skills . Emotion Management . self,esteem}, title_fa = {رابطه میان الگوهای ارتباط والد−فرزند و مهارت‌های ارتباطی، با میانجیگری مدیریت هیجانی و عزّت نفس: مدل‌یابی ساختاری}, abstract_fa = {الگوی ارتباط والد−فرزند، یکی از اجزای ضروری رشد کودکان است و بیشتر با مهم‌ترین موفقیت‌های کودکان، از جمله توانایی‌های اجتماعی و شناختی آنها مرتبط است. همچنین، پایه‌ای برای بیشتر جنبه‌های شخصیتی، نگرشی، احساسی و عادتی مردم است. پژوهش پیش رو، با هدف شناخت رابطه ساختاری الگوهای ارتباط والد−فرزند و مهارت‌های ارتباطی با واسطه‌گری مدیریت هیجان و عزّت نفس انجام شد. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل چهارصد تن از دانشجویان دانشگاه‌های جهرم بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های الگوهای ارتباط والد−فرزند (باقری، 1392)، مهارت ارتباطی (کویین دام، 2004(، مدیریت هیجانی (راجر و نشوور، 1987) و عزت نفس (کوپراسمیت، 1967) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری، نشان دادند که مدل پیشنهادی با داده‌های این پژوهش برازش مناسبی دارد و اثر مستقیم الگوی ارتباط والد−فرزند بر مدیریت هیجانی و عزت نفس تأیید شد. همچنین مدل نشان داد الگوی ارتباط والد−فرزند به واسطه عزّت نفس بر مهارت‌های ارتباطی تأثیر دارد. نتایج بیانگر آن هستند که امنیت‌مداری پدر، عزّت نفس و مدیریت هیجانی را پیش‌بینی می‌کند و امنیت‌مداری مادر، مدیریت هیجانی و آزادی‌مداری مادر عزّت نفس را پیش‌بینی می‌کند و عزّت نفس در مهارت‌های ارتباطی اثر دارد.}, keywords_fa = {الگوهای ارتباط والد−فرزند,مهارت‌های ارتباطی,مدیریت هیجانی,عزّت نفس}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1557.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1557_1cd7dc564d246d9507c15400d07c225b.pdf} }