@article { author = {Badi’yan Gurti, Raziya and najafi, Muhammad and Heydari, Muhammad Hussein}, title = {Ashura, Manifestation of New Educational Perspective: Imam Hussein’s Educational Method, Preparing the Ground for Transcendental Autonomy}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {15}, number = {31}, pages = {31-46}, year = {2020}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {10.30471/edu.2018.4534.1876}, abstract = {The present study aims at analyzing the educational dimensions of Ashura incident to explore that great event from the viewpoint of autonomy. To do so, the authors use a descriptive-analytical method to analyze the behaviors of those playing roles in Ashura incident, based on autonomy principle. The findings of the study may be divided into two sections. The first section deals with the concept of autonomy and its three criteria. The findings of the second section are related to the analysis of Imam Hussein’s way of life and that of his companions on the basis of the three criteria of autonomy (originality, rationality and willpower). These findings suggest that Imam Hussein’s action and that of his companions were prominent instances of autonomy originated from the teachings of the Quran. Imam’s approach in giving freedom and nurturing rationality is also an instance of preparing the ground for realization of autonomy. The related findings with an analysis of the enemies’ behaviors show that the lack of the three criteria of autonomy is evident in the performance of the ordinary people and the elite.     Accordingly, the enemies of imam are the prominent examples of non-autonomous men. Fear and lack of insight and knowledge among people and scaring them, as well as poisonous propaganda and the rulers’ egoism are also among the things preparing the ground for non-autonomy.}, keywords = {Imam Hussein,Ashura,Autonomy,Originality,rational thinking,willpower}, title_fa = {عاشورا تبلور دیدگاه‎های نوین تربیتی: سیرۀ تربیتی امام حسین (ع) بسترساز خودگردانی متعالی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد تربیتی واقعه عاشورا، به دنبال واکاوی این حادثۀ عظیم از منظر خودگردانی است. در راستای تحقق این هدف نویسندگان مقاله‎ به شیوه توصیفی−تحلیلی به دنبال تحلیل رفتاری نقش‎آفرینان واقعه عاشورا بر مبنای خودگردانی هستند. یافته‌های پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است. بخش اول به مفهوم‌شناسی خودگردانی و ملاک‎های سه‎گانه خودگردانی اختصاص دارد. یافته‌های بخش دوم مربوط به تحلیل سیرۀ امام حسین (ع) و یارانش بر مبنای ملاک‎های سه‌گانۀ خودگردانی (اصالت، عقلانیت و اراده) شکل گرفته است. یافته‎های مرتبط با بخش دوم پژوهش مبین آن است که عملکرد امام حسین (ع) و یارانش مصداق بارز تحقق خودگردانی منبعث از تعالیم قرآنی است. رویکرد امام در اعطای آزادی و پرورش عقلانیت نیز از مصادیق بسترسازی در جهت تحقق خودگردانی محسوب می‌شود. یافته‎های مرتبط با تحلیل رفتاری دشمنان نیز مبین آن است که فقدان ملاک‌های سه‌گانه خودگردانی در عملکرد عوام و خواص به خوبی مشهود است. بر این اساس دشمنان امام مصداق بارز انسان دگرگردان هستند. جبن و فقدان بصیرت و آگاهی در مردم و ارعاب، تبلیغات مسموم و هواپرستی حاکمان در این گروه نیز از زمینه‎های بسترساز دگرگردانی محسوب می‌شود.}, keywords_fa = {امام حسین (ع),عاشورا,خودگردانی,اصالت,تأمل عقلانی,اراده}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1643.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1643_ddfcb34907a4f968c611de34caf64699.pdf} }