@article { author = {Hoseinkhani, Hadi}, title = {The Educational Method of Changing Position in the Islamic Sources}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {17}, number = {39}, pages = {7-25}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {10.30471/edu.2021.7009.2339}, abstract = {Different situations, times, places and communities have different educational effects on human beings. Therefore, turning the current position into a superior position is one of the effective educational methods that have received special attention in the Islamic educational system. Regarding the educational method of changing the position, the question is what are the types of this method? What are its functions? And what conditions are necessary for its effective use? Accordingly, the purpose of this study is to find answers to the above questions and outline the dimensions of the mentioned educational method. The realm of research consists of the verses of the Holy Qur’an and the narrations of the Infallibles (peace be upon them). The research method is descriptive-analytical and data collection is done in the form of a library. The research findings indicate that the educational method of change of position has situational, spatial, temporal and social types. Position change has different functions that in this study, its scientific, moral, religious and psychological functions were examined. Also, according to Islamic sources, insight, guardianship, affordability, sincerity of intention, reliance on God Almighty, avoiding convenience, and appropriate speed are among things that prepare the ground for its effectiveness.}, keywords = {educational methods,change of position,Islamic sources}, title_fa = {روش تربیتی تغییر موقعیت در منابع اسلامی}, abstract_fa = {در خصوص روش تربیتی تغییر موقعیت این پرسش مطرح است که این روش دارای چه گونه‎هایی است؟ کارکردهای آن کدام است؟ و چه شرایطی لازم است تا به‎کارگیری آن مؤثر واقع شود؟ بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، یافتن پاسخ به پرسش‎های فوق و ترسیم ابعاد روش تربیتی مذکور است. قلمرو تحقیق را آیات قرآن کریم و روایات معصومینb تشکیل می‎دهد. روش تحقیق توصیفی−تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‎ای انجام می‎شود. یافته‎های تحقیق حاکی از آن است که روش تربیتی تغییرِ موقعیت دارای گونه‎های وضعی، مکانی، زمانی و اجتماعی است. تغییر موقعیت از کارکردهای مختلفی همچون کارکردهای علمی، اخلاقی، دینی و روان‎شناختی برخوردار است. همچنین براساس منابع اسلامی، بصیرت، توانایی، پرهیز از راحت‎طلبی، ولایت‎مداری، استمداد از خداوند متعال و سرعت مناسب شرایطی است که زمینه اثربخشی روش مذکور را فراهم می‎کند.}, keywords_fa = {روش‎های تربیتی,تغییرِ موقعیت,منابع اسلامی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1894.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1894_e3dc116486ff017926b1b6da130d83c5.pdf} }