@article { author = {mustafa, jamaladin and Samadi, Masoumeh and Izadi, Mahshid and Ansariyan, Fahimeh and Rostami Bashmanie, Majid}, title = {A Meta-Synthesis on the Model of Islamic Citizenship Education Based on Empirical Research}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {17}, number = {40}, pages = {59-73}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {10.30471/edu.2021.7949.2473}, abstract = {With the aim of developing a model for training Islamic citizens, the meta-sythesis research method was selected in order to integrate the results of previous researches from previous empirical sources related to the research, from library resources as a statistical population, and  15 previous studies were selected thrpough purposive sampling method for final investigation. The qualitative content analysis method was used to analyze the collected data and the results showed that Education of Islamic citizens is one of the seven principles. These are freedom, justice, preservation of human dignity, moderation in behavior, monotheism, health and rationality. These were approved and validated by experts using Kappa index with the amount of 0.87, and the following suggestions were presented: 1. By developing training courses, the education system must familiarize the teachers with the principles developed in this research to implement and consider them in their education. 2. We must provide the ground for serious participation of governmental and non−governmental sectors, especially NGOs active in the field of social, political, economic, cultural and individual education (such as Islamic Propaganda Organization, Police Force, Municipality, Cultural Heritage and Tourism). 3. We must provide appropriate social, cultural, economic and political contexts for applying the concept of "Islamic citizenship education" in educational resources and materials.}, keywords = {meta-synthesis,Model,Citizenship Education,Islamic Resources}, title_fa = {فراترکیبی بر الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر پژوهش‎های تجربی}, abstract_fa = {با هدف تدوین الگویی برای تربیت شهروند اسلامی از روش تحقیق فراترکیب به‎منظور ادغام نتایج تحقیقات قبلی از منابع تجربی پیشین مرتبط با پژوهش از منابع کتابخانه‎ای به‎عنوان جامعه آماری و با روش نمونه‎گیری هدفمند تعداد 15 مطالعه قبلی برای بررسی نهایی انتخاب و از روش تحلیل محتوای کیفی به روش کدگذاری برای تحلیل اطلاعات جمع‎آوری شده استفاده گردید و نتایج نشان داد که تربیت شهروند اسلامی از اصول 7گانه شامل: آزادی، عدالت، حفظ کرامت انسانی، اعتدال در رفتار، توحید، بهداشت و عقلانیت پیروی می‎کند که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 87/0 مورد تأیید و اعتبارسنجی متخصصان قرار گرفته، پیشنهادات ذیل ارائه گردید: 1. آموزش و پرورش با تدوین دوره‎های آموزشی، معلمان را با اصول تدوین شده در پژوهش، جهت اجرا و کاربرد در آموزشهای خود آشنا کند. 2. زمینه مشارکت جدی بخش‎های دولتی و غیردولتی به‎ویژه سازمان‎‎های مردم نهاد فعال در زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فردی (همچون سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری) فراهم شود. 3. زمینه‎ها و بسترهای مناسب از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به‎منظور به‎کارگیری مفهوم «تربیت شهروندی اسلامی» در منابع و محتواهای آموزشی فراهم شود.}, keywords_fa = {فراترکیب,الگو,تربیت شهروندی,منابع اسلامی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1928.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1928_51c874e1acb408782917ce024ca233bd.pdf} }