@article { author = {Nouralizadeh Mianaji, Masoud and Rahimi, Abdullah}, title = {The Patterns of Health-Oriented Sexual Education in the Developmental Process}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {17}, number = {41}, pages = {15-30}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {10.30471/edu.2022.8507.2573}, abstract = {This study aims to provide patterns of health-oriented sexual education in different developmental periods qualitatively and by documentary analysis method. According to the specific sexual conditions and issues of the individuals, four periods of childhood, adolescence, youth and the post-marriage were considered. Based on the characteristics, tasks and developmental challenges, a specific strategic pattern for sexual education and health was obtained for each period. Pattern of health-oriented sexual education in childhood was identified with three components "protection, care and prevention", in adolescence with three components "care, prevention and control", in youth with three components "prevention, control and health" and in the post-marriage period with three components of "satisfaction, health and chastity". Success in each period is a prerequisite for the optimal realization of the pattern of the next period. These patterns show the developmental process of sexual education of individuals according to their developmental challenges and sexual education programs based on it in family and educational system will provide sexual health of individuals in all developmental periods.}, keywords = {sexual education,sexual health,health-oriented sexual education pattern,periods of development,sexual behavior}, title_fa = {الگوهای تربیت جنسی سلامت محور در فرایند رشد}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف ارائه الگوهای تربیت جنسی سلامت‌محور در دوره‌های مختلف رشدی، به صورت کیفی و با روش تحلیل اَسنادی انجام شد. با توجه به شرایط و مسائل خاص جنسینگی افراد، چهار دوره کودکی، نوجوانی، جوانی و پس از ازدواج در نظر گرفته شد. براساس ویژگی‌ها، تکالیف و چالش‌های رشدی، برای هر دوره یک الگوی راهبردی ویژه تربیت و سلامت جنسی به دست آمد. الگوی تربیت جنسیِ سلامت‌محور در دوره کودکی: با سه مؤلفه «محافظت، مراقبت و پیشگیری»، در دوره نوجوانی با سه مؤلفه «مراقبت، پیشگیری و مهار»، در دوره جوانی با سه مؤلفه «پیشگیری، مهار و سلامت» و در دوره پس از ازدواج با سه مؤلفه «تأمین، سلامت و عفاف» مشخص گردید. موفقیت در هر دوره، پیش‌نیاز تحقق مطلوب الگوی دوره بعدی است. این الگوها سیر تحولی تربیت جنسی افراد را با توجه به چالش‌های تحولی آنان نشان می‌دهد و برنامه‌های تربیت جنسی بر مبنای آن در خانواده و نظام آموزشی، تأمین‌کننده سلامت جنسی افراد در تمام دوره‌های رشدی خواهد بود.}, keywords_fa = {تربیت جنسی,سلامت جنسی,الگوی تربیت جنسی سلامت‌محور,دوره‌های رشد و تحول,رفتار جنسی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1987.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1987_c36b3afe945e92f01d3185a488b4dae9.pdf} }