@article { author = {miri, vajiheh and Montazer Al-Ghaem, Asghar}, title = {Investigating the Effective Obstacles on the Program of Shiite Imams in Teaching Islamic Sciences}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {17}, number = {41}, pages = {81-99}, year = {2022}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {10.30471/edu.2022.8329.2539}, abstract = {The study of the obstacles for the Shiite Imams in teaching Islamic sciences, and The explanation of their problems for the Imams’ programs are the main purpose of this study. The obstacles made the Islamic society not accept their authority in a united manner. This study based on a descriptive-analytical method was organized to answer the following two questions: - What obstacles did the Shiite Imams face in teaching Islamic sciences? - What problems did these obstacles cause to the Shiite Imams’ programs in teaching Islamic sciences? The findings indicate that the Shiite Imams faced three basic obstacles in teaching Islamic sciences: government, the mainstreams active in Islamic sciences, and commitment to the principle of taqiyyah. These three factors caused problems to the Shiite Imams’ educational programs, such as appearing heresy and deviation in the Islamic religion, losing a part of the human and scientific resources of Imamite Shia in Islamic sciences, causing the Shiites to wander, penetrating into Imamite Shia, raising doubts about the content of some hadiths, and creating deviations in the content of Islamic sciences.}, keywords = {obstacles,Shiite Imams,education,Islamic sciences}, title_fa = {بررسی موانع مؤثر بر برنامه امامان شیعه در آموزش علوم اسلامی}, abstract_fa = {بررسی موانعی که مقابل امامان شیعهj در آموزش علوم اسلامی وجود داشت و تبیین آسیب‌هایی که هر یک از این موانع بر برنامه‎ی ایشان بر جای می‌گذاشت، هدف مطلوب این پژوهش است؛ موانعی که سبب شد جامعه اسلام، مانند پیکری واحد، پذیرای مرجعیت ایشان نشود. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی−تحلیلی به منظور پاسخ به دو پرسش زیر سامان یافته است: − چه موانعی در آموزش علوم اسلامی از سوی امامان شیعه خلل ایجاد می‎کرد؟ − این موانع، چه آسیب‎هایی بر برنامه امامان شیعه در آموزش علوم اسلامی وارد می‎ساخت؟ یافتهها حاکی از آن است که امامان شیعه در آموزش علوم اسلامی با سه مانع اساسی مواجه بودند؛ حکومت، جریانهای فعال در علوم اسلامی و التزام به اصل تقیه. این سه عامل آسیبهایی بر برنامه‎ی آموزشی امامان شیعهj وارد کرد که ظهور بدعت و انحراف در دین اسلام، ار بین رفتن بخشی از سرمایه انسانی و علمی شیعه در علوم اسلامی، سرگردانی شیعیان، نفوذ در تشیع امامی، تردید در محتوای برخی از احادیث و انحراف در محتوای علوم اسلامی برخی از آنها هستند.   }, keywords_fa = {موانع,امامان شیعه (ع),آموزش,علوم اسلامی}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1992.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1992_f05f109c50b55de5e85ae051892e0749.pdf} }