@article { author = {Masoudi, Hamid and Noghani, Mohsen}, title = {The Effects of Rahyan Noor Tour (Visiting War Fronts) on the Cognitive-Behavioral Attitudes of the University Students Toward Martyrdom (Panel Study)}, journal = {Journal of Islamic Education}, volume = {8}, number = {17}, pages = {123-144}, year = {2014}, publisher = {Research Institute of Hawzah and University "Hawzah wa Dāneshgāh Research Institute"}, issn = {1735-4536}, eissn = {2588-4611}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to investigate the effects of Rahyan Noor tour on thecognitive-behavioral attitudes of the university students toward martyrdom throughpanel study. The researchers attempt to find whether the participants’ attitudestoward martyrdom differ before and after such visits. The population coversMashhad university students who participated in such visits in the solar year of1389. The researchers considered the whole population in a panel study both beforeand after the visit. The data gathered were edited, coded and entered in the SPSSsoftware for analysis in terms of descriptive statistics, Wilcoxon test, averagecomparison, and the correlations in two groups. The findings indicated that theirviews differed significantly before and after the visits. With regard to the attitudes ofthe respondents, there was a significant difference before and after the visits. Finallyby controlling the different independent variables, a meaningful difference wasfound in the three criteria. Consequently, participation in Rahyan Noor affects theparticipants’ behavioral and cognitive attitudes toward both martyrdom and suchvisits.}, keywords = {martyrdom,martyr,attitude change,panel study,Rahyan Noor tour}, title_fa = {تأثیر اردوی راهیان نور بر نگرش رفتاری شناختی دانشجویان نسبت به مقوله شهادت(مطالعه پانل)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر اردوی راهیان نور بر نگرش رفتاری و شناختی دانشجویان است. پژوهشگران تلاش می­کنند با استفاده از روش مطالعه پانل، به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نگرش دانشجویان نسبت به شهادت قبل و بعد از اردوی راهیان نور متفاوت است یا خیر؟ جامعه آماری، دانشجویان حاضر در اردوی راهیان نور سال 1389 دانشگاه فردوسی مشهد بوده و پژوهشگران جامعه را بصورت تمام شماری مورد بررسی قرار داده­اند. در روش پژوهش پانل 300 نفر از دانشجویان یک­بار قبل و یک­بار بعد از اردو مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. داده‌ها پس از گردآوری، ویرایش و کدگذاری مجدد وارد نرم افزار SPSS شده و توصیفات آماری، آزمون ویلکاکسون و آزمون مقایسه میانگین در دو گروه همبسته صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می­دهد، نگرش شناختی و رفتاری دانشجویان نسبت به مقوله شهادت قبل و بعد از اردو با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. در مورد نگرش پاسخگویان به اردو نیز تفاوت معناداری قبل و بعد از اردو مشاهده شده است. در نهایت با کنترل متغیرهای مستقل تفاوت معناداری در هر سه شاخص مشاهده نشده است. در نتیجه، حضور در اردوی راهیان نور نگرش رفتاری و شناختی به شهادت و نگرش به اردو را تحت تأثیر خود قرار داده است.        }, keywords_fa = {راهیان نور,شهید,شهادت,تغییر نگرش,مطالعه پنل}, url = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_7.html}, eprint = {https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_7_d5f44357d223a5cbc84482678d8a7921.pdf} }