%0 Journal Article %T ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارت‎های زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی %J فصلنامه علمی تربیت اسلامی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 1735-4536 %A یزدانی, فریدون %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 17 %N 39 %P 113-136 %! ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارت‎های زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی %K طرح آموزش آداب و مهارت‎های زندگی اسلامی %K میزان موفقیت %K مدارس ابتدایی %K آموزگاران %K مدیران %R 10.30471/edu.2021.7726.2439 %X این پژوهش با هدف ارزیابی میزان موفقیت اجرای طرح آموزش آداب و مهارت‎های زندگی اسلامی (طرح کرامت) در مدارس ابتدایی شهر نهاوند از دیدگاه مجریان آن به انجام رسید. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مجریان (مدیران و آموزگاران) طرح بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1400−1399، 223 نفر بودند. به‎دلیل کوچک بودن حجم جامعه برای نمونه‎گیری از شیوه تمام‎شماری استفاده شد؛ بر این اساس دیدگاه کل مجریان از طریق یک پرسش‌نامه محقق− ساخته مورد آزمون قرار گرفت، اما از این میان فقط تعداد 149 پرسش‌نامه از سوی مجریان تکمیل و بازگردانده شد و به‎ همین دلیل تحلیل نهایی بر روی داده‎های حاصل از این تعداد نمونه، صورت گرفت. پرسش‌نامه مورد استفاده براساس 6 مؤلفه اساسی طرح که در متون مربوطه مورد تأکید قرار گرفته بود، ساخته شد. این مؤلفه‎ها شامل: «متناسب بودن محتوای مورد استفاده در طرح»، «متناسب بودن شیوه‎های اجرایی طرح»، «متناسب بودن شیوه‎های ارزیابی از طرح»، «متناسب بودن شیوه‎های پشتیبانی اداری و مدیریتی از طرح»، «اثربخشی طرح در ایجاد آداب و مهارت‎های زندگی اسلامی در دانش‎آموزان» و «هماهنگ بودن برنامه‎های طرح با نیازها و هدف‎های آموزگاران»، می‎شدند. پرسش‌نامه یاد شده براساس مقیاس لیکرت ساخته شد و برای اطمینان از روایی پرسش‌نامه از روایی محتوایی و صوری استفاده گردید؛ برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد؛ بر این اساس، مقدار ضریب محاسبه ‎شده با آزمون آلفای کرونباخ برای کل گویه‎ها: 91/0 بود. نتایج نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح موفقیت‎آمیز بوده است، اما نتایج تحلیل تک تک مؤلفه‎ها نشان داد که از دیدگاه مجریان، این طرح در زمینه مؤلفه سوم (متناسب بودن شیوه‎های ارزیابی از طرح) موفقیت نداشته است. %U https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1905_a5dcafcc95eeede900395cc3b9062593.pdf