%0 Journal Article %T «آموزش درباره ادیان» به مثابه بدیلِ «آموزش دین» از منظر فقه تربیتی %J فصلنامه علمی تربیت اسلامی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 1735-4536 %A موسوی, سید نقی %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 17 %N 39 %P 27-47 %! «آموزش درباره ادیان» به مثابه بدیلِ «آموزش دین» از منظر فقه تربیتی %K تربیت دینی %K فقه تربیتی %K تربیت سکولار %K تربیت اسلامی %K قاعده إضلال %R 10.30471/edu.2021.7423.2399 %X نوشتار حاضر باتوجه به نفوذ و ترویج ایده‎های سکولاریستی در تربیت درصدد است ایده «آموزش درباره ادیان» را −که هدفش آموزش صلح، رواداری، احترام به دیگران و آموزش ادیان به مثابه مقولاتی تاریخی و فرهنگی است و شناخت و التزام و ایمان و اعتقاد به یک دین مدنظر نیست− را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید و با پای‎بندی به روش‎شناسی «تفقه تربیتی» تلاش کرده است هفت استدلال بر ممنوعیت و حرمت ایده فوق اقامه نماید و ایده/تجویز «آموزش درباره ادیان» را از منظر عقلی بخاطر قُبح إغراء به جهل و إضلال و ظلم، تقبیح نماید و نیز آن را مصداقِ ترک واجب، إضلال، شبهه‎افکنی، سلطه کفار، تسنین سنن حرام و در نهایت مصداقِ علمِ غیرنافع و علم مأخوذ از غیر اهل‎بیت به‎شمار آورد. %U https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1915_b9cc08204f1774cf4e044052e0fad86c.pdf