ORIGINAL_ARTICLE
ادراک دانشآموزان فارغالتحصیل سوم متوسطه نظری از مهدویت: پژوهشی پدیدارشناسانه
هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانش آموزان از مهدویت است. روش انجام این تحقیق پدیدارشناسی است که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد و ابزار آن مصاحبة نیمهساختاریافته است که با دانشآموزان شهرستان کاشمر که فارغالتحصیل سوم دبیرستان در سال 1392 بودند، انجام شد. پس از اشباع دادهها، با استفاده از روش اسمیت، تجزیه وتحلیل دادهها انجام و بر اساس آن، پنج مضمون اصلی استخراج شد که عبارتاند از: باور به امام زمان (عج)، معرفت به امام زمان (عج)، علت غیبت، فلسفه ظهور، و انتظار ظهور. یافتههای تحقیق نشان داد که همهٔ دانشآموزان وجود امام زمان (عج) را قبول دارند و علاقهمند به ظهور و یاری حضرت هستند؛ تنها شناخت ظاهری و کلی نسبت به امام زمان (عج) دارند و آگاهیهای عمیقی دریافت نکردهاند؛ به مواردی هم که آگاهی دارند، در عرصهٔ عمل توجه لازم را نمیکنند و از لحاظ رفتاری ضعیف هستند؛ و خود را منتظر حقیقی نمیدانند.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_458_c85068429d1432214405b82b54f615dd.pdf
2014-12-22
7
26
پدیدارشناسی
مهدویت
ادراک دانشآموزان
کاشمر
یوسف
ادیب
1
دانشیار برنامهریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
فتحی
آذر
2
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
اصغر
ابراهیمی هرستانی
ebrahimi9090@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جنسیت، اشتغال، باید و نبایدها (با تاکید بر آثار تربیتی – روان شناختی)
هدف پژوهش حاضر بررسی شرایط اشتغال زنان، آثار تربیتی- روان شناختی و نیز تاثیرات آن بر نظام خانواده و به ویژه در فرزند پروری است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که اسلام مخالفتی با اشتغال زنان ندارد، چنانکه تشویقی نیز نسبت به آن ندارد؛ البته، برای اشتغال زنان، ضوابط و شرایطی را در نظر گرفته است. نتایج این پژوهش همچنین نشان میدهد که اشتغال زنان اگر متناسب با توانمندیهای جسمی و روان شناختی آنان نباشد، آسیبهای تربیتی، معنوی و روانشناختی متعددی در خانواده و به ویژه در نقش فرزند پروری ایجاد میشود.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_459_976e31a780440ff759250efa15f2f4c7.pdf
2014-12-22
27
46
جنسیت
اشتغال
آثار تربیتی
استحکام خانواده
رضایتمندی
فرزند آوری
فرزند پروری
علی احمد
پناهی
apanahi@rihu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی
در سورهها و داستانهای قرآن، گفتگوهایی بین شخصیتها و افراد مختلف صورت گرفته که میتوان براساس آنها، به مؤلفههای گفتگوی تربیتی صحیح دست یافت. برای این منظور، گفتگوهای قرآنی - شامل 132 مورد- تحلیل و بررسی تربیتی شد. هدف این پژوهش که با روش تحلیلی- تفسیری انجام شده، دستیابی به پاسخی برای این پرسش است که «از گفتگوهای قرآنی چه مؤلفههایی جهت بکارگیری در گفتگو - به عنوان یک روش تربیتی- به دست میآید؟» مؤلفههای به دست آمده برای کاربرد در ساختار گفتگوی تربیتی بدین شرح است: استفاده از ادبیات پرسشی به جای ادبیات خطابی، رعایت ادب جایگاهی، سخن گفتن درسطح فهم مخاطب، اعتمادسازی برای مخاطب در گفتگو، ژرفکاوی در جریان گفتگو، توجه به درخواستهای معقول مخاطب، طلب شواهد برای مدعا، حاکمیت منطق در گفتگو، ساماندهی گفتگو در شرایط واقعی، تعمیق بخشی به باور مخاطب، اعطای فرصت طرح پرسش، آموزش غیرمستقیم، نیازسنجی مخاطب در گفتگو، استفاده از فن تشویق و تنبیه و بهکارگیری قضاوتهای پسینی.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_460_fed283c0be82e20cb4c84037bb781cde.pdf
2014-12-22
47
66
تعلیم و تربیت
گفتگوی قرآنی
مؤلفههای گفتگوی صحیح
نیکو
دیالمه
1
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
زهرا
صالحی متعهد
zsal18@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری تاریخ تعلیم و تربیت دانشگاه دولتی لباچفسکی روسیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مدل نوعدوستی خیرین مدرسه ساز در ده سال اخیر (1390 ـ 1380)
هدف این پژوهش تعیین مدل نوعدوستی خیِّرین و کشف روابط مشترک براساس تحلیل مسیر است. جامعه آماری آن تمام خیرین مدرسهساز هستند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و براساس تعداد متغیرها و نمونه (15×22) و جدول کرجسی و مورگان، از میان آنها 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری عوامل روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی از سیزده آزمون شامل آزمون شخصیتی نئو، خوشبینی، خودکارآمدی عمومی، باورهای مدرنیته، باورهای دینی، ارزشهای علاقه به مادیات، ارزشهای متافیزیک، نیازهای اساسی (شایستگی و روابط خاص) خودمختاری اخلاقی، انگیزش اخلاقی، انگیزش پیشرفت، احساسات اخلاقی و نوعدوستی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از دادههای کیفی مدل مفهومی طراحی شده و پس از تهیه مدل ازتحلیل عاملی تأییدی و برای برازندگی مدلها از متغیرهای نهفته براساس نرمافزارهای Lisrel, Spss20 استفاده شد. عوامل اصلی علیت نوعدوستی شامل اخلاق فطری، اخلاق توحیدی و خودگرایی اخلاقی و ضریب شیب استاندارد بتا به ترتیب برابر با (49/0=β)، (13/0=β)، (24/0=β) و در سطح 01/0 معنادار نشان داد. عوامل میانجی نوعدوستی در خودگرایی اخلاقی مشتمل بر صفات شخصیت (28/0=β)، ارزشهای درونی (45%=β)، ارزشهای بیرونی (13/0=β) و عوامل اجتماعی (27/0=β) گزارش شده؛ عوامل میانجی نوعدوستی در اخلاق فطری، ویژگیهای صفات شخصیت (33/0=β)، ارزشهای درونی (28/0=β)، ارزشهای بیرونی (26/0=β) و عوامل اجتماعی (24/0=β) و در اخلاق توحیدی ویژگیهای صفات شخصیت (75%=β) ارزشهای درونی (66%=β) ارزشهای بیرونی (84%=β) و عوامل اجتماعی (10/0=β) گزارش شده است. بنابراین اخلاق نوعدوستی تابعی از خودگرایی اخلاقی، اخلاق فطری و اخلاق توحیدی است و اخلاق نوعدوستی تابعی ضمنی از صفات شخصیت، ارزشهای درونی، بیرونی و عوامل اجتماعی است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_461_136026ee2c8b18d3f322a441d9dfb823.pdf
2014-12-22
67
94
نوعدوستی خیرین مدرسهساز
خود مختاری اخلاقی
اخلاق توحیدی
اخلاق فطری
خود گرایی اخلاقی
ارزشهای متافیزیکی
احساسات اخلاقی
زهرا
شعبانی
shabani@rie.ir
1
هیئت علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط عقل و حس در اندیشه معرفتشناختی ابنسینا و نقش آن در برنامة درسی
این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی و به منظور بررسی ارتباط میان مهمترین راههای کسب معرفت یعنی عقل و حس از نظر ابنسینا و تأثیر آن در برنامة درسی انجام شده است. در این تحقیق، مشخص گردید که عقل و حس در کسب بیشتر معرفتهای بشری به هم وابستهاند. حس، زمینه رشد، شکوفایی و توانایی عقلانی انسان را فراهم میآورد و عقل نیز در شفافسازی و اعتباربخشی به معرفتهای حسی یاری میرساند. با اینکه این دو با هم در ارتباطی متقابل میتوانند بر شناخت و دانش آدمی بیفزایند، ولی عقل بهعنوان نیروی ممیز انسان از حیوان و اعتباربخش معارف بشری، در جایگاه برتر قرار دارد و با عقل فعال در ارتباط است. چنین نگرشی، دلالتهایی در برنامة درسی در پی دارد که در این تحقیق برخی از مهمترین آنها در قالب هدف، محتوای برنامة درسی و روشهای آموزش و یادگیری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آناند که شناخت و قرب به خداوند، هدف غایی برنامة درسی را تشکیل میدهند. اهمیت و اعتبار عقلی و قابلیت فهم نیز مهمترین اصول حاکم بر محتوای برنامة درسی است. فعال بودن فراگیران و بهکارگیری حواس مختلف آنان نیز از جمله اموریاند که در آموزش و یادگیری باید مورد توجه واقع شوند.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_462_833a181164622939b284d4a23d3d356a.pdf
2014-12-22
95
116
عقل
حس
برنامهدرسی
ابنسینا
حسین
کارآمد
1
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
سعید
بهشتی
beheshti@atu.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تربیت شدن به مثابه «فطری بودن»
در این مقاله تلاش شده است خاستگاه تربیت از بیرون به درون، از کسب به کشف، و از القا و تجویز، به الهام و پرهیز ارتقا یابد. زیرا هدف تعلیم و تربیت آن است که آدمی تمامیت خویش را در فعلیت بخشیدن به قابلیتهای فطری خویش بیابد و در این خویشتنیابی، جوهرة روح الهیاش را بر اساس آیه «و نفخت فیه من روحی (حجر، 29)» تجربه کند. روش تربیت فطری، فاعلی، قلبی وشهودی است که غالباً از طریق کنشهای الهامی و پرهیزی، و نه القایی و ایجابی رخ میدهد. تأثیر کنشهای الهامی برخلاف کنشهای تجویزی، آزاد، سیال و غیرمستقیم بوده و منجر به کشف و شهود در مخاطب میشود. در این دیدگاه تربیت شدن به مثابه فعلیت بخشیدن به درون مایههای وجود آدمی است که با راهبرد «استخراج» و «اکتشاف»- و نه انتقال و اکتساب- نمایان میشود.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_463_d0a7bb68bfb4cf277a9599bed03c407c.pdf
2014-12-22
117
138
فطرت
بودن
شدن
بازگشت به خویش
خودبودگی
عبدالعظیم
کریمی
karimi@rie.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت، اهداف، اصول و روشهای معاد باوری در قرآن کریم
هدف این مقاله، تبیین فلسفهی معادباوری با نظر به وجه تربیتی آن، بر اساس آیات قرآنی ذیل سه محورماهیت، ضرورت، اهداف و اصول و روشها است. برای دست یافتن به این هدف، از روش تحلیل فلسفی و روش استنتاجی استفاده شده است. تبیین مقدمههای لازم معادباوری با استفاده از تحلیل منطقی فرارونده مبتنی بر آیات قرآنی صورت گرفته و اصول معادباوری، با استفاده ازروش قیاس عملی استنتاج شده که نتیجه قیاس، دو گزاره مقدماتی توصیفی و تجویزی است که از پاسخ دو سؤال اول و دوم به دست آمده و روشها نیزمبتنی بر اصول تربیتی استخراج گردیدهاند. در مجموع عناصر اصلی ماهیت معادباوری عبارتاند از اندیشه ورزی، وابستگی به فطرت انسان، اطمینان و باور قلبی به پایان پذیر بودن دنیا، ادامهای بر حیات انسان و اهداف معادباوری عبارتاند از متعالی شدن قوه عقل و نمود آن در همهی امور، امنیت و آرامش روانی، پیدایش بینش درست نسبت به زندگی دنیایی و احساس مسئولیت و اصول آن، ایمان توأم با تعقل، بازگشت به خویشتن، معرفت بخشی، استمرار و امتناع و روشهای آن نیز پرسشگری، حل مساله، بارش مغزی، تذکر، همیاری، اسوهسازی، عبرتآموزی، تذکر و موعظه بودهاند.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_464_2484504bc5a38ea986db9d380f6f8495.pdf
2014-12-22
139
156
معاد باوری
فلسفه
تربیت اسلامی
قرآن کریم
سوسن
کشاورز
reyhaneh2001@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
محسن
زهری
mohsenzoharii@yahoo.com
2
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت دانش تعلیم و تربیت اسلامی به منزله رشته علمی و دانشگاهی
سه دهه از طرح اندیشة «تأسیس رشته تعلیم و تربیت اسلامی به منزله رشتة علمی و دانشگاهی» میگذرد و در راستای تحقق آن، مراکز آموزشی و پژوهشی متعددی در این مدت تأسیس شده است. این پژوهش درصدد است با ترسیم تفصیلی اهداف این طرح، میزان توفیق مراکز آموزشی و پژوهشی را در دستیابی به اهداف ترسیمشده، مطالعه کند و موانع موجود بر سر راه تحقق اهداف مذکور را نشان دهد. برای پاسخ به پرسشهای تحقیق از روشِ تحقیقِ پیمایشی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که اولاً، دستاوردهای این جریان گر چه فینفسه چشمگیر است و به عنوان مثال به حوزه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی یا مباحث تاریخی – تربیتی یا فقهالتربیه هویتبخشی شده است، اما با در نظر گرفتن اهداف ترسیمشده، هنوز در ابتدای راه است و وضعیت شاخصهای انسانی، ساختاری و عملکردی متناسب با اهداف ترسیم شده شکل نگرفته و در نتیجه سطح کمی و کیفی دانش تولید شده در بسیاری از زیر شاخههای دانش تربیتی، حاکی از شکاف علمی جدی میان وضعیت موجود و مطلوب است. ثانیاً، موانع مختلفی مانند موانع زیستبومشناختی، روش شناختی، سیاسی روند مطالعات تربیتی را کند کرده، اما در بین آنها یک مانع مهمتر وجود دارد که ریشه و بنیان شکلگیری موانع دیگر است و آن فقدان مبانی نظری لازم برای ترسیم نقشه جامع علمی جهت تحقق اهداف پیشگفته است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_517_ddaeb96f6f12d42026020578a4151256.pdf
2014-12-22
157
180
دانش تربیت اسلامی
اهداف اسلامی دانش تربیتی
وضعیت موجود
موانع
محمود
نوذری
mnowzari@rihu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم
AUTHOR