ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی روشهای آموزش دینی مبتنی بر تجربه زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی تجربههای زیسته آموزگاران و متخصصان علوم دینی و تربیتی، دربارۀ روشهای تدریس دینی در دوره دوم دبستان است. برای دستیابی به این هدف، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آموزگاران و متخصصان، استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش کدگذاری و مقولهبندی بهره گرفتیم. آموزگاران و متخصصان بر استفاده از روشهایی در آموزش دینی تأکید داشتند که بستر لازم برای تفکر و استدلال و قضاوت در دانشآموزان را ایجاد کند. روشهای آموزش دینی، باید افزونبر بهره برداری از مفاهیم دین در تلفیق با علوم دیگر، فرصت بحث، مناظره، تجربه دینی و عملیاتی کردن مفاهیم دینی را در اختیار دانشآموزان قرار دهد. همچنین پرکاربردترین روشهایی که آموزگاران در آموزش دینی استفاده میکردند، شامل داستانگویی، تلفیق با دروس مختلف، پروژه یا واحدکار، ایفای نقش ونمایشی، مباحثه و پرسش و پاسخ، فرصت تجربه، قضاوت عملکرد و تمثیل وتشبیه میباشد.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1593_a208c3ef80139388ab68e205a5b9a0ec.pdf
2020-12-21
7
29
10.30471/edu.2019.5508.2066
آموزش دینی
روش تدریس
تجربههای زیسته
دوره دوم دبستان
مریم
شریفی دروازه
sharifi.m2012@gmail.com
1
دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی/دانشگاه اصفهان
AUTHOR
احمدرضا
نصر اصفهانی
arnasr@edu.ui.ac.ir
2
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سیدابراهیم
میرشاه جعفری
jafari@edu.ui.ac.ir
3
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
1. استراس، آنسلم؛ وکوربین، جولیت (1390)، اصول روش تحقیقی کیفی(نظریه مبنایی رویهها و روشها)، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
1
اسماعیلی مبارکه، محمد (1391)، روش تدریس و کلاسداری تبلیغی، قم: مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
2
اسماعیلی مبارکه، محمد (1395)، جذابسازی کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان، قم: مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
3
بهلولی فسخودی، محسن و ضرغامی، سعید (1397)، «دلالتهای دانش ضمنی برای یادگیری و تدریس با تأکید بر دیدگاه مایکل پولانی»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 8 (1)، ص5−20.
4
جوادی آملی، عبدالله (1383)، حق و تکلیف در اسلام، قم: اسرا.
5
ساجدی، ابوالفضل (1386)، «ابزارها و روشهای آسیبزا در تعلیم و تربیت دینی دانشآموزان»، فصلنامه کتاب نقد، (42)، ص3−32.
6
شعبانی، حسن؛ مهرمحمدی، محمود (1379)، «پرورش تفکر انتقادی با استفاده از شیوه مسئله محور»، مدرس، 4 (1)، ص115−124.
7
شعبانی ورکی، بختیار (1377)، «روﯾﮑﺮدی ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﻪ نظریههای ﺗﺮﺑﯿﺖ دﯾﻨﯽ»، ﻧﺸﺮﯾﻪ داﻧﺸﮑﺪه اﻟﻬﯿﺎت مشهد، (42 و 42)، ص242−268.
8
ﺷﻤﺸﯿﺮی، ﺑﺎﺑﮏ (1385)، ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ از ﻣﻨﻈﺮ ﻋﺸﻖ و ﻋﺮﻓﺎن، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻃﻬﻮری.
9
صفایی حائری، علی (1388)، تربیت کودک: نقش معلم، روش تربیت کودک، عوامل تربیت کودک، قم: لیلة القدر.
10
صفایی حائری، علی (1385)، انسان در دو فصل، قم: لیلة القدر.
11
ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﻋﺒﺪاﻟﻌﻈﯿﻢ (1373)، ﺗﺮﺑﯿﺖ آﺳﯿﺐزا، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات اﻧﺠﻤﻦ اوﻟﯿﺎ و ﻣﺮﺑﯿﺎن.
12
ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﻋﺒﺪاﻟﻌﻈﯿﻢ (1380)، «دﯾﻦدﻫﯽ ﯾﺎ دﯾﻦﯾﺎﺑﯽ»، مرکز مطالعات ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ، (6)، ص61−72.
13
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ وگال، جویس (1394)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ج2، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات سازمان سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
14
مرکز فرهنگ و معارف قرآن (1382)، دائرة المعارف قرآن کریم، ج7، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم.
15
مکارم شیرازی، ناصر (1386)، پیام قرآن، ج1، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
16
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1371)، تفسیر نمونه، ج17، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
17
موحدی محصل طوسی، مرضیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده، علیرضا؛ و نقیزاده، حسن (1392)، «نقد طبقهﺑﻨﺪیﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد از روﻳﻜﺮدﻫﺎی تربیت دینی و اراﺋﻪ یک طبقهبندی مفهومی ﺟﺪﻳﺪ»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 3 (1)، ص137−158.
18
همّت ﺑﻨﺎری، ﻋﻠﯽ (1380)، «ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ آسیبشناسی ﺗﺮﺑﯿﺖ دﯾﻨﯽ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن، ﺑﺎ تأکید ﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ آسیبزا در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش و ﭘﺮورش»، مرکز مطالعات تربیت اسلامی، (6)، ص171−186.
19
Court, D. (2013), Religious experience as an aim of religious education. British journal of Religious Education, 35(3), 251-263.
20
Nurwanto, Cusack, M (2017), Addressing multicultural societies: Lessons from religious education curriculum policy in Indonesia and England. Journal of Religious Education, 64(3), 157-178.
21
Walshe, K., & Teece, G. (2013), Understanding ‘religious understanding’ in religious education. British journal of religious education, 35(3), 313-325.
22
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی برنامه درسی دانشگاههای مجازی علوم دینی بر مبنای یادگیری مشارکتی: مطالعه دانشگاههای مجازی قرآن و حدیث، جامعه المصطفی و امام خمینی(ره)
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مشارکتی در دانشگاههای علوم دینی مجازی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد بود که مشارکتکنندگان در آن متخصصان برنامهدرسی، مدرسان و کارشناسان دانشگاههای قرآن و حدیث، جامعه المصطفی و امام خمینی بودند. بر مبنای منطق نمونهگیری هدفمند و با استفاده از شیوه ملاکمحور 31 نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها به شیوه دادهبنیاد، 145 کد باز، 82 کد محوری و هفت کد انتخابی را آشکار ساخت که نشان میدهد در برنامه درسی موجود این دانشگاهها به تعامل و مشارکت چندان توجه نشده است. بر اساس الگوی پیشنهادی، با استفاده از رویکرد یادگیری مشارکتی میتوان عناصر برنامهدرسی مجازی شامل محتوا، فعالیتهای یادگیری و شیوههای ارزشیابی را بهگونه ای طراحی کرد که معلمان از طریق شیوههای تعاملی و ایجاد مشارکت، تعاملات دانشجویان با محتواهای متنوع، دانشجویان و استاد را به صورت فردی و گروهی افزایش دهند. بسط تعاملات بین دانشجویان با استفاده از شیوه مشارکتی میتواند به شکلگیری اجتماع پژوهشی و بهبود کیفیت تجربه یادگیری دانشجویان کمک کند.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1669_35119b65d8c92ac55744887d701fa712.pdf
2020-12-21
31
48
10.30471/edu.2020.5663.2102
برنامه درسی
آموزش مجازی
یادگیری مشارکتی
علوم دینی
علی
عنایتی نوین فر
enayati_ut1387@yahoo.com
1
دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
LEAD_AUTHOR
فرهاد
سراجی
fseraji@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
AUTHOR
1. اشتروس، آنسلم و کوربن، جولیت (1385)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی: 1998).
1
2. دانش، یونس و مصطفی ظهیرنیا (1397)، «مطالعه کیفی پیامدهای استفاده از شبکههای اجتاماعی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان»، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 41 (3)، ص85−97.
2
3. سپهریان آذر، فیروزه (1395)، «تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگساو بر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان»، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 13 (4)، ص21−30.
3
4. سراجی، فرهاد، محمد عطاران (1397)، یادگیری الکترونیکی: مبانی، طراحی، اجرا، ارزشیابی،. ویرایش سوم، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
4
5. صائمی، حسن؛ کوروش فتحیواجارگاه؛ محمد عطاران و احمدعلی فروغی ابری (1393)، «ارائه الگوی مبتنی بر شبکههای اجتماعی برای آموزش و بهسازی اساتید»، دو ماهنامه راهبردهای آموزش در پزشکی، 7 (3)، ص191−198.
5
6. مهدوی نسب، یوسف و خدیجه علیآبادی (1393)، «تأثیر وبلاگ بر یادگیری مشارکتی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 31 (3)، ص191−211.
6
7. مهرمحمدی، محمود (1383)، «تأملی در ماهیت نظام متمرکز برنامه ریزی درسی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، 17 (3)، ص45−69.
7
8. Anderson, L. W, & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York : Longman.
8
9. Braun, V. and Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101.
9
10. Creswell. J. W. (2014). Education Research: Planing. Conducating and Education Quantitative Research (4th) edition). Upper Saddle River. NJ: peason Education.Inc.
10
11. Downes, S. (2008). Types of Knowledge and Connective Knowledge. RetrievedMarch 11, 2018, from http://halfanhour.blogspot.com/2008/09/types-ofknowledge-and-connective.html
11
12. Fabry, Dee L. (2012). Using Student Online Course Evaluations to Inform Pedagogy. Journal of Research in Innovative Teaching, 5 (1), 45- 53.
12
13. Fenoglio, P. J. (2006), ‘Pinball’ engagement and connectivism: New understandings of learning in the 21st Century.
13
14. Gillies, J.; Thanh, N.; Richardson, (2010), Chinese elementary school problems’ perceptions of students’ classroom behavior problems. Educational Psychology. 29(2), 187-201.
14
15. Harasim, L. (2017). Learning theory and online technologies. Routledge.
15
16. Hixon, E., Barczyk, C., Buckenmeyer, J., & Feldman, L. (2011). Mentoring university faculty to become high quality online educators: A program evaluation. Online Journal of Distance Learning Administration, 14 (5).60-76.
16
17. Hung, N. M. (2014). Using ideas from connectivism for designing new learning models in Vietnam. International Journal ofInformation and Education Technology, 4 (1), 76-82.
17
18. Koc, E. M. (2016). A general investigation of ihe in-service training of English Language teacher at elementary school in Turkey. International Electronic Journal of Elementry Education, 8 (3), 455-466.
18
19. Milbourne, L. (2016). Assessing Information Technology and Business Alignment in Local City Government, Doctoral Thesis, Walden University.
19
20. Rosen, Y., & Rimor, R. (2016). Teaching and assessing problem solving in onlinecollaborative environment. In Professional Development and Workplace Learning: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 254-269). IGI Global.
20
21. Sanchez J, Salinas A, Harris J. (2011). Education with ICT in South Korea and Chile. International Journal of Educational Development (IJED), 31 (2), 126-148.
21
22. van Rooij, S. W., & Zirkle, K. (2016). Balancing pedagogy, student readiness and accessibility: A case study in collaborative online course development. The Internet and Higher Education, 28, 1-7.
22
23. Wahlstedt, Ari, Pekkola, Samuli & Niemel, Marketta (2008). From elearning space to e-learning place, British Journal of Educational Technology, 39 (6), 1020–1030.
23
24. Zhu, C. (2012). Student satisfaction, performance, and knowledge construction in online collaborative learning. Journal of Educational Technology & Society, 15 (1), 127-136.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بایستهها و آثار تربیتی اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام
هدف این تحقیق بررسی موضوع اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام است. پرسش اساسی این است که آیا بر اساس دیدگاه اسلامی ، اشتغال اطفال، در سنین پایین و قبل از رشد کامل، میتواند در تربیت ایشان مؤثر باشد و در صورتی که پاسخ مثبت است، بایستهها و آثار آن کدام است؟ این نوشتار بر مبنای روش تحلیلی توصیفی و به شیوه پردازش و تحلیل داده های کتابخانهای انجام شده است. این تحقیق نشان داد، از آنجا که ممکن است اشتغال، برای اطفال، مخاطرات جسمی و روحی متعددی را به دنبال داشته باشد باید اصل را بر ممنوعیت یا محدودیت آن دانست؛ اما از سوی دیگر، بخش مهمی از رشد فضایل اخلاقی، مهارتهای زندگی و اجتماعی و تا حدود زیادی اکتسابی، محصول تجربه و آموزش است، از اینرو، از دیدگاه اسلام اشتغال اطفال به شکل کنترل شده و محدود جایز است و به لحاظ تربیتی هم میتواند مفید واقع شود. اما باید اشتغال محدود اطفال با رعایت وضعیت سنّی، جسمی و روحی−روانی وی صورت گیرد و در این راستا، اصل اعتدال، اصل تسهیل، ضرری نبودن و رعایت مصلحت طفل از جمله شرایط اسلام در کانون تصمیم و اجرای تصمیمِ مربوط به اشتغال اطفال است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1706_5ebbe879e0d3d7d00fe0407ce19faf31.pdf
2020-12-21
49
73
10.30471/edu.2019.5613.2091
آثار تربیتی
اشتغال اطفال
کودکان
تربیت کودک
مصلحت
حسین
جاور
hjavar@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
منظمی
f.monazzami@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
قرآن کریم
1
ابنابیالحدید (بیتا)، شرح نهجالبلاغه، قم:مکتبة آیةاللّه المرعشی النجفیe.
2
ابنابیجمهور، محمد ابنزینالدین (1403ق)، محقق مجتبی عراقی، عوالی اللآلی، قم: مؤسسه سیدالشهداء.
3
ابنسیده، علی بن اسماعیل (بیتا)، المحکم والمحیط الأعظم، لبنان، بیروت: دارالکتب العلمیه.
4
ابنفارس، احمد (1426ق)، معجم مقاییس اللغه، لبنان، بیروت: طبعه جدید مصححه و ملونه، دار احیاء تراث العربی.
5
ابنمنظور، ابوالفضل، جمالالدین، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، لبنان، بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع − دار صادر، الطبعه الثالثه.
6
اردبیلى، احمد بن محمد (1403ق)، مجمع الفائده و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
7
اصفهانى، سیدابوالحسن (1422ق)، وسیلة النجاه (مع حواشی الإمام الخمینیe)، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینىH، چاپ اول.
8
امرائی، حسن (1388)، مهندسی سیاست، تهران: شوکا، چاپ اول.
9
انصاری، قدرتالله (بیتا)، احکام و حقوق کودکان در اسلام، قم: مرکز فقهی ائمه اطهارb.
10
بحرانى، آلعصفور، حسین بن محمد (بیتا)، الأنوار اللوامع فی شرح مفاتیح الشرائع (للفیض)، قم: مجمع البحوث العلمیه، چاپ اول.
11
بناری، علی همت (1389)، «نگاهی به تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت»، مجله معرفت، ش57.
12
بهرامی احمدی، حمید (بیتا)، قواعد فقه (مختصر هفتاد و هفت قاعده فقهی)، تهران: نشر دانشگاه امام صادقj.
13
پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهج الفصاحه، تهران: دنیای دانش.
14
پاینده، ابوالقاسم (1385)، نهج الفصاحه، اصفهان: انتشارات خاتم الانبیا.
15
پناهی، علیاحمد (1386)، «اشتغال؛ آثار تربیتی و روانشناختی»، مجله معرفت، ش119، ص44−60.
16
جرجانى، سیدامیرابوالفتح حسینى (1404ق)، تفسیر شاهى، تهران: انتشارات نوید، چاپ اول.
17
جمعى از پژوهشگران زیر نظر سیدمحمود هاشمى شاهرودى (1423ق)، موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب أهلالبیتb، قم: مؤسسۀ دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهلبیتb، چاپ اول.
18
جمعى از مؤلفان (بیتا)، مجله فقه اهلبیتb (فارسى)، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهلبیتb، چاپ اول.
19
جمعی از نویسندگان (1381)، الأصول الستّة عشر، محققان ضیاءالدین محمودی، نعمتالله جلیلی، مهدی غلامعلی، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
20
حائرى، سیدعلى بن محمد طباطبایى (1418ق)، ریاض المسائل (ط−الحدیثه)، قم: مؤسسه آلالبیتb، چاپ اول.
21
حائرى، سیدمحمد مجاهد طباطبایى (بیتا)، کتاب المناهل، قم: مؤسسه آلالبیتb، چاپ اول.
22
حرّعاملى، محمد بن حسن (1412ق)، هدایه الأمة إلى أحکام الأئمة−منتخب المسائل، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیه، چاپ اول.
23
حرّعاملی، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، قم: مؤسسه آلالبیتb، چاپ اول.
24
24. حلّى، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى (1410ق)، إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
25
25. حلّى، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى (1420ق)، تحریر الأحکام الشرعیة على مذهب الإمامیه (ط−الحدیثه)، قم: مؤسسه امام صادقj، چاپ اول.
26
حلّى، فخر المحققین، محمد بن حسن بن یوسف (1387ق)، إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، قم: مؤسسه اسماعیلیان، چاپ اول.
27
حلّى، محقق، نجمالدین، جعفر بن حسن (1412ق)، نکت النهایه، قم: دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
28
حلّى، مقداد بن عبداللّه سیورى (بیتا)، کنز العرفان فی فقه القرآن، ترجمه عبدالرحیم عقیقى بخشایشی، چاپ اول، قم: نشر نوید اسلام.
29
حلّى، یحیى بن سعید (1405ق)، الجامع للشرائع، قم: مؤسسة سیدالشهداء العلمیه، چاپ اول.
30
حلّی، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى (1421ق)، تلخیص المرام فی معرفه الأحکام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، چاپ اول.
31
خمینى، سیدروحاللّه (موسوى)، (1421ق)، کتاب البیع، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینىH.
32
32. خوشبخت، فریبا (1390)، «رابطه شیوههای فرزندپروری والدین با رفتارهای غیراجتماعی و اجتماعی کودکان پیشدبستانی در بازی»، مجله مطالعات روانشناختی، دوره 7، ش4.
33
دهخدا، علیاکبر (1373)، لغتنامه دهخدا، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ اول در دوره جدید.
34
الرضی، السید الشریف (بیتا)، نهجالبلاغة ت حسون، کتابخانه مدرسه فقهاهت.
35
رهبر، محمدتقی و محمدحسن رحیمیان (1381)، اخلاق و تربیت اسلامی، تهران: سمت، چاپ نهم.
36
سبزواری، سیدعبدالاعلی (1313ق)، مهذّب الاحکام فی بیان الحلال و الحرام، مؤسسة المنار.
37
37. صدوق، أبیجعفر محمّد بن علی بن الحسین بن بابویه (1404)، المحقق علی اکبر الغفّاری، من لایحضره الفقیه (نسخه غیر مصححه)، قم: الناشر: جماعة المدرّسین فی الحوزة العلمیة، طبعة الثانیة.
38
صدوق، محمّد بن على بن بابویه (1409ق)، من لا یحضره الفقیه، ترجمه: علیاکبر غفاری، تهران: نشر صدوق، چاپ اول.
39
طباطبایى یزدى، سیدمحمد کاظم (بیتا)، العروة الوثقى مع تعلیقات الفاضل، قم: مرکز فقهى ائمه اطهارb.
40
طباطبایى یزدى، سیدمحمدکاظم (1409ق)، العروة الوثقى (للسید الیزدی)، لبنان، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت−لبنان، چاپ دوم.
41
طباطبایی یزدى، سیدمحمدکاظم (1422ق)، العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینىH، چاپ اول.
42
طرابلسى، ابنبرّاج، قاضى، عبدالعزیز (1406ق)، المهذّب (لابن البراج)، قم: دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ اول.
43
43. طوسى، ابوجعفر، محمد بن حسن (1387ق)، الجمل و العقود فی العبادات، ترجمه محمد واعظزاده خراسانى، مشهد: مؤسسه نشر دانشگاه فردوسى مشهد، چاپ اول.
44
طوسى، ابوجعفر، محمد بن حسن (1400ق)، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوى، لبنان، بیروت: دارالکتاب العربی، چاپ دوم.
45
طوسى، محمد بن الحسن (1407ق)، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم.
46
طوسى، محمد بن على بن حمزه (1408ق)، الوسیله إلى نیل الفضیله، قم: انتشارات کتابخانه آیهالله مرعشى نجفى، چاپ اول.
47
طوسی، محمد بن حسن (1417)، تهذیب الاحکام، محقق علیاکبر غفاری، تهران: نشر صدوق.
48
48. عاملى، سیدجواد بن محمد حسینى (1419ق)، مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلّامه (ط−الحدیث)، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
49
عاملى، شهید اول، محمد بن مکى (1410ق)، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، لبنان، بیروت: دارالتراث−الدار الإسلامیه، چاپ اول.
50
عاملى، شهید اول، محمد بن مکى (1414ق)، غایة المراد فی شرح نکت الإرشاد، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، چاپ اول.
51
عاملى، شهید اول، محمد بن مکى (1417ق)، الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیه، قم: دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم.
52
عاملى، کرکى، محقق ثانى، على بن حسین (1414ق)، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم: مؤسسه آلالبیتb، چاپ دوم.
53
عراقی، سیدعزّتالله (1391)، حقوق کار، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
54
عمید، حسن (1343)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات ابنسینا، چاپ اول.
55
غزّالی، محمد (1352)، احیاء علوم الدین (آغاز ربع مهلکات)، ترجمه مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم.
56
فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى (1406ق)، الوافی، اصفهان: کتابخانه امام أمیرالمؤمنین علىj، چاپ اول.
57
قرائتی، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایی از قرآن، چاپ یازدهم.
58
58. قنواتی، جلیل و حسین جاور (تابستان 1390)، «مبانی «احترام» در شناسایی و حمایت از حریم خصوصی در حوزه ارتباطات»، حقوق اسلامی، ش29، ص33−60.
59
کلینى، ابوجعفر، محمد بن یعقوب (1429ق)، الکافی (ط−دارالحدیث)، قم: دارالحدیث للطباعة و النشر، چاپ اول.
60
کلینى، ابوجعفر، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی (ط−الإسلامیة)، 8 جلد، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
61
الکتانی، عبدالحیّ (بیتا)، نظام الحکومة النبویة، بیروت، لبنان: نشر دار الأرقم بن أبی الأرقم.
62
لیثی واسطی، علی بن محمد (بیتا)، عیون الحکم و المواعظ، محقق حسین حسنی بیرجندی، قم: دارالحدیث.
63
مجلسى، محمدباقر (1404ق)، مرآه العقول فی شرح أخبار آلالرسول، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ دوم.
64
مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى (1406ق)، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط−القدیمة)، مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانپور، چاپ دوم.
65
مجلسی، محمدباقر (بیتا)، بحارالأنوار، محقق عبدالزهراء علوی، بیروت: دار احیاء التراث.
66
محمدی ریشهری، محمد (1390)، العلم والحکمة فی الکتاب والسنة، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
67
مریدی، سیاوش، نوروزى، علیرضا (1373)، فرهنگ اقتصادى، تهران: نشر نگاه، چاپ اول.
68
مصطفوی، سیدکاظم (1393)، قواعد فقه، ترجمه عزیزالله فهیمی، تهران: نشر میزان، چاپ دوم.
69
مطهری، مرتضی (1397)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا، چاپ نود و دوم.
70
نادعلی، فاطمه (1397)، «تشویق به کار و تلاش از منظر قرآن و روایات»، کوثر، ش42.
71
نوری، حسین (18/11/1391)، درس خارج فقه آیتالله نوری، کتاب البیع.
72
نوری، حسین بن محمد تقی (1408)، مستدرک الوسائل، لبنان، بیروت: مؤسسه آلالبیتb.
73
ORIGINAL_ARTICLE
کشف الگویِ زمینهمند رفتارهایِ نقشِ فرا آموزشی استادان دانشگاه اسلامی، بر پایه تجربههای حرفهای آنان، از منظر نظریه نقش
نظر به ضرورت تدوین چارچوب ادراکی مشخصی از بایستههای رفتاری نقش استادان دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران، مطالعه حاضر بنا دارد در جهت توسعه الگویی زمینهمند از بایستههای نقش فرا آموزشی استادان دانشگاه اسلامی کوشش نماید. در این پژوهش، سازوکار مربوط به روش تحقیق پدیدارشناسی از این جهت که به فهم تجربه زیسته مشارکتکنندگان کمک میکند به کار گرفته شد. جامعه مورد مطالعه آن دسته از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که دارای حداقل مرتبه علمی دانشیاری و ده سال سابقه کاری بودند. روش نمونهگیری هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته پی گرفته شد تا نهایتاً پس از اشباع دادهها و تکرار یافتهها، کفایت نمونه با تعداد 13 نمونه مسجل شد. نتایج تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای قراردادی نشان داد که الگوی رفتارهای نقش فرا آموزشی شامل 3 بعد و 10 مؤلفه میباشد و ابعاد احصا شده شامل نقش مرجعیت اخلاقی، نقش مشاوره مددکارانه و نقش توانمندسازی هستند. شایان ذکر است تأیید خوشهبندی الگو براساس تحلیل آماری به روش آزمون دو جملهای صورت پذیرفت.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1716_e9d1dc08a950102c5878870055ff1749.pdf
2020-12-21
75
95
10.30471/edu.2020.5295.2029
رفتارهای نقش فرا آموزشی
نظریه نقش
نقش مرجعیت اخلاقی
نقش مشاوره مددکارانه
نقش توانمندسازی
سید مجتبی
هاشمیان
m.hashemian.95@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رفتارسازمانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
فریبرز
رحیم نیا
r-nia@um.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدمهدی
فراحی
mfarahi@um.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
بارانی، شهرزاد؛ کیومرث زرافشانی؛ سهراب دلانگیزان و سیده مریم حسینی لرگانی (1389)، «تأثیر آموزش کارآفرینی بر رفتار کارآفرینامه دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمانشاه»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش57، ص85−107.
1
بنکداری، نسرین؛ گلنار مهران؛ طیبه ماهروزاده و سیدعباس هاشمی (1395)، «ویژگیهای استاد شایسته در آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی»، فصلنامه علمی−پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (1)7، ص117−137.
2
مریم دباغ و حمید برادران شرکاء (1389)، «بررسی کارایی و بهرهوری 24 دانشگاه جامع دولتی ایران»، مجله آموزش عالی ایران، ش2، ص1−33.
3
شهین سالاروند؛ نیکو یمانی؛ فهیمه کاشانی؛ مریم سالاروند؛ محمد عطایی و مریم هاشمی (1394)، «ویژگیهای اخلاقی و حرفهای استاد ایدئال از دیدگاه دانشجویان پرستاری: مطالعۀ کیفی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (60)15، ص481−494.
4
مصطفی سلیمیفر؛ وحید ارشدی و سعید ملک الساداتی (1396)، درآمدی بر الگوی اسلامی−ایرانی پیشرفت، چاپ اول، مشهد: انتشارات پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی.
5
طالبزاده شوشتری، لیلا و هادی پورشافعی (1390)، «اسنادهای استادان موفق در خصوص روشهای ارتقای انگیزۀ تحصیلی دانشجویان دانشگاه بیرجند»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش60، ص81−98.
6
علوی، بابک و آرین قلیپور (1388)، «شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای فراتر از نقش اعضای هیئت علمی دانشگاهها: مطالعهای در دانشگاه صنعتی شریف»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، (14)4، ص1−29.
7
محمدی، شادی؛ کیوان بلندهمتیان و خلیل غلامی (1394)، «بررسی فلسفه شخصی اساتید در زمینۀ تربیت دینی از منظر استادان دانشگاه کردستان»، دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، ش20، ص119−140.
8
مصباحیان، حسین (1388)، «دانشگاه از تاریخ تا فلسفه، در ضرورت تحلیل تاریخی نهاد و بازاندیشی فلسفی ایده دانشگاه در متن جهانی آن»، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخنگری و تاریخنگاری علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش76، ص123−158.
9
واعظی، رضا؛ نسیم مداح شریعتی و محمدصادق آزمندیان (1392)، «معیارهای ارزشیابی استادان در اندیشه دانشجویان، پژوهشی در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی»، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، ش1، ص29−44.
10
Alavi, B. and Gholipour, A. (2009), Identifying Effective Factors on Extra Role Behaviors of Universities Faculty Members:Study in Sharif University. Journal of Iran Management Sciences, 4(14), 1-29. [In Persian].
11
Alhija, F. N. A. (2017), Teaching in higher education: Good teaching through students’ lens. Studies in Educational Evaluation, 54, 4-12.
12
Barani, Sh., Zarafshani, K., Delangizan, S. and Hoseini Lorgani, S. M. (2009), Impact of Entrepreneual Teaching on Students entreprenual Behavior in Kermanshah Payamenoor University. Journal of Inquiry and Planing in Higher Education, 57, 85-107. [In Persian]
13
Biddle, B. (1986), Recent developments in role theory. Annu Rev Sociol, 12, 67–92.
14
Bonakdari, M., Mehran, G., Mahroozadeh, T. and Hashemi, A. (2016), Characteristics of Component professor in Iran Higer Education: A Qualitative Study. New Approach in Educational Management, 7(1), 117-137. [In Persian]
15
Dabagh, R. & Baradaran Shoraka, H. (2010), Examination of Efficiancy and Productivity in Iran state Comprehensive Universities. Iran Higher Education Journal, 2, 1-33. [In Persian]
16
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994), Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
17
Jackson, S. E., Schuler, R. S., & Rivero, J. C. (1989), Organizational characteristics as predictors of personnel practices. Personnel psychology, 42(4), 727-786.
18
Jensen, L. A., & Allen, M. N. (1996), Meta-synthesis of qualitative findings. Qualitative health research, 6(4), 553-560.
19
Katz, D., and Kahn, R. L. (1978), The social psychology of organisations. New York: Wiley.
20
Kivisto, P. (2008), Classical Contemporary Theory, Sage PublicatioN. United Kingdom.
21
22. Klein, P., & Westcott, M. (1994), The changing character of phenomenological psychology. Canadian Psychology, 35(2), 133-157.
22
22. Merton, R. K. (1957), Social theory and social structure. Glencoe: Free Press.
23
23. Mesbahian, M. (2009), from History to Philosophy of University, In Significance of Institution historical Analysis and New Philosophical Examination of University Idea in Global Contexts of. Journal of Historical Perspective and Historiography, 76, 123-158. [In Persian]
24
24. Mohammadi, Sh., Bolandhematian, K. and Gholami, Kh. (2015), Examination of professors Personal Philosophy in Contexts of Religious Education in Perspective of The Kordestan University Professors. Scientific Journal of Islamic Management, 20, 119-140. [In Persian]
25
25. Onwuegbuzie, A. J., Witcher, A. E., Collins, K. M., Filer, J. D., Wiedmaier, C. D., & Moore, C. W. (2007), Students’ perceptions of characteristics of effective college teachers: A validity study of a teaching evaluation form using a mixed-methods analysis.American Educational Research Journal, 44(1), 113-160.
26
26. Miron, M., & Mevorach, M. (2014), The "Good Professor" as Perceived by Experienced Teachers Who Are Graduate Students. Journal of Education and Training Studies, 2(3), 82-87.
27
27. Salarvand, Sh., Yamani, N., Kashani, F., Salarvand, M., Ataei, M. and Hashemi, M. (2015), Nursing Students’ Perception of Ethical and Professional Characteristics of an Ideal Faculty Member: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education, 15(60), 481-494. [In Persian]
28
28. Salimifar, M., Arshadi, V. and Malekosadati, S. (2017), An Introduction to Islamic-Iranian Improvement Pattern. First Print. Mashhad: Ferdowsi University Inc. [In Persian]
29
29. Taecharungroj, V. (2014), University student loyalty model: structural equation modelling of student loyalty in autonomous, state, transformed, and private universities in Bangkok. Scholar: Human Sciences, 6(1).
30
30. Talebzadeh Shooshtari, L. and Poorshafei, H. (2011), Attributions of Successful Professor about Educational Motivation Improvement Methods in Students of Birjand University. Journal of Inquiry and Planing in Higher Education, 60, 81-98. [In Persian]
31
31. Vaezi, R., Madah Shariati, N. and Azmandian, M. S. (2014), Indicators of Professors Evaluating in Perspective of Students. Journal of Govermental Organizations Management, 1, 29-44. [In Persian]
32
32. Villamil, O. S. (2000), Exploring ESL teachers' roles through metaphor analysis. TESOL quarterly, 34(2), 341-351.
33
33. Ylijoki, O. H. (2000), Disciplinary cultures and the moral order of studying–A case-study of four Finnish university departments. Higher education, 39(3), 339-362.
34
34. Yanow, D., & Schwartz-Shea, P. (2006), Interpretation and method: Empirical research methods and the interpretive turn. Routledge.
35
ORIGINAL_ARTICLE
از فلسفه کنش تا فلسفه دانشگاه؛ درآمدی بر برنامهریزی آموزشی بومی
کنشهای انسانی همواره با نیاز آغاز میشوند، و درپی نیاز کنش رخ میدهد. از این رو نیازسنجی اساسیترین عنصر در فرایند برنامهریزی آموزشی است. از دیگر سو دانشگاه به مثابه یک نهاد اجتماعی، در معنایی عام، هویتی اجتماعی است که برای رفع نیازهای افراد بوجود آمده است و در راستای تحقق نیازهای انسانی وظایف آن تعریف میشود. برای شکلگیری هویت برنامهریزی آموزشی لزوماً مفاهیم مرتبط با آن که عبارتند از «نیاز»، «کنش» و «نهاد» باید تعریف خود را بیابند. از این رو برنامهریزی آموزشی، مفهومی است وابسته به تعریف ما از این هویات سهگانه، و خود بخشی از عنصر دوم، یعنی کنش بشمار میآید. در اینصورت در برنامهریزی آموزشی این سه مرحله اساسی از ویژگی بنیادین دارند: 1) نیازسنجی 2) تعریف کنش کنشگران به مثابه هدف برنامهریزی درسی (اعم از معلمان، متعلمان و مجریان)؛ 3) تعریف نهاد مربوطه در برنامهریزی درسی (اعم از مدرسه، دانشگاه یا حوزه). در اولین گام بدون طی مرحله نیازسنجی و تشخیص سلسله مراتبی از نیازهای کلان فردی و اجتماعی نمیتوانیم درکی درست از نحوه کنشی که باید انجام داده شود داشته باشیم. در مرحله بعد چون کنشهای اجتماعی به جهت برخورداری از هویت اجتماعی لزوماً درون نهاد شکل میگیرند، بدون داشتن تعریفی مطلوب از دانشگاه نمیتوانیم برنامهریزی آموزشی مطلوب داشته باشیم. پیدا کردن مسیر استاندارد برای رسیدن به این مدل از راه بررسی عناصر اصلی در فلسفه کنش میگذرد. چرا که فلسفه کنش عناصر اصلی یک کنش چه در سطح فردی و چه نهادی را در اختیار ما مینهد.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1726_9660b5dbd75dc8ef6e72077640a4d72b.pdf
2020-12-21
97
112
10.30471/edu.2019.4863.1942
بومیسازی برنامهریزی درسی
نیازسنجی
کنش انسانی
نهاد دانشگاه
راهبردهای کلان برنامه ریزی درسی
فلسفه برنامهریزی درسی
هادی
موسوی
hmousavi@rihu.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
سید حمید رضا
حسنی
hrhasani@rihu.ac.ir
2
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
ابراهیمآبادی، حسین (1393)، سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی؛ ایده، تجربه، راهبرد، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
1
ارسطو (1385)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو.
2
بارو، رابین و ودز، رونالدو (1376)، درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه فاطمه زیباکلام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3
حسنی، سیدحمیدرضا و هادی موسوی (1391)، «ساخت و عامل در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه ساختیابی گیدنز»، نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، ش3، ص129−159.
4
کافمن، راجر و هرمن، جری (1393)، برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی، ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
5
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1416)، نهایة الحکمة، قم: مؤسسه نشر اسلامی.
6
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (1981)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
7
موسوی، هادی و سیدحمیدرضا حسنی (1394)، «مواجهه تخنه ارسطو با فلسفه تکنولوژی هایدگر»، روششناسی علوم انسانی، ش85، ص31−46.
8
موسوی، هادی (1392)، «هستیشناسی پیچیدگی»، روششناسی علوم انسانی، ش76، ص91−112.
9
Abbott, Ann A. (1981), Durkheim's Theory of Education: A Case of Mainstreaming, Peabody Journal of Education, July, 235-241.
10
Barbazette, Jean (2006), Training Needs Assessment, San Francisco: Pfeiffer.
11
Gupta, Kavita (2007), Practical Guide to Needs Assessment, San Francisco: Pfeiffer.
12
Hatch, Mary jo (2013), Organization Theory, Oxford & New York: Oxford University press.
13
Lukes, Steven (1985), Emile Durkheim, California: Stanford university press.
14
Morgan, Gareth, (2006), Images of Organization, London: sage.
15
Moya, Carlos J. (1990), The Philosophy of Action, UK: Polity press.
16
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مبانی دین شناختی تربیت دینی و دلالتهای آن
هدف این مقاله بررسی مبانی دینشناختی تربیت دینی و استخراج دلالتهای تربیتی آنها است. برای رسیدن به این هدف از روش توصیفی−تفسیری برای کشف و توضیح مبانی و از روش استنتاجی برای استخراج دلالتهای تربیتی استفاده شده است. مبانیای که در این مقاله بررسی شدهاند عبارتند از: الهی بودن مبدأ و منشأ دین؛ سازگاری دین با فطرت بشر و نیازمندی همیشگی به دین؛ پیامبر، برگزیده و فرستادۀ خدا؛ سعادت دنیوی و اخروی، هدف دین؛ جهانی و ابدی و در عین حال ناظر به نیازهای منطقهای و زمانی بودن. در ذیل هر مبنا، دلالتهای تربیتی آن نیز بیان شده است. در مجموع نه دلالت تربیتی به دست آمد که ضرورت همیشگی تربیت دینی؛ بینیازی از اجبار و تحمیل، انعطافپذیری، طرد سکولاریسم تربیتی و علمی برخی از این دلالتها هستند.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1759_ad7accee9096336ca6e61fd6ee29088e.pdf
2020-12-21
113
136
10.30471/edu.2020.5808.2127
مبانی تربیت دینی
فلسفۀ تربیت دینی
فطرت الهی
تعبد
سکولاریسم تربیتی
مدارا و مسامحه
محمد
داودی
mdavoudi@rihu.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
بازرگان، مهدی (1374)، «خدا و آخرت هدف بعثت انبیاء»، کیان، شمارۀ 28، ص46−61.
2
جوادی آملی، عبدالله (1377)، شریعت در آینه معرفت، قم: اسراء.
3
جوادی آملی،عبدالله (1384)، انتظار بشر از دین، قم: اسراء.
4
سروش، عبدالکریم (1372)، «باور و داور» در فربهتر از ایدئولوژی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط، ص79−97.
5
سروش، عبدالکریم (1376)، «ایدئولوژی و دین دنیوی» در مدارا و مدیریت، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط، ص175−225.
6
شیروانی، علی و همکاران (1391)، مباحثی در کلام جدید، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
7
صادقی، هادی (1391)، درآمدی بر کلام جدید، قم: طه و معارف.
8
صفار، محمد بن حسن (1404ق)، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم، تصحیح محسن کوچهباغی، قم: مکتبة آیتالله المرعشی.
9
شعرانی، عبدالوهاب(بیتا)، الیواقیت و الجواهر فی بیان عقاید الاکابر، ج2، [بی جا]، مطبعة المیمنیة
10
طباطبایی (علامه)، محمدحسین (1390ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات.
11
طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تصحیح فضلالله طباطبایی یزدی و هاشم رسولی محلاتی، تهران: ناصرخسرو.
12
طوسی، محمد بن حسن (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن، تصحیح احمد حبیب عاملی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
13
فخر رازی، محمدبن عمر (1420ق)، التفسیر الکبیر، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
14
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (1415ق)، تفسیر الصافی، تصحیح حسین اعلمی، تهران: مکتبة الصدر.
15
مطهری، مرتضی (1390)، ختم نبوت، تهران: صدرا.
16
مطهری، مرتضی (1381)، اسلام و نیازهای زمان، چاپ 19، تهران: انتشارات صدرا.
17
مطهری، مرتضی (1375)، فطرت، چاپ هشتم، تهران: صدرا.
18
طریحی، فخر الدین بن محمد (1375)، مجمع البحرین، تصحیح احمد حسینی اشکوری، تهران، مرتضوی.
19
خسروپناه، عبدالحسین (1386)، انتظارات بشر از دین، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
20