پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
بررسی عوامل بروز رفتار خیرخواهانه با رویکرد پدیدارشناسی در شهر اصفهان
7
19
FA
علی
بلورفروش
مسئول برنامه و بودجه / بنیاد خیریه راهبری آلاء
alibolourforoush@yahoo.com
محمد اسماعیل
انصاری
هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
ansari@ase.ui.ac.ir
10.30471/edu.2018.3735.1732
امروزه موضوعات خیر و عام المنفعه در جوامع مختلف رونق گرفته و برجسته شدن امور خیر در زندگی افراد، اهمیت پرداختن به این موضوع با رویکرد علمی را دوچندان نموده است. به عنوان نمونه بسیاری از افراد به صورت بالقوه اهل خیر می باشند لیکن زمینه ای برای بروز رفتار خیرخواهانه آنان به وجود نیامده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی پدیدار شناسی مبتنی بر الگوی کلایزی (دسته بندی چند مرحله ای) و با ابزار مصاحبه عمیق با برخی از مدیران خیریه ها به استخراج عوامل بروز رفتار خیرخواهانه در مردم شهر اصفهان پرداخته تا به وسیله سرمایه گذاری روی این عوامل بتوان سرمایه های خیر را بالفعل نمود و از این راه هم خیرین بالقوه پاداش بالای عمل خود را دریابند و هم خیریه ها از سرمایه های مادی و معنوی بیشتری برخوردار گردند. این تحقیق به دنبال دستیابی به عوامل بروز رفتار خیر در مردم بود که این علل بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده به سه دسته عوامل نگرشی، هنجاری و کنترل رفتار ادراکی تقسیم گردید و نتایج حاصل از دسته بندی تجربیات مدیران خیریه ها در عوامل سه گانه تئوری رفتار برنامهریزی شده، نشان داد که از بین این سه عامل، نگرش با داشتن بیشترین فراوانی در تجربیات مدیران خیریه ها بیشترین تاثیر را بر بروز رفتار خیر در مردم دارد.
رفتار خیر,نگرش,خیریه,خیّرین بالقوه,خیّرین بالفعل
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1594.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1594_5517cb1c534e6800652a91d3db54bb09.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
مقایسه اختلالات اضطرابی وسبک های دلبستگی در کودکان پرورش یافته به شیوه فرزندپروری اسلامی با سایر کودکان
21
38
FA
زینب
خانجانی
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز
dr.khanjaani@gmail.com
جلیل
باباپور خیرالدین
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز ایران
babapourj@yahoo.com
صفیه
جمشیدی مهرآباد
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز ایران
s.jamshidi93@ms.tabrizu.ac.ir
10.30471/edu.2019.1595
در این پژوهش اختلالات اضطرابی و سبکهای دلبستگی در کودکان پرورشیافته به شیوۀ فرزندپروری (تربیت) اسلامی با سایر کودکان مقایسه شد. شیوههای فرزندپروری در دو تقسیمبندی کلی شامل شیوههای فرزندپروری رایج در جهان (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه، بیاعتنا و...) و شیوه فرزندپروری اسلامی استمیباشد. طرح این پژوهش، علی مقایسهای است. در این پژوهش نمونه آماری شامل 100 نفر بود و از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه محققساخته شیوه فرزندپروری اسلامی، مقیاس اضطراب اسپنس (1998) و پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کوپنبرگ (2006) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روش آماری این پژوهش آزمون t و تحلیل واریانس چندمتغیری بود. نتایج نشان داد که کودکان پرورشیافته با روش فرزندپروری اسلامی از لحاظ میزان اضطراب کلی، اضطراب تعمیمیافته و هراس از مکانهای باز و نیز از لحاظ دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا نسبت به سایر کودکان پایینتر هستند که این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود؛ نتایج نشان میدهد در شیوه فرزندپروری اسلامی، توجه به سه دوره سید، عبد و وزیر و انجام رفتارهای متناسب با ویژگیهای هر مرحله موجب کاهش اضطراب کلی و همچنین کاهش دلبستگیهای ناایمن در کودکان میشود.<br /> <strong> </strong>
اختلالات اضطرابی,سبکهای دلبستگی,شیوه فرزندپروری,شیوه فرزندپروری اسلامی
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1595.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1595_7bb8b52a2f3ac8d262a447e356f1e70c.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
تبیین مبانی ارزششناختی اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام
39
65
FA
محمد شریف
طاهرپور
0000-0001-5769-0426
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر
m.s.taherpour@gmail.com
محمدرضا
شرفی
0000-0002-4836-6357
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
msharafi@ut.ac.ir
10.30471/edu.2018.3524.1694
یکی از اهداف اساسی نظام آموزش و پرورش، هدایت آگاهانه بهسوی ارزشهای اخلاقی برای جهتدهی به زندگی دانشآموزان است. این موضوع، در حیطه اخلاق جنسی با توجه به فاصله بین بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی برای تشکیل زندگی مشترک، در معرض ارزشهای متعارض قرار گرفتن و نیرومندی غریزه جنسی دارای اهمیتی ویژه است. برایناساس، هدف این پژوهش، تبیین مبانی ارزششناختی اخلاق جنسی در اسلام، با روش توصیفی−تحلیلی است. بنابراین، با توجه به نظام ارزشی اسلام در حیطه اخلاق جنسی، مبانی همچون فطری بودن ارزشهای اخلاقی، خیر علیالاطلاق بودن خداوند، اعتباری بودن ارزشها، ثبات و تغییر در ارزشها و عدالت استخراج شد. تأثیر این مبانی در اخلاقی جنسی به ترتیب عبارتاند از: عفت و حیا، حجاب، غیرت، ازدواج؛ خداوند معیار ارزشهای اخلاق جنسی، اعتبارسازی، اعتباریابی؛ ساختارمند شدن اخلاق جنسی، فهم نسبتاً آسان دیگر سیستمهای اخلاق جنسی؛ رعایت اعتدال، تناسب و هماهنگی بین زوجین، عدالت عاطفی در تعدد زوجات و عدالت اجتماعی بین زن و مرد.<br /> <strong> </strong>
اخلاق جنسی,مبانی ارزششناختی,اصول,اسلام
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1596.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1596_b5022bf29a601b0c199659a50fd02edf.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد قرآن خواندن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95−96
67
80
FA
خدابخش
حیدری
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
heidari1938@gmail.com
سالار
فرامرزی
0000-0002-0493-9723
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
salarfaramarzi@yahoo.com
احمد
عابدی
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
a.abedi44@gmail.com
امیر
قمرانی
گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان اصفهان ایران
aghamarani@yahoo.com
احمد
یارمحمدیان
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
yarmo879@yahoo.com
10.30471/edu.2018.3997.1782
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد قرآن خواندن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95−96 بود. روش پژوهش آزمایشی و روش اجرای آن بهصورت پیشآزمون−پسآزمون با گروه کنترل بود. برای انتخاب نمونه پژوهش، از طریق شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 30 نفر انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر و مقیاس محقق ساخته عملکرد قرآن خواندن بود. جلسات آموزشی روش دیویس در هشت هفته (هر هفته دو جلسه) و در جلسات 45 دقیقهای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیرهای همپراش، روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر سرعت خواندن (001/0=P)، صحت خواندن (001/0=P)، درک خواندن (018/0=P) تأثیر معنیداری داشته است. با توجه به این نتایج، میتوان نتیجه گرفت که روش تصحیح نارساخوانی دیویس موجب بهبود سرعت، صحت و درک خواندن قرآن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان میشود. با توجه به این نتایج، میتوان از این روش در مراکز آموزشی و درمانی بهره گرفت.
روش دیویس,عملکرد خواندن,قرآن,مقطع پنجم ابتدایی
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1597.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1597_2ffa786972a959119cefbcdc5443ae44.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی
81
104
FA
رحمت الله
مرزوقی
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
rmarzoghi@yahoo.com
جعفر
جهانی
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
jjahani37@gmail.com
راضیه
شیخ الاسلامی
عضو هیات علمی بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
sheslami@shirazu.ac.ir
یاسر
دهقانی
ایران-استان فارس-شهرشیراز-دانشگاه شیراز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-یخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
yaser.dehghani@yahoo.com
10.30471/edu.2019.1598
هدف مقاله حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 452 نفر از بین دانشآموزان 8 دبیرستان پسرانه و دخترانه نواحی چهارگانه شهرستان شیراز انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس محققساخته استفاده شد که برای تعیین روایی آن از روشهای روایی صوری و تحلیل عامل مرتبه اول و دوم و برای ارزیابی پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد با فرض معیار 4/0، در تمامی مؤلفهها، سؤالات مطرح شده در مقیاس مذکور به خوبی نشاندهنده، مؤلفههای مربوطه میباشد و در مجموع، این مقیاس، ابزاری معتبر برای سنجش تربیت دینی فراگیران دوره متوسطه براساس نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی میباشد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که مؤلفههای نهگانه در نظریه مذکور به خوبی نشاندهنده برازش این مدل برای توسعه تربیت دینی در فضای جهانی فعلی است. نتایج آلفای کرونباخ نیز نشان داد که این مقیاس در تمامی ابعاد خود، پایایی لازم برای استفاده بهعنوان یک مقیاس معتبر را دارد.<br /> <strong> </strong>
اعتباریابی,مقیاس تربیت دینی,دوره متوسطه,نظریه فضامند بومی−جهانی
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1598.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1598_7c08a5f60ac450b63c9bc9f39dc81931.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
درآمدی بر سیاستگذاری آموزش سواد رسانهای به طلاب در حوزههای علمیه
105
130
FA
سیاوش
صلواتیان
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
salavatian@gmail.com
زهرا
مردانی
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبایی
z.mardani@gmail.com
مجید
سعادتی
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی
majid.saadati.60@gmail.com
10.30471/edu.2018.4170.1811
مقاله حاضر شناسایی الزامات آموزش سواد رسانهای به طلاب در حوزههای علمیه را با توجه به جایگاه ویژهای که این قشر در هدایت دینی جامعه دارند، بهعنوان هدف اصلی دنبال کرده است. در این مقاله از روش کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق استفاده شده است. در جامع، مورد بررسی از میان طلاب، مدیران و جمعی از متخصصان سواد رسانهای در حوزه، براساس قاعده اشباع نظری دوازده نفر به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدهاند و تحلیل دادهها به روش کدگذاری و مقولهبندی مفاهیم استخراجشده از مصاحبهها بوده است. یافتهها ذیل چهار مقوله اصلی اینگونه استحصال شد: 1. ضرورت آموزش سواد رسانهای به طلاب که شامل زیرمقولههای «نقش رسانه در عصر حاضر»، «کاهش ضریب آسیبپذیری در مقابل رسانهها»، «جایگاه مهم رسانه در مباحث تبلیغی» و «لزوم توجه به منویات رهبری درباره رسانه» شد؛ 2. وضعیت کنونی آموزش سواد رسانهای در حوزه که براساس اظهارات مصاحبهشوندگان هیچگونه سیاست آشکار و پنهانی درباره بحث آموزش سواد رسانهای وجود ندارد؛ 3. پیشنیازهای آموزش سواد رسانهای که شامل آگاهیبخشی به طلاب و مدیران و طبقهبندی و تیپشناسی طلاب میشد؛ 4. موانع و محدودیتها در مسیر آموزش سواد رسانهای نظیر مشکلات ساختاری، سازمانی، کمبودها و مشکلات مربوط به طلاب. ارزیابی وضعیت و سیاستهای حوزههای علمیه در حوزه سواد رسانهای، یاریگر مدیران و سیاستگذاران در برنامهریزی و سیاستگذاری در زمینه ارتقای سطح سواد رسانهای طلاب در حوزههای علمیه است.
سواد رسانهای,سیاستگذاری,حوزههای علمیه,طلاب
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1599.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1599_bfe9f234d5a6a3562cb28cc4682a0f63.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
ارائه الگوی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی بر اساس رهیافتهای از رساله حقوق امام سجاد(ع)
131
154
FA
اکبر
صالحی
0000-0003-3982-3269
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران
salehihidji2@yahoo.com
فرامرز
محمدی پویا
0000-0002-1740-9844
استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
muhammadipouya@basu.ac.ir
سینا
ترکاشوند
أانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه خوارزمی تهران
sina.torkashvand663@gmail.com
10.30471/edu.2019.5014.1969
<span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">شهروند جامعه اسلامی باید به خوبی با وظایفی که بر عهده اوست آشنا شده و با رعایت آن، در تراز جامعه اسلامی عمل نماید. هدف پژوهش حاضر، تحلیل رساله حقوق امام سجاد</span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">(ع)</span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">جهت ارائه الگویی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی با استفاده از روش تحلیل مفهومی و استنتاج قیاسی است. یافته</span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">های حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بر اساس رهیافت</span><span style="font-family: 'Times New Roman',serif;" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">های رساله حقوق امام سجاد (ع)</span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">، تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی در سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری قابل تبیین است که با کاربست مؤلفه</span><span style="font-family: 'Times New Roman',serif;" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">های هر یک از این سه حیطه در نظام تعلیم و تربیت، می</span><span style="font-family: 'Times New Roman',serif;" lang="FA" dir="LTR"></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">توان در جهت نیل به تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی برآمد.</span><br /> <br /><br />
رساله حقوق امام سجاد(ع),تربیت شهروندی,شهروند تراز جامعه اسلامی
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1579.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1579_52a49d7b726641cb18ec0904e9388be3.pdf
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
1735-4536
2588-4611
14
30
2019
12
22
بازشناسی الگوی «معلم الهامبخش» مبتنی بر احوالات سه معلم برجستۀ ایران معاصر محمدحسین نایینی، محمدحسین طباطبایی و مرتضی مطهری
155
176
FA
فاطمه
رمضانی
0000-0002-5173-8713
هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان
framezani.1390@yahoo.com
محمدحسین
حیدری
0000-0002-1391-2258
استادیار دانشگاه اصفهان
mhheidari1353@gmail.com
رضاعلی
نوروزی
0000-0003-2040-9586
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
nowrozi.r@gmail.com
10.30471/edu.2019.1612
در پژوهش حاضر، برای دستیابی به الگوی شخصیتی و رفتاری «معلمان الهامبخش» در حوزه تربیت اسلامی، براساس چهار مؤلفۀ اولیه یعنی «وجهۀ علمی، شخصیت اخلاقی، نفوذ کلام و شاگردپروری»، جستجویی در احوالات شماری از مربیان حوزوی ایران در عصر معاصر صورت پذیرفت که درنهایت محمدحسین نایینی، محمدحسین طباطبایی و مرتضی مطهری، به جهت شواهدی که حکایت از وجود مؤلفههای فوق در ایشان داشت، مورد گزینش نهایی قرار گرفتند. در ادامه، منابع مکتوب درباره شخصیت این معلمان مطالعه شد و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، 68 خردهمضمون بازیابی شد. در گام بعدی، خردهمضمونها در قالب دوازده مضمون سازماندهنده و سه مضمون فراگیر «سلوک فردی، سلوک اجتماعی و سلوک تعلیمی» دستهبندی شد.<br /> یافته<strong></strong>های این پژوهش شامل خصوصیات و ویژگی<strong></strong>های ارائهشده در قالب شبکه مضامین، الگویی از سلوک و منش «معلم الهام<strong></strong>بخش» ارائه کرده است.
اخلاق حرفهای معلمی,معلم الهامبخش,محمدحسین نایینی,محمدحسین طباطبایی,مرتضی مطهری
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1612.html
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1612_cbeaa71351fbaad7eadd472b47c07019.pdf