TY - JOUR ID - 1 TI - تحلیل محتوای کتابهای دین وزندگی دوره دبیرستان براساس میزان برخورداری آنها از مولفه‌های وحدت اسلامی JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - شمشیری, بابک AU - شاه سنی, شهرزاد AD - عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 8 IS - 17 SP - 7 EP - 28 KW - وحدت اسلامی KW - کتابهای دین و زندگی دوره دبیرستان KW - تحلیل محتوا KW - جهان اسلام DO - N2 - هدف این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای دین وزندگی دوره دبیرستان براساس میزان توجه به مؤلفه‌های وحدت اسلامی است. رویکرد این پژوهش، رویکرد ترکیبی کمی و کیفی و ابزار اندازه‌گیری، اسنادی (مراجعه به کتابهای بینش دینی دوره دبیرستان) و روش جمع‌آوری داده‌ها روش تحلیل محتوا است. یافته‌های به دست آمده در این پژوهش، حکایت از این دارند که مولفه‌های وحدت اسلامی در کتابهای دین و زندگی عبارتند از: اصول دین مشترک، فروع دین مشترک آداب و آیین‌های مشترک، اخلاق اسلامی و بالاخره تاریخ مشترک. در مجموع یافته‌ها نشان می‌دهند که تنها برخی مولفه‌های مربوط به وحدت اسلامی در کتابهای دین و زندگی دوره دبیرستان مطرح شده‌اند. پیشنهاد می شود که کتابهای درسی دوره متوسطه از جهت برخورداری از مولفه های وحدت اسلامی مورد تجدید نظر قرارگیرند وبخشهایی جهت آشنایی بیشتر متربیان شیعه با مذاهب دیگر به کتابهای درسی اضافه گردند. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1_417bc6aeadd983a7eded542fd957693d.pdf ER -