TY - JOUR ID - 1727 TI - چرخش روش‌شناختی تعیین هدف‌های تربیت دینی JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - قصوری درگاهی, رخساره AU - جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره AU - الهی خراسانی, مجتبی AU - شعبانی ورکی, بختیار AD - دانشجوی دکترا، رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول) AD - عضو هیت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد، استاد حوزه علمیه مشهد AD - استاد، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 35 SP - 59 EP - 90 KW - هدف‌گذاری KW - تربیت دینی KW - تربیت اسلامی KW - هدف‌های غایی KW - هدف‌های عینی DO - 10.30471/edu.2020.4511.1873 N2 - هدف اصلی در این مقاله تبیین چالش‌های موجود در تعیین هدف‌های تعلیم و تربیت دینی و معرفی روش جدیدی مبتنی بر احادیث معرف بهترین‌های امت اسلامی است که در آن ضمن اشاره به گسست میان هدف‌های فوقانی و فرودین، نقش منفعل هدف‌ها، خطر التقاط و ابهام در ترکیب اندیشه دینی و اقتضائات در رویکرد‌های موجود و به منظور مرتفع ساختن آنها احادیث معرف بهترین افراد امت شامل دو نوع ساختار صفات عالی بدون مرجع و صفات عالی دارای مرجع برای تعیین اهداف، شناسایی و تحلیل شده‎اند. برای پاسخ به چالش‌های احتمالی رویکرد بدیل، اصل تقسیم پسینی، تعدیل با دو معیار، بی‌زمان بودن صیغه تفضیل، تکثر معنایی و وحدت مصداقی و خوشه‌بندی مخاطبان مورد بررسی قرار گرفت. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1727.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1727_0ac9245c23fef51c192b5b1833bf61ca.pdf ER -