TY - JOUR ID - 1772 TI - تبیین و نقد روش‎شناختی فرآیند تحلیل مفهومی تربیت در پژوهش «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران» JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - صادقزاده قمصری, علیرضا AU - حنیفه زاده, سارا AD - عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، استادیار، دکترای تخصصی AD - دکترای تخصصی فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 36 SP - 7 EP - 37 KW - فلسفه تربیت اسلامی KW - روش‌شناسی KW - تحلیل مفهومی تربیت: رویکرد لفظی و متن محور KW - تبیین و نقد روش‌شناختی KW - خسرو باقری DO - 10.30471/edu.2020.6165.2195 N2 - هدف از این تحقیق، تبیین و ارزیابی روش‎شناختی فرایند تحلیل مفهومی «تربیت» در پژوهش «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران» (باقری، 1389) است. تبیین این فرایند به روش تحلیل پس‎رونده و ارزیابی آن نیز به شیوه نقد بیرونی و درونی انجام شده است. در این راستا ابتدا تحلیل مفهومی مورد استفاده برای تعریف تربیت در این پژوهش، به لحاظ روش‎شناختی تبیین شده که به شناسایی هفت مفروض انجامیده است. سپس این فرایند و مفروضات و نتایج آن، از وجوه متعددی و  با تکیه بر پنج ملاک مورد نقد و ارزیابی واقع  شده‎اند.  اهم مواردنقد  عبارتند از: 1. بی‌توجهی به جنبه ابداعی فلسفه تربیت و وجه اعتباری مفهوم تربیت؛ 2. عدم استفاده از استدلال جدلی در پردازش مفهوم تربیت؛ 3. عدم اشاره به مبانی ناظر به بیان واقعیات و حقایق فطری زندگی انسان در تعریف تربیت؛ 4. ملاحظه نکردن نیازها و جنبه‌های اجتماعی زندگی انسان در تعریف تربیت؛ 5. ملتزم نبودن به ملاک‎های اعتباربخشی به مفاهیم تربیتی؛ 6. بی‌توجهی به بسیاری از مفاهیم تربیتی قابل درج در شبکه معنایی تربیت اسلامی؛ 7. در نظر نگرفتن جنبه‎های ثابت و متغیر برای مفهوم تربیت؛ و 8. فراگیرنبودن تعریف پیشنهادی تربیت نسبت به ابعاد مختلف تحول آدمی. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1772.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1772_341c665d5e21898af00c510eef4c259b.pdf ER -