TY - JOUR ID - 1790 TI - تبیین دلالت‎های تربیتی فرایند نَسخ در قرآن JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - عبداللهی, طاهره AU - علوی مهر, حسین AU - داودی, محمد AD - دانش‎پژوه دکتری جامعه المصطفی، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی (نویسنده مسئول) AD - دانشیار جامعه المصطفی العالمیه. AD - دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 36 SP - 39 EP - 59 KW - دلالت‌های تربیتی KW - فرایند نسخ KW - نسخ در قرآن KW - آیات ناسخ و منسوخ DO - 10.30471/edu.2019.5570.2080 N2 - هدایتگری و تربیت انسان به‌عنوان کارکرد اصلی قرآن در تمامی آیات نمود دارد. در این میان فرایند نسخ و مجموعۀ آیات ناسخ و منسوخ به‌عنوان بخشی از آیات قرآن، دربردارندۀ دلالت‌های تربیتی قابل توجهی است که غفلت از این نقش، سبب تصور بیهودگی، لغویت و عدم کارایی این دسته از آیات و به دنبال آن منشأ نظریۀ انکار آیات منسوخ از جانب برخی قرآن‌پژوهان گردیده است؛ این نوشتار با روش اکتشافی به استخراج دلالت‌های تربیتی فرایند نسخ پرداخته است. مبنایِ ضعف نفس و تطور وسع انسان، اهدافِ تثبیت ایمان، رسیدن به خودآگاهی و پرورش روحیه التزام به اوامر الهی، اصلِ مدارا، فضل، تکلیف به قدر وسع، ایجاد انگیزه و روش تربیتی ترغیب و ابتلاء از مهم‌ترین دلالت‌های تربیتی فرایند نسخ می‌باشد. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1790.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1790_c1d7f1e0075b6b3944af58d0546e790b.pdf ER -