TY - JOUR ID - 2003 TI - فقه و اخلاق معلمی: هم‌نشینی یا جانشینی JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - موسوی, سید نقی AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 42 SP - 53 EP - 75 KW - فقه تربیتی KW - مطالعات معلمی KW - تربیت معلم KW - فقه اخلاق KW - فقه معلمی KW - اخلاق حرفه‎ای معلم DO - 10.30471/edu.2022.8505.2572 N2 - ادبیات اخلاق حرفه‎ای در حال رشد است و به مرزهای آموزش و تربیت رسیده و مقولاتی چون اخلاق حرفه‎ای معلم را به بار نشانده است که لازم است برای بومی‎سازی آن تلاش نمود. همچنین فقه تربیتی به‌عنوان عرصه‌ای جدید در تربیت−پژوهی در حال تکوین است و می‌توان از قلمروی بنام فقه معلمی سخن گفت. نسبت‎سنجی اخلاق معلمی و فقه معلمی در دو مقام پژوهش (تولید علم) و آموزش (برنامه آموزشی و درسی) ضرورت دارد و مسأله این مقاله است. نوشتار حاضر با روش توصیفی و تحلیلی ضمن تبیین چیستی فقه معلمی و اخلاق معلمی آن دو را نسبت‎سنجی نموده و به این نتیجه رسیده که این دو حوزه مطالعاتی ضمن تمایز، ترابط زیادی با یکدیگر دارند و در مقام پژوهش، اخلاق معلمی (اسلامی) می‎تواند به فقه معلمی تکیه کند و تَن به روش‎شناسی اجتهادی وی دهد تا نظام جامعی از احکام، آداب و اخلاق معلمی به صورت روشمند استنباط شود. در پایان سرفصل درس اخلاق معلمی در برنامه درسی تربیت معلم، مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهاداتی ارائه شده است. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2003.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2003_6ded8c4436bb9370abefdf59ba78443d.pdf ER -