TY - JOUR ID - 2011 TI - تحول معنای علم و تأثیر آن بر حذف تربیت دینی از نظام آموزش عمومی کشور JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - رئیسی وانانی, حسین AU - اسلامی تنها, علی اصغر AD - دانشجوی دکتری AD - دانشگاه باقرالعلوم Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 43 SP - 49 EP - 69 KW - تحول معنای علم KW - تربیت دینی KW - علم فائز KW - نظام آموزش عمومی KW - علم غالب DO - 10.30471/edu.2022.8463.2561 N2 - هدف اصلی این پژوهش، بررسی تحول معنای علم و تأثیر آن بر حذف تربیت دینی از نظام آموزش عمومی کشور است. روش این پژوهش توصیفی−تحلیلی با استفاده از تکنیک اسنادی−کتابخانه‌ای بوده و نتایج این تحقیق نشان می‎دهد که طی قرن‌ها، مسلمانان همواره مفهوم «علم» را در معنای «فائز» به‌کار برده‌اند و به باور ایشان، مسیر طلب علم درواقع همان مسیر فوز و فلاح و رستگاری انسان است. این درحالی است که از قرن نوزدهم بنیان معرفتی علم تغییر کرده و علم حسی عهده‌دار شناخت جهان پیرامون شد. معنای جدید علم، ظرفیت‌های جدیدی برای تسلط و غلبه انسان بر جهان طبیعی و اجتماعی معرفی کرد و به همراه خود ساختارهای جدیدی مانند نظام آموزش عمومی کشور را نیز بنا نهاد. نظام آموزش عمومی کشور با تولید و ترویج معنای علم «غالب»، این باور را در ذهن و جان دانش‌آموزان نهادینه می‎کند که هدف آنها از علم‌آموزی باید به خاطر سپاری و کسب اطلاعات در جهت غلبه بر جهان طبیعی و اجتماعی برای رسیدن به سود و منفعت مادی بیشتر باشد. بنابراین، خواسته یا ناخواسته نوع تربیت جدیدی در دستور کار نظام آموزش عمومی کشور قرار گرفته که در تقابل کامل با «تربیت دینی» بوده و در نهایت به حذف آن منجر شده است. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2011.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2011_6b2e7c4ab7571b1fc10cd3a89a367c2a.pdf ER -