TY - JOUR ID - 2063 TI - تبیین سبک زندگی شهید ابراهیم هادی در ساحت های شش گانه به عنوان الگوی تربیت JO - فصلنامه علمی تربیت اسلامی JA - EDU LA - fa SN - 1735-4536 AU - نساج, مریم AD - استادیار، گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 43 SP - 7 EP - 25 KW - ابراهیم هادی KW - الگوی تربیتی KW - مدیریت اسلامی KW - تربیت دینی KW - پرورش DO - 10.30471/edu.2023.8616.2601 N2 - تربیت لازمه و اساس زندگی انسان است. این پژوهش کیفی به روش داده بنیاد متنی و تحلیل مضمون و از طریق کدگذاری به تبیین زندگی تربیتی شهید ابراهیم هادی پرداخته و در صدد بیان الگویی برای سبک زندگی اسلامی در شش ساحت تربیتی است. یافته های پژوهش شامل 365 مضمون پایه، 42 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که الگوی تربیتی ایشان در ساحت علمی و فناورانه، ساحت زیبایی شناختی و هنر، ساحت اقتصادی و حرفه ای، ساحت زیستی و بدنی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت اعتقادی و عبادی به ترتیب عبارت است از: تفکر علمی و منطقی همراه با بصیرت شناسی، به دنبال علم و حقیقت جویی؛ توان به کارگیری دین در قالب کار فرهنگی و هنری، اخلاق اجتماعی و سعه صدر؛ مدیریت استراتژیک در جنگ، جوانمردی و روحیه خستگی ناپذیر، اهل ورزش و کار، روحیه جهاد و مقاومت؛ ساده و بی آلایش، زیبایی ظاهری، ارتقای سلامت و ایمنی؛ رسیدگی به امور مردم، خوش خلقی، آگاه به مسائل سیاسی و تحلیل و توجه به ولایت فقیه؛ رعایت صفات اخلاقی و تزکیه نفس، اعتقاد به اهل بیت ع، اعتقاد به رزق حلال وتوکل بر خدا، به دنبال کمالات انسانی ورضایت الهی، تقید به رعایت احکام دین و رعایت اصول و اداب اخلاقی است. UR - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2063.html L1 - https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2063_ea084b1989a03c25a581a99821ea0c30.pdf ER -