پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310Methods of learning wisdom in Quranروش حکمت آموزی در قرآن کریم73528FAسید علیحسینی زادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قمابوطالبخدمتیدانشجوی دکتری پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهرانJournal Article20120101One of the ways of learning which is emphasized in Quran is learning wisdom. What is Teaching wisdom and what is its role in education? What are the different forms of wisdom? How is it different form argumentation? What are its influential conditions? What are the ways to pose the issue? What are the tools for acquiring it? What are the probable effects on teaching wisdom? These questions are answered in this research paper using the documentary- interpretive methodology in Quran. The findings demonstrate that there are three kinds of wisdom, namely, theoretical, practical, and real; wisdom means certainty in knowledge or correct practice and based on rational foundations. The outcomes are as follows: guidance, thanksgiving, infallibility, which are achieved through self-purification, faith, devotion, silence, thinking and forgiveness.یکی از روشهای آموزشی که قرآن کریم بر آن تأکید دارد و ویژه تعلیم و تربیت اسلامی است، روش حکمتآموزی است. این که آموزش حکمت به چه معناست و در تعلیم و تربیت اسلامی چه جایگاهی دارد، چه تفاوتی با موعظه و جدل دارد، انواع آن کدامند، چه شیوههای برای ارائه آن مطرح است، شرایط تأثیر گذاری آن کدامند، عوامل و اسباب تحصیل و یا اعطای آن کدامند، چه آثاری ممکن است بر آموزش حکمت مترتب شود، موانع تأثیر آن چیست و با چه آسیبهایی ممکن است مواجه شود، سؤالاتی است که در این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیل اسنادی و تفسیر در قرآن کریم بررسی میشود. <br /> نتایج حاصل از این تحقیق این است که حکمت به معنای یقین قلبی به علم یا عمل راست و درست مبتنی بر مبانی عقلانی است که دارای سه نوع نظری، عملی و حقیقی است و دارای آثاری چون هدایت، فرقان، عصمت و شکر است و با تحصیل، تزکیه نفس، ایمان، اخلاص، سکوت و تفکر انفاق بهترینها برای انسان حاصل میشود.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_28_d8649c8c4e658b12e902928c38c58049.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310Evolutionary self training Model of Mashaa
: A critical perspectiveسیر تکاملی «الگوی خود تربیتی» مشاء و نقد آن376429FAمحمدداودیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-6567-9104Journal Article20120420The main aim of this article is the exploitation of the self training model from the perspective of Mashaa philosophy and its evolution; the secondary aim is determination of the basics and structure of such model along with the strengths and weaknesses. This research is descriptive analytic and the methodology used in analysis is interpretive- inferential. The findings showed that such a model for the first time was implicitly proposed by Farabi and later completed by Moskoieh , Evi Cina and Khajeh; this model has a comprehensive structure in which the aims, necessary activities for fulfilling the aims, training , stages of activities , and the methods of performing these activities are well- stated. This model is based on a certain form of nature and the formation of features and the role of the trainer in self training. It is also supposed that medicine is a comprehensive form of training; such a pattern, despite some strength, accompanies some weaknesses which are minutely explained.هدف این مقاله استخراج «الگوی خود تربیتی» از آثار تربیتی فیلسوفان مشاء و نیز بررسی سیر تحولات آن است. افزون بر این، تعیین مبانی و ساختار این الگو و بررسی نقاط قوت و ضعف آن نیز مورد نظر است. این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و روش تجزیه و تحلیل آن نیز تفسیری - استنباطی است. این تحقیق مشخص کرد که نخستین بار در آثار فارابی به صورت ضمنی الگویی برای خودتربیتی ارائه شده و سپس توسط مسکویه، ابنسینا و خواجه تکمیل شده است. این الگو ساختاری کامل دارد که در آن هدف، فعالیتهای لازم برای تحقق هدف، ترتیب و مراحل فعالیتها و روش انجام این فعالیتها به خوبی بیان شده است. این الگو بر تلقی خاصی از ماهیت و چگونگی شکلگیری صفات و نیز نقش متربی در خودتربیتی استوار است. همچنین بر این فرض استوار است که پزشکی الگوی کاملی برای تربیت است. این الگو در عین برخورداری از نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز دارد که در متن به تفصیل آمده است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_29_01d4c5970c461e15a3be225aa116c312.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310Parameters of scientific ethics and training students in the practical- teaching method of Imam Khomeiniمؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیرة علمی- آموزشی امام خمینی(ره)658830FAزاهدغفاری هشجینعضو هیئت علمی دانشگاه شاهدعباسکشاورز شکریعضو هیئت علمی دانشگاه شاهدمحمد حسنمیرزامحمدیعضو هیئت علمی دانشگاه شاهد0000-0002-2239-9388نرگسآمر ورامینیکارشناس ارشد جامعه شناسی انقلاب، دانشگاه شاهدJournal Article20110706The present article investigates the parameters of scientific morality in the school of Imam Khomeini. The methodology used in this paper is text analysis; the findings uncover that imam Khomeini pays specific attention to the correct training and adoption of customs and internalization of these in the process of education of soul. He believes that if the soul of human becomes heavenly, his behaviors and intentions would also become heavenly. The parameters found in this study are discipline, humbleness, mastery of the issue, creativity, and innovation, and welcoming criticism. In the last part of the paper the parameters for training students in three issues, namely, moral, political, and scientific training are discussed.مقاله حاضر به بررسی مؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیرة علمی- آموزشی امام خمینی(ره) میپردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل اسنادی بوده و در این باره منابع و مراجع موجود و مرتبط با موضوع مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتهها که حاصل بررسی سه سؤال پژوهشی است، نشان میدهد امام خمینی(ره) به تربیت صحیح انسان و کسب عادات و رفتارهای درست و درونی ساختن آنها توجه خاص داشته است و مسئله اساسی در زمینه تعلیم و تربیت را روح و قلب آدمی میداند و معتقد است که اگر قلب آدمی الهی شود، همه کردار، رفتار و نیات او نیز الهی خواهد شد. در این راستا سیرة علمی – آموزشی امام میتواند الگوی خوبی برای تعلیم و تعلم باشد. در ادامه مقاله تلاش شده است به مؤلفههای اخلاق علمی امام مانند نظم و تواضع، احاطه و تسلط علمی، خلاقیت و نوآوری علمی و روحیه انتقادپذیری اشاره شود. در بخش پایانی نیز مؤلفههای شاگردپروری در سه محور تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت علمی از نگاه امام مورد بحث قرار گرفته است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_30_9abb0c3be564c527f293801cfde9d7d4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310The concept of spiritual training: principles and methodologies from Allameh Tabatabie’s Perspectiveبررسی مفهوم ، اصول و روشهای تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی8911231FAزهرااشعریکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانخسروباقریعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0001-6032-9789افضل الساداتحسینیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-0692-2271Journal Article20110730This paper addresses the issue of spiritual training from the perspective of Allameh Tabatabaie. The paper has two sections; in the first, the concept of spiritual training has been addressed. the methodology used in this section is progressive analysis; that is, after the investigation and adaptation of the presuppositions from the philosophical and Islamic approach by Alameh, the meaning of spirituality is analyzed and then the concept of spiritual training is inferred; in this perspective, spiritual training consists of directing the process of abstraction of self, compatible with godly nature which is achieved through reinforcement of tendency, acquisition of knowledge and contiguous practice. In such a way, the aims of spiritual training would show the cognitive, tendencial ,and practical dimensions. In the second section, some of the principles And methods of spiritual trainings using the Franna induction has been developed; principles and methods such as the principle of dissimilarity of God to other creatures, and the praising form of Zhekr , purification of thought, and concentration on an imagery form, internalization principle, and the repetitious form of practiceمفهوم تربیت معنوی یکی از مسائل چالش برانگیز در فلسفة تعلیم و تربیت است. در این مقاله برای دستیابی به این مفهوم، دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان مبنا مدنظر قرار میگیرد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول، مفهوم تربیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته است، روش مطالعه در این بخش، تحلیل پیش رونده است؛ بدین معنی که پس از بررسی و اتخاذ پیشفرضهای لازم از رویکرد فلسفی و اسلامی علامه، به سمت استنباط مفهوم تربیت معنوی پیش میرویم. در دیدگاه علامه طباطبایی تربیت معنوی، جهتدهی به فرایند تجرد نفس، متناسب با فطرت ربوبی او معنا مییابد که در پی تقویت میل، تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است. بدین ترتیب، اهداف تربیت معنوی دارای سه جنبۀ شناختی، گرایشی و عملی است. در قسمت دوم، برخی از اصول و روشهای تربیت معنوی با استفاده از روش قیاسی فرانکنا بدست آمده است. اصول و روشهایی نظیر اصل عدم تشبیه خدا به سایر موجودات و روش ذکر تسبیحی، اصل پالایش خیال و روش تمرکز بر یک صورت خیالی، اصل ایجاد ملکه و روش تکرار عمل.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_31_6c346146bd09a3896f4b34f1b2fae086.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310The concept of spiritual training: principles and methodologies from Allameh Tabatabie’s Perspectiveکاربردزیباگرایی و هنر در تربیت دینی11313432FAرضاصابریدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهدمحمودسعیدی رضوانیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9553-9380Journal Article20120320This paper addresses the issue of spiritual training from the perspective of Allameh Tabatabaie. The paper has two sections; in the first, the concept of spiritual training has been addressed. the methodology used in this section is progressive analysis; that is, after the investigation and adaptation of the presuppositions from the philosophical and Islamic approach by Alameh, the meaning of spirituality is analyzed and then the concept of spiritual training is inferred; in this perspective, spiritual training consists of directing the process of abstraction of self, compatible with godly nature which is achieved through reinforcement of tendency, acquisition of knowledge and contiguous practice. In such a way, the aims of spiritual training would show the cognitive, tendencial ,and practical dimensions. In the second section, some of the principles And methods of spiritual trainings using the Franna induction has been developed; principles and methods such as the principle of dissimilarity of God to other creatures, and the praising form of Zhekr , purification of thought, and concentration on an imagery form, internalization principle, and the repetitious form of practice.این نوشته، افزایش اثر بخشی آموزههای دینی را در چارچوب پاسخ گویی به مفاهیم زیباشناسی، نمادهای هنری، تربیت هنری و ارتباط آنها با تربیت دینی بررسی نموده است. این مطالعه با روش علمی- مروری و با استفاده از مبانی دینی، ادبیات، هنر و زیباشناسی به شکل پژوهش تلفیقی به تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش و نهایتاً استنتاج یافتههای تحقیق پرداخته است.
این تحقیق نشان داد که 1. اوج مفهوم زیبا شناسی به زیبایی مطلق یعنی خداوند بر میگردد و گرایش به زیبایی ریشه فطری داشته و بر این اساس هنرو خلق آثار هنری جلوه بارز زیبایی است.2.یکی از مولفه های مرتبط با تربیت هنری و زیباشناسی، مفهوم نمادها است. نمادها به شکل بیان نمادین و در قالب رنگ، شکل، صدا و به اشکال عینی – تمثیلی و ذهنی در آیات قرآن در معنایی غیر ظاهری مثل ایمان، صبر و گذشت به کار رفتهاند. 3. استفاده از هنرهای بصری مثل رنگ، گل و زیباییهای طبیعت، در تلفیق با هنرهای دیگر میتواند در تربیت دینی موثر باشد.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_32_1c31e8c10265bd99fba0bd5773f50113.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310An investigation of the concept of knowing God in the poem books for kids and adolescents: the case of center for publication of Kanoone Parvareshe Fekri Koodakan ve Nojavanan between 1376-1387بررسی راههای خداشناسی در کتابهای شعر کودک و نوجوان انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالهای 1376 تا 138713516233FAسودابهشکرالله زادهدانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسیفریباخوشبختاستادیار بخش آموزش و پرورش پیشدبستانی دانشگاه دانشگاه شیرازJournal Article20110805The aim of this research study is the investigation of the ways of knowing God in the poem books. In doing so, a collection of 15 poem books on God were selected; the methodology used is the qualitative deductive content analysis in which the unit of analysis is the poem. The analysis was based on the ways of knowing God, namely, the emanation of God in all the creatures and aesthetic argumentation, genetic guidance, reference of all the creatures to God, and praise of all the creatures. Another aspect of the investigation is the adaptation of the poems with the cognitive development proposed by Piaget. The findings demonstrated that there are four ways for knowing God as far as the children are addressed; most of the concepts are specific for group B and C but some of these concepts are more simply presented in group A . in some of these poems the concepts are higher than the cognitive development of the children and in some cases lower. Also, the more the age of the child the more abstract the poem so that it can challenge the child’s thinkingهدف از مطالعه حاضر، بررسی راههای خداشناسی موجود در شعر کودک و نوجوان بود. به این منظور با جستوجو در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هفده کتاب شعر که اشعار آنها در رابطه با خدا سروده شده و در فواصل سالهای 1387-1376، در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به چاپ رسیده است، بررسی شد. روش پژوهش مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی قیاسی بود که واحد تحلیل، شعر، در نظر گرفته شد. تحلیل اشعار با توجه به چهار مقولة مربوط به راههای خداشناسی (تجلی خدا در همة پدیدهها و بحث زیباشناسی، هدایت تکوینی، بازگشت همة موجودات به سوی خدا و تسبیح همة موجودات) انجام گرفت. همچنین تلاش شده است تناسب بین اشعار سروده شده و گروه سنی کودک و نوجوان بر اساس مراحل رشد شناختی پیاژه نیز کاویده شود. نتایج نشان داد راههای خداشناسی بیان شده در اشعار کودک و نوجوان وجود دارد. بیشتر مفاهیم ذکر شده، مربوط به گروه سنی «ب» تا «د» است؛ اما برخی از مفاهیم متعلق به این سه گروه، با بیانی سادهتر در گروه سنی الف نیز دیده میشود. در بعضی از اشعار، مفاهیم ذکر شده، بالاتر و در برخی موارد پایینتر از درک کودک است. همچنین هر چه گروه سنی بالاتر میرود، شعر، جنبة انتزاعیتری میگیرد و کودک را به تفکر و چالش میکشد.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_33_d62680a0a77a876981dcf18064965ab7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310An investigation of the foundations , principles and the process of compiling elementary school booksبررسی مبانی، اصول و فرایند تألیف کتابهای درسی دوره ابتدایی در نظام آموزش و پرورش ایران16319134FAسید امیررونعضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20110816The aim of this research study is to shed light on the foundations, principles and the processes of compiling elementary school books in Iran in order to suggest appropriate principles and processes. This study is performed in two stages; in the first stage the methodology is documentary and opinionaires through which the opinions of the compiles have been collected in order to select the criteria. In the second stage, using the aforementioned criteria , the processes and principles have been investigate interviewing some of the experts in the issue. The sample consisted fo 28 books in elementary schools, 25 experience teachers and experts. The instruments for data collection are questionnaires and the findings are interpreted through descriptive statistics such as ranking, average, and percentile ranks; these findings demonstrated that in designing and compiling a book , at least ten processes should be passed. On the other hand, in selection and organization of the content of each subject , some specific criteria should also be taken into considerationهدف از انجام این تحقیق آگاهی از مبانی، اصول و فرایند تألیف کتابهای درسی دوره ابتدایی در ایران و پیشنهاد اصول و فرایند مناسب برای آن است. پژوهش حاضر در دومرحله انجام شده است؛ در مرحله اول به روش مطالعه اسنادی و نظرخواهی از مؤلفان کتابهای درسی شاخصها انتخاب شد و در مرحله دوم به کمک این شاخصها ، فرایندها و اصول تألیف کتاب درسی از نظر تعدادی از صاحبنظران بررسی شد. <br />جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 28 کتاب درسی دوره ابتدایی درکشور ایران،50 نفر از معلمان مجرب و 25 نفر از کارشناسان خبره در دوره ابتدایی است. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامه نظرسنجی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش آمار توصیفی(مقیاس رتبهبندی، میانگین و درصدگیری) استفاده شده است. <br />یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که در طراحی و تألیف یک کتاب درسی دستکم باید ده فرایند طی شود، از سوی دیگر، در انتخاب و سازماندهی محتوای دروس مختلف افزون بر معیارهای عمومی، رعایت معیارهای ویژه برای هر ماده درسی ضروری است. <br /> https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_34_7ae879163fef49e67a2703deb5511486.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671520130310A Reflection on “philanthropy” position in Educational Philosophy of Islamتأملی بر جایگاه «انسان دوستی» در فلسفه تربیتی اسلام19321135FAمحمد حسینحیدریعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان0000-0002-1391-2258ستارهموسویدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه اصفهانJournal Article20110509Since in Islamic Educational Philosophy, the relationship based on amour and beneficence has been introduced as preferred model of human relationship, it is necessary to do profound investigation in order to recognize and formulate the theoretical principles of this model. For this purpose, it has been tried in the present article by using analytic method to explain the Islam view on issues such as the origin of kindness, borders, real and non real motives of philanthropy with reference to some Quran verses and traditions in order to determine the Islamic philanthropy pattern until it can be introduced as an Educational aim. Unlike some materialistic and secular views which propose the human relations on the basis of combative competition and utilitarian altruism, in Islamic philanthropy pattern humane relations are based on generosity and pure kindness. The kindness that comes from God and causes human elevation. At the final part, it has been argued that by reflecting philanthropy in the educational aims, programs and methods, the Islamic educational system can pave the ground for creating healthy, humanistic and peaceful relations.در مقالة حاضر تلاش شده است که با بهرهگیری از روش تحلیلی و با استناد به آیات و روایات مربوطه، دربارة موضوعاتی چون خاستگاه محبت در انسان، حدود و ثغور انساندوستی در اسلام و انگیزههای حقیقی و غیر حقیقیِ انساندوستی، به برخی نکات اصلی اشاره گردد تا بر اساس آن بتوان الگوی انساندوستی اسلامی را به مثابه هدفی تربیتی مطرح نمود. در این نوشتار این نتیجه به دست آمد که در مقابل برخی دیدگاههای مادیگرا و سکولار که روابط انسانی را بر مبنای رقابتی ستیزهجویانه و نوعدوستی منفعتطلبانه مطرح میکنند، در الگوی انساندوستی اسلامی، مبنای روابط انسانی، نوعی محبت با صبغه الهی است که بدون توقع عوض و پاداش به عموم بندگان خدا ارزانی میشود و نهایتاً تعالی نوع بشر را به دنبال خواهد داشت. در بخش پایانی نیز بیان شده است که نظام تربیت اسلامی با انعکاس انساندوستی در اهداف، برنامهها و روشهای تربیتی خود، میتواند زمینة ایجاد روابط سالم، انسانی و مسالمتآمیز را بین افراد جامعه مهیا سازد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_35_ab6621e748dfe766fb91734882b9cef6.pdf