پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220An investigation into influence of creativity-based teaching methods on students' education and learningبررسی تأثیر شیوههای تدریس مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیری دانشآموزان73673FAعباسچراغچشمپژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20070718This article studies creativity-making methods of teaching. It defines as well as describes "creativity" and "learning". Furthermore, necessity of nurturing creativity in students, school-based factors affecting creativity, creativity barriers and features of creative students have been indicated. Finally, teaching methods which can lead to creativity development have been debated. Findings demonstrate that research is considered as an appropriate carrier for reinforcement and development of innovation and creativity; teacher, as creator of circumstances and facilitator of students' learning, can contribute to the emergence of creative education and fostering creativity in children and adolescences through innovation, flexibility, encouragement of understanding-oriented learning, humor, prevention of stereotyped teaching methods, permitting students' assertiveness and promotion of their self-confidence, stimulation of their curiosity, and merging education with researchاین مقاله شیوههای تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار میدهد. در این مقاله خلاقیت و یادگیری تعریف و تشریح شده است. همچنین ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثردرخلاقیت، موانع خلاقیت وویژگیهای دانشآموز خلاق بیانشده و درپایان روشهای تدریسیکه موجب پرورش خلاقیت میشوند موردبررسی قرارگرفته است.
یافتههای این مقاله نشان میدهد که پژوهش، بستری مناسب برای تقویت و گسترش روحیة ابتکار، نوآوری وخلاقیت است. معلم به عنوان ایجادکنندة شرایط و تسهیلکنندة یادگیری دانشآموزان میتواند از طریق نوگرایی، انعطافپذیری، عدم اجبار دانشآموزان به حفظ و انباشت ذهنی، شوخ طبعی، پرهیز از راهبردها و روشهای قالبی آموزش، زمینهسازی برای ابراز وجود شاگردان و افزایش اعتماد به نفس در آنان، تحریک حس کنجکاوی فراگیران و بالاخره توأم ساختن آموزش با پژوهش به آموزش خلاق و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان بپردازد.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_73_7980671d46da65b9ed0cc2ffdae735e3.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220Educational evaluation in behavior (Sireh) of Prophet Mohammad (PBUH) and Ahle Beit (PBUH)ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)375474FAسید علیحسینیزادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20070818Aim of this article is to study evaluation particularly educational evaluation in the sireh of the Prophet (PBUH) and Ahle Beit (PBUH). It indicates that in the saints' sireh, evaluation types such as evaluation of teacher and student, diagnostic, creative and final evaluation, oral evaluation, individual evaluation, goal-oriented evaluation, and participative evaluation have been considered. <br /> هدف این مقاله بررسی ارزشیابی بهویژه ارزشیابی آموزشی در سیرة پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) است. یافتههای این بررسی نشان میدهد که در سیرة معصومان(ع) انواع ارزشیابی از قبیل ارزشیابی معلم و فراگیر، ارزشیابی تشخیصی، تکوینی و پایانی، ارزشیابی شفاهی، ارزشیابی انفرادی، ارزشیابی هدفگرا و ارزشیابی مشارکتی مورد توجه بوده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_74_93e980331420899a9dd8e8fc5a7c9192.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220Responsibility of Islamic government in formal educationمسئولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی558075FAمحمدسروشعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20070601The present article does an investigation into responsibility of Islamic government in formal education using exertive (Ijtihad-based) method ordinary in Shiite jurisprudence. In fact, the author has multidimensionally studied responsibility of Islamic government in formal education, and finally provided his viewpoint. Following this study, it can be determined that there are various viewpoints regarding the role Islamic government can play in formal education. Some believe that education is mainly parents' responsibility and Islamic government only intervenes in necessary conditions so that drawbacks can be compensated and potential gaps can be filled, while others believe that such responsibility is burden of the government and parents must cooperate with the government. Alongside of these two standpoints, the author posits that education, in addition to a personal right, can be considered as a social necessity. Hence, based on jurisprudential foundations, Islamic government is main responsible of education, here formal education, which humans' life system is highly dependent upon it.این مقاله به بررسی مسئولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی پرداخته و روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله روش اجتهادی رایج در فقه شیعی است. نویسنده در این مقاله موضوع را از زوایای مختلف تبیین، و آرا و نظرات گوناگون در این زمینه را مطرح و نقد کرده و در پایان، نظر خود را ارائه کرده است.
این مقاله نشان میدهد که دربارة نقش حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند تعلیم و تربیت اصالتاً وظیفة والدین است و حکومت اسلامی تنها در حد ضرورت و برای پرکردن خلأها و جبران کاستیها دخالت میکند و برخی دیگر معتقدند این مسئولیت به عهدة حکومت است و والدین موظفند با دولت همکاری کنند. مبنای نظریة اول بخشی از نصوص دینی است که بر وظیفة والدین در تربیت فرزندان تأکید دارد و مبنای نظریة دوم نصوصی است که حکومت اسلامی را عهدهدار نقش تربیت مردم میداند. نویسنده دیدگاه دیگری ارائه کرده است که در آن با تأکید بر فطری بودنِ حق آموزش و پرورش، تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی بر چند و چون این حق پذیرفته شده است. در این دیدگاه آموزش و پرورش علاوه بر یک «حق شخصی»، به عنوان یک «ضرورت اجتماعی» نیز تلقی شده است. بر این اساس حکومت اسلامی، در قبال آموزش و پرورش و براساس مبانی فقهی، یکی از «واجبات نظامیه» به شمار آمده، که نظام زندگی انسانها، بدان وابسته است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_75_42cba00c65d2bedb72c8c550620a9a69.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220Seleh-rahem impacts from Islam and psychology perspective and its educational applicationsآثار صلهرحم از دیدگاه اسلام و روانشناسی و کاربردهای تربیتی آن8111476FAباقرغباریبنابعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانعلینقیفقیهیعضو هیئت علمی دانشگاه قمیدالهقاسمیپوردانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهرانJournal Article20070617The present research aims to study educational role of seleh-rahem and its impact on individuals' mental health. It was done using literature available in Islamic and psychological texts and by "content analysis" method. The research has examined concept of seleh-rahem and its consequences based on the related literature. Study of Islamic narrative texts shows that a special type of relationship called seleh-rahem has been especially emphasized and its impact on mental health of individuals has been indicated. Also, according to literature whether Islamic or psychological, advantages and benefits of seleh-rahem have been mentioned. It is notable that findings of this research which have been attained via interview are compatible with cases mentioned in the related literatureهدف پژوهش حاضر بررسی نقش تربیتی صلهرحم و تأثیر آن در سلامت روانی افراد است. روش پژوهش در این تحقیق بررسی پیشینههای موجود در متون اسلامی و روانشناسی با استفاده از استقصای کلمات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل محتوا بوده است. برای بررسی تحقیقات روانشناسی در این زمینه از روش بررسی تحلیلی پیشینههای موجود استفاده شده است.
در این تحقیق مفهوم صلةرحم وآثار وپیامدهای آن در متون دینی ودرتحقیقات روانشناختی بررسی شده است. بررسی متون حدیث اسلامی نیز نشان میدهد نوع خاصی از این ارتباطات تحت عنوان صله رحم مورد تأیید خاصی قرار گرفته است و به نقش آن در سلامت روانی افراد پرداخته شده است. در احادیث اسلامی فواید بسیاری برای صله رحم ذکر شده است که از آن جمله یادگیری رفتارهای شایسته، رشد روحیة حمایت اجتماعی و تعاون، افزایش عواطف انسانی، کمک به سلامت روانی ارحام و ارتقای سطح امید به زندگی، و طولانی شدن عمر، زیاد شدن روزی، دفع شدن بلا و پاکیزه شدن اعمال و رشد معنوی است.
تحقیقات روانشناسی علمی نشان داده است که ارتباط رضایتبخش و یادآوری دوستان و خویشاوندان علاوه بر فواید معنوی و روحانی، فواید روانی بسیاری دارد که از آن جمله میتوان دستیابی به منبع حمایت اجتماعی، یادگیری مهارتهای اجتماعی از طریق یادگیری مشاهدهای و پرداختن به ارتباطات مناسب، خود نظمدهی رفتارها در خلال ارتباط صحیح با دیگران را برشمرد. صلةرحم موجب بالا رفتن مقاومت افراد در مقابل فشارهای روانی گشته و باعث کاهش بیماریهای قلبی ـ عروقی و روانی میشود. این یافتهها با یافتههایی که در این پژوهش از مصاحبه با افراد به دست آمده، مطابقت دارد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_76_aba8647bd3bd7b5006f56efd10a3e6b7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220Foundations and methods of intellectual education from Islamic texts perspectiveمبانی و روشهای تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی11513477FAرحمت اللهمرزوقیعضو هیئت علمی دانشگاه شیرازیحییصفریدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شیرازJournal Article20070517Objective of this article is to investigate methods of intellectual education from Islamic texts perspective. In addition to discussing concepts "intellect" and "intellectual education", the author has tried to explain intellectual education approach, its advantages, and some methods of intellect nurturing. It indicates that intellectual aspect of human has been highly emphasized in the Islamic resources. According to some narrations, intellect has been considered as "inward messenger" and it is treated as main sources leading human to the right path and cognition. Moreover, necessity of intellectual education has been emphasized in the Islamic texts. In general, on the basis of Islamic literature, importance of intellect and intellectual education, and methods of fostering the intellect have been debated.
هدف این مقاله بررسی مبانی و روشهای تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی است. نویسنده ضمن بررسی مفهوم عقل و تربیت عقلانی، کوشیده است رویکرد تربیت عقلانی، مزایای آن و برخی از روشهای پرورش عقل را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله نشان میدهد که در منابع اسلامی به جنبة عقلانی انسان تأکید فراوان شده است. در برخی از روایات از عقل به عنوان رسول باطنی یاد شده است که هدایت تکوینی انسان در گرو آن است و از منابع اصلی شناخت به شمار میرود. همچنین در متون اسلامی بر لزوم تربیت عقلانی نیز تأکید شده است؛ تا جایی که تقویت جنبة عقلانی سبب هدایت به سمت حقیقت هستی میشود و عقل جز در بستر علم نمیروید و عالم شدن نیز مستلزم این است که فرد مورد تعلیم قرار گیرد. برای پرورش عقل، روشهایی در منابع اسلامی ذکر شده است که این روشها توازن عقل را حفظ و راهیابی آن به سمت علم صحیح را میسر میسازد. این روشها شامل روشهایی مانند روش تزکیه، روش تعلیم حکمت، روش تجربهاندوزی، روش عبرتآموزی و مشورت با خردمندان است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_77_18720372bbc4f423e445beaf98a3c3f4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220Preparing experimental sciences text books based on a religious approach: An approach that challenges the curriculum planersتدوین برنامههای درسی علوم تجربی با رویکرد دینی: چالشی جدید پیشروی برنامهریزان درسی13515278FAبهراممحسنپورعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلمJournal Article20070718Since the establishment of primary and secondary schools in Iran in the style of the western educational institutions, adopting and translating western school text books in order to be taught in the Iranian schools, became popular.
The adopted text books especially experimental sciences texts explained the world from a secularism perspective an approach which was influenced by a school of thoughts prevalent in west. That means such books neglected religion teachings regarding study of nature and creatures.
The dominance of secularism approach over experimental sciences text books, of Iran continued till the victory of the Islamic revolution because secularism approach was not considered as an implausible one by the educational planners and policy makers of the former regime.
Although after the victory of the Islamic revolution efforts were made to eliminate the influence of secularism over science curriculum ,evidence indicates that the dominance of such approach still exists and school text books reforms of the recent three decades has not terminated the influence of secularism.
Accordingly, replacing the secular approach by religious one in the domain of the experimental text books is an idea which is proposed in the present article. Furthermore, the difference between these two approaches is dealt with in this paper.
Contrary to the secular approach the religious one uses Meta physical assumptions as the base of study of the natural world.
Consequently whenever students study the nature from a religious perspective, they view the nature beyond a materialistic world view and acquire an in-depth understanding about the world.
هدف این مقاله بررسی رویکرد حاکم بر تدوین برنامههای درسی علوم تجربی در ایران، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تبیین لزوم استفاده از رویکرد دینی در تدوین برنامة درسی علوم تجربی است. نویسنده معتقد است رویکرد حاکم بر تدوین برنامة درسی از ابتدای تأسیس مدارس و دبیرستانها به سبک مؤسسات آموزشی مغرب زمین در ایران رویکردی سکولار بوده که به دیدگاههای منبعث از آموزههای دینی درخصوص شناخت طبیعت و جانداران توجهی نداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاشهایی که برای زدودن آثار این تفکر صورت گرفت و کوششهایی که به عمل آمد تا صبغة سکولاریستی از سیمای برنامههای درسی علوم تجربی زدوده شود، به نتیجه مطلوب نینجامید. بر این اساس، استفاده از رویکرد دینی در حوزة برنامه درسی علوم تجربی به جای رویکرد سکولار امری ضروری است. در رویکرد دینی، برخلاف رویکرد سکولار، شناخت جهان هستی در قالب دروس علومتجربی برپیشفرضهایمتافیزیکی مطرحشده درمنابعدینی استوارمیشود ومیان مطالعة طبیعت وآموزههای دینی پیوندی وثیق بهوجود میآید؛ درنتیجه، طبق این رویکرد دانشآموزان برای شناخت جهانهستی ضمن استعانت ازروشهای تجربی، از دانش مبتنی بر پیشفرضهای متافیزیکی مربوط بهپدیدهها وموجودات نیز سود میجویند وبه اینسان به هنگام مطالعه محیط اطراف فراتر از یک چشمانداز مادی بهجهانهستی مینگرند و به فهم عمیقتری از جهان نائل میآیند و با جهانبینی مبتنی بر دین به مطالعه محیط طبیعی میپردازند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_78_56a3313def3e4e15a6d14b8cefe0e9f2.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363520080220Impact of educating "Islamic knowledges" courses on students' religious attitudeتأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان15318479FAوحیدیوسفی لویهکاشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعیJournal Article20070718This research has been performed to study impact of educating "Islamic knowledges" courses on students' religious attitude. Methodology used is survey and its statistical population is composed of students both female and male – in all education levels namely graduate, post-graduate and PhD from disciplines "Humanities", "Art", "Basic sciences", "Medical sciences", "Technical and Engineering", "Agriculture" and "Veterinary" – who were educating in Tehran universities at daily courses during 2005-2006 education year. Among them, 1900 individuals were selected as statistical sample via stratified random sampling. In general, research findings indicate that: <br />1. Students have an acceptable religious attitude (strong and positive); <br />2. Among components of religious attitude, emotional aspect, behavioral fitness aspect, motivational aspect, and cognitive aspect have been more considered that other aspects; <br />3. Students who passed courses "Islamic knowledges" (1) and (2) have more acceptable religious attitude than ones who did not pass them; but, passing or not passing other courses related to "knowledges" (Islamic ethics, Islamic texts, Islam history, Islamic revolution and its roots), at current conditions, has not any influence on increasing or decreasing rate of individuals' religious attitude. <br />4. Using multivariable step-by-step regression, role and quota of independent variables in dependent ones, in order of importance, are: religious conditions, professor's behavioral characteristics, political-social conditions governing on the society, self-evaluations of students, type of university, education term, and "Islamic knowledges" course. <br /> تحقیق حاضر به منظور «بررسی تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان» صورت گرفته است و برای انجام این امر از روش پیمایشی استفاده شده که هم به توصیف و هم به تبیین وضعیت جامعة آماری توجه گردد. جامعة آماری این تحقیق را دانشجویان دورة روزانة دانشگاههای استان تهران تشکیل میدهند که از هر دو جنس (مذکر و مؤنث) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای تحصیلی علوم انسانی و هنر، علوم پایه، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی در سال تحصیلی 85-84 مشغول به تحصیل بودهاند. از کل جامعة آماری تعداد 1900 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید. شایان ذکر است در این تحقیق، از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان میدهد که: <br /><span>1.<span> </span></span>نگرش دینی دانشجویان در حد مطلوب (یعنی قوی و مثبت) است. <br /><span>2.<span> </span></span>ازمیان اجزای نگرش دینی بُعد عاطفی، بُعد آمادگی رفتاری، بُعد انگیزشی و بُعد شناختی به ترتیب بالاترین نمرهها را به خود اختصاص دادهاند. <br /><span>3. </span>دانشجویانی که دروس معارف اسلامی(1) و (2) را گذراندهاند، نسبت به آنان که این دروس را نگذراندهاند، از نگرش دینی مطلوبتری برخوردار میباشند؛ اما گذراندن یا نگذراندن سایر دروس معارف (اخلاق اسلامی، متون اسلامی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و ریشههای آن) تحت شرایط فعلی هیچ تأثیری بر افزایش یا کاهش نگرش دینی افراد نمونه ندارند. <br /><span>4. </span>با استفاده از روش «گام به گام» رگرسیون چند متغیری سهم و نقش متغیرهای مستقل در تبیین متغیر وابسته به ترتیب اهمیت عبارتند از: شرایط مذهبی، ویژگیهای رفتاری استاد، شرایط سیاسی ـ اجتماعی حاکم بر جامعه، ارزیابی از نقش خود، نوع دانشگاه، ترم تحصیلی و درس معارف اسلامی(2).https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_79_fa101078e24b2581da7214e2ce85c942.pdf