پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320The position of human nature (Fitrah) in the education perspective of Imam Khomeiniجایگاه فطرت در اندیشه تربیتی امام خمینی(ره)7231049FAمحمدبهشتیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160416<em> </em>
The aim of this research is investigation of this key point that Fitrah is the origins of education, morality, religion, and art ,from the perspective of Imam Khomeini; basically, concept, fact and meaning of education is development of powers and Fitrah potentials.
The methodology of this research is descriptive- analytic inferences in different works of Imam Khomeini. The findings reveal that love to perfection and escaping deficiency are the most basic affairs of human Fitrah; monotheistic Fitrah and believing in resurrection are foundations of education system; the aim of education is prosperity of Fitrah; and religious teachings are directed towards prosperity of Fitrah
<span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینی</span><span style="font-family: Abo-thar; mso-ascii-font-family: IRLotus; mso-hansi-font-family: IRLotus; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;" dir="LTR"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;">e</span></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA"> تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند.</span> <br /><span style="font-family: 'B Karim'; letter-spacing: -.1pt;" lang="FA">هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینی</span><span style="font-family: Abo-thar; mso-ascii-font-family: IRLotus; mso-hansi-font-family: IRLotus; letter-spacing: -.1pt; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;" dir="LTR"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;">e</span></span><span style="font-family: 'B Karim'; letter-spacing: -.1pt;" lang="FA"> فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار است و اصولاً معنا، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندیها و قابلیتهای فطری است.</span> <br /><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار، تألیفات و بیانات امام خمینی</span><span style="font-family: Abo-thar; mso-ascii-font-family: IRLotus; mso-hansi-font-family: IRLotus; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;" dir="LTR"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;">e</span></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA"> پرداختهایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرتمحور دست یافتهایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادیترین امر فطری انسان است، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و...</span> <br /> <br /><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینی</span><span style="font-family: Abo-thar; mso-ascii-font-family: IRLotus; mso-hansi-font-family: IRLotus; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;" dir="LTR"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;">e</span></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA"> تربیت با محوریت فطرت است و ب<span class="msoIns">دین علت</span><span class="msoDel">ه همین دلیل</span><span class="msoIns">،</span> در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و<span class="msoDel"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و </span>در این راستا<span class="msoIns">،</span> معنا و مفهوم<span class="msoDel"> و</span><span class="msoIns">،</span> اقسام فطرت<span class="msoDel"> و</span><span class="msoIns">،</span> خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را <span class="msoDel">را </span>تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد<span class="msoIns">،</span> اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند.</span> <br /><span style="font-family: 'B Karim'; letter-spacing: -.1pt;" lang="FA">هدف از پژوهش حاضر<span class="msoIns">،</span> بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینی</span><span style="font-family: Abo-thar; mso-ascii-font-family: IRLotus; mso-hansi-font-family: IRLotus; letter-spacing: -.1pt; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;" dir="LTR"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;">e</span></span><span style="font-family: 'B Karim'; letter-spacing: -.1pt;" lang="FA"> فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین<span class="msoDel"> و</span><span class="msoIns">،</span> دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار<span class="msoDel">تر</span> است و اصولاً معنا<span class="msoDel"> و</span><span class="msoIns">،</span> مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندیها و قابلیتهای فطری است.</span> <br /><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA">در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار<span class="msoDel"> و</span><span class="msoIns">،</span> تألیفات و بیانات امام خمینی</span><span style="font-family: Abo-thar; mso-ascii-font-family: IRLotus; mso-hansi-font-family: IRLotus; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;" dir="LTR"><span style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Abo-thar;">e</span></span><span style="font-family: 'B Karim';" lang="FA"> پرداختهایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرت<span class="msoIns"></span>محور دست یافتهایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص <span class="msoIns">که </span>بنیادیترین امر فطری انسان است<span class="msoDel">.</span><span class="msoIns">،</span> فطرت توحیدی و معادباوری <span class="msoIns">که </span>پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است<span class="msoDel">.</span><span class="msoIns">،</span> تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و...</span>https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1049_30fe8b4a989ba015eff4fb4b52d6a557.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320Investigation of the moral education approach in formal and general education : the case of elementary schoolsبررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی25511050FAمحمدحسنیعضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش1234-5857-9635-5241Journal Article20160416
This research is an attempt to recognize the way formal general educational approach faces moral training. The methodology in this study is qualitative using inductive content analysis, legal texts, and 14 expert interviews. The interviewees were smartly selected and stratified form among official masters. The analysis of the findings revealed that the approach of moral education is what of religious virtues and in curriculum parameter is integration or meta-curriculum which shows confusion; that is, the current situation of moral education is "confused meta-curriculum moral education". It is suggested that a meta-curriculum moral education be compiled and legislated for the sensitive period of elementary school.
این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبهشونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیلها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مؤلفه چیستی «رویکرد فضیلتگرایی دینورزانه» است و در مؤلفه چگونگی (برنامهریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1050_3f322782f12c4d470664cb92d9a989ca.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320The inheriting role of mother in child training: an Islamic perspectiveنقش وراثتی مادر در تربیت فرزند از دیدگاه اسلامی53651032FAسید علیحسینی زادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قمJournal Article20160314
Mother in the family has a paramount role in child training; the essential role of mother cannot be neglected in environmental training, but the inheriting role has been, to s great extent, neglected. This research investigates the inheriting role of mother compared with that of father through analysis of verses and Islamic narrations. The findings revealed that, from Islamic perspective, the role of mother is more important in both environmental and inheriting training; therefore, the inheriting role of mother should be taken serious.
در خانواده، که یکی از عوامل مهم در تربیت فرزندان است، مادر نقش بسیار تأثیرگذار در تربیت فرزند دارد. نقش برجسته مادر در تربیت فرزند به لحاظ محیطی بر کسی پوشیده نیست، اما نقش وراثتی او مورد غفلت واقع شده است. این پژوهش اهمیت نقش وراثتی مادر را در مقایسه با پدر از طریق تحلیل آیات و روایات اسلامی بررسی کرده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که از دیدگاه اسلام نقش وراثتی مادر در تربیت فرزند مانند نقش محیطی او بیش از پدر است. از اینرو، در جامعه اسلامی باید نقش وراثتی مادر نیز جدی گرفته شود. <br /> <br /> <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><br />https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1032_461a77d9854ba7b6ad040cbe3071bae8.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320The relationship between new ICTs and friendship with opposite sex in school students and providing educationally declining guidelinesرابطه فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی و دوستی با جنس مخالف در دانشآموزان و ارائه راهکارهای تربیتی برای کاهش آن67881030FAحکیمه الساداتشریف زادهعضو هیئت علمی دانشگاه مازندران0000-0002-4658-3948سید احمدمیرتباردانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهدمریمسهرابیکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20160314The main aim of this research is investigating the relationship between new ICTs (internet and satellite) and relationships with opposite sex in high school students in Freydonkenar. The methodology used was a survey using researchers- made questionnaire based on globalization theory of Giddens. The population was all the high school students (N=1271) in Freydonkenar who were later, through Kukran formula and stratified sampling, reduced to 300 (n=300). The findings showed that the above mentioned ICTs have increased relationship between opposite sexes; the kinds of ICTs are also important in these relationships. Using internet and satellite for recreation has a meaningful relationship with opposite sex. Moreover, the type and volume of using these ICTs determines 36% of the changes in the dependent variable.هدف اصلی تحقیق بررسی رابطۀ استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی (ماهواره و اینترنت) با دوستی با جنس مخالف در میان دانشآموزان دبیرستانی شهر فریدونکنار است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با بهرهگیری از پرسشنامه خوداجرای محققساخته با تکیه بر نظریۀ جهانیشدن گیدنز انجام شده است. جامعۀ آماری این تحقیق همۀ 1271 دانشآموز دبیرستانهای شهر فریدونکنار است، که از میان آنها، براساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای سیصد نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش نوع و میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، دوستی با جنس مخالف در میان دانشآموزان افزایش مییابد. نوع استفاده از این فناوریها نیز بر دوستی با جنس مخالف مؤثر است. استفاده از ماهواره و اینترنت برای سرگرمی با دوستی با جنس مخالف رابطه معنادار دارد. اما استفاده آموزشی و اطلاعاتی از این فناوریها رابطه معناداری با دوستی با جنس مخالف را نشان نداد. همچنین نوع و میزان استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی حدود 36 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1030_9e77c8d804ce44a8feca29a04f28eb89.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320Investigation of the effect of teaching Quranic stories on comprehending religious meta-cognition among elementary school studentsبررسی تأثیر تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی891051033FAبهارهعزیزی نژادعضو هیئت علمی دانشگاهJournal Article20160314<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">This research aims at investigating the effects of teaching Quranic stories on comprehending<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>religious meta-cognition among the fifth grade students in elementary level. The reserah methodology is semi-experimental pre and <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>posttest. The sample (n=80) was selected from all the fifth grade girl students. The stratified random sample was divided into two groups , namely experimental and<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>control. The instrument of the research was a researcher- made questionnaire consisting of the triangular aspects of religious meta-cognition in opinions, creeds (Ahkam), and morality; the reliability was calculated using alpha Cronbach (0/81). The data<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>was analyzed using SPSS and inferential statistics. The findings revealed that the average scores in posttests- opinions, creeds and morality- of experimental and control group were meaningfully different (p=0/00* 0/05). This delineates 95% sureness of teaching Quranic stories on the religious meta-cognition of the fifth grade students. Therefore, comprehending religious meta-cognition in the aspects of opinions, creeds, and morality can be better done through Quranic stories compared with direct and usual ways. In the end, some applied suggestions are presented</span>
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Investigation of the effect of teaching Quranic stories on comprehending religious meta-cognition among elementary school students</span> <br />بهاره عزیزینژاد[1]* <br /> <br />چکیده <br />تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی در میان دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی با پیش و پس آزمون است. جامعۀ آماری مشتمل بر همۀ دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر ارومیه است. حجم نمونۀ آماری 80 نفر است که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است مشتمل بر ابعاد سهگانۀ فرایافتهای دینی در حوزه اعتقادات، احکام و اخلاق که پایایی ابزار با آلفای کرونباخ در حد مطلوب و به مقدار 81/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آمار استنباطی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق فرایافتهای دینی تفاوت معنادار دارند (05/0>00/0P=) و با اطمینان 95%، تعلیم داستانهای قرآنی بر درک فرایافتهای دینی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در ابعاد اعتقادات، اخلاق و احکام تأثیر مثبت دارد. بدین ترتیب، درک فرایافتهای دینی در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق از طریق داستانهای قرآنی، در قیاس با شیوۀ مستقیم و معمول بهتر انجام میشود. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصله ارائه شده است. <br /><br clear="all" />https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1033_8dce26c61e0854123701dbdd490cd01d.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320The clerics and new schools in Iranروحانیان و مدارس جدید در ایران1071311052FAمحمودمحمدیدانشجوی دکتری جامعهشناسی تربیت مدرسJournal Article20160509This paper investigates the role of clerics in the formation of new schools in Iran. Most analyses of new schools in Iran have either presented the negative role of clerics or neglected the role they have played in the formation of these schools; this paper claims that clerics have had an active role in the establishment of the new schools in Iran. This research through phenomenological approach has collected evidence and historical documents which show that the clerics did not have a passive role in the trend but have admitted the school training as a method of training and played active role in this regard. Evidence show that clerics role in the establishment of new schools have been encouraging, supportive and participatory. Furthermore, this social force has actively participated in the school training and used this system for development of new science and technologies among Muslims.
<br /> این مقاله بر نقش روحانیان در شکل دادن به مدارس جدید در ایران میپردازد. بیشتر تحلیلهایی که به مطالعه مدارس جدید در ایران پرداختهاند، نقش روحانیان را منفی بازنمایی کرده و یا تأثیر این نیروی اجتماعی را در برپایی مدارس جدید مسکوت یا نادیده انگاشتهاند. ادعای این مقاله این است که روحانیان نقش فعالانهای در شکلگیری مدارس جدید در ایران داشتند. این مقاله با یک رویکرد پدیدارشناسانه و با جمعآوری شواهد و اسناد تاریخی نشان میدهد که مواجهه روحانیان با مدارس جدید منفعلانه نبود. این نیروی اجتماعی، تربیت مدرسهای را بهعنوان یک شیوه جدید تربیتی پذیرفت و نقش فعالانهای در برپایی و انتشار مدارس جدید داشت. شواهد تاریخی نشان میدهند که روحانیان در تشکیل مدارس جدید نقش تشویقی، حمایتی و مشارکتی داشتهاند. این نیروی اجتماعی فعالانه در انتشار تربیت مدرسهای شرکت داشته و از این دستگاه تربیتی برای گسترش علوم و فنون جدید در میان مسلمانان بهره برده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1052_21dc3aa0e2ebc64aa129d8d28554a469.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320Educational and cultural functions of sacraments in palestraکارکردهای تربیتی و فرهنگی آیینهای زورخانه1311501031FAسیده راضیهیاسینیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20160314This paper points to custom-like attitudes towards society and culture , as well as the concept of plestra sacrament and its fifteen attributes. Moreover, a basic is presented for discussing different palestra sacraments. Besides , through introducing palestra and its background , some cultural and educational functions of palestra sacraments as a meta- sport place are explained.
The research questions of the study are as follows: what are the sacrament and cultural functions of palestra ? what are the roles of palestras in training, reinforcement and development of cultural communities in Iran? Does the different parts of palestra represent any inclination to divine affairs, prayer, recitals in order to educate the participants? What are the role of uniforms, aesthetic elements of sacraments, music, and rhythmic movements in training?
The approach in surveying the sacraments of palestra was descriptive and demographic in analyzing the effectiveness of palestra sacraments in training of the participants. In the end, the findings revealed that practicing palstra sacraments has given a role more than just a sport place but a place with effective cultural and training functions.
در این مقاله ضمن اشاره به نگرش آیینی به جامعه و فرهنگ، مفهوم آیین و پانزده ویژگی مهم آن، تبیین شده و مبنایی برای بحث در خصوص آیینهای گوناگون زورخانهای ارائه شده است. همچنین با معرفی زورخانه و پیشینۀ آن، برخی کارکردهای تربیتی و فرهنگی آیینهای زورخانهای به مثابه مکانی فراورزشی و تربیتی، تشریح شده است. <br />پرسشهای مقاله عبارتند از: کارکردهای آیینی و فرهنگی زورخانهها کدامند؟ زورخانهها در تربیت افراد و در تقویت و توسعۀ تربیت فرهنگی جامعۀ ایران چه نقشی دارند؟ آیا در شکل ظاهری بخشهای گوناگون زورخانه، حرکات و اعمال حاضران و نیز در تأسی به امور قدسی و اذکار و دعاها، به وجوه تربیتی این موارد توجه شده است؟ عناصر زیباشناختی آیینهای زورخانهای، از جمله لباسهای متحدالشکل، موسیقی و ریتم حرکات ورزشی و...، چه نقشی در تربیت ایفا میکنند؟ <br />در بررسی آیینهای مرسوم ورزش زورخانه، رویکردی توصیفی و مردمنگارانه در تحلیل موضوع به کار رفته و مفروض اساسی آن، اثربخش بودن آیینهای زورخانهای در تربیت شرکتکنندگان در این آیین است. در پایان، این نتیجه گرفته شد که اجرای آیینهای زورخانه، این محل را از یک مکان صرفاً ورزشی فراتر برده و کارکردهای فرهنگی و تربیتی مؤثری به آن بخشیده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1031_db8947b2d85b562fcdeb48732dce66b7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320Referencing analysis of biannual Islamic education journal (1384-1394)یک دهه پژوهش: تحلیل استنادی دو فصلنامه تربیت اسلامی (1384−1394)1511681051FAمهدیمحمدیعضو هیئت علمی دانشگاه قم0000-0002-6880-7455معصومهحسن خانیدانشجوی کارشناسی ارشد علمسنجی دانشگاه تهرانمعصومهامیدکارشناس علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم.Journal Article20160416The present research is a documentary analysis of the articles published in biannual journal of Islamic education. In this investigation 20 issues of the journal, including 151 articles, were analyzed. The findings revealed that all the references were 4023 which showed average of 26.64 for each article. Most of the references were books, 72.6%, articles, 20.8%, respectively. Regarding the language of the references, Farsi sources were 60.3%, and English sources 19.7%, respectively. The most old books were Latin , 16 years and1 month, and the newest was Farsi , 8 years and 4 months. The most referenced books were Quran, Al Mizan Fi Altafsir, and Nahjolbakagheh; the most referenced scholars were Mohammad Hosein Tababtabaie, Morteza Motahari, and Khosro Bagheri. The most referenced journals were Islamic education, Howzah and Univresity, and Knowledge. Self-citation rate for the authors was 2% of the total references.این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبهشونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیلها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مؤلفه چیستی «رویکرد فضیلتگرایی دینورزانه» است و در مؤلفه چگونگی (برنامهریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1051_913e19b5ba6d318d5a2d888ac5625cfd.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112220160320جلد نشریهجلد نشریه001146FAJournal Article20160918..