پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822Meta-Philosophy of Religious Educationفرا ـ فلسفه تربیت دینی92680FAکیوانبلندهمتاندانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت معلممیرعبدالحسیننقیبزادهعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلمJournal Article20080516Research in any field requires some reflection and a great deal of attention, of which religious education is not an exception. The most important reflection on this field includes critical thinking on research approach. This type of reflection can be called “meta-philosophy of religious education” that is a second order study of the nature and domain of religious education. In this way, this article attempts to distinguish various fields of religious education and study their research approach. Through this illustration, researchers can perform relative research with greater awareness. پژوهش در هر حوزهای نیازمند تأمل و دقت فراوان است. پژوهش در تربیت دینی از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین تأمل لازم در این حوزه، اندیشه درخصوص رویکرد پژوهشی است. بخشی از این گونه اندیشهورزی بر عهده «فراـ فلسفه تربیت دینی» است؛ بحثی درجة دوم درخصوص ماهیت و قلمرو تربیت دینی. در این راستا، این نوشتار درصدد است تا با تعیین حوزههای مختلف تربیت دینی، رویکردهای پژوهشی هریک را بررسی کند تا پژوهشگران این حوزه، با دقت بیشتر به کاوش در آن بپردازند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_80_b6b02fad060709a256c3dded93e5946d.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822An Analysis of the Narrations in Educational Strategies to Prevent Sexual Misconduct of Adolescents and Youthsبررسی احادیث در زمینة راهکارهای تربیتی به منظور پیشگیری از رفتارهای نابهنجار جنسی نوجوانان و جوانان275681FAعلینقیفقیهیعضو هیئت علمی دانشگاه قمJournal Article20080516The aim of this research is to analyze the narrations about influential factors in sexual misconduct of adolescents and youths and preventive strategies. In this research, using hermeneutic and investigational method, the verses of the Holy Quran and narrations of the infallibles concerning educational methods of preventing sexual misconduct in adolescents and youths have been analyzed.
In religious texts, in order to prevent sexual misconduct and nurture healthy sexual behavior among children and adolescents, the parents are given some directions. In these directions, special attention is paid to two main categories of factors: domestic and environmental (societal and cultural). The first category of directions consists of covering behavior in the family, speech chastity and not using of absurd sexual expressions to express anger toward children or spouse, separating bedrooms, special attention and care toward curiosity of children and adolescents toward sexuality and purifying the living environment of sexual stimuli. The second category of directions consists of purifying the school environment, maintaining healthy relations with friends without breaking the norms, socio-cultural supervisions in reading magazines, watching satellite channels, surfing Internet, and purifying the society of unhealthy role models that can impact the healthy sexual growth of children, adolescents, and youths. هدف از این پژوهش، بررسی متون حدیثی در زمینة عوامل مؤثر در انحرافات جنسی کودکان و نوجوانان و راههای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار جنسی است. در این تحقیق با استفاده از روش هرمنوتیک و روش اجتهادی، متون آیات و احادیث معصومان(ع) در زمینة شیوههای تربیتی پیشگیری از رفتارهای جنسی نابهنجار در نوجوانان و جوانان، بررسی گردیده و به تفصیل و تحلیل محتوای آنان پرداخته شده است.
در متون دینی به منظور پیشگیری از انحرافات جنسی و پرورش رفتارهای سالم جنسی در بین کودکان و نوجوانان، به والدین به عنوان نزدیکترین افراد به آنان، آموزشهایی داده شده است. در این آموزشها به دو دسته عوامل خانوادگی و محیطی (اجتماعی وفرهنگی) توجه ویژه شده است. درمورد دستة اول رفتارهای پوششی درخانواده، عفاف کلامی وجلوگیری ازبیان کلمات سخیف جنسی هنگام خشم وناراحتی نسبت به کودکان و نسبت به یکدیگر (بین پدر و مادر) و حجاب اتاق خواب و مراقبتهای ویژه در مورد کنجکاویهای کودکان و نوجوانان در مسائل جنسی، تنزیه محیط زندگی از تحریکات جنسی، پرهیز والدین از رفتارهای کلامی و غیرکلامی نابهنجار جنسی در مقابل کودکان، ازجمله آموزشها در این زمینه است. در مورد دستة دوم سالمسازی محیط مدرسه، سالم نگهداشتن ارتباطات همگنان بهدور ازشکستن هنجارها، مراقبتهای اجتماعی فرهنگی دربارة مطالعه ودیدن مجلات، ماهواره، اینترنت، پاکسازی جامعه از الگوهای ناسالم اجتماعی که میتواند آسیبهایی را درجهت رشد ناسالم جنسی دربین کودکان، نوجوانان وجوانان به بار آورد؛ ازجمله آموزشها در زمینة عوامل محیطی است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_81_dc2a90c378a8d3f4c928599fa2c15d4e.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822The Educational Method of Notification in the Holy Quranروش تربیتی تذکر در قرآن کریم579282FAمحمدرضاقائمیمقدمعضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20080516Notification is a derived method from the Holy Quran that consists of speech or action of a mentor to inform and inspire mentored of something that he has forgotten, neglected, or is unaware of and should be remind of. The consequence of this method is awareness of the mentored so he can step in the right path. Ways of applying this method include referring to the past of the mentored and others, advice, personification, encountering conscience, warning, indirect pressure, and rigorous encounter. The mentor, mentored, content, and notification method are the bases of this method, each of which has certain specifications and conditions. The effectiveness of the notification method depends of observance on its conditionsتذکر، روشی برگرفته از قرآن است که عبارت است از گفتار و یا رفتاری که از مربی سر میزند تا متربی را نسبت به آنچه از یاد برده و یا از آن غفلت کرده و یا از آن بیخبر است و اطلاع از آن برای او لازم است، آگاه سازد و احساسات او را در قبال آنها برانگیزد. نتیجة این روش، هوشیار شدن و متذکر شدن متربی و ایجاد نوعی بیداری برای طی مسیر هدایت در اوست. ارجاع به گذشته خود فرد و دیگران، توصیه و سفارش، موعظه، تمثیل، مواجهه با وجدان، انذار و تخویف، سختگیری و فشار غیرمستقیم، و برخورد قهری و شدید، همه از شیوههای بهکارگیری این روش است. تذکردهنده، مخاطب، محتوی، و شیوة تذکر، ارکان این روش را تشکیل میدهند که هرکدام دارای ویژگیها و شرایطی هستند. تأثیر مفید و کارآمدی روش تذکر در گرو رعایت این شرایط است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_82_afd945ce5704b9a73a78531ac159a2c4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822Indexes and Pathology of Religious Educationشاخصها و آسیبهای تربیت دینی9312283FAسوسنکشاورزعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلمJournal Article20080516The article aims to study the pathology of religious education of students in Iran's educational system, based on the previous research on the Present condition of religious education in schools and the indexes of Islamic teachings (Quran and Sonnat). First, some research is performed on religious education in the educational system, using the meta-analysis and documentation methods. Then, the analytical conclusion method is used to retrieve indexes from religious texts that assess the current condition. Finally, for quantitative and qualitative improvement of religious education of students in the academic system of the country, the five strategies in approach and planning, objectives, content, method, and instructor are considered.این مقاله به دنبال آن است که با توجه به تحقیقات انجام شده درخصوص وضعیت موجود تربیت دینی در مدارس و با نظر به شاخصهای برگرفته از آموزههای دینی (اعم از قرآن و سنت)، به آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان در نظام آموزش رسمی کشور بپردازد. در این مقاله ابتدا با استفاده از روش فراتحلیل و اسنادی، مجموعهای از تحقیقات انجام گرفته در عرصه تربیت دینی در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از روش تحلیلی ـ استنتاجی تلاش گردیده است با بررسی متون دینی، شاخصهایی جهت نقد وضعیت موجود استخراج گردد و در پایان جهت اصلاح و بهبود کمی و کیفی روند تربیت دینی دانشآموزان در نظام آموزش رسمی کشور در مقاطع مختلف تحصیلی، با عنایت به مشکلات و آسیبهای مطرح شده، راهکارهایی جهت نزدیکتر شدن به وضعیت مطلوب در پنج محور رویکرد و برنامهریزی، اهداف، محتوا، روش و معلم مورد نظر قرار گرفته است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_83_a16f8c0acffdd3156ea580fe6b5fab3c.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822A comparative study of the Moral Education Indicators (Moral Judgment and Moral Behavior)
with Self-Understanding Factors in Normal Adolescents and Adolescents with Conduct Disorderبررسی مقایسهای رابطة شاخصههای تربیت اخلاقی (داوری اخلاقی و رفتار اخلاقی) با مؤلفههای ادراک خود در نوجوانان عادی و دارای مشکل رفتاری12316084FAصادقکریمزادهدانشجوی مقطع دکترای روانشناسی تربیتیJournal Article20080516The aim of this research is to study the relation between self-understanding, moral judgment and moral behavior and compare them among two groups of normal adolescents and adolescents with conduct disorder. In this way, twenty normal adolescents (boys) and twenty adolescents with conduct disorder (boys), from middle and high schools in four educational regions in Qom, were randomly chosen by cluster sampling. The information needed for the research was gathered by clinical interview, and also by implementing the DSM/IV indicators of misconduct. Data analysis was performed using independent t, k2, and Mann Whitney U statistical tests, which demonstrated that among the two groups, based on the self-as-object scheme of self-understanding there is a meaningful difference.
The normal group is more likely to use the social scheme and the group with conduct disorder is more likely to use the active scheme; also the normal group, with respect to the level of transformation of self-understanding with self-as-object, is in the third level and the other group is in the second level. With respect to the transformation levels of self-as-I factors, the normal group is in the second level and the other group in the first level. A comparison between the groups with respect to transformation levels of moral judgment also showed that the normal group is one level higher than the group with conduct disorder. Therefore, there is a meaningful difference between the mentioned groups. In conclusion, the hypothesis of the existence of a relation between moral judgment levels and moral behavior has gained some supporting evidence in this research. However, confirming potential relations between self-understanding and moral behavior, in other words intermediation of self-understanding between transformation of moral judgment and moral behavior, requires further research.
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطة ادراک خود، داوری اخلاقی و رفتار اخلاقی و مقایسة آنها در میان دو گروه از نوجوانان عادی و دارای مشکل رفتاری میباشد؛ بدین منظور تعداد بیست نفر از نوجوانان عادی (پسر) و بیست نفر از نوجوانان (پسر) دارای مشکل رفتاری به صورت تصادفی با روش نمونهگیری خوشهای از دو مقطع راهنمایی و متوسطة چهار ناحیة آموزش و پرورش شهر قم، انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با استفاده از روش مصاحبة بالینی و نیز تطبیق ملاکهای تشخیصی اختلال رفتاری بر اساس معیارهای <span style="font-size: medium;"><span dir="ltr">DSM/IV</span> جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری </span><span dir="ltr">U</span>مان ـ ویتنی، <span dir="ltr">t</span> (مستقل) و مجذور کای نشان داد که میان آزمودنیهای دو گروه از نظر میزان استفاده از طرحوارههای ادراک خود به گونة موضوع تفاوت معناداری وجود دارد. گروه عادی بیشتر از طرحواره اجتماعی و گروه دارای مشکل رفتاری بیشتر از طرحواره فعّال استفاده میکنند؛ همچنین، گروه عادی از نظر سطح تحوّلی ادراک خود به گونة موضوع در سطح سه و گروه دیگر در سطح دو قرار دارند. از نظر سطوح تحولی مؤلفههای خود به گونة فاعل، گروه عادی در سطح دو و گروه دیگر در سطح یک قرار دارند. مقایسههای بینگروهی به لحاظ سطوح تحوّل داوری اخلاقی نیز نشان داد که گروه عادی در یک سطح بالاتر از گروه دارای مشکل رفتاری قرار دارند و از این لحاظ تفاوت معناداری میان دو گروه وجود دارد. نتیجة کلّی اینکه فرضیة وجود ارتباط میان سطوح داوری اخلاقی و رفتار اخلاقی شواهد تأییدکنندهای در پژوهش حاضر کسب کرده است، اما تأیید روابط احتمالی میان ادراک فرد از خویشتن و رفتار اخلاقی، و به تعبیر دیگر میانجیگیری ادراک خود بین تحول داوری اخلاقی و رفتار اخلاقی، نیاز به پژوهشهای دیگری دارد.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_84_5e165508f913f9369749de0b557e95b1.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822A Review of Sohrevardi’s Epistemology and its Educational Implicationsدرآمدی بر معرفتشناسی سهروردی و دلالتهای تربیتی آن16118085FAسید حسنهاشمی اردکانیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه اصفهانرضاعلینوروزیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران0000-0003-2040-9586حسنعلیبختیار نصرآبادیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20080516This article aims to explain epistemology in the view of Sohrevardi and infer its educational implications. This is a qualitative, theory-building research with the highest level of interpretation and exaction, based on Smith’s view that validates the possibility of concluding educational implications from a certain philosophy and that there is a relationship between philosophy and education, which explains and deduces the educational implications of epistemology in Sohrevardi’s Eshragh philosophy. Sohrevardi believes that cognition is the product of reciprocity and collaboration of rational reasoning and intuitive perception, which is impossible to attain except by self-purification. He believes one can intuitively recognize parts of reality directly and without a mediator. Therefore, this type of epistemology requires a special form of goals, bases, teacher and student, curriculum and evaluation in education, which have been studied in this articleهدف از تدوین این مقاله، تبیین معرفتشناسی از دیدگاه سهروردی و استنباط دلالتهای تربیتی آن است. این پژوهش از نوع تحقیق کیفی است که ساخت نظریه را هدف قرار داده و از بالاترین سطح تأویل و انتزاع برخوردار است و براساس نظر اسمیت مبنی بر امکان استنتاج دلالتهای تربیتی از فلسفه خاص و اینکه بین فلسفه و تعلیم و تربیت رابطه وجود دارد، به تبیین و استخراج دلالتهای تربیتی معرفتشناسی فلسفه اشراق سهروردی پرداخته است. سهروردی معرفت را محصول تقابل و تعامل استدلال عقلی و درک شهودی میداند که حصول آن جز از طریق سلوک و تصفیه باطن امکانپذیر نیست. او بر این عقیده است که از طریق «تجربه حضوری» است که سالک میتواند پارهای از حقایق را مستقیم و بدون میانجی بشناسد و نسبت به آنها علم پیدا کند؛ لذا این نوع معرفتشناسی مستلزم شکل ویژهای از اهداف، اصول، معلم و شاگرد، برنامه درسی و ارزشیابی در تعلیم و تربیت است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_85_4c4c194ae390ec3a9de32f6e24ac8e2f.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-45363620080822Critical Thinking and the Necessity of Teaching it in the Classroomsتفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس18119586FAخلیل سلطانالقرائیعضو هیئت علمی دانشگاه تبریزاکبرسلیماننژادعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ماکوJournal Article20080516The present article analyzes critical thinking, emphasizes the necessity of instructing critical thinking in the classrooms, and also studies the Islamic point of view in this regard. What is critical thinking? What is its importance in education? How is the development of and teaching critical thinking in the classroom? What are its applications for the educational administrators?
This article attempts to answer these and some other questions. In this research, different definitions of critical thinking are introduced. Then, the importance of critical thinking in education, the Islamic view of thinking, and its applications are analyzed from the standpoints of Islam and psychology.مقاله حاضر با بررسی تفکر انتقادی، ضرورت آموزش تفکر انتقادی را در کلاس مورد تأکید قرار میدهد، همچنین به بررسی نگرش اسلام به تفکر پرداخته است. تفکر انتقادی چیست؟ چه اهمیتی در آموزش و یادگیری دارد؟ رشد و آموزش تفکر انتقادی در کلاسهای درس چگونه است؟ و چه کاربردهایی میتواند برای اولیای تعلیم و تربیت داشته باشد؟
این مقاله بر آن است تا پاسخگوی این پرسشها و برخی پرسشهای دیگر باشد. در این بررسی تعاریف مختلفی از تفکر انتقادی معرفی شدهاند. سپس، اهمیت تفکر انتقادی در آموزش ویادگیری، نظر اسلام درمورد تفکر وکاربردهای آن از دیدگاه اسلام و روانشناسی بررسی شده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_86_1ce5d8788da5631189bbe740e0147709.pdf