پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923The Principles of Monotheistic Education based on the Teachings of the Qur’an and Infallible Imamsاصول تربیت توحیدی براساس آموزههای قرآن و ائمه اطهار727134310.30471/edu.2017.1343FAکیومرثقیصری گودرزیدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا (نویسنده مسئول)0000-0001-9105-6285منصورخوشخوییعضو هیات علمی دانشگاه بو علی سینااحمدسلحشوریدانشیار دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20160816The present research aims at investigating and extracting the principles of monotheistic education based on the teachings of the Quran and the Infallible Imams. One of the most fundamental challenges and issues of the common education system is the non-establishment of the comprehensive monotheistic attitude in the educated person, an issue that is much striking in the doubtful atmosphere of the present era. Indeed, although monotheism has been frequently and repeatedly referred to as the ultimate goal of Islamic education, the existing education system deals only with the initial stages of education by presenting some superficial materials on monotheism. In other educational stages, little attention is paid to this basic principle. In the present study, we have used a descriptive, analytical and deductive method to explore the Islamic texts regarding monotheism and education and extract the tenets and principles of monotheistic education based on the Quran and the views of the Infallible Imams. Considering the bases of monotheistic anthropology in the basis of human’s existential poverty, the principles such as the principle of knowledge, relationship and connection, supplication, avoiding pluralism, sincerity, and consent and satisfaction were investigated, and regarding the human’s movement towards God, we dealt with the principles of selection, great effort and strong resolution, proportion and harmony, elevation and transcendence, internal motion and continuation. Finally, the principles of admonition, affection, openness and aesthetics regarding the basis of divine nature and internal orientations specific to human beings were studied.هدف از این مقاله بررسی و استخراج اصول تربیت توحیدی براساس آموزههای قرآن و ائمه اطهارb است. یکی از چالشهای اساسی و مسائل نظام تربیت رایج، عدم استقرار نگرش جامع توحیدی در متربی است که این نقیصه خود را در فضای پر تردید عصر حاضر بیش از گذشته نمایان کرده است؛ اگرچه به توحید بهعنوان غایت نهایی تربیت اسلامی تأکید فراوان و مکرری شده است؛ اما نظام تربیتی رایج تنها در مراحل اولیه تربیت به ارائه مطالبی سطحی در باب توحید میپردازد و در سایر مراحل تربیتی به این اصل اساسی و بنیادین آنچنان که لازم و شایسته است توجه نمیشود.<br /> این مقاله با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنتاجی به واکاوی متون اسلامی در رابطه با توحید و تربیت میپردازد و مبانی و اصول تربیت توحیدی را براساس آموزههای قرآن و ائمه اطهارb استخراج میکند. با توجه به مبانی انسانشناسی توحیدی در مبنای فقر وجودی انسان، اصولی همچون اصل معرفت، ارتباط و اتصال، تمنا، پرهیز از کثرتگرایی، اخلاص و رضا و خشنودی بررسی و در ارتباط با مبنای صیرورت انسان به سوی خدا، به اصول انتخاب، همت بلند و اراده قوی، تناسب و هماهنگی، تعالی و استعلا، حرکت درونی و استمرار پرداخته شد و در پایان نیز اصول تذکر، محبت، گشودگی و زیباییشناسی در رابطه با مبنای فطرت الهی و گرایشهای درونی ویژه انسان بررسی گردید.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1343_2ad796620068e7fd9aaf8f871fe4af1c.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923A Qualitative Content Analysis of the Books on Social Studies in Primary Schools from the Moral Educational Viewpointتحلیل محتوای کیفی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر تربیت اخلاقی2954134410.30471/edu.2017.1344FAمحمدحسنیعضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش1234-5857-9635-5241فاطمهوجدانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران (نویسنده مسئول)0000-0002-0041-5199Journal Article20161213The present study aims at an analysis of content of textbooks on social studies in primary schools to extract the theoretical model of moral education in those books. The research method was the method of inductive analysis of the qualitative content. To do so, the content of the abovementioned books were investigated from the viewpoints of goals, content, the forms of presenting the content and method (teaching, learning, and assessment). The findings showed that the approach of the textbooks on social studies is an inter-curricula or integrative one. The moral goals are together with other goals of lessons, and the content of the textbooks contain, following the goals, moral themes. The model of setting goals is the pyramid model. Besides, methods such as group discussion, discussion on assumed moral situations, setting models, explanatory method and role-play model were used for teaching-learning. The forms of presenting moral content include text, pictures and practical activities. To evaluate, in addition to usual methods, we suggested methods such as self-assessment.هدف از این مقاله، تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی جهت استخراج الگوی نظری تربیت اخلاقی در این کتابهاست. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است. برای دستیابی به هدف مقاله، محتوای کتب یادشده از نظر اهداف، محتوا، اشکال ارائه محتوا و روش (یاددهی−یادگیری و ارزشیابی) بررسی شدند. یافتهها نشان میدهد که رویکرد برنامه درسی مطالعات اجتماعی، بین برنامهای یا تلفیقی است؛ اهداف اخلاقی در کنار دیگر اهداف درس قرار گرفته و محتوای کتابهای درسی هم به تبع اهداف، دارای مضامینی اخلاقی شده است. مدل هدفگذاری، هرمی است. همچنین، برای یاددهی−یادگیری از روشهایی همچون بحث گروهی، بحث درباره موقعیتهای اخلاقی فرضی، الگوپردازی، روش توضیحی و روش ایفای نقش استفاده شده است. اشکال ارائه محتوای اخلاقی نیز بهطور عمده شامل متن، تصاویر و فعالیت است. برای ارزشیابی نیز افزون بر شیوههای معمول روشهایی همچون خود ارزشیابی نیز پیشنهاد شده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1344_bc7a42f378caca18369977fa6ecae16a.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923Assessing Needs of Curriculum based on Islamic-Iranian lifestyle in High Schoolنیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه5570134510.30471/edu.2017.1345FAپریساایران نژاداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول)فاطمهمنعمیکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20161110<strong>ABSTRACT</strong>
The present research aims at assessing the needs of a curriculum based on the Islamic-Iranian lifestyle for high school students. The research method used was descriptive-survey and the statistical society of the research included all female students in high school of the four districts in Karaj city in 1393-1394 educational year. Using the random cluster sampling method, 379 subjects were selected among 28194 students based on Cochran formula. The methods for gathering data were library studies and a researcher-made questionnaire containing 70 questions of Likert spectrum. To confirm the validity of the questionnaire, content validity and the opinions of the experienced experts were used, and after modifications and confirming the validity, the questionnaire was handed out among 30 available students, and Cronbach’s alpha was found to be 0.751. Using SPSS software for data analysis, frequency indices, percentage, mean, and standard deviation were used in descriptive statistics; and one-sample T-test was used for inferential statistics. In the present research, four aspects were investigated: life skills, health and security, culture and art, and religious aspect.
The findings show that except for the aspect of life skills, there is no equilibrium between the desired and existing situations of the curriculum in religious, health and security, and culture and art aspects, and that a proper curriculum is needed.هدف از این مقاله، نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی−ایرانی مقطع متوسطه است. روش تحقیق توصیفی−پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیههای چهارگانه شهر کرج است که در سال تحصیلی 93−94 مشغول به تحصیل بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از تعداد 28194 نفر کل جامعه آماری و براساس فرمول کوکران 379 نفر مطالعه شدند. شیوه گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته حاوی 70 سؤال بسته پاسخ از طیف لیکرت بود. جهت تأیید روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و از نظر اساتید مجرب استفاده شد که سرانجام پس از اصلاح و تأیید روایی، برای کسب پایایی، پرسشنامه میان 30 نفر از دانشآموزان در دسترس توزیع شد و ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 751/0 به دست آمد.
در تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار spssدر سطح آمار توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. در این مقاله چهار بعد شامل مهارتهای زندگی، بهداشت و ایمنی، فرهنگ و هنر، دینی و مذهبی بررسی شد. یافتهها نشان میدهد، به جز بعد مهارتهای زندگی میان وضعیت موجود و مطلوب برنامه آموزشی در ابعاد دینی و مذهبی، بهداشت و ایمنی و فرهنگ و هنر تعادل برقرار نیست و به برنامه آموزشی نیاز وجود دارد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1345_17ef8e5669e58ed380ff474001edd29a.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923Formulating the “Islamic Model for Quality of Working life” in Educational System: A Method for Islamic Education of Future Generationتدوین «الگوی کیفیت زندگی کاری اسلامی» در آموزش و پرورش؛ راهکاری جهت تربیت اسلامی نسل آینده7193134610.30471/edu.2017.1346FAمهدیه ساداتخشوعیپژوهشگر فوق دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهانJournal Article20160816The present study aims at formulating the “Islamic model for Quality of working life in educational system” as a method for Islamic education of the future generation. The study was conducted through the method of content analysis. To achieve the goal of the research, Allama Jawadi’s <em>Mafatih al-Hayat </em>(1391 SH) and the website for preserving and publishing IRI Supreme Leader’s works were selected through purposive sampling method.
The book was analyzed from the viewpoint of the quality of Islamic working life, and the website was analyzed from the viewpoint of methods for presenting Islamic life quality. In this analysis, first the concepts related to Islamic quality of working life were extracted and then the concepts were classified on the basis of shared content and the four pillars of the school (teacher, student, principal, and the personnel), and thus the Islamic model of quality of life was formulated. Then the methods for creating Islamic quality of life were identified and, finally, the reliability and validity of the model and the methods were investigated and confirmed. In this way, the Islamic model of quality of life and working life as a method for Islamic education of the future generation was formulated and the plan of Islamic education of the future generation in educational system was designed on the basis of the model and the methods.هدف این مقاله، تدوین «الگوی کیفیت زندگی کاری اسلامی در آموزش و پرورش» بهعنوان راهکاری جهت تربیت اسلامی نسل آینده است. این مقاله با روش تحلیل محتوا انجام شده و برای دستیابی به هدف مقاله، کتاب <em>مفاتیح الحیات</em> (آیتالله جوادی آملی، 1391) و پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) به روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد معروف انتخاب شدند. سپس کتاب از نظر کیفیت زندگی کاری اسلامی و پایگاه از نظر راهکارهای ایجاد کیفیت زندگی اسلامی، تحلیل شدند.
در این تحلیل، ابتدا مفاهیم مرتبط با کیفیت زندگی کاری اسلامی استخراج و سپس مفاهیم بر اساس محتوای مشترک و چهار رکن مدرسه (یعنی معلم، دانشآموز، مدیر و کارمند) طبقهبندی و به این ترتیب الگوی کیفیت زندگی کاری اسلامی تدوین گردید. سپس راهکارهای ایجاد کیفیت زندگی اسلامی شناسایی و در مرحله آخر نیز اعتبار و پایایی الگو و راهکارها بررسی و تأیید شدند. به این ترتیب الگوی کیفیت زندگی کاری اسلامی بهعنوان راهکاری جهت تربیت اسلامی نسل آینده تدوین و براساس الگو و راهکارها نقشه تربیت اسلامی نسل آینده در آموزش و پرورش طراحی شد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1346_03c238555c8d4b71bfd31139c4f76df1.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923The Theoretical Model for Pathology of Teaching Modesty and Hijab in Iranمدل نظری آسیبشناسی تربیت عفاف و حجاب در ایران95117134710.30471/edu.2017.1347FAمحمدرضاسالاری فراستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (نویسنده مسئول)مهدیبیاتیطلبه سطح سه حوزه علمیه قمحسنسالاریپورطلبه سطح سه حوزه علمیه قمJournal Article20161121Internalization and promotion of Islamic values including Hijab and modesty necessitate an effective and gradual movement. In Iran, however, serious defects have been visible in this trend. The present research is seeking to offer a theoretical model for investigating the defects of method of teaching modesty in Iranian society. The main question of the research is what the proper theoretical model for investigating the defects of method of teaching modesty in Iran is. The study was conducted through content analysis of religious texts, the works on Islamic education, and the researches in the sphere of modesty and Hijab to formulate a model and, having collected the comments of experts in Islamic sciences, assessed the validity of this theoretical model. Based on the findings of the research, the experts confirmed the defects in the sphere of teaching modesty in five domains of family, educational milieus, media, governmental institutes and religious situations, and maintained that the effect of the items of family and educational milieus is greater than other domains.درونیسازی و ترویج ارزشهای اسلامی از جمله عفاف و حجاب نیازمند روندی مؤثر و تدریجی است که در ایران، آسیبهای جدی در این فرایند مشهود بوده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی نظری برای بررسی آسیبهای روش تربیت عفاف در جامعه ایرانی است. پرسش اصلی این است که براساس چه مدل نظری میتوان آسیبهای تربیت عفاف در ایران را بررسی کرد؟ این مقاله با روش تحلیل محتوای متون دینی، آثار تربیت اسلامی و تحقیقات حوزه عفاف و حجاب و روش استقرایی به تدوین مدل و سپس با نظرسنجی از متخصصان علوم اسلامی، به سنجش اعتبار این مدل نظری پرداخته است. براساس نتایج تحقیق، متخصصان ضمن تأیید بررسی آسیبهای تربیت عفاف در پنج حوزه خانواده، محیطهای آموزشی، رسانهها، نهادهای حکومت و موقعیتهای مذهبی، تأثیر گویههای خانواده و محیطهای آموزشی، را بالاتر از سایر حوزهها ارزیابی کردند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1347_2f4fa336d76a284788fc3654aaad2464.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923A Comparison between the Effect of Pre-school Education on Association with the Quran among Novices in Maktab al-Quran and other Pre-school Centers 2013-2014مقایسه تأثیر آموزش پیشدبستانی بر عملکرد انس با قرآن نوآموزان مکتبالقرآن و سایر مراکز پیشدبستانی 1392−1393119142134810.30471/edu.2017.1348FAزهراشعبانیاستادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛0000-0003-3752-6279Journal Article20161114The present study aims at comparing the effect of pre-school education on associating with the Quran among novices in Maktab al-Quran and other pre-school centers. The research method was causal-comparative and the statistical society composed of novices in Maktab al-Quran and other pre-school centers. The sampling method was multi-stage cluster sampling and the measuring tool was the test of Quranic growth or the performance in various activities related to association with the Quran. The analysis method was T-test. The findings of the research showed that the performance of association with the Quran including comprehending Quranic stories (video format), comprehending Quranic concepts, memorizing Quranic chapters, translating Quranic teachings and reading the Quran among the novices in Maktab la-Quran was meaningfully different from those of other pre-school centers, and the highest averages were for the novices in Maktab al-Quran. The performance of association with the Quran among the novices in Maktab al-Quran was better than other pre-school centers.هدف از این مقاله مقایسۀ تأثیر آموزش پیشدبستانی بر عملکرد انس با قرآن نوآموزان مکتبالقرآن و سایر مراکز پیشدبستانی است. روش پژوهش علّی−مقایسهای، جامعه آماری، نوآموزان مکتبالقرآنالکریم و سایر مراکز پیشدبستانی، روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و ابزار اندازهگیری آزمون رشد قرآنی یا عملکرد فعالیتهای مختلف انس با قرآن میباشد. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون T انجام شده است. یافتهها نشان میدهد عملکرد آمادگی انس با قرآن شامل، فهم داستانهای قرآنی (به صورت تصویری)، فهم مفاهیم قرآنی، حفظ سورههای قرآنی، ترجمه آموزههای قرآنی و روخوانی قرآن نوآموزان مکتبالقرآن با سایر مراکز تفاوت معناداری دارد و بالاترین میانگینها به نوآموزان مکتبالقرآن اختصاص دارد؛ بنابراین، عملکرد انس با قرآن نوآموزان مکتبالقرآن بیشتر از سایر مراکز است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1348_b30228cff5e4fb8949794197d18fa65f.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923The Challenge in Educational Function of Traditional Arts in Facing with the Contemporary (Western) Educational Systemچالش در کارکرد تربیتی هنرهای سنتی در مواجهه با نظام آموزشی معاصر (غرب)143159134910.30471/edu.2017.1349FAمیناصدریاستادیار پردیس هنرهای دانشگاه تهرانJournal Article20160805Traditional arts have had an educational function in the realm of religion and morality. This function was the result of a harmony between form and meaning. The harmony between form and meaning would result in a movement from the outward to inward, and its educative process is formed in this stage. The identity of form with meaning has been neglected in contemporary traditional arts, and accordingly, its educative process has been lost. The question is how the separation between from and meaning has come about and what the consequent defects were. It is presumed that the defect is resulted from the mode of education and the effect of educational system on traditional arts as well as the evaluating standards of the western thought. To get the answer, the related library sources were identified and the artistic features of the ancient and contemporary periods were compared and contrasted through a content analysis, the following findings were obtained: a disorder in unity of form and meaning is the result of (a) a separation between traditional artists and other sciences; (b) neglecting the logical stages of education; and (c) the importance of personal method is due to the principality of individuality and innovation. In view of the achievement, the most important result which is worth noting is the loss of educational aspect due to a disorder in the movement from outward to inward.هنرهای سنتی، کارکرد تربیتی در حیطۀ دین و اخلاق داشتهاند. این کارکرد ناشی از هماهنگی صورت با معنا بوده است. مناسبت صورت با معنا منجر به سیر از ظاهر به باطن شده و فرایند تعلیمی آن در این مرحله شکل میگیرد. یگانگی صورت و معنا در هنرهای سنتی دورۀ معاصر نادیده گرفته شده و به تبع، فرایند تعلیمی آن از دست رفته است. سؤال این است که جدایی صورت از معنا در هنرهای سنتی چگونه به وجود آمده و چه آسیبهایی را به دنبال داشته است؟ فرض آن است که نحوۀ آموزش و تأثیرپذیری هنرهای سنتی از نظام آموزشی و ملاکهای ارزشگذاری تفکر غرب، این آسیب را به وجود آورده است. به جهت رسیدن به جواب، منابع به روش کتابخانهای شناسایی و ویژگیهای هنری دو بازۀ زمانی قدیم و معاصر مطابقت داده شده است.
با تحلیل محتوایی، یافتههای پیش رو به دست آمده است: اختلال در وحدت صورت و معنا ناشی از 1. جدا افتادن هنرمندان هنرهای سنتی از علوم دیگر؛ 2. نادیده گرفتن مراحل منطقی آموزش؛ 3. اهمیت شیوۀ شخصی به دلیل اصالت یافتن فردیت و نوآوری است. با توجه به دستاوردها، نتیجه مهم قابل ذکر، از دست رفتن وجه تعلیمی به واسطۀ اختلال در سیر از ظاهر آثار به باطن آنهاست.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1349_356605cb15810899497189efcf6c9308.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536122520170923Presenting a Model for Sexual Education based on the Views of Muslim Thinkersارائه الگوی تربیت جنسی با تکیه بر دیدگاههای اندیشمندان مسلمان161183135010.30471/edu.2017.1350FAمحمدمزیدیدانشیار دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)محمدخدمتیاندانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهانJournal Article20161004Sexual education is a branch of education dealing with discussions such as control and directing sexual desire, healthy relationship between girls and boys, readiness for marriage and familiarity with family rights and duties. The main goal of the present article is a comparison between the views of some Muslim thinkers regarding sexual education and offering a model based on their views. The research paradigm is qualitative and the research design is non-generative. Using the method of purposive sampling, we studied eight Muslim thinkers. The method for gathering data was documentary; that is, while referring to the works of the abovementioned authorities, we extracted the related data and analyzed them using the method of relational content analysis. Finally, using the method of continuous comparison of the data, the categories of discussion on sexual education from the Muslim thinkers’ view were extracted in three sections of goals, method and content. They were then compared and contrasted to present a model.
Although Muslim thinkers were considering childhood and teenage period, their main emphasis was on preparing the youths for marriage and forming family. The results show that the discussions pertaining to goals and methods of sexual education from Muslim thinkers’ view is properly conforming to the cultural atmosphere of the present age. However, some aspects of sexual education they had in mind require revision.تربیت جنسی شاخهای از تربیت است که به مباحثی نظیر کنترل و جهتدهی به میل جنسی، روابط سالم دختر و پسر، آمادگی برای ازدواج و آشنایی با حقوق و تکالیف خانوادگی میپردازد. هدف اصلی این مقاله، مقایسه دیدگاههای تنی چند از اندیشمندان مسلمان پیرامون تربیت جنسی و ارائه الگویی بر مبنای دیدگاههای آنان است. پارادایم پژوهش، کیفی و طرح تحقیق، غیر پیدایشی است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، هشت نفر از اندیشمندان مسلمان مورد مطالعه قرار گرفتند.
روش گردآوری دادهها اسنادی است؛ بدین معنا که ضمن مراجعه به متون و نوشتههای منسوب به این صاحبنظران یاد شده، دادههای مورد نظر استخراج و با استفاده از روش تحلیل محتوای رابطهای، تجزیه و تحلیل شدند. سرانجام با استفاده از روش مقایسه مستمر دادهها، مقولههای تربیت جنسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان در سه بخش اهداف، روش و محتوا، استنتاج شد و با مقایسه و تقابل آنها الگویی ارائه شد. هرچند اندیشمندان مسلمان دورۀ کودکی و نوجوانی را مدنظر داشتهاند؛ اما تأکید اصلی ایشان آمادهسازی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده میباشد. نتایج نشان میدهد که مباحث مربوط به اهداف و روشهای تربیت جنسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، تطابق مناسبی با فضای فرهنگی عصر حاضر دارد؛ اما برخی از جنبههای محتوای تربیت جنسی مورد نظر آنها نیاز به تجدید نظر دارد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1350_f49cdf1fd7f024045ee781cb071cd716.pdf