پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110220The Possibility of Deducing Philosophy of Education from Islamic Ontologyامکان استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت از وجودشناسی اسلامی731110FAسید مهدیموسویدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه اصفهانJournal Article20100225Based on philosophy of theoretical education and its inferential approach, theory and practices of education requires metaphysics. This approach insists on the presupposition that musts and values deduce from beings and realities. Also, every type of theoretical wisdom creates a certain kind of practical reason. Through this article, the author is to confirm the possibility of deducing the philosophy of education from an Islamic perspective and inferred some educational implications of Islamic ontology. In Islamic philosophy, all philosophical discussions and metaphysical issues inextricably bound to ontology. Most important discussions - relating to this type of ontology - are as follows: the distinction between nature and existence, the primacy of existence, gradation of being and intensity of being. Considering the aforementioned principles, the article has formed from two main parts; first, the influence of Islamic ontology on anthropology and education, and its impact on the science studies and training.
براساس فلسفة تعلیم و تربیت نظری و رویکرد استنتاجی در آن، نظریه و عمل تربیتی نیازمند مابعدالطبیعه است. این رویکرد مبتنی بر این پیشفرض است که بایدها و ارزشها از هستها و واقعیتها استنتاج میشود و همچنین هر حکمت نظری، نوع خاصی از حکمت عملی را ایجاد میکند. این نوشتار درصدد است تا با اثباتِ «امکان استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت از وجودشناسی اسلامی»، برخی از دلالتهای تربیتی وجودشناسی اسلامی را استنتاج نماید.
در فلسفه اسلامی همه مباحث فلسفی و مسائل مابعدالطبیعی به مباحث وجودشناسی گره خورده است و عمدهترین مباحث این نوع از وجودشناسی عبارتاند از: تمایز میان ماهیت و وجود، اصالت وجود، تشکیک در حقیقت وجود و اشتداد وجودی. با توجه به این اصول، مطالب این پژوهش در دو قسمت: الف) تأثیر وجودشناسی اسلامی بر انسانشناسی و تربیت؛ ب) تأثیر وجودشناسی اسلامی بر علمشناسی و تعلیم، شکل گرفته استhttps://islamicedu.rihu.ac.ir/article_110_16f740d72632215c36ed69e615fd0fe3.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311A Criticism on Liberal Feminism Ideas about Equality of Men and Women from Quran and Tradition Point of View (Based on Anthropological Bases of Islamic Education)نقد دیدگاه فمینیسم لیبرال در زمینه برابری زن و مرد از منظر قرآن و روایات (مبانی انسانشناختی تعلیم و تربیت اسلامی)3358111FAسید علیحسینیزادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمحمدرضاشرفیجمعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-4836-6357علیرضاصادقزاده قمصریعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانخسروباقریعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20100806Various branches are attributed to feminism which liberal feminism is the first of them and black feminism, post modern feminism and even Islamic feminism are the other ones can be considered in its historical career. All the branches discussed different ideas about equality or inequality of men and women and their differences. While liberal feminism insisted on equality of men and women, radical feminism emphasized the superiority of women over men and post modern feminism referred to their differences and unique features, in particular. With a criticizing approach, the present article is to study the problem of equality of men and women and the differences between them from Quran and Shiite Imams (peace be upon them) perspective. Applying twelve traditional reasons, it explains the differences between men and women from an Islamic approach.
فمینیسم دارای نحلههای مختلفی است که با فمینیسم لیبرال شروع شده و به فمینیسم سیاه و اکوفمینیست و پستمدرن و حتی فمینیسم اسلامی رسیده است. این نحلههای مختلف، در مورد تفاوت و تساوی زن و مرد نیز دیدگاههای متفاوتی دارند. از جمله فمینیسم لیبرال بر برابری زن و مرد، فمینیسم رادیکال بر برتری زن بر مرد و فمینیسمِ پستمدرن بر تفاوت زن و مرد و ویژگیهای خاص هر یک تأکید دارند. این مقاله با نگاه نقد بیرونی به بررسی مسئله برابری یا تفاوت از منظر آیات قرآن و روایات معصومان(ع) پرداخته و با تمسک به دوازده دسته دلیل نقلی، به تبیین تفاوت زن و مرد از نگاه اسلام پرداخته است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_111_c0dda4161dd17ea27a320cb3ee9c2ea2.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311How to Present Pray, Fasting, One Fifth, Alms, Hajj, Jihad and So on in the Educational Books of Elementary Schoolsچگونگی معرفی «نماز، روزه، جهاد، حج، خمس و زکات» در کتابهای درسی «تعلیمات اجتماعی» و «بخوانیم» مدارس دوره ابتدایی ایران5979112FAمحمدنوریانعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبJournal Article20100522Considering the role of textbooks in forming beliefs and values and the necessity of instruction for religious concepts through other subjects in one hand, and the importance of instruction for religious practical commandments in elementary levels in the other hand, this research is aimed to find a way which practical commandments including: pray, fasting, Jihad, one fifth, alms and Hajj can be presented in the elementary school textbooks such as Farsi and social textbooks. The method of research - being used here - was content analysis and the case was considered as record unit and frequency was as a counting method. Research questions are as follows: first, which aspects of the above-mentioned categories are considerable in the Farsi and social textbooks of elementary levels? Second, is the presentation of pray, fasting, one fifth, alms, Hajj and Jihad through fivefold level of elementary schools different from each other? Third, is their presentation through various subjects of those textbooks differing from each other, too?
Results showed that 78.1% of the educational contents presented in the textbooks belong to Jihad, 16.48% of them included pray, 3.84% to fasting, 1.35% to alms and 0.23% to Hajj. While the research didn't report any content referred to one fifth. The principles of continuity and augmentation have not been considered by curriculum planners in the Farsi and social textbooks.
با توجه به نقش کتابهای درسی در شکلدهی باورها و ارزشها و ضرورت آموزش مفاهیم دینی از طریق دروس دیگر، همچنین اهمیت آموزش احکام عملی دینی در دوره ابتدایی، این مسئله قابل طرح است که احکام عملی اسلام شامل نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد در کتابهای بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی چگونه ارائه شدهاند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی چگونگی پرداختن به «نماز، روزه، جهاد، حج، خمس و زکات» در کتابهای بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دورة ابتدایی ایران است. که با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد پژوهش قرار گرفت. طبقهبندی از نوع انباشتنی، واحد ثبت مضمون و واحد شمارش فراوانی در نظر گرفته شد. سؤالات پژوهش عبارتاند از: چه جنبههایی از فریضههای نماز، روزه، خمس، زکات، حج و جهاد مورد توجه کتابهای بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی است؟ آیا ارائه مباحث نماز، روزه، خمس، زکات، حج و جهاد در کتابهای بخوانیم و تعلیمات اجتماعی پایههای پنجگانه تحصیلی دوره ابتدایی متفاوت است؟ آیا ارائه مباحث نماز، روزه، خمس، زکات، حج و جهاد در موضوعات درسی بخوانیم و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی متفاوت است؟ نتایج تحقیق بیانگر این است که مضامین جهاد با 1/78% و بعد از آن مضامین نماز با 48/16% بیشترین مضامین را به خود اختصاص دادهاند. روزه با هفده مضمون، زکات با شش مضمون و حج با یک مضمون، در مراحل بعدی هستند، این در حالی است که در رابطه با خمس هیچ مضمونی نیست و همچنین اصلِ تداوم و فزایندگی مورد توجه برنامهریزان محتوای کتابهای فارسی و اجتماعی نبوده است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_112_30bc5736b682e03af7b568006e6d92f7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311Comparative Study of Suhrawardi (Sheikhe Eshraq) and Bergson's Philosophical Bases and their Educational Implicationsبررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالتهای تربیتی آن81110113FAمحمدرضاشرفیجمعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-4836-6357سمانهخلیلیدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانJournal Article20100411Suhrawardi and Bergson are from those groups of philosophers who paid a lot of attention to intuition. In this research, it is tried to deduce the educational implications of their philosophical bases. Studying the ontological, anthropological, axiological and epistemological bases of Bergson's philosophy, it is shown that time, evolution, intuition and change are basic concepts in his philosophy. But in the other side light has owned a particular position in Suhrawardi's philosophy. Although, both of them emphasized on individual will and intuition, but they had different views about God and human. While Suhrawardi discussed various forces, Bergson refers to the relation between brain and mind. Bergson's God is always under the change and evolution but God that Suhrawardi talked about is transcendental and does not accept any change. In epistemology, both of them strongly believed in intuition but they asserted that thinking is necessary for cognition. For Suhrawardi, the final goal of education is the achievement of supreme perfection - reaching up to God - and for Bergson it is to educate a logical-intuitive person. Educational principles which are deduced from Bergson ideas include: change, evolution, freedom, gradation. Educational principles which are deduced from Suhrawardi's are known as escape from neglect, self-esteem, patience and self-cognition. Intuition and thinking have great importance in the educational methods inferred from their thoughtsسهروردی و برگسون در زمرة فیلسوفانی هستند که به عرفان و شهود اهمیت وافری دادهاند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی این دو فیلسوف بزرگ، دلالتهای تربیتی آنها استخراج گردد. بررسی مبانی هستیشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی و معرفتشناسی برگسون و سهروردی نشان میدهد که مفاهیم اساسی در فلسفة برگسون زمان، تکامل، شهود و تغییر میباشند. اما در فلسفه سهروردی، نور از جایگاه ویژهای برخوردار است. هر دو بر ارادة فردی و شهود تأکید میورزند. همچنین دیدگاه برگسون و سهروردی نسبت به انسان و خداوند متفاوت است. در این موضوع، سهروردی، بحث قوای گوناگون را مطرح میسازد و برگسون به رابطة مغز و ذهن اشاره میکند. خدای برگسون، پیوسته در حال تغییر و تکامل است و خدای سهروردی متعالی و منزه از هر گونه تغییر است. در بحث معرفتشناختی، هر دو علیرغم تأکید فراوانی که بر شهود دارند، تفکر و تعقل را برای شناخت لازم میدانند. در بحث دلالتهای تربیتی چنین استنباط شده است که هدف غایی تربیت، از نظر سهروردی رسیدن به کمال مطلق و از دیدگاه برگسون پرورشِ انسانی، عقلانی ‐ شهودی است. اصول تربیتی حاصل از آرای برگسون شامل: اصل تغییر، اصل تکامل، اصل آزادی و اصل تدریج است. اصول تربیتی حاصل از اندیشههای شیخ اشراق غفلتگریزی، کرامت نفس، صبر و خودشناسی است. از میان روشهای تربیتی برگرفته از آرای سهروردی و برگسون، میتوان به اهمیت عرفان، شهود، تفکر و تعقل، که هر دو بر آن تأکید داشتهاند، اشاره کرد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_113_0795156a33ffd19991a4a2a142063883.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311Educational Outcomes of Excellent Education System (The Best of Possible Worlds); From the Viewpoint of Islamپیامدهای تربیتی آموزشِ نظام احسن از دیدگاه اسلام111134114FAمحمدنجفیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانزهرهمتقیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهانJournal Article20100705The establishment of educational objectives based on religious teachings and the creation of a clear horizon for younger generation requires deeper view toward religious belief and claims new methods and techniques.
Therefore, to explain the philosophical bases of an excellent system in ontology, anthropology and theology and its application in education, particularly its influence in providing insight and cognitive domain, not only the position of an excellent system in human thinking is mentioned, but also it referred to the Quran and its approach to the philosophical bases described for that system. Then the article discusses the effects and educational implications of an excellent system on moral and rational education. Some suggestions being considered here regarding formal educational method and its influence on later cognitive processes and at the end, it presented the way it meets with the aesthetic educational method which is used in education today. To justify the philosophical bases and educational implications, an analytical method was used.
پایهگذاری اهداف تعلیم و تربیت براساس آموزههای دینی و ایجاد افق روشن برای نسل جوان، نگاهی عمیق به باورهای دینی و ارائه روشها و تکنیکهای جدید را میطلبد. در این مقاله به هدف تبیین مبانی فکری نظام احسن در هستیشناسی، انسانشناسی و خداشناسی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، بهویژه تأثیرگذاری در ایجاد بینش و حیطة یادگیری، ضمن اشاره به جایگاه نظام احسن در تفکرات انسانی به تحلیل سیمای قرآنی و رویکرد آن در مبانی فکری پرداخته میشود و سپس با توجه به آثار و دلالتهای تربیتی این موضوع در بخش تربیت اخلاقی، عقلانی، پیشنهاداتی در ارتباط با شیوه آموزش رسمی و تأثیرگذاری آن در بعدِ شناختی ارائه و به تناسب آن الگوی یادگیری در تربیت زیباییشناختی که امروزه در آموزش مورد توجه بسیار است، اشاره میشود. در این مقاله از روش اسنادی تحلیلی در جهت تبیین مبانی فکری و استخراج دلالتهای تربیتی استفاده گردیده است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_114_206d9d168cbaedc41c175ae6d42e59e7.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311Students' Attitude into Martyrdom (A Survey on the Ferdowsi University of Mashhad's Students, Presenting a Statistical Model)نگرش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به موضوع شهادت و ارائه الگوی آماری ‐ احتمالی برای جامعه آماری135164115FAمحمودسعیدیرضوانیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9553-9380سید جمالالدینموسوی مشهدیکارشناس ارشد آمار ریاضیحسینباغگلیدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20100302The present survey is to explore the attitudes of students to martyrdom including four categories such as the attitude to the concept of martyrdom, holy defense, seeking martyrdom and following from martyrs. It is also to find the influencing factors on the attitude and their predicting power is investigated, too. Research method - being used in this survey - was a case study. The statistical society involved in all male and female students of Ferdowsi University of Mashhad at the second academic semester during 2008 to 2009. The number of people participated in the survey was 801 of students (285 male and 516 female) and were selected by cluster sampling method. To assess students' attitude to martyrdom a researcher-designed scale was used. Reliability of questionnaire was confirmed using the following methods; first, by conducting questionnaires which were repeated over time and second, by assessing Kronbakh alpha reliability with the coefficient 0.92. Findings, related to four categories of research, showed that students have a kind of semi positive attitude. But in three categories, i.e. holy defense, seeking martyrdom and following from martyrs, students did not reach to an acceptable level of agreement. Multi-variables regression analysis confirmed that religious and national identity were the only factors able to predict peoples' attitude to martyrdom; in comparison with national one, religious identity can better predict a persons' attitudes to martyrdom. Their ratio is 43% to 12% for each of them.در این مقاله نگرش دانشجویان به موضوع شهادت (در چهار مقولة نگرش به مفهوم شهادت، دفاع مقدس، شهادتطلبی و الگوپذیری از شهیدان) و عوامل مؤثر در نگرش به شهادت و همچنین قدرت پیشبینی هر یک از این عوامل بررسی شده است. در این تحقیق، از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فردوسی مشهد، در نیمسال دوم تحصیلی 1387‐1388 بوده است. نمونة آماری، تعداد 801 نفر (285 پسر و 516 دختر) از دانشجویان مذکور است، که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش نگرش دانشجویان به ابعاد شهادت، از یک مقیاس محققساخته استفاده شد. پایایی این پرسشنامه، از دو روش تکرار در طی زمان و محاسبه آلفای کرونباخ (92/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای مربوط به چهار مؤلفه مورد پژوهش، نشان میدهد که دانشجویان بهطور معناداری، به سمت موافق طیف، تمایل دارند، اما دانشجویان در سه حوزة شهادتطلبی، نگاه به دفاع مقدس و الگوپذیری از شهدا، به سطح مطلوب (موافقت) نرسیدهاند. تحلیل رگرسیون چند متغیره، نشان میدهد که از بین عوامل مورد بررسی، تنها هویت دینی و هویت ملی قادر به پیشبینی نگرش افراد به شهادت هستند؛ در این زمینه هویت دینی از قدرت پیشبینی بیشتری (43%) نسبت به هویت ملی (12%) برخوردار است.
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_115_0fa9203244fbdda314faeb2b25fbf163.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311Some Educational Implications in Ekhvan al-Safa Treatises (4th Century)برخی از دلالتهای تربیتی در رسائل اخوانالصفا (قرن چهارم)165188116FAبهروزرفیعیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20101023Through a historical-fundamental research and following an analytical-descriptive research method and by referring directly to Ekhvan al-Safa treatises, in this article it is tried to infer and propose some of educational implications attributed to Ekhvan al-Safa. By the present article, it would be well clear that they paid a lot of attention to education. Considering the educational implications entered into their treatises, some of their educational implications such as nature, possibility, necessity, objectives, principles, factors, phases, methods and so on can be understood and thereby, it should be confirmed that how unfair are some uninformed and partial western scholars reductionistic remarks toward education in Islam.
در این جستار تلاش شده است از رهگذر پژوهشی بنیادی ‐ تاریخی، با پیروی از روش پژوهشی توصیفی ‐ تحلیلی، و با استناد مستقیم به رسائل اخوانالصفا، پارهای از دلالتهای تربیتی آنها برگرفته و پیش رو نهاده شود. از این پژوهش نیک برمیآید که اخوانالصفا، فراوان به تعلیم و تربیت پرداختهاند و از دلالتهای تربیتی رهیافته در رسائل آنان میتوان به مؤلفههای تربیتی مهمی چون: چیستی، امکان، ضرورت، هدفها، اصول، عوامل، مراحل، روشها و... تربیت از نگاه آنان پیبرد و اثبات کرد که سخنان فروکاهنده برخی از غربیان ناآگاه یا غرضورز درباره تربیت در اسلام، تا چه پایه نارواست.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_116_d6cab80a067b33024234df85a2697ca4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453651120110311The Relationship between Religious Attitude and Personality (A Case Study among University of Tehran's Students)بررسی رابطه نگرش دینی با ابعاد شخصیتی در دانشجویان دانشگاه تهران189203117FAمهدیسبکرودانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهرانولیرضاییکارشناسی ارشد فلسفه آموزش و پرورشسیده مائدهمقیمیانکارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائیابوذرحیدریدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشیناصرایرجیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشیJournal Article20091122The present research was conducted to investigate the relationship between religious attitude and personality features. To gather the required data for this research, three hundred and ninety students with different educational levels which were selected randomly from the University of Tehran received the questionnaires. The data involved in this research were analyzed using descriptive and inferential statistical methods. Results showed that there was a significant relationship between religious attitudes of students with different sexuality. In other words, females' attitude was less religious than males at the same university. There was a meaningful relation between the types of religious attitude a person has learned and his/her personality, i.e. students with high religious attitude do not feel disappointment and have gained more firm self-esteem than the ones with low religious attitude. The more a person was educated, the less his/her religious attitude was. The students in upper educational grades were less religious than students in lower gradesپژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران در مقاطع تحصیلی مختلف انجام شد. این پژوهش بر روی 390 نفر از دانشجویان صورت گرفت، نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام و از پرسشنامه، برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی رتبهای اسپیرمن، تحلیل واریانس توسط جدول ANOVA و آزمون شفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان نگرش دینی موجود در بین دختران دانشجو با میزان نگرش دینی موجود در بین پسران دانشجو متفاوت است. به سخنی دیگر، نگرش دینی دانشجویان دختر دانشگاه تهران از نگرش دینی دانشجویان پسر آن کمتر است. همچنین نوع نگرش دینی افراد تا حد زیادی نشاندهندة نوع شخصیتی آنان است، به عبارت دیگر افراد دارای اعتقادات قوی دینی، احساس ناامیدی و یأس نمیکنند و از عزت نفس بالاتری نسبت به افراد دارای اعتقادات ضعیف دینی، برخوردارند. از سوی دیگر با افزایش میزان تحصیلات فرد نگرش مذهبی کمتر میشود؛ با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، نگرش دینی در دانشجویان مقاطع پایینتر ‐ کاردانی و کارشناسی ‐ قویتر از نگرش دینی در دانشجویان مقاطع بالاتر ‐ کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ‐ است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_117_a43b26be12e46ba76132472afed1b3cc.pdf