پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321Moral Education of Children in their First Childhood Period In Thinkers’ Viewتربیت اخلاقی کودکان در دوره سیادت از منظر اندیشمندان728151910.30471/edu.2019.1519FAفاطمهموحدی پارسااستادیار دانشگاه حکیم سبزواری0009-0007-0342-7519طاهرهجاویدی کلاته جعفر آبادیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدبختیارشعبانی ورکیاستاد دانشگاه فردوسی مشهدعلی همتبناریاستادیار جامعة المصطفی (ص )العالمیة0000-0002-3494-8844Journal Article20170928This article examines the possibility of moral education of children during the Masteship Period - the first seven years of life, which is called Siyadat Period based on the teachings of hadiths related to the educational stages. For this purpose, we used the descriptive-analytical method to study and analyze the thinkers’ view about the age of the beginning the moral education. And in view of the concept of moral education influenced by Allamah Tabatabai in his book entitled al-Mizan, it is possible to explain this possibility by analytical-deductive method.
The findings indicate that the active presence of intuitive mind, the impact of the environment, social relationships and ethical patterns, the possibility of realizing a degree of recognition, choice and practice are the most important evidences, presented by most thinkers, for the possibility of moral education of children in this period.این مقاله امکان تربیت اخلاقی کودکان در دوره نخست کودکی را −هفت سال اول زندگی که براساس احادیث مراحل تربیت، دوره سیادت نامیده میشود− بررسی میکند. برای این منظور با روش توصیفی−تحلیلی نظر اندیشمندان درباره تربیت اخلاقی کودکان بررسی و تحلیل گردید و با کاربرد روش تحلیلی−استنتاجی تعریف و امکان آن تبیین شد.
یافتهها نشان میدهد که بیشتر اندیشمندان، تربیت اخلاقی را برای دوره سیادت میپذیرند و دلایلی مانند فعال بودن ذهن شهودی، تأثیر محیط، مناسبات اجتماعی و الگوهای اخلاقی، امکان تحقق مراتبی از شناخت، انتخاب و عمل را برای کودکان در این دوره، بهعنوان مهمترین شواهد امکان تربیت اخلاقی کودکان مطرح میکنند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1519_7e2a1736ebfcc7f8f8e2119f6fc48e9c.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321Rereading Mathnavi Stories Based on “Lipman's view about the Components of Philosophical Thinking and Compilation of a Guide to Be Used in Community of Inquiryبازخوانی داستانهای مثنوی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی و تدوین راهنمای داستانها برای استفاده در اجتماع پژوهشی2952152010.30471/edu.2019.1520FAفاطمهعظمت مدارفرددانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه اصفهانحسنعلی بختیارنصرآبادیدانشیار دانشگاه اصفهان0000-0002-1859-1844محمدحسینحیدریدانشیار
گروه علوم تربیتی
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشگاه اصفهان0000-0002-1391-2258Journal Article20171110The present research aims at studying the contents of Mathnavi stories based on Lipman's view about the components of philosophical thinking. To achieve this goal, the researchers have tried to extract and organize the components of philosophical thinking from Lipman’s works using the inductive content analysis method.<br /> After studying Lipman’s works, the dimensions of philosophical thinking were divided into three categories of critical, creative and caring thinking. In the second part, using the deductive method of content analysis and based on the theoretical framework provided in the first part, the components of philosophical thinking were identified and analyzed in two stories of Mathnavi.
The Findings show that both stories, because of containing components in various aspects of philosophical thinking, can well develop this kind of thinking. After analyzing the stories, In order to be used in community of inquiry, was an educational guide was developed for each in two parts of discussion and practical activity, wherein questions and exercises related to the content of the stories and their components are suggested.پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل محتوای داستانهای <em>مثنوی</em> بر مبنای نظریۀ لیپمن دربارۀ تفکر فلسفی انجام شد. در این راستا، با کاربرد روش تحلیل محتوای استقرایی، مؤلفههای تفکر فلسفی از آثار لیپمن استخراج و سازماندهی شد. پس از مطالعۀ آثار لیپمن ابعاد تفکر فلسفی به سه بعد تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی تقسیم گردید و به هریک از این ابعاد مؤلفههایی اختصاص داده شد. در بخش دوم، به کمک روش تحلیل محتوای قیاسی و با توجه به چارچوب نظری فراهمشده در بخش نخست، مؤلفههای تفکر فلسفی در دو داستان منتخب از <em>مثنوی</em> شناسایی و تحلیل شد.
یافتههای پژوهش نشان داد هر دو داستان بهدلیل آنکه دارای مؤلفههایی در زمینۀ ابعاد گوناگون تفکر فلسفی هستند، توانایی مناسبی در پرورش این نوع تفکر دارند. سرانجام برای کاربردیکردن داستانها در اجتماع پژوهشی، برای هر داستان راهنمایی آموزشی در دو بخشِ طرح بحث و تمرین تدوین و در این بخشها پرسشها و فعالیتهای عملی مرتبط با محتوای داستانها و مؤلفههای آن پیشنهاد شد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1520_5ba6c51c60d99de30a9d060400c26ead.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321The Dimensions of Thought in the Holy Quran and its Educational Implications in Intellectual Education of Children and Juvenilesابعاد تفکر از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن در تربیت فکری کودکان و نوجوانان5374152110.30471/edu.2019.1521FAسوسنکشاورزاستادیار دانشگاه خوارزمیلیلاسرتیپ زادهکارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه امام صادقJournal Article20170427One of the aspects of the Holy Quran’s teachings is that they invite man to thinking so that the man’s path to pure life is paved.
Therefore, this paper evaluate some concepts of thinking in the Quran. In the first step, the dimensions of thought are examined under two axes: ‘thinking’ and ‘its accessories’. The research method is analysis and conceptual interpretation.
The result indicates that the subjects of thinking include earthly creatures, sea creatures, the creatures of the sky, creatures common in sky and earth, history of nations, one’s self, divine book and the nature of this world and the hereafter; Moreover, the accessories of the thinking include accompaniment of thinking and knowledge, having the scientific spirit, ability to evaluate and judge, freedom from the bonds of the social habits.
Furthermore, this study reveals that the dimensions of thinking can influence intellectual thinking of the children if the verse attitude to the universe is broadened, obtaining the knowledge from the original sources is provided, and language and self-recognition skills are extended.یکی از ابعاد آموزشهای قرآن کریم، دعوت به تفکر است تا مسیر دستیابی انسان به حیات طیبه هموار شود؛ ازاینرو مقاله پیش رو بر آن است تا با بهرهمندی از آیات قرآن و برخی از مفاهیم ناظر بر تفکر، ابعاد تفکر را ذیل دو محور موضوعات تفکر و ملزومات آن ترسیم و سپس دلالتهای آن را در تربیت فکری بررسی کند. روش مورد استفاده در این مقاله تحلیل و تفسیر مفهومی است.
یافتهها نشان میدهد که موضوعات تفکر شامل تفکر در آفریدههای زمینی، آفریدههای آسمانی، آفریدههای مشترک زمین و آسمان، آفریدههای دریایی، خود، تاریخ و سرنوشت ملتها، کتاب الهی و ماهیت زندگی دنیا و آخرت و ملزومات آن نیز شامل همراهی اندیشه و علم، داشتن روح علمی، توانایی ارزیابی و قضاوت و آزادی فکر از قید عادتهای اجتماعی است. همچنین، گسترش نگرش آیهای به جهان، فراهمسازی امکان کسب معرفت از طریق منابع اصلی شناخت، گسترش مهارتهای ادراکی و تقویت خودشناسی از جمله دلالتهای ابعاد تفکر در تربیت فکری کودکان و نوجوانان هستند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1521_8c99d2efd201dbba78ed89f7dc95b88a.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321A Comparative Study of Morteza Motahari's View and Matthew Lipman's Approach to the Goals of Educationبررسی تطبیقی دیدگاه شهید مطهری با دیدگاه متیو لیپمن درباره اهداف تعلیم و تربیت7594152210.30471/edu.2019.1522FAفاطمهصدردانش آموخته دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)Journal Article20170701The main goal of this research is comparing Motahari’s approach to goals of education, which is based on Islamic education, and Lipman’s approach to the theory of “Philosophy for Children”, which is based on reflective education. To achieve this goal, first the approaches of both scholars about the research subject were extracted from library sources; then, they were compared based on the descriptive-inductive method. Both Motahari and Lipman, emphasize on reflection, thinking, rational education and reasonableness as the goals of education, but not as ultimate goals; rather, they consider them as preliminary goals to achieve the more superior goal. Motahari believes that the ultimate goal of education is reaching the degree of God’s servitude and obtaining the spiritual degrees, which is presented under the Islamic value system; While the most important goal of “Philosophy for Children”, is teaching the children and juveniles to attain a better and more qualified life and become civilized and democrat citizens. <br />The results of this research show that although we can find some educational similarities between Motahari and Lipman, because of their influence from different value and anthropological systems, their approaches to ultimate goal of education are different.هدف اصلی این مقاله، بررسی تطبیقی دیدگاه شهید مطهری با دیدگاه لیپمن درباره اهداف تعلیم و تربیت با نظر به نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظریه تعلیم و تربیت تأملی و برنامه «فلسفه برای کودکان» است. با توجه به این هدف، با مطالعه کتابخانهای، نخست، دیدگاههای هر دو اندیشمند درباره موضوع پژوهش استخراج شد و سپس میان دیدگاههای آنها براساس روش توصیفی استنتاجی، مطالعه تطبیقی انجام شد.<br /> مطهری و لیپمن بر تأمل، تفکر، اندیشهورزی و تربیت عقلانی، بهعنوان اهداف تعلیم و تربیت تأکید دارند؛ ولی این اهداف را غایی نمیشمرند؛ بلکه اهداف واسطی برای رسیدن به هدفی عالیتر در نظر میگیرند. مطهری بر آن است که هدف غایی تعلیم و تربیت، رسیدن به درجه بندگی خداوند و کسب مدارج معنوی است که در ذیل نظام ارزشی اسلام مطرح میشود؛ درحالیکه هدف غایی «فلسفه برای کودکان»، آموزش کودکان و نوجوانان بهمنظور دستیابی به زندگی بهتر، با کیفیتتر، با تمدن، و شهروند دموکراتشدن است.<br /> نتایج نشان میدهد با وجود برخی اشتراکات تعلیم و تربیتی میان مطهری و لیپمن، ازآنجاکه این دو از نظامهای ارزشی و انسانشناختیِ متفاوت متأثر هستند، دیدگاههای آنها درباره هدف غایی تعلیم و تربیت با یکدیگر تفاوت دارد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1522_4ac6f9f3c9d912f3aa777a5019647027.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321The Effect of Kalileh wa Demneh Stories on Critical Thinking, Reasoning and Questioning Skills of Children by Using "Philosophy for Children" (P4C) Programتأثیر داستانهای کلیله و دمنه بر مهارتهای تفکر انتقادی، استدلال و پرسشگری با استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان (p4c)95114152310.30471/edu.2019.1523FAطیبهماهروزادهدانش آموخته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانعلیستاریاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9557-8045زهراملکیکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهراJournal Article20180306The purpose of "Philosophy for Children" (P4C) program is to promote thinking and nurturing new ideas in children. Stories are one of the main pedagogical tools in P4C, which are performed through social research approach. Over the recent decades, the program has gained popularity for fostering thinking skills of children and juveniles in Iran. Given the cultural richness of the classic and contemporary Persian literature, efforts have been made to make use of stories in the P4C program.
The present study aims at assessing the effect of <em>Kalileh wa Demneh</em> stories on improving the reasoning, questioning, and critical thinking (critical openness and reflective skepticism). The study is quasi-experimental and was conducted through field study. The statistical population consisted of all female students inthe sixth elementary grade of Ardestan city and the research sample was a classroom of 32 students selected on a random and purposive basis.
The research device included Robert Fisher’s Scale for Assessing Inquiry, Sosu’s Scale for Critical Thinking Disposition (critical openness and reflective skepticism), and New Jersey Tests for Reasoning Skills. The validity of the scale for assessing inquiry was confirmed by related experts and authorities. Sosu has reported the validity of his scale for critical thinking disposition. The reliability of New Jersey’s scale for reasoning skill was assessed through Cronbach’s alpha and reported to be between 0.84 and 0.94. The data analyses were conducted in two levels of descriptive and inferential statistics. The results showed that there is a meaningful difference between the scores on critical openness, inquiry, and reasoning skill. Besides, there is a meaningful difference between the scores on reflective skepticism of the groups, this means that the P4C program has been effective in increasing the reflective skepticism of the children.هدف از برنامه «فلسفه برای کودکان»، پرورش تفکر در کودکان است. یکی از ابزارهای اصلی این برنامه داستان است که در اجتماعپژوهشی اجرا میشود. در دهههای اخیر این برنامه برای پرورش قدرت تفکر کودکان در ایرانرواج یافته است. اما داستانهای این برنامه بومی نبوده و در شرایط فرهنگی جامعه طراحی برنامه تولید شدهاند. این درحالی است که ادبیات فارسی مشحون از داستانهای فکری و فلسفی متناسب با فرهنگ ایران است.
هدف این مقاله بررسی تأثیر داستانهای کلیله و دمنه بر پرورش مهارتهای استدلال، پرسشگری و تفکر انتقادی (گشودگی انتقادی و شکاکیت تأملی) است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش شبهتجربی با استفاده از طرح پیشآزمون−پسآزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان اردستان و نمونه پژوهش یک کلاس 32 نفره بود که به روش هدفمند و تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس سنجش پرسشگری رابرت فیشر، مقیاس گرایش به تفکر انتقادی (گشودگی انتقادی و شکاکیت تأملی) ساسو، آزمون مهارت استدلال نیوجرسی بوده است. اعتبار مقیاس سنجش پرسشگری به روش اعتبار ارزشیاب به تأیید متخصصان رسید و ساسو اعتبار و روایی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی را مناسب گزارش کرده است. پایایی مهارت استدلال نیوجرسی از طریق آلفای کرونباخ بین 84/0 تا 94/0 گزارش شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد بین نمرههای گشودگی انتقادی، پرسشگری، مهارت استدلال تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، بین نمرههای شکاکیت تأملی گروهها تفاوت معنادار است؛ این به آن معناست که برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش شکاکیت تأملی تأثیر داشته است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1523_a5990a06e39e4795cc10dab64bef8ce2.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321Detection of Components of Philosophy for Children in Imam Ali's Teachingsشناسایی مؤلفههای فلسفه برای کودکان در آموزههای امام علی علیه السلام115137152410.30471/edu.2019.1524FAمنیرهعابدیدانشجوی دکتری دانشگاه اصفهانرضاعلینوروزیدانشیار دانشگاه اصفهان0000-0003-2040-9586حسینعلیمهرابیاستادیار دانشگاه اصفهانمحمدحسینحیدریاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20170902One of the prerequisites for making the Philosophy practical for Children (P4C) in Iran is to seek theoretical foundations appropriate to Islamic culture. So, here, the researchers sought for detection of components of P4C based on Imam Ali's teachings. The study is a qualitative research using descriptive phenomenology method and the data were analyzed according to Colliazi seven-step model of data-analysis. The data show that components of P4C are studied in three lines: skill, attitude and cognition. Each line includes several components some of which include sub-components. The skill components are dialogue, judgment, questioning, listening and investigation. Attitude components were studied under open-mindedness, avoiding hastening, comprehensiveness, understanding and wondering; and cognitive line includes components of cognition of metaphysics, truth-seeking, thinking, rationality, objectivism and rejection of skepticism. The results show the possibility of predicating P4C program based on Islamic culture.یکی از پیشزمینههای لازم برای کاربردی کردن فلسفه برای کودکان (فبک) در ایران، جستجوی مبانی نظری متناسب با فرهنگ اسلامی است؛ ازاینرو در این مقاله، با مبنا قرار دادن آموزههای امام علی علیه السلام، مؤلفههای فبک شناسایی شدند. بدینمنظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد و در تحلیل دادهها الگوی هفتمرحلهای کلایزی بهکار رفت.
یافتهها نشان داد براساس آموزههای امام علی علیه السلام مؤلفههای فبک در سه محور مهارتی، نگرشی و شناختی قرار میگیرند. هر محور شامل چند مؤلفه بود و برخی از مؤلفهها زیرمؤلفههایی داشتند. مؤلفههای محور مهارتی عبارت بودند از: گفتگو، قضاوت، پرسش، گوش دادن و تحقیق. در محور نگرشی مؤلفههای گشودگی ذهنی، پرهیز از شتابزدگی، همهجانبهنگری، فهمگرایی و حیرت بررسی شد و محور شناختی، مؤلفههای شناخت امور غیرمادی، حقیقتیابی، تفکر، عقلانیت، ردّ شکگرایی و عینیسازی را دربرگرفت. این نتایج نشان از امکان ابتنای برنامۀ فبک بر فرهنگ اسلامی بود.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1524_247ac43138bd73d01f5224d6309e4bfd.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321The Skills of Reasoning in the Holy Qur'an and its Implications for the Correction or Completion of the "Philosophy for Children" Programمهارتهای عقلورزی در قرآن کریم و استلزامات آن برای اصلاح یا تکمیل «برنامۀ فلسفه برای کودکان»139157152510.30471/edu.2019.1525FAمحمدعلیزینلیطلبه سطح چهار حوزه علمیه قمJournal Article20170921The purpose of this research is to infer the skills of reasoning from the Holy Qur'an and to make suggestions for correcting or completing the current "philosophy for children" program.
The research method is the semantic study of the term 'reason' using the syntagmatic and paradigmatic relations and the extraction of reasoning skills based on it.
The findings of this research are the principles and methods for developing reasoning skills, which are presented in three general topics: "being alert to signs and understanding their implications," "knowledge and cognition," and "guidance."<br /> Based on these results, suggestions were made for the correction and completion of the "Philosophy for Children" program, such as ‘active recognition of signs’, ‘focus on the value of the useful sciences’, ‘full attention to vital sciences’, ‘familiarity with the levels of cognition and their growth or decline factors’, ‘the recognition of the spiritual heart’, ‘understanding of the wisdom and ignorance and their armies, and acquiring fundamental personality traits’, ‘being careful about the rules of speaking’, ‘the observance of class and studying rules’, ‘encouraging students to be kind and devotee’ ...
It was also suggested that similar researches should be done for all of the words related to wisdom in the Qur'an in order to arrive at a comprehensive roadmap for reasoning from Islamic viewpoint.هدف این مقاله، استنباط مهارتهای عقلورزی در قرآن کریم و ارائۀ پیشنهادهایی برای اصلاح یا تکمیل برنامۀ رایج «فلسفه برای کودکان» است. روش پژوهش، معناشناسی واژۀ عقل با استفاده از روابط همنشینی و جانشینی و استخراج مهارتهای عقلورزی براساس آن است.
دستاورد این پژوهش، بهدست دادن اصول و شیوههایی برای پرورش مهارتهای عقلورزی است که ذیل سه عنوان کلی «هوشیاری نسبت به علامتها و فهم دلالت آنها»، «علم و شناخت» و «هدایت» ارائه شد. براساس این نتایج، پیشنهادهایی برای اصلاح یا تکمیل برنامۀ «فلسفه برای کودکان» مطرح شد؛ مانند علامتشناسی فعال، توجه به ارزشمندی علوم نافع، اهمیت یقین در علوم سرنوشتساز، آشنایی با مراتب شناخت و عوامل رشد یا نقصان آنها، شناخت قلب معنوی، شناخت عقل و جهل و جنودشان و اتصاف به صفات ریشهای، دقت بسیار در موازین سخن، رعایت آداب کلاس و درس، تشویق دانشآموزان به احسان و ایثار و... .
همچنین، پیشنهاد شد پژوهشهای مشابهی برای همه واژههای مربوط به عقل در قرآن انجام شود تا نقشۀ راه جامع درباره عقلورزی از دیدگاه اسلام بهدست آید.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1525_de3f29c73b5bb94f8d582263dbde7cd2.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321Psychological Approaches to Various Types of Attention in Children’s Religious and Spiritual Educationرهیافتهای روانشناختی انواع توجه در آموزش دینی و معنوی کودکان159173152610.30471/edu.2019.1526FAعلیرضاحافظیدانشجوی دکتری کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه فرهنگیان−پردیس علامه امینیاحمدیارمحمدیاندانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهانامیرقمرانیاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0002-0012-0753Journal Article20170822Teaching spiritual concepts requires some characteristics in the trainee, including psychological features. Attention is one of the important cognitive abilities without which no spiritual education and learning would happen. Accordingly, the present article seeks to investigate the role and status of the process of ‘attention’ in children in the extent to which they accept spiritual education.
In this descriptive-documentary study, we have used the approach of spiritual education based on various types of education. The study showed that according to evolutionary model, attention is classified as follows: visual, auditory, transitional, stable, flexible, focused, selective and divided, and one cannot use just one method in spiritual education of children. Besides, children’s sex and age have special role in this regard, and include important points for spiritual educators. Spiritual education has various aspects whose realization is not possible without considering the evolution of various types of attention, and it requires more study and research. آموزش مفاهیم معنوی، به ویژگیهای متربی از جمله ویژگیهای روانشناختی نیاز دارد و توجه یا دقت یکی از تواناییهای مهم شناختی است که بدون آن یادگیری و تربیت معنوی روی نخواهد داد. در این راستا، هدف این مقاله بررسی نقش و جایگاه روند تحول انواع توجه کودکان در میزان آموزشپذیری جنبههای معنوی بود.
در این پژوهشِ توصیفی−استنادی، از منابع مختلف، برای رهیافت تربیت معنوی براساس انواع توجه استفاده شد.
این بررسی نشان داد براساس الگوی تحولی توجه بینایی، شنوایی، انتقالی، پایدار، انعطافپذیر، معطوفشده، انتخابی و تقسیمشده در تربیت معنوی کودکان نمیتوان از یک شیوۀ یکسان آموزش استفاده کرد. همچنین، در این راستا جنسیت و سن کودکان نقشی مهم دارند و نکات مهمی برای مربیان معنوی دربردارند. تربیت معنوی ابعاد و پیچیدگیهای مختلفی دارد که تحقق آن بدون ملاحظه تحول انواع توجه در گروههای مختلف سنی کودکان امکانپذیر نیست و به پژوهشهای بیشتر در اینباره نیاز است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1526_3a6bc786b86431d29095251d87be21b4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321Identification and Prioritization Messages Related to Sexual Restraint of Female High School Students to Developing Appropriate Contentشناسایی و اولویت بندی پیامهای مرتبط با خویشتنداری جنسی دانشآموزان (براساس منابع و دیدگاههای دانشآموزان)175194152710.30471/edu.2019.1527FAزهرااسلامیاندانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدمحمودسعیدی رضوانیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9553-9380ابوالفضلغفاریاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171024This research has been conducted to identify the messages related to high school students’ sexual restraint in order to develop a suitable content. This research method is survey-descriptive. Statistical population of this survey included all high school female students who have been attending in the summer class in 1393-94. 136 students were selected by the cluster sampling method and anticipated in the experiment. The students filled the questionnaires.
The method of this survey was identification of effective messages on sexual restraint of high school students using the researcher-compiled questionnaire. Statistics in two levels, the description level and inferential level were used to analyze the data. In order to analyze the obtained data, SPSS 16 software was used. <br /> The survey showed that the messages extracted from the sources for sexual education got the grade of ''relatively favorable'' and ''favorable''. The girls considered the options of '' physically effective'', ''spiritually encouraging'', ''mentally effective'','' socially encouraging'', ''paradise'', ''spiritually effective'', and '' physically encouraging'' as the ''favorable'' options and the most effective factors on their restraining. Therefore, it is recommended that secondary education planners consider the achievements of the present study in developing content for sexual education in secondary school.این پژوهش با هدف شناسایی پیامهای مرتبط با خویشتنداری جنسی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بهمنظور تدوین محتوای مطلوب انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی−توصیفی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایههای اول، دوم و سوم متوسطه دوم حاضر در کلاسهای آموزشی تابستانه سال 1393−1394 شهرستان بهشهر بود. با روش نمونهگیری خوشهای136 نفر از دانشآموزان در این پژوهش شرکت داده شدند. روش این پژوهش برای پاسخگویی به سؤال پژوهش بهمنظور شناسایی پیامهای مؤثر بر خویشتنداری جنسی از نظر دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم، استفاده از پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها نیز از آمار در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (مقایسه میانگین با یک ادعا) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss16 استفاده شد.
نتایج نشان داد پیامهای مستخرج از منابع تربیت جنسی، از نظر دختران بهطورکلی در سطح «نسبتاً مطلوب» و سطح «مطلوب» قرار گرفتند. دانشآموزان مؤلفههای «ترهیبی جسمی»، «ترغیبی معنوی»، «ترهیبی روانی»، «ترغیبی اجتماعی»، «بهشت»، «ترهیبی معنوی» و «ترغیبی جسمی» را جزء مؤلفههای «مطلوب» ارزیابی و مؤثرترین پیامها بر میزان خویشتنداری خود عنوان کردند. بنابراین، پیشنهاد میشود برنامهریزان تعلیم و تربیت به دستاوردهای این پژوهش در تدوین محتوا برای تربیت جنسی در دوره متوسطه توجه کنند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1527_faed535f3898f4d28a6812cb110bf306.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536142820190321Educational Interpretation as a Discipline: Seeking Inclusive and Comprehensive Typology of Educational Interpretationتفسیر تربیتی بهمثابه رشته علمی؛ در جستجوی گونهشناسی شمولگرایانه و جامع از تفسیر تربیتی195219152810.30471/edu.2019.1528FAمقصودامین خندقیمشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشیار گروه مطالعات برنامه درسیفاطمهساداتجعفرنیادانشجوی دکتری رشته برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170919After the emergence of "educational interpretation" in recent decades in the field of theology and education, numerous works have been written about the related types and classification. None of those works, however, have exclusively dealt in detail with the study of typology and types of educational interpretation. This article aimed at studying different types of educational interpretation and presenting inclusive and comprehensive conceptual classification of educational interpretation as a scientific discipline. Achieving this goal has been pursued in two main stages. Firstly, the existing views about the types of educational interpretation have been recognized, described, and reviewed. In the second stage, after the presentation of the new classification, we have presented, by integrating new categories and revising the existing ones, a comprehensive and inclusive typology of educational interpretation based on multiple criteria. Finally, based on three fundamental characteristics of each discipline – the goal, the issues, and the method – educational interpretation is presented as a scientific discipline and, based on these three criteria, a new and distinct comprehensive and inclusive typology of educational interpretation has been provided. This research can be used for professors, students, researchers and theorists working in the field of education and Islamic studies and may be useful in showing new horizons and new impressions of educational interpretation by provide a new direction in research and educational areas.با طرح موضوع «تفسیر تربیتی» در دهههای اخیر در عرصه علوم حوزوی و علوم تربیتی، آثار متعددی درباره انواع و طبقهبندی آن نگاشته شده است؛ ولی تاکنون هیچیک از این آثار، بهصورت اختصاصی به بررسی گونهشناسیها و انواع تفسیر تربیتی بهطور همهجانبه نپرداخته است. این پژوهش با هدف بررسی انواع مختلف تفسیر تربیتی و ارائه طبقهبندی مفهومی شمولگرایانه و جامع بهمنظور معرفی تفسیر تربیتی بهعنوان یک رشته علمی انجام شد. تحقق این هدف، طی دو مرحله اصلی، پیگیری شد: در مرحله نخست، دیدگاههای موجود درباره انواع تفسیر تربیتی احصاء، شرح، نقد و بازنگری شدند؛ در مرحله دوم، پس از ارائه طبقهبندیهای جدید، از طریق باهمنگری طبقهبندیهای جدید و بازنگری طبقهبندیهای موجود به ارائه گونهشناسی جامع و شمولگرایانه از تفسیر تربیتی براساس معیارهای متعدد اقدام شد.
سرانجام، براساس سه شاخصه اساسی هر رشته علمی −غایت، موضوعات و مسائل، و روش− تفسیر تربیتی بهمثابه یک رشته علمی مطرح میشود که براساس سه شاخص یادشده، گونهشناسی شمولگرایانه و جامع جدید و متمایز دیگری از تفسیر تربیتی ارائه شد. این پژوهش میتواند با نمایاندن افقها و اضلاع و برداشتهای جدید از تفسیر تربیتی، سمت و سوی جدیدی در حوزههای پژوهشی و آموزشی ایجاد کند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1528_5ce377e2164541f990b6d966f6ea47d2.pdf