پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163520210321Recognizing the Components of “Disciple-educating” in Islamic Mysticism with Emphasis on the Teacher Character of Jonaid Baghdadi, Bayazid Bastami and Najmoddin Kobraبازشناسی مؤلفههای شاگردپروری در عرفان اسلامی با تأکید بر منش معلمی جنید بغدادی، بایزید بسطامی و نجمالدین کبری733175810.30471/edu.2020.6482.2241FAعاطفهنادریکارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان0000-0003-2195-7111محمدحسینحیدریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)0000-0002-1391-2258سید علی اصغرمیرباقری فرداستاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20200504"Islamic mysticism" is one of the rich sources in Islamic-Iranian culture, which can be used to identify valuable implications for Islamic education. One of these implications is "disciple-educating". Many Muslim mystics have paid special attention to nurturing the disciples while paying attention to mystical conducts. In this regard, the present study has examined the circumstances, sayings and character and conducts of three famous mystics, namely Jonaid Baghdadi, Bayazid Bastami and Najmoddin Kobra; and by using the method of thematic analysis, has recognized the twenty-four components of disciple-educating. In the next step, the initial components (sub-themes) were categorized into two organizing themes (individual character and interpersonal character), and finally all of them were included in the comprehensive theme of “disciple-educating manner". <br /> The findings of this study show that among the themes extracted, the six themes of "worship and servitude to God, good character, expertise and scientific proficiency, penetrating and effective speech, struggle in acquiring knowledge, and preserving the dignity and personality of disciples" have had the highest frequency and are among the most important characteristics of a disciple-educating teacher. The development of a thematic network and a conceptual framework for the relationship among themes of disciple-educating, and the “disciple-educating model” are among other findings of this study.«عرفان اسلامی» یکی از منابع غنی در فرهنگ اسلامی−ایرانی است که با رجوع به آن، میتوان دلالتهای ارزشمندی برای تعلیم و تربیت اسلامی، بازشناسی نمود. یکی از این دلالتها، «شاگردپروری» است. بسیاری از عرفای مسلمان، ضمن اهتمام به سیر و سلوک عرفانی، به پرورش شاگرد نیز التفات ویژهای داشتهاند. در این راستا، پژوهش حاضر به مطالعه احوال، اقوال و منش شاگردپروری سه عارف مشهور یعنی جنید بغدادی، بایزید بسطامی و نجمالدین کبری پرداخته و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، بیست و چهار مؤلفۀ شاگردپروری را بازشناسی نموده است. در گام بعدی، مؤلفههای اولیه (خرده مضمونها) در قالب دو مضمون سازماندهنده (منش فردی و منش میانفردی) دستهبندی شدند و در نهایت همۀ آنها در ذیل مضمون فراگیر «منش شاگردپروری» قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از میان مضمونهای استنتاج شده، شش مضمون «عبودیت و بندگی خداوند، حسن خلق، تخصص و تبحر علمی، کلام نافذ و تأثیرگذار، مجاهدت در کسب علم و حفظ حرمت و شخصیت شاگردان» از بیشترین فراوانی برخوردار بوده و از مهمترین ویژگیهای معلم شاگردپرور محسوب میشوند. تدوین شبکه مضامین، چارچوب مفهومی از رابطه مضمونهای شاگردپروری و الگوی «معلم شاگردپرور» از دیگر یافتههای این پژوهش به شمار میآید.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1758_d6aa955b2e82c8ceabc40722f023ebf1.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163520210321The Educational Functions of the Holy Quran’s Parenthetical Verses and Extracting the General Educational Method of
Parenthetical Styleکارکردهای تربیتی آیات معترضه قرآن کریم و استخراج روش عام تربیتی سبک اعتراض3557172810.30471/edu.2020.6297.2218FAمحمدمهدیولی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی و دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه قم0000-0003-0363-0641ابوالقاسمولی زادهاستادیار گروه معارف دانشگاه ارومیه0000-0002-6075-7705Journal Article20200308The parenthetical style is one of the Quran’s literary and discourse styles. The purpose this study is to answer the question of why this style is widely used in the Holy Quran by using the educational interpretation of the Quran. In this study, in line with the Holy Quran’s general purpose which is education, the purposes and functions of the parenthetical sentences are unprecedentedly organized; education and guidance are divided into two categories of insight and orientation, and each has been categorized into three forms of creation, consolidation and removal of obstacles. Then, we have attempted to adjust each of the above purposes with multiple verses and document them with the findings of the educational sciences.<br /> This stidy is an analytical-inferential one in which, while finding about twenty cases of Quranic educational purposes and functions and examining them, it is proved that the verbosity of the Quran’s parenthetical style is purely purposeful and in line with the Quran’s educational purpose. Also, the parenthetical style is known as an independent and effective general education method. The findings of this study can be a unique educational model for formal and public educationسبک اعتراض، یکی از دستورهای ادبی کلام و سبکهای گفتمانی قرآن است. هدف از پژوهش حاضر پاسخ به چرایی استفاده حداکثری از این سبک در قرآن کریم، به وسیله تفسیر تربیتی آن است. در این پژوهش با رویکرد همسوسازی با هدف کلی قرآن مبتنی بر تربیت، اغراض و کارکردهای جملات معترضه، به شکل بیسابقه و نوین ساماندهی شدهاند؛ تربیت و هدایت به دو بستر بینشی و گرایشی تقسیم شده و هریک از آنها در سه قالب ایجاد، تحکیم و رفع مانع دستهبندی گردیدهاند، آنگاه کوشش شده تا هر یک از اغراض، بر آیات متعدد تطبیق شده و نیز با یافتههای علوم تربیتی، مستندسازی شوند.<br /> این پژوهش از نوع تحلیلی−استنباطی بوده و طی آن ضمن یافتن حدود بیست مورد از اغراض و کارکردهای تربیتی جملات معترضه قرآنی و بررسی آنها ثابت میشود که اطناب حاصل از سبک اعتراض کاملاً هدفمند و در راستای هدف تربیتی قرآن به کار رفته است، همچنین سبک اعتراض، یک روش عام تربیتی مستقل و کارآمد، شناخته میشود. یافتههای این تحقیق، میتواند الگوی تربیتی کمنظیری برای آموزش و پرورش رسمی و عمومی باشد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1728_900dce234bd74d84107737d2f2adff86.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163520210321Methodological Turn in Setting Goals for Religious Educationچرخش روششناختی تعیین هدفهای تربیت دینی5990172710.30471/edu.2020.4511.1873FAرخسارهقصوری درگاهیدانشجوی دکترا، رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهدطاهرهجاویدی کلاته جعفرآبادیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)مجتبیالهی خراسانیعضو هیت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد، استاد حوزه علمیه مشهدبختیارشعبانی ورکیاستاد، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180823The primary purpose of this paper is to explain the challenges existing in the current goal setting for religious education by introducing a new method based on the Hadiths representing the best of Muslims. So first we describe the gap between the ultimate goals and lower-level goals, the passive role of the goals, the risk of eclecticism and ambiguity in a combination of religious thought and the requirements of the contemporary approaches. Second, we identify, analyze and formulate Hadiths containing the best Muslims with two types of structures: general supreme characteristics, and general supreme features with a reference to goals setting. At the final section of this paper, to resolve the challenges in goal setting for religious education, we have investigated the alternative approach, a posterior division, modification with two criteria, the timelessness of supreme adjective, semantic pluralism and the unification of evidence, as well as clustering of the audiences.هدف اصلی در این مقاله تبیین چالشهای موجود در تعیین هدفهای تعلیم و تربیت دینی و معرفی روش جدیدی مبتنی بر احادیث معرف بهترینهای امت اسلامی است که در آن ضمن اشاره به گسست میان هدفهای فوقانی و فرودین، نقش منفعل هدفها، خطر التقاط و ابهام در ترکیب اندیشه دینی و اقتضائات در رویکردهای موجود و به منظور مرتفع ساختن آنها احادیث معرف بهترین افراد امت شامل دو نوع ساختار صفات عالی بدون مرجع و صفات عالی دارای مرجع برای تعیین اهداف، شناسایی و تحلیل شدهاند. برای پاسخ به چالشهای احتمالی رویکرد بدیل، اصل تقسیم پسینی، تعدیل با دو معیار، بیزمان بودن صیغه تفضیل، تکثر معنایی و وحدت مصداقی و خوشهبندی مخاطبان مورد بررسی قرار گرفت.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1727_0ac9245c23fef51c192b5b1833bf61ca.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163520210321Investigating Academic Freedom in the Contemporary West and Criticizing its Foundations from the Perspective of Contemporary Muslim Thinkersبررسی آزادی آکادمیک در غرب معاصر و نقد مبانی آن از دیدگاه متفکران معاصر مسلمان91111172510.30471/edu.2020.5060.1980FAمحمد ابراهیمقادری مقدمدکترای تخصصی، دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مدرس دانشگاه فرهنگیان (نویسنده مسئول)محمودنوذریدکترای تخصصی، دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-8164-9351محمدشجاعیاندکترای تخصصی، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20190203This article explains the history, origin, and approaches to academic freedom in the contemporary West to investigate and review its foundations. For this purpose, a descriptive and analytical method was used. From the category of approaches to the prescription of academic freedom, the Brubaker classification in three approaches (epistemological, political, and ethical) to description and research in two areas of documentation (statements and legal bills) and scholars’ views (John Dewey, Bertrand- Russell, John Searle, Stanley Fish, Donna Ibn and Richard Rorty) were pursued. In concluding definitions and prescriptions, the results showed that freedom and justice, science and goodwill are the most prominent principles of the West in the construction of academic freedom. These foundations, influenced by the philosophical assumptions of humanism, were criticized by the views of contemporary Muslim thinkers.این مقاله با تبیین تاریخچه، خاستگاه و رویکردهای آزادی آکادمیک در غرب معاصر، به بررسی و نقد مبانی آن میپردازد. بدین منظور از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شد. از میان دستهبندی رویکردهای تجویز آزادی آکادمیک، دستهبندی بروبیکر در سه رویکرد (معرفتشناختی، سیاسی، اخلاقی) توصیف و پژوهش در دو زمینه اسناد (بیانیهها و لوایح حقوقی) و دیدگاههای صاحبنظران (جاندیویی، برتراندراسل، جان سرل، استنلی فیش، دونا ایبن و ریچارد رورتی) پیگیری شد. جمعبندی تعاریف و تجویزها، نتایج نشان داد: آزادی و عدالت، علم و خیر جمعی، بارزترین مبانی غرب در بنای آزادی آکادمیک است. این مبانی که متأثر از پیشفرضهای فلسفی برگرفته از امانیسم است، با استمداد از نظرات متفکران معاصر مسلمان مورد نقد قرار گرفت.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1725_0ce0bacd3c2675456ee05bba6309da71.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163520210321Predicting the Moral and Personality Traits Emphasized by Islam Based on the Subjective Well-being (SWB) of Students in Ferdowsi University of Mashhad and the Implications of its Economic Educationپیشبینی ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی مورد تأکید اسلام مبتنی بر رفاه ذهنی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و دلالتهای تربیت اقتصادی آن113141175410.30471/edu.2020.6507.2248FAوحیدارشدیاستادیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)0000-0002-6727-6023آزادهظفرمندکارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانیزهراخدادوستدانشجوی دکترای اقتصاد ایران دانشکده علوم اداری و اقتصاد مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانیزینبشیرزاددانشجوی دکترای آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20200512Islamic doctrines and human experiences show that material comfort and well-being (objective well-being) may be achieved in the life of every human being, but for some reason a sense of life satisfaction and happiness (subjective well-being) is not achieved. The present study seeks to explain that the institutionalization of personality and moral characteristics emphasized by Islam along with economic education has the capacity to increase the subjective well-being (SWB) in addition to providing objective well-being. In this study, by using descriptive-survey method along with a questionnaire and random sampling method in selecting 451 students from the student community of Ferdowsi University of Mashhad, the relationships of moral and personality traits of patience, creativity, self-confidence, self-esteem and risk-taking with subjective well-being (SWB) has been examined. The findings of this study show that there is a significant direct relationship between these variables and subjective well-being. Also, based on regression analysis, self-confidence, patience and self-esteem can significantly increase students' subjective well-being. The education system of any society can play its role in increasing life satisfaction by recognizing significant predictor variables in the creation of this state and using its tools.آموزههای اسلامی و تجارب بشری نشان میدهد این امکان وجود دارد که در زندگی هر انسانی، آسایش و رفاه مادی (رفاه عینی) حاصل شده، ولی به دلائلی احساس رضایتمندی از زندگی و شادکامی (رفاه ذهنی) حاصل نشود. پژوهش حاضر به دنبال تبیین این موضوع است که نهادینه کردن ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی مورد تأکید اسلام در کنار تربیت اقتصادی، ظرفیت این را دارد که علاوهبر تأمین رفاه عینی منجر به افزایش رفاه ذهنی شود. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی−پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری تصادفی از 451 دانشجو از جامعۀ دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، روابط بین ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی صبر، خلاقیت، اعتماد به نفس، عزت نفس و ریسکپذیری با رفاه ذهنی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد ارتباط مستقیم معنیدار، میان متغیرهای مذکور با رفاه ذهنی وجود دارد؛ همچنین بر مبنای تحلیل رگرسیونی، اعتماد به نفس، صبر و عزت نفس بهطور معناداری میتوانند رفاه ذهنی دانشجویان را افزایش دهند. نظام تعلیم و تربیت هر جامعهای به واسطۀ شناخت متغیرهای پیشبینیکننده معنادار در به وجود آمدن این حالت و با استفاده از ابزارهای خود، در جهت افزایش رضایتمندی از زندگی میتواند نقش خود را ایفا کند.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1754_f178fc4a862cb288b10aca85b4190f28.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163520210321An Analysis of the Status of Moral Values in Primary School Textbooks:
Shannon Entropy Methodتحلیلی بر وضعیت ارزشهای اخلاقی در کتب درسی دوره ابتدایی: روش آنتروپی شانون143164174910.30471/edu.2020.5898.2276FAسید رمضانعقیلیدانش آموخته دوره دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191016The present study aimed to analyze the status of moral values in primary school textbooks. The analytical society included five textbooks of the primary school –Let’s Read Farsi, Let’s Write Farsi, Social Teachings, Heavenly Gifts, and Teaching Quran – purposively sampled during academic years 2018-19. The content analysis list of seventeen ethical values, including contentment, chastity, fighting against injustice, courage, sacrifice, humility, patriotism, trusteeship, sympathy, perseverance, honesty, patience, affection, respect, appreciation, keeping promises, and forgiveness constituted our data collection tool, whose validity was determined by experts’ opinions. The collected data were analyzed by using descriptive statistics indices in Shannon entropy analytical process. The results of the analysis revealed that the above ethical values were mentioned 413 times in the selected textbooks: Let’s Read Farsi (122 times), Let’s Write Farsi (63 times), Social Teachings (61 times), Heavenly Gifts (87 times), and Teaching Quran (80 times). In terms of the relative importance index, the following six moral values were among the most important values highly noted in the selected textbooks of the primary school: courage (0.066), appreciation (0.066), sacrifice (0.065), affection (0.064), patriotism (0.063), and patience (0.06).در پژوهش حاضر محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به لحاظ میزان توجه به مؤلفههای ارزشهای اخلاقی بررسی شده است. جامعه تحلیلی شامل کتابهای درسی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1397−1398 میباشد که براساس نمونهگیری هدفمند پنج عنوان فارسی بخوانیم، فارسی بنویسیم، تعلیمات اجتماعی، هدیههای آسمان و آموزش قرآن بهعنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا مشتمل بر هفده ارزش اخلاقی بود که عبارتاند از قناعت، عفت، ظلمستیزی، شجاعت، ایثار، تواضع، وطندوستی، امانتداری، همدلی، پشتکار، صداقت، صبر، مهرورزی، احترام، قدرشناسی، وفای به عهد و گذشت که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که 413 مرتبه به ارزشهای اخلاقی در کتابها توجه شده است که سهم کتاب فارسی بخوانیم 122، فارسی بنویسیم 63، تعلیمات اجتماعی 61، هدیههای آسمان 87 و آموزش قرآن 80 مرتبه بوده است. براساس شاخص ضریب اهمیت ارزش اخلاقی شجاعت با ضریب (066/0)، قدرشناسی با ضریب (066/0)، ایثار با ضریب (065/0)، مهرورزی با ضریب (064/0)، وطندوستی با ضریب (063/0) و صبر با ضریب (062/0) شش ارزش مهم، پرتکرار و مورد توجه در کتابهای درسی دوره ابتدایی بودهاند. https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1749_f23b5cef7459265a0f968b503552c7e7.pdf