پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163620210622The Methodological Explanation and Critique of the Process of the Conceptual Analysis of Education in the Research Entitled "An Introduction to the Philosophy of Education in the Islamic Republic of Iran"تبیین و نقد روششناختی فرآیند تحلیل مفهومی تربیت در پژوهش «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران»737177210.30471/edu.2020.6165.2195FAعلیرضاصادقزاده قمصریعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، استادیار، دکترای تخصصیساراحنیفه زادهدکترای تخصصی فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200220The purpose of this research is to methodologically explain and evaluate the process of the conceptual analysis of "education" in the research entitled "An Introduction to the philosophy of education in the Islamic Republic of Iran" (Baqeri, 2010) and to identify the strengths and weaknesses of this process and its results. This process has been explained by retrospective analysis and external and internal critique. To achieve the objectives of the study, the process of conceptual analysis used to define “education” in the “research” was methodologically explained, leading to the identification of seven methodological assumptions for this process. Then, its methodological assumptions were evaluated on the basis of a set of criteria that explain the methodology of processing educational concepts in the philosophy of education with an Islamic approach. These criteria are as follows: 1. No attention to the innovative aspect of the philosophy of education and the credential aspect of concept of education; 2. Not using controversial reasoning in processing the concept of education; 3. No reference to the foundations of stating the natural realities of the human life in defining education; 4. Not considering the needs and aspects of human’s social life in definition of education; 5. Not being committed to the criteria of accrediting educational concepts; 6. Ignoring many of the educational concepts that can be inserted in the semantic network of the Islamic education; 7. Not considering the fixed and changeable aspects of the concept of education; and 8. No far-reaching definition of education that convers various dimensions of human’s evolution.هدف از این تحقیق، تبیین و ارزیابی روششناختی فرایند تحلیل مفهومی «تربیت» در پژوهش «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران» (باقری، 1389) است. تبیین این فرایند به روش تحلیل پسرونده و ارزیابی آن نیز به شیوه نقد بیرونی و درونی انجام شده است. در این راستا ابتدا تحلیل مفهومی مورد استفاده برای تعریف تربیت در این پژوهش، به لحاظ روششناختی تبیین شده که به شناسایی هفت مفروض انجامیده است. سپس این فرایند و مفروضات و نتایج آن، از وجوه متعددی و با تکیه بر پنج ملاک مورد نقد و ارزیابی واقع شدهاند. اهم مواردنقد عبارتند از: 1. بیتوجهی به جنبه ابداعی فلسفه تربیت و وجه اعتباری مفهوم تربیت؛ 2. عدم استفاده از استدلال جدلی در پردازش مفهوم تربیت؛ 3. عدم اشاره به مبانی ناظر به بیان واقعیات و حقایق فطری زندگی انسان در تعریف تربیت؛ 4. ملاحظه نکردن نیازها و جنبههای اجتماعی زندگی انسان در تعریف تربیت؛ 5. ملتزم نبودن به ملاکهای اعتباربخشی به مفاهیم تربیتی؛ 6. بیتوجهی به بسیاری از مفاهیم تربیتی قابل درج در شبکه معنایی تربیت اسلامی؛ 7. در نظر نگرفتن جنبههای ثابت و متغیر برای مفهوم تربیت؛ و 8. فراگیرنبودن تعریف پیشنهادی تربیت نسبت به ابعاد مختلف تحول آدمی.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1772_341c665d5e21898af00c510eef4c259b.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163620210622An Explanation of the Educational Implications of Abrogation Process in the Quranتبیین دلالتهای تربیتی فرایند نَسخ در قرآن3959179010.30471/edu.2019.5570.2080FAطاهرهعبداللهیدانشپژوه دکتری جامعه المصطفی، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی (نویسنده مسئول)حسینعلوی مهردانشیار جامعه المصطفی العالمیه.محمدداودیدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-6567-9104Journal Article20190711Human guidance and education serves as the main function of the Quran in all its verses. In the meantime, the process of abrogation and the collection of abrogating and abrogated verses as part of the Qur'anic verses contain significant educational implications. Neglecting this role leads to the notion of futility and ineffectiveness of these verses and is, consequently, the origin of the theory of denial of abrogated verses by some Qur'anic scholars. This article uses survey method to extract educational implication of abrogation process. Among the most important educational implications of the abrogation process are: the basis of weakness of the soul and the change in human’s ability; the goals of fixing one’s faith; achieving self-knowledge and nurturing the mood of committing to divine commands; superiority; obligation in proportion to one’s ability; creating motivation and the educational method of encouraging and trial.
هدایتگری و تربیت انسان بهعنوان کارکرد اصلی قرآن در تمامی آیات نمود دارد. در این میان فرایند نسخ و مجموعۀ آیات ناسخ و منسوخ بهعنوان بخشی از آیات قرآن، دربردارندۀ دلالتهای تربیتی قابل توجهی است که غفلت از این نقش، سبب تصور بیهودگی، لغویت و عدم کارایی این دسته از آیات و به دنبال آن منشأ نظریۀ انکار آیات منسوخ از جانب برخی قرآنپژوهان گردیده است؛ این نوشتار با روش اکتشافی به استخراج دلالتهای تربیتی فرایند نسخ پرداخته است. مبنایِ ضعف نفس و تطور وسع انسان، اهدافِ تثبیت ایمان، رسیدن به خودآگاهی و پرورش روحیه التزام به اوامر الهی، اصلِ مدارا، فضل، تکلیف به قدر وسع، ایجاد انگیزه و روش تربیتی ترغیب و ابتلاء از مهمترین دلالتهای تربیتی فرایند نسخ میباشد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1790_c1d7f1e0075b6b3944af58d0546e790b.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163620210622The Investigation of a Secular State's Approach to 'Religious Education': a Case Study of Islamic Education in Ghanaبررسی رویکرد یک دولت سکولار به «آموزشهای دینی»؛ مطالعۀ موردی آموزشهای اسلامی در کشور غنا6192177910.30471/edu.2020.6057.2179FAمحسنمعارفیاستادیار جامعه المصطفی العالمیه؛ رئیس سابق دانشگاه اسلامی غنا (1393-1398)Journal Article20191221The strong return of religion to the social arena in recent years has tied the future of secular states to their "ability to manage facing with the religious people"; some secular states have considered offering the "religious teachings" as the best path to peaceful coexistence of the religious people, and some introduce these teachings as an obstacle for modernity, which causes the emergence of disagreements and disintegration of the society. The general judgment about the condition of religious education in secular countries is wrong, and there is no way other than case study of countries in this regard. The main question in this study is as follows: “How is teaching religious, and especially Islamic teachings, in Ghana in the West Africa as one of the pioneers in providing "religious education" by the secular state? The research method is analytical-descriptive and the necessary information has been gathered mainly through library research and field study. According to research findings, the Ghanaian government has chosen a path between "education about commitment" and "education from commitment" to provide religious education. In addition, the government is trying to free religious schools and religious centers within certain frameworks and structures. Knowing the approaches and educational policies of this country will bring about an active role in the field of religious education to achieve the international goals of the Islamic Republic of Iran.بازگشت قوی دین به عرصههای اجتماعی طی سالهای اخیر، آیندۀ دولتهای سکولار را به «میزان توانایی مدیریت آنها در مواجه با دینداران» گره زده است؛ برخی دولتهای سکولار ارائهی هدفمند «آموزشهای دینی» را بهترین مسیر برای همزیستی مسالمتآمیز دینداران میدانند و برخی دیگر این آموزشها را مانعی در مسیر مدرنیته معرفی میکنند که باعث بروز اختلافات و تکهتکه شدن جامعه میشود. قضاوت کلی دربارۀ وضعیت آموزشهای دینی در کشورهای سکولار نادرست است و گریزی از «مطالعه موردی کشورها» در این خصوص نیست. سؤال اصلی این نوشتار این است که «آموزههای دینی، بهویژه آموزشهای اسلامی» در کشور غنا به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در ارائۀ آموزشهای دینی توسط دولت سکولار چگونه است؟ روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی−توصیفی است و اطلاعات مورد نیاز عمدتا با روش کتابخانهای و نیز بررسیهای میدانی جمعآوری شده است. براساس یافتههای تحقیق دولت غنا راهی بین دو رویکرد «تعلیم دربارۀ تعهد» و «تعلیم از روی تعهد» را برای ارائۀ آموزشهای دینی برگزیده است. ضمن اینکه دولت سعی میکند فعالیت مدارس و مراکز دینی را در چارچوب و ساختارهای مشخصی آزاد بگذارند. آشنایی با رویکردها و سیاستهای آموزشی این کشور، باعث ایفای نقش فعالتری در حوزه آموزش دینی برای تحقق اهداف بینالمللی جمهوری اسلامی ایران میشود. https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1779_1ba5dd4cee5d7b0ccf0ce22b21e429fa.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163620210622An Analytical Explanation of Ritual Education of the Child
Based on Ibn Sina's Educational Thinkingتبیین تحلیلی تربیت عبادی کودک براساس اندیشه تربیتی ابن سینا93111176810.30471/edu.2020.6495.2245FAناهیدحیدریدانشگاه علامه طباطبایی، دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (نویسنده مسئول)سعیدبهشتیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییعلیدلاورهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمحسنایمانیهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-4124-6133Journal Article20200527The main purpose of this research is to explain the ritual education of the child based on Ibn Sina's educational thinking. The research method is descriptive-analytical and of content analysis type. In Ibn Sina's view, ritual education is the manifestation of wisdom, the great mercy and the blessing of God. It is the manifestation of God’s wisdom because it solidifies the system of human life. It is the manifestation of God’s mercy because God bestows ample rewards to the religious people in the hereafter. And it is the manifestation of God’s blessing because the one committed to religious commands achieves a high knowledge of the Creator. The initial objective of the ritual education is to familiarize the learner with the practices of ritual worship. Its final destination is, in Ibn Sina’s view, to reach the proximity of the One God. The backgrounds for ritual education are marriage and environment. The principles of ritual education include the learner’s familiarization with acts of worship and the principle of equilibrium. As for the methods, one can mention the methods of preparing, modeling, and familiarizing with religious places. The content of the ritual education consists, for Ibn Sina, of all religious rites. Based on Ibn Sina's statements, the factors of ritual education include family, school and friends.
هدف این پژوهش تبیین تربیت عبادی کودک براساس اندیشه تربیتی ابن سینا می باشد. روش تحقیق نیزتوصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوا میباشد. تربیت عبادی در نگاه ابن سینا، تجلی حکمت، رحمت و نعمت عظیم خداوندی است. حکمت، از آن جهت که نظام زندگی بشر را استوار میسازد. رحمت، از آن رو که خداوند به دین داران پاداش جزیل اخروی عطا می کند. نعمت از آن جهت که انسان مقید به اوامر شرع، به معرفت عالی از جهان آفرین نائل میگردد. «هدف اولیه» تربیت عبادی، آشناکردن متربی با اعمال عبادی است. مقصد نهایی آن از نظر ابنسینا، رسیدن به قرب حق اول،ذات احدیت، معرفی گردید. زمینههای تربیت عبادی ازدواج و محیط هستند. اصول تربیت عبادی نیز شامل آشنایی متربی با اعمال عبادی و اصل اعتدال است. در رابطه با روشها میتوان از روش آمادهسازی، الگوپذیری و آشنایی با اماکن مذهبی نام برد. محتوای تربیت عبادی نیز از دید ابن سینا کلیه شعایردینی است. براساس بیانات بوعلی عوامل تربیت عبادی شامل خانواده، مدرسه و دوستان است. روش تحقیق نیز تحلیل محتوای قیاسی میباشد.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1768_f264ff5232df0d8dbca62fc2a113c8db.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163620210622The Cognitive and Metacognitive Components of Chastely Lifestyleمؤلفههای شناختی و فراشناختی سبک زندگی عفیفانه113135181710.30471/edu.2020.6672.2280FAحسینکارآمداستادیار گروه علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعهالمصطفی (نویسنده مسئول)0000000175064680محمدعلیعباسیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعهالمصطفی0000-0003-2713-7704Journal Article20200705This research has been done using a descriptive-analytical method in order to study the cognitive and metacognitive components of the chastely lifestyle with a look at Islamic sources. The findings indicate that the awareness of the value of chastity, divine reward for the chaste people, the personal and social effects of chastity, the wrong attitude towards chastity, the impairments of avoiding chastity, the right attitude towards chastity and related issues, the internal barriers of chastity, the external barriers of chastity, religious regulations pertaining to chastity, the factors and situations hindering chastity, and the proper method for fulfilling needs and controlling emotions are among the most important cognitive components of lifestyle in Islamic sources. Also, by studying and monitoring the attitude towards and belief in chastity, studying the reasons of attitude towards chastity, correcting and deepening the knowledge regarding the meaning and value of chastity, assessing the validity of attitude and beliefs about issues related to attitude towards chastity, monitoring and improving values, patterns and goals, continuous refining of mental input and thoughts and achieving the identity of chastity can lead to metacognition of the chastely lifestyle.
این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی و به منظور بررسی مؤلفههای شناختی و فراشناختی سبک زندگی عفیفانه با نگرش به منابع اسلامی انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که آگاهی به ارزش عفاف، پاداش الهی عفیفان، آثار فردی و اجتماعی عفیف بودن، آسیبهای دوری از عفاف، نگرش صحیح به عفاف و مسایل مرتبط به آن، موانع درونی عفاف، موانع بیرونی عفاف، احکام شرعی مربوط به عفاف، عوامل و موقعیتهای بازدارنده از عفاف و روش صحیح ارضای نیازها و کنترل هیجانات از جمله مهمترین مؤلفههای شناختی سبک زندگی عفیفانه در منابع اسلامی است. همچنین، با بررسی و پایش نگرش و میزان باور به عفاف، بررسی دلایل نگرش به عفاف، تصحیح و تعمیق شناختهای مربوط به معنا و ارزش عفاف، اعتبارسنجی نگرش و باورها در مورد مسایل مرتبط با نگرش به عفاف، پایش و اصلاح ارزشها، الگوها و اهداف، پالایش پیوسته ورودیهای ذهنی و اندیشهها و دستیابی به هویت عفیف بودن، میتوان به فراشناخت سبک زندگی عفیفانه دست یافت.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1817_4eda35601e8bf6a8820e429d013177be.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163620210622Investigating the Effect of Thoughtful Stories Taken from the Biography of Hazrat Fatima on the Moral Growth of Sixth Grade Female Students in Shahrbabak Cityبررسی تأثیر داستانهای فکری برگرفته از سیرۀ حضرت فاطمه (س) بر رشد اخلاقی دانشآموزان دختر پایۀ ششم دبستان در شهرستان شهربابک137162189010.30471/edu.2021.6897.2332FAفریباحسین محمدیدانش آموخته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، گروه مدیریت و برنامه ریزی
آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)https://orcid.org/00علیستاریاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9557-8045هدی الساداتمحسنیاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00Journal Article20201005The purpose of this study was to investigate the effect of the stories from Fatima’s lifestyle on the moral development of students using the philosophy for children program. The study was applied in terms of its purpose and quasi-experimental in terms of method. In this study, a pre-test/post-test design was used with control and experiment groups. The statistical population of the study consisted of all sixth grade female students in Shahrbabak primary schools. They were selected using random sampling and randomly assigned to two groups of 112 subjects. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire with a five-point Likert scale. The validity of the questionnaire was obtained through the Delphi method. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha test, which indicates a high or acceptable reliability (more than 0.8). In this research, the components of moral development were as follows: righteousness, acceptance of responsibility, helping others, honesty, keeping one's promise and forgiving the mistakes of others. The data obtained were analyzed using the parameters of descriptive and inferential statistics in SPSS software. In analyzing the data, in the level of descriptive statistics, we used percentage of compression frequency, central index and dispersion; and in the level of inferential statistics, we used independent t-test and the comparative test of independent t-test and uni-variable t-test. Using these tests, the ranking of the variables was done on the basis of separate items for each of the moral components. The results showed that using stories based on Hazrat Fatima’s way of life in P4C program and using the circle called community of inquiry had a positive effect on the children’s moral growth. The researcher’s suggestion is using indigenous stories taken from the Islamic culture along with role-model personages for moral education of the children. <br /> هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر داستانهای فکری برگرفته از سیرۀ حضرت فاطمه (س) بر رشد اخلاقی دانشآموزان بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی بوده و در انجام آن از طرح پیشآزمون−پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش استفاده شد. جامعه آماریشامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم دبستان شهرستان شهربابکبوده کهبا استفاده از نمونهگیری در دسترس در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش دلفی به دست آمد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ حاصل شد که بیانگر پایایی قابل قبول (بیش از ۸/۰) بود. مؤلفههای رشد اخلاقی عبارت بودند از: حقمداری، پذیرش مسئولیت، کمک به دیگران، راستگویی، وفای به عهد و بخشش اشتباهات دیگران. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار spss تحلیل شدند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات، در سطح آمار توصیفی از فراوانی درصدی تراکمی، شاخص مرکزی و پراکندگی و در سطح آمار استنباطی از آزمون t مستقل و آزمون مقایسۀ میانگین t مستقل و t تک متغیره استفاده شد. با استفاده از این آزمونها رتبهبندی میانگینها به تفکیک گویههای هر یک از مؤلفههای اخلاقی صورت گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از داستانهای برگرفته از سیره حضرت فاطمه (س) در برنامه فلسفه برای کودکان و با بهرهگیری از حلقه موسوم به اجتماع پژوهشی بر رشد اخلاقی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است. پیشنهاد پژوهشگر استفاده از داستانهای بومی و برگرفته از فرهنگ اسلامی همراه با شخصیتهای الگو برای تربیت اخلاقی کودکان است.https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1890_bfbc01b8ae1a7e2e0cf3dadd06202a82.pdf