پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Definition of education and its adaptation to philosophical movementتعریف تربیت و تطبیق آن بر حرکت فلسفی72836FAعلیرضااعرافیعضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیهسید نقیموسویدانشجوی دکتری فقه تربیتی، جامعه المصطفی العالمیهhttps://orcid.org/myJournal Article20110524The definition of "education" Has been considered from the past by the education<br />scholars. The present paper will focus on the concept of education and provides a<br />new definition of education based on a descriptive–analytical methodology and has<br />sought to explain the balance of the applicability of the concept of education on the<br />concept of the "movement in philosophy". Firstly lexical meanings of the word<br />"education" in three languages, namely, Arabic, Persian and English are taken into<br />consideration. In doing so, I tried to find single meaning of this term in Arabic. The<br />next part of the research noticed specialized terminology of the education. Then I<br />classified definitions and explained two types of methodology to define the term<br />“education”. The definition adopted is the one that sees education as gradual change<br />and development over time as the main elements to pose the hypothesis to match<br />concept of the education on concept of the movement in philosophy. Then it was<br />matched to six original elements of the movement in philosophy to the concept of<br />the education. At the end, the final definition of education is proposed.نوشتار حاضر، با هدف تمرکز بر مفهوم تربیت و ارائه تعریفی نو از آن بر اساس روش توصیفی- تحلیلی، در صدد است تا با استمداد از مفاهیم فلسفی، میزان انطباق مفهوم «تربیت» بر مفهوم «حرکت در فلسفه» را تبیین نماید. بدین منظور، در بخش اول، معانی لغوی واژه تربیت در سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی بررسی و برای راهیابی به معنایی واحد از این واژه در زبان عربی، از میان دو ریشه «رب ب» و «ر ب و»، ماده دوم ترجیح داده شد. بخش بعدی پژوهش، کاربردها و اصطلاحات تخصصی تربیت را بررسی کرده، با طبقهبندی تعاریف موجود و تبیین دو گونه روششناسی برای تعریف تربیت (تعریف ارزشی و تعریف تحلیلی)، رهیافت دوم را مدنظر قرار داد و با این تحلیل که «تغییر و تحول تدریجی در گستره زمان» عنصر اصلی تربیت به شمار میرود، فرضیه تطبیق مفهوم تربیت با مفهوم حرکت در فلسفه را پیش کشید. در ادامه، عناصر ششگانه حرکت در فلسفه بر مفهوم تربیت تطبیق شد و میزان انطباق مفهوم تربیت بر مقولاتی که فلاسفه حرکت را در آنها جاری میدانند، مورد بررسی قرار گرفت و در پایان، تعریفی از تربیت ارائه شد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Present-ideal theory: cognitive elucidation for activation of commanding for right and forbidding the wrongنظریۀ قبض- ظهور: تبیینی شناختی برای فعال نمودن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه295037FAسید محمدرضاتقویعضو هیئت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20110523The main two aims of the present study are showing the key role of commanding to right and forbidding the wrong in emergence of twelfth Imam and encouraging the religious society for reconsidering the issue. The main difference of this study with the previous one is proposing a model to framework the issue of commanding to the right and forbidding the wrong based on the philosophy of religion and the<br />philosophy of history. The methodology is qualitative, descriptive-interpretive approach which is viewed adaptively-analytically based on religious and psychological sources. In the next part of the article the belief roots of commanding to the right and forbidding the wrong are explained and the key concepts of the<br />issue, namely, present conditions and emergence-ideal conditions- as well as the location of commanding to the right and forbidding the wrong in transition for the ideal situations are presented. Ultimately, practical suggestions for activation of this issue in the society has been have been proposed.نشان دادن نقش و جایگاه کلیدی امر به معروف و نهی از منکر در پرتو پدیدۀ مهم ظهور امام زمان (عج) و ایجاد انگیزه در جامعۀ دینی برای پرداختن مجدد به این مهم، دو هدف اصلی پژوهش حاضر است. مهمترین وجه ممیزه پژوهش حاضر از تحقیقات پیشین، ارائه نظریه و مدلی برای قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر در یک چارچوب دینی با توجه به برداشتی است که نویسنده از فلسفة دین و فلسفة تاریخ دریافت کرده است.
روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی با رویکردی توصیفی– تفسیری و با نگرشی تحلیلی- تطبیقی به منابع دینی و روانشناختی است.
در این مقاله ضمن توضیح ریشههای اعتقادی امر به معروف و نهی از منکر، مفاهیم کلیدی این نظریه که عبارتند از «قبض» (= شرایط کنونی) و «ظهور» (= شرایط مطلوب و آرمانی) و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در انتقال از شرایط کنونی به شرایط آرمانی تبیین میگردند. در نهایت پیشنهادهای عملی برای فعال نمودن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ارائه میشود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Gender Considerations in Education Emphasizing on Qoranic Teachings: focus on Tafsir-e Almizanملاحظات جنسیتی در برنامهریزیآموزشی با تأکید بر آموزههای قرآنی با محوریت تفسیر المیزان517638FAمعصومهجیریایی شراهیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی - دانشگاه امام صادق(ع)جمیلهعلم الهدیعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20111122Nowadays the issue of gender and the issues related to that have got the focus of<br />researchers in different fields. Since the large part of one's understanding of "being<br />man" or "being woman", his (her) responsibilities and expectations of him (her) has<br />been formed in formal education system, so research studies must be conducted<br />based on Islamic principles to make the characteristics of educational system clear<br />about the gender differences or the gender equality.<br />The current research aims are the extraction of Islamic approach about the<br />gender differences or the gender equality, inference of the main and distinctive<br />components of Islamic approach about the gender and the explanation of Islamic<br />approach significations about the gender for education. At this research descriptiveanalytic<br />method of text content was used in order to infer Quran approach about the<br />gender differences and it's considerations in education and then the research findings<br />were validated by practitioners through questionnaire performance.<br />The extracted components from Allameh Tabatabaie approach about gender<br />indicate that Quranic approach doesn't reflect the gender differences or the gender<br />equality absolutely. Women and men from Quranic approach are two classes from<br />unit type and thus in addition to similarity in many physical, moral, rights and tasks<br />characteristics, they also have differences in these cases. God states aim of gender<br />differences as recognition of each other not abuse and pride, no sex has a superiority<br />over the other unless he(she) has more virtue, and this means a Unitarianism look to<br />woman and man; this must be taken into consideration by educational<br />policymakersاستخراج دیدگاه اسلامی در مورد تفاوتهای جنسیتی یا برابری جنسیتی، استنباط مؤلفههای اصلی و متمایز دیدگاه اسلامی درباره جنسیت و استخراج دلالتهای آن برای برنامهریزی آموزشی از اهداف پژوهش حاضر هستند. در این پژوهش برای استنباط دیدگاه قرآن درباره تفاوتهای جنسیتی و ملاحظههای آن در تعلیم و تربیت، از روش تحلیلی- توصیفی محتوای متن استفاده شده است و سپس یافتههای تحقیق توسط صاحبنظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده است.
مؤلفههای استخراج شده از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) پیرامون جنسیت حاکی از آن هستند که دیدگاه قرآنی تفاوت جنسیتی یا تساوی جنسیتی را به طور مطلق برنمیتابد. زن و مرد از دیدگاه قرآنی دو صنف از نوعی واحد هستند و از این رو، علاوه بر اشتراک در بسیاری از ویژگیهای جسمی، روحی، حقوق و تکالیف دارای تفاوتهایی نیز در این موارد هستند. خداوند متعال هدف خود از تفاوت جنسیتی را شناختن یکدیگر و - نه ستم و فخرفروشی- میداند؛ هیچ جنسیتی بر جنس دیگر برتری ندارد مگر آنکه با تقواتر باشد. این بدان معناست که نگاه توحیدی به مرد و زن باید مورد توجه برنامهریزان آموزشی قرار گیرد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Maktab as an educational institution in Qirvan in the third century narrated by Mohammad-ibne-Sohnounنهاد آموزشی مکتب در قیروان (قرن سوم) به روایت محمد بن سُحنون7710239FAبهروزرفیعیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20110416This historical-fundamental inquiry has considered the content of the book entitled “<br />customs of teachers” through descriptive-analytic methodology to shed light on the<br />location of Maktab, the way it was managed, and the environmental of trainingeducation<br />as far as human interactions, namely, Feqhi, moral, or conventional, has<br />been concerned. In doing so, a number of elements such as the relationship between<br />the teachers and the learners, the forms of management of the religious schools,<br />aims, principles, educational materials, the duties and rights of the teachers as well<br />as the learners have been reviewed; besides, the form of punishment and the defects<br />of the teachers are evaluated.این جستار بنیادی- تاریخی، با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوش مطالب کتاب آداب المعلمین پرداخته و معلوم داشته است در آن دوره و دیار، مکتب چه جایگاه آموزشی داشته و چگونه اداره میشده است و فضای آموزشی- تربیتی حاکم بر آن چه گونه بوده است و روح حاکم بر تعاملات عناصر انسانی آن با یکدیگر چه صبغهای داشته است: فقهی، اخلاقی، یا عرفی. هم چنین از رهگذر این بازکاوی به شماری از مؤلفههای مهم فعالیت آموزشی مکتب یعنی اهداف، اصول، برنامه و مواد آموزشی، اشارت رفته و نشان داده شده است که مکتب چگونه اداره میشده و رفتار معلمان با شاگردان چگونه بوده و شاگردان و معلمان چه حقوق و تکالیفی داشتهاند و معایب معلمان مکتب و رویکردشان به تنبیه شاگردان چه بوده است.<br /><br />پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Upbringing models on cultivating seeing in Imam Ali’s viewمدلهای تربیتی در تقویت مشاهده از منظر روایات امام علی (ع)10312140FAمریمقاسمیکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسکاظمحاجی رجبعلیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تربیت معلمJournal Article20101231Attention to the human senses as a starting point for thinking plays a major role in<br />education as it is based on understanding and understanding cannot be separated<br />from the senses. Visual perception due to its dominant over other senses is the most<br />effective in improving the quality and quantity of learning. Cultivated sensibility<br />supports learner in prosperity of thinking and developing understanding of the world<br />as it provides deeper and original cognition, tracking this topic in Islamic<br />educational original texts can put forward many horizons in education for<br />researcher. In this regard Imam Ali’s statements as a genuine source of Islam can<br />help so much. These issues result in ten aspects for cultivating visual perception. We<br />have introduced them in ten aspects divided into two categories and educational<br />outcomes for each of them are, also, mentioned.توجه به حواس انسان، به عنوان نقطه آغاز تفکر او، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد؛ زیرا پایه تعلیم و تربیت بر شناخت است و شناخت را نمیتوان منفک از حواس دانست. در این میان، دریافتهای بصری به علت تفوق بر حواس دیگر در ارتقای کمی و کیفی یادگیری فرد مؤثر است. به دلیل آنکه حواس پرورشیافته انسان را در شکوفایی تفکر و توسعه شناخت از جهان توانمند میسازند و شناخت عمیقتر و اصیلتری را برای او مهیا میکنند، پیگیری این موضوع در متون اصیل اسلامی میتواند افقهای تازهای را پیش روی محققان تعلیم و تربیت قرار دهد. در این راستا، بیانات امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به عنوان منبع اصیل اسلامی بسیار راهگشاست. بررسی مسئله مذکور، ما را به ده منظر دلالت میدهد که میتوانند به عنوان مدلهای تقویت مشاهده در تعلیم و تربیت ارائه شوند. مدلهای یاد شده در دو دسته کلی مشاهده در آیات طبیعی و مشاهده در روابط انسانی تبیین شدهاند. علاوه بر آن، آثار و نتایج تربیتی ویژهای که بر هر دسته مترتب میباشند نیز مورد اشاره قرار گرفتهاند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Role of media and advertising techniques effective in teaching commanding right and forbidding wrongراهبردهای بنیادی تبلیغات در تعلیم آموزه های دینی و تربیت اسلامی12314041FAزیباکاظمیانعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتJournal Article20100910This applied research article shows that advertising and promotional media influence<br />effective teaching practices on enjoins what is right and what is forbidden. It was<br />found that Television is the most influential media on the teaching practices. Also<br />among the channels, channel four has been at the front. Also impact of promotional<br />appeal on the effectiveness of advertising was proven that Q&A method has<br />significantly higher effectiveness in comparison with the lecture method. In<br />comparing two provinces of Gilan and Khorasan Razavi, the latter was found to be<br />at a higher level of education effective practices. This article reviews new strategies<br />in advertising and utilization of them in the training of religious teachings is<br />discussed.هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر رسانهها بر آموزش شیوههای مؤثر امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از روش تحقیق همبستگی است. این تحقیق نشان داد تلویزیون مؤثرترین رسانه در زمینه آموزش شیوههای موثر امر به معروف و نهی از منکر است و از بین شبکهها، شبکه چهار نیز در این امر پیشتاز بوده است؛ تبلیغات با جاذبه احساسی دارای بیشترین اثربخشی است؛ روش پرسش و پاسخ در مقایسه با روش سخنرانی به طور معناداری اثربخشی بالاتری دارد؛ و در مقایسه دو استان گیلان و خراسان رضوی، اثر بخشی آموزش شیوههای مؤثر امر به معروف و نهی از منکر در استان خراسان رضوی در سطح بالاتری است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Considerations on approaches and methods of Islamic educational philosophyتأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»14116442FAعلیلطیفیدانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-6352-3816Journal Article20110703This article represents some critical considerations about the first two chapters of the<br />first volume of "An Introduction to the Philosophy of Education in the Islamic<br />republic of Iran", written by Khosrow Bagheri. In the first chapter, the author<br />introduces three approaches to Islamic Philosophy of Education and after explaining<br />their characteristics and pointing out some disadvantages of the first two, chooses<br />the third approach as a foundation for his work. The second chapter discusses three<br />methods in Philosophy of Education, which are: (1) Conceptual analysis and<br />interpretation, (2) Practical syllogism, and (3) (Quasi-) transcendental analysis.<br />Critical considerations of the first chapter of the book are discussed in the first<br />part of this article, including "General and foundational considerations" and<br />"Particular considerations". Also, the second part of the article analyzes the second<br />chapter of the book, emphasizing on "General and foundational considerations",<br />"Particular considerations about each method" and "Considerations about the<br />application of these methods in the book".پژوهش حاضر به طرح ملاحظاتی انتقادی درباره مباحث دو فصل نخست از جلد اولِ کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، نوشته دکتر خسرو باقری میپردازد. مؤلف این کتاب در فصل نخست، به طرح سه رویکرد به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین ویژگیهای آنها پرداخته و با برشمردن برخی نقاط ضعف دو رویکرد نخست، رویکرد سوم را به عنوان رویکرد مختار خود در کتاب برگزیده است. فصل دوم کتاب نیز به بحث از سه روش: (1) تحلیل و تفسیر مفهومی، (2) استنتاج به صورت قیاس عملی، و (3) تحلیل (شبه) استعلایی اختصاص دارد. <br />ملاحظات انتقادی پیرامون مطالب فصل اول، در بخش نخست مقاله و در دو عنوان «ملاحظات عام و بنیادین» و «ملاحظات موردی و محتوایی» ذکر شده است. انتقادات وارد به فصل دوم نیز در بخش دوم مقاله و در ذیل سه عنوان «ملاحظات عام و بنیادین»، «ملاحظات موردی و محتوایی ناظر به هر یک از روشها» و «ملاحظاتی درباره کاربرد روشها در دیگر فصول کتاب» نظم یافتهاند. <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453671420120910Allame Tabatabaee Views on the Kinds Of Science And Its Implication in Aims And Content of Curriculumانواع علم از منظر علامه طباطبایی و پیامدهای آن در قلمرو اهداف و محتوای برنامه درسی16518843FAرضا علینوروزیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان0000-0003-2040-9586منیرهعابدیدانشجوی دکتری فلسفه آموزش وپرورش دانشگاه اصفهانJournal Article20110105The aim of present paper is the explanation of Allame Tabatabaee educational views<br />based on the kinds of knowledge. The research approach of this study is qualitative<br />and its method is descriptive – analytic through original references (resources). The<br />findings indicate that we can find interesting aims and characters for content of<br />curriculum. This aims are training of sensory, mental, rational, social, moral and<br />artistic, finding the kinds of real knowledge, self-education, production of science as<br />well as Using science in solving life problems and training creation. These aims<br />finally result in all-side training, equation, variety, conformity, relation, etc. These<br />results imply that attention to kinds of sciences (from Allame Tabatabaee views) can<br />be useful in formation of a rich content for students.هدف از نگارش مقالة حاضر، تبیین دیدگاه تربیتی علامه طباطبایی بر اساس انواع علم میباشد. به منظور دستیابی به هدف مذکور، از رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به منابع دست اول استفاده شده است. این تحقیق نشان میدهد که بر اساس تقسیمبندی علامه از علم حصولی میتوان به اهداف و ویژگیهای جالب توجهی برای محتوای برنامة درسی دست یافت. این اهداف که عبارتند از پرورش حسی، ذهنی، عقلی، اجتماعی، اخلاقی و ذوقی، دستیابی به انواع علوم مطابق واقع، خودآموزی و تولید علم، استفاده از علوم در حل مسائل زندگی و پرورش خلاقیت، در نهایت به پرورش همه جانبة انسان منجر میشوند. به منظور تحقق اهداف فوق، لازم است محتوای برنامه از ویژگیهایی چون تناسب، توالی، تعادل، تنوع، انطباق، ارتباط و... برخوردار باشند. این نتایج حاکی از آن است که توجه به انواع علم (از دیدگاه علامه طباطبایی) میتواند در تدوین محتوایی غنی برای آموزش دانشآموزان مفید واقع شود.