پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922Content analysis of religious parameters in Kids' and teens' magazinesتحلیل محتوای مؤلفههای دینی در مجلات کودک و نوجوان7191128FAمحمدرضاسلیمانیاستادیار کتابداری و اطلاعرسانی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)میمنتعابدینی بلترک** دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان.حسنفقیهی حبیب آبادیکارشناس کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.فروزانعشوری مهرنجانیکارشناس کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.Journal Article20160821.
The aim of this research is the content analysis of the religious parameters in kids' and teens' magazines. This study is applied and the design is content analysis. The sample was the magazines published between the years 1391-1392. The unit of analysis was pages of magazines and the validity of the instrument was confirmed by the experts in Islamic teaching. To determine the reliability of the instrument, the retest methodology was used and the correlation coefficient was found to be .81. the findings revealed that the parameter of moral stories with the information load of .872 and the importance coefficient of .502 , in comparison with other parameters, were given more attention. In contrast, the parameter of FOROE DIN, with the load of .521 and the importance coefficient of .236 were given the lower attention. With regard to the training role of the stories in transforming the moral concepts and its compatibility with the developmental features of kids and teenagers, the magazines, to a great extent, have efficiently utilized this instrument; yet, the important parameter of FOROE DIN has been given little attention.زمینه: کودکان و نوجوانان یکی از تأثیرپذیرترین و آسیبپذیرترین مخاطبان رسانههای گروهی به حساب میآیند. مجلات به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان میباشند. هدف پژوهش، تحلیل محتوای مؤلفههای دینی در مجلات کودک و نوجوان میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری شامل مجلات کودک و نوجوان منتشر شده در سالهای 92-1391 است که به صورت سرشماری مورد تحلیل قرار گرفتند. واحد تحلیل، صفحات مجلات بود. روایی محتوایی ابزار، توسط متخصصان حوزه معارف اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار، از روش بازآزمایی استفاده شد که ضریب همبستگی 81/0 به دست آمد. یافتهها: مؤلفه داستانهای اخلاقی با بار اطلاعاتی 872/0 و ضریب اهمیت 502/0 بیشتر از سایر مؤلفهها مورد توجه قرار گرفتهاست. در مقابل، به مؤلفه فروع دین، با بار اطلاعاتی 521/0 و ضریب اهمیت 236/0 کمتر از سایر مؤلفهها پرداخته شده است. نتیجهگیری: با توجه به نقش تربیتی داستانها در انتقال مفاهیم اخلاقی و مناسب بودن آن با ویژگیهای رشدی کودکان و نوجوانان، مجلات کودکان و نوجوانان تا حدود زیادی توانستهاند از این ابزار به درستی بهره بگیرند. اما به مؤلفه مهمی چون فروع دین، کمتوجهی شده است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922Aims and stages for mystical education from the perspective of ayatollah Saadat Parvarاهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیتاﷲ سعادتپرور21431143FAمصطفیهمدانیدانش آموخته فلسفه و فقه حوزه علمیه قمJournal Article20160904Religious and moral education are, more oe less, well-known issues in the philosophy of education while mystical education has been less attended. This paper is an attempt to discover the aims and stages of mystical education from the perspective of great ayatollah Saadat parvar. The methodology used in this study is descriptive-analytic. He proposed the aims and staegs of such education based on Quran and Tradition, achived through divine law, rather than the statements of mystics. In his view, in the mystical system based on internal and seluiced motion, aims are compatible with educational stages. Therefore, aims of education are presented in two parts; firstly, the ultimate aim as the last stage of seluiced consists of complete obedience expressed through innate manifestation, destruction in God, living on God, mohammadi position, plural position, unity position and the like; the results of this study reveal that the diffrence of these concepts is just conventional. Secondly, mediatory aims as pre-final stage which starts from sin quitting and ends in manifestation of monotheistic names and attributes.تربیت دینی و اخلاقی از رهیافتهایی هستند که در فلسفه تعلیم و تربیت معاصر کم و بیش دارای جایگاهی مشخص هستند اما تربیت عرفانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. <br />این نوشتار، کشف اهداف و مراحل تربیت عرفانی براساس نظریات تربیتی عارف واصل، مرحوم آیتالله سعادتپرور در تألیفات عرفانی ایشان را عهدهدار شده و در این راستا از شیوۀ توصیفی−تحلیلی، بهره میبرد و بیست و چهار جلد کتاب عرفانی و تربیتی ایشان را مورد مطالعه قرار داده است. مرحوم استاد سعادتپرور، در این آثار عرفانی با روشهای اجتهادی در متن قرآن و حدیث، اهداف و مراحل تربیت عرفانی را براساس قرآن و حدیث و نه اقوال عارفان بنا نهاده است. <br />در نظام تربیت عرفانی که بر سیر و سلوک و طى منازل یعنی حرکت درونی انسان مبتنی است، اهداف با مراحل تربیتی انطباق دارند. بنابراین، اهداف تربیت از منظر استاد سعادتپرور در دو بخش تبیین شدهاند: اول، هدف غایی بهعنوان مرحلۀ نهایی سلوک که عبارت است از عبودیت کامله و با تعابیری چون تجلی ذاتی، فنای فی الله و بقای بالله و مقام محمدی، مقام جمع، مقام احدیت و... از آن یاد میشود و نتایج این تحقیق نشان داده است که تفاوت این مفاهیم تنها به اعتبار است؛ دوم، اهداف واسطهای بهعنوان مراحل پیش از مرحلۀ نهایی که از ترک گناه شروع شده و به تجلی توحید اسما و صفات ختم میشود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922Investigation of adjacency of critical thinking and aspects of religiosity among MA studentsبررسی همکناری تفکر انتقادی و ابعاد دینداری در میان دانشجویان کارشناسی ارشد45671144FAفاطمهعموعبداللهیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهراءخدیجهسفیریاستاد جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهراءJournal Article20160904Nowadays the importance of critical thinking in training of scholars has been emphasized. The problem, however, is that the adjacency of Islamic religious propositions with critical thinking requires theoretical and experimental evaluation. This paper aims at investigation the relationship between critical thinking and main aspects of religiosity(beliefs, customs, and experience) through a quantitative survey and questionnaire. The sample consisted of MA students (350) in Alzahra University, Imam Sadegh University, and shahid Beheshti Universitys. The sampling was dome through Kukran formula. The results reveal that there is a positive and meaningful relationship between critical thinking, aspects of religiosity, beliefs, and customs. From among the sub-scales of critical thinking, the open mind scale had no meaningful relationship with other aspects. In addition, belief in curiosity had no relationship with other aspects. Moreover, the findings revealed highness of aspects of beliefs and experience and lowness of customs among the students. In term of critical thinking, 20% of the participants showed high level of critical thinking.اهمیت به کارگیری روشهای تربیت دینی با رویکردهای عقلانی و به کارگیری تفکر انتقادی در تربیت در روزگار کنونی مورد توجه اندیشمندان تعلیم و تربیت قرار دارد. اما امکان همکناری گزارههای دینی اسلامی با مؤلفههای تفکر انتقادی ملزم به بررسیهای نظری و تجربی گسترده است. تحقیقات صورت گرفته در خارج از ایران نشان از رابطه منفی این دو مؤلفه دارد. این مقاله بر آن است به بررسی رابطۀ تفکر انتقادی و ابعاد اصلی دینداری (بعد باور، مناسک و تجربه) دانشجویان را با استفاده از روش کمی پیمایش و با ابراز پرسشنامه بپردازد. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای الزهرا، امام صادقg و شهید بهشتی؛ <br /> از مجموع دانشگاههای دولتی تهران، تشکیل میدهند. تعداد نمونۀ تحقیق از طریق فرمول کوکران و با روش نمونهگیری متناسب با حجم 370 نفر تعیین شد. نتایج نشان میدهد که بین میزان تفکر انتقادی و ابعاد دینداری؛ باور، مناسک و تجربه، رابطۀ معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین از بین خرده مقیاسهای تفکر انتقادی، خرده مقیاس ذهن باز با هیچیک از ابعاد رابطه معناداری ندارد. در مورد بعد باور، علاوهبر ذهن باز، کنجکاوی نیز رابطه معناداری با این بعد ندارد. از دیگر نتایج این پژوهش بالا بودن میزان ابعاد باور و تجربه در بین دانشجویان و پایین بودن میزان بعد مناسک در بین آنان میباشد. از نظر میزان تفکر انتقادی نیز 20 درصد از دانشجویان در سطح بالایی از تفکرانتقادی قرار دارند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922Investigation of moral and immoral concepts in animations produced for kids and teensبررسی مفاهیم اخلاقی و مفاهیم ضد اخلاقی در پویانماییهای عرضه شده برای کودکان و نوجوانان69901145FAنسرینمسائلیکارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز اصفهانشقایقنیک نشاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهانJournal Article20160904This paper aims at studying moral and immoral concepts in the animations provided for kids and teens. The methodology used in this study is content analysis. To this aim, some of Iranian and non-Iranian animations were watched and some questionnaires were developed in the Iranian animations, the emphasized concepts were helping the poor, hard-working, and group-working respectively. In the non-Iranian animations, the emphasized concepts were helping the poor, hard-working along with group-working, and good-temperedness, respectively. The Iranian animations delineated more instances of moral concepts. Regarding immoral concepts, non-Iranian animations emphasized on disrespecting others, lying, and extremism respectively. In Iranian animations immoral concepts were less emphasized. The differences, however, achieved through t-test was not significant. Furthermore, in Iranian-non-Iranian animations more cases of moral concepts were delineated while in non-Iranian animations the immoral cases were more than moral ones.این مقاله با هدف بررسی مفاهیم اخلاقی و ضداخلاقی در پویانماییها تهیه شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ به این منظور تعدادی از پویانماییهای ایرانی و خارجی انتخاب شدند و در هنگام تماشای هر یک از آنها پرسشنامهای تکمیل گردید. نتایج عبارتند از: در پویانماییهای ایرانی و ایرانی خارجی از میان مفاهیم اخلاقی کمک به نیازمندان در رتبه اول؛ تلاشگری در رتبه دوم و کارگروهی در رتبه سوم، در پویانماییهای خارجی از میان مفاهیم اخلاقی کمک به نیازمندان در رتبه اول؛ تلاشگری به همراه کارگروهی در رتبه دوم و خوشاخلاقی در رتبه سوم قرار داشتند. در پویانماییهای ایرانی مفاهیم اخلاقی در مقایسه با پویانماییهای خارجی بیشتر بود. در پویانماییهای ایرانی، خارجی و ایرانی خارجی از میان مفاهیم ضداخلاقی بیاحترامی به حقوق دیگران در رتبه اول؛ دروغگویی در رتبه دوم و افراط و زیادهخواهی در رتبه سوم قرار داشتند. در پویانماییهای ایرانی مفاهیم ضداخلاقی در مقایسه با پویانماییهای خارجی کمتر بود. این تفاوتها با استفاده از روش آماری آزمونt گروههای مستقل معنیدار نبود. همچنین در پویانماییهای ایرانی و ایرانی خارجی مفاهیم اخلاقی از مفاهیم ضداخلاقی بیشتر بود و در پویانماییهای خارجی برعکس بود. <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922lifestye and islamic educationبرنامه اصلاح سبک زندگی، راهکار دستیابی به علوم تربیتی اسلامی911121245FAمحمدفتحعلی خانیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20161102One of the methods of achieving Islamic education (religious science) is the performance of Islamic social systems in the context of life. Actualization of social systems would change the issues of research and provide opportunities for new studies. Accordingly, new elements in social life would be recognized. In order to objectively and gradually actualize Islamic social systems, one can utilize planning for reformation of lifestyle according to Islamic ideology. Lifestyle, on the one hand, is the path for social reforms, and on the other, a method for provision of social interaction studies. In the arena of Islamic education, school is a controllable environment which can facilitate follow-up of education ministry aims and educational studies through planning for the so-called related lifestyle. This paper, through characterization of lifestyle, delineates that planned reforms in lifestyle is a suitable guideline for actualization of Islamic education system; hence, it would provide a background for attaining Islamic education.یکی از روشهای دستیابی به علوم انسانی اسلامی (علم دینی)، اجرای نظامهای اجتماعی اسلامی در متن زندگی عینی است. تحقّق یافتنِ نظامهای اجتماعی موضوع مطالعۀ پژوهشگران را دگرگون میکند و امکان مطالعات جدید و در نتیجه، شناسایی عناصر جدیدی در زندگی اجتماعی را فراهم میکند. برای تحقق عینی و تدریجی نظامهای اجتماعی اسلامی میتوان از برنامهریزی برای اصلاح سبک زندگی متناسب با جهانبینی اسلامی استفاده کرد. سبک زندگی از سویی مسیر اصلاحات در نظامهای اجتماعی است و از دیگر سو، روشی برای ممکن ساختن مطالعۀ کنشگران اجتماعی است. در عرصۀ تربیت رسمی، مدرسه محیط قابل کنترلی است که با برنامهریزی برای اصلاح سبک زندگی مرتبط با آن، اهداف آموزش و پرورش پیگیری و مطالعات تربیتی تسهیل میشود. در این مقاله با معرفی ویژگیهای سبک زندگی نشان داده میشود که اصلاح برنامهریزی شدۀ سبک زندگی راهکار مناسبی برای تحقق نظام تربیتی اسلام و در نتیجه، بسترسازی برای دستیابی به علوم تربیتی اسلامی است. <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922Islamic education & calligraphyهنر خوشنویسی و تربیت اسلامی1131281242FAآزادهیعقوب زادهعضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریزلالهآهنیعضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20161023This survey with using descriptive and analytical method is searching the education which is caused from Islamic belief bases that they are essential for sacred art of calligraphy. Islamic art because of religious and cultural richness is the best method of moral and spiritual capabilities. So the promotion of the culture and moral education and both in education and in community cultures are effective, it is essential in Islamic thought and civilization. The main questions of this survey: How is the relationship between art and ethics in Islamic culture? What are the forms of art and expression of calligraphy to convey the meaning of education? The aim of this survey is the clarifying the role and importance of morality in religious and spiritual education in one of the oldest Islamic art of calligraphy. The results of this survey show that the spiritual sanctity of calligraphy, the respect and dignity of content and predicate the word of God, calligraphers in creating art works are always bound to observe the customs and ethics. And the most beautiful manifestation of the moral dimensions is self purification among calligraphers as one of the most ethical and educational principles of obligations to engage in this art. <br />Key word: moral education, sacred art, spiritual traditions, Islamic calligraphyاین مقاله به روش توصیفی و تحلیلی در جستجوی تربیت منبعث از مبانی اعتقادی و اسلامی است که از ملزومات فرهنگ اسلامی میباشد. هنر اسلامی به دلیل غنای فرهنگی و مذهبی بهترین شیوۀ استفاده از قابلیتهای اخلاقی و معنوی میباشد. چنانچه ترویج و ارائه آداب و تربیت اخلاقی به گونهای که هم در تربیت هنرمند و هم در اشاعه آن در فرهنگ جامعه مؤثر باشد در تفکر و تمدن اسلامی امری ضروری بوده است.<br /> پرسشهای اصلی مقاله عبارتند از: رابطه هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی چگونه است؟ قالبهای هنری و بیانی هنر خوشنویسی برای انتقال مفاهیم تربیتی کدامند؟ هدف این نوشتار تبیین جایگاه و اهمیت اخلاق دینی و تربیت معنوی در یکی از قدسیترین هنرهای اسلامی یعنی خوشنویسی میباشد.<br /> نتایج پژوهش حاکی از آن است که عامل معنوی تقدّس هنر خوشنویسی یعنی حفظ حرمت و عزّت محتوا و محمول خط یعنی کلام الهی، هنرمندان خوشنویس را در خلق اثر هنری و کسب فیض مدام ملزم به رعایت آداب و اخلاق نموده است و از زیباترین تجلیّات این ابعاد اخلاقی خوشنویسی ضرورت تهذیب نفس بوده که در میان خوشنویسان به عنوان یکی از مهمترین اصول اخلاقی و تربیتی از واجبات اشتغال به این هنر بوده است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922The qualitative analysis of the content of secondary school textbooks in terms of discourse-making for the theory of Guardianship of the Jurist (Wilayat-e Faqih) based on the doctrine of the Islamic revolution in Iranتحلیل کیفی محتوای کتب مقطع متوسطه از نظر گفتمان سازی نظریه ولایت فقیه بر اساس آموزههای انقلاب اسلامی ایران1291501240FAفاطمه ساداتجعفرنیادانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهدمقصودامین خندقیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-2511-5712سید جوادقندیلیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضاجواهریعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161023This study has investigated the amount of using the discourse-making approach in the school textbooks to communicate the theory of Guardianship of the Jurist (Wilayat al Faqih) as emphasized in the lectures of the supreme leader of the the Islamic Revolution, Ayatollah Khamenei regarding the necessity of discourse-making using domestic theoretical frameworks originated from Islamic teachings. The research method used is "Discourse analysis" which is a qualitative approach to content analysis. We find that the school books follow a news-like and historical approach in communicating the concept of Guardianship of the Jurist (Wilayat al Faqih) and the discourse-making approach has been neglected. Of the main evidence of news-like approach is organizing the content of the books based on the chronological order of the events, categorizing based on subject and logical order and ignoring the inherent relations between the concepts. In communicating the concept of Guardianship of the Jurist, shortcomings identified other than the direct statement, include neglecting the audience and their misgivings, shallowness, concentration on memorizing and ignoring the depth of the subject, and neglecting the spiritual and emotional dimensions of the audience. We suggest using the discourse-making approach in designing school books for religious educationاین پژوهش با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنهای، به بررسی رویکرد گفتمانسازانه (که متوجه به مبانی نظری بومی و نشأتگرفته از آموزه های اسلامی میباشد) در کتب درسی و در باب موضوع ولایت فقیه پرداخته است. روش انجام این پژوهش تحلیل گفتمان است که یکی از انواع تحلیل محتوای کیفی است. یافتههای پژوهش نشان دادند که کتب درسی در انتقال موضوع ولایت فقیه، از رویکرد اخبارگونه و تاریخی پیروی میکنند و رویکرد گفتمانسازانه مورد غفلت واقع شده است. از مهمترین نشانههای اخبارگونگی متن میتوان به سازماندهی محتوای درسی بر اساس رخدادهای زمانی، تقسیمبندی موضوعی و ترتیب منطقی و غفلت از توجه به روابط ذاتی معارف اشاره نمود. علاوه بر این، استفاده از شیوه بیان مستقیم، عدم توجه به مخاطب و شبهات ذهنی او، سطحینگری، تمرکز بر حافظهپروری و بیتوجهی به عمق مطالب، و غفلت از ابعاد معنوی و عاطفی مخاطبان، از دیگر ویژگیهای متن کتابهای درسی در انتقال نظریه ولایت فقیه بودند. این پژوهش در نهایت استفاده از رویکرد گفتمانسازانه را در طراحی و تدوین کتب درسی پیشنهاد میکند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536112320160922The Exploration of Aims and Considerations of Child’s Moral Education from the Perspective of Islamic View of Actionتبیین اهداف و ملاحظات «تربیت» اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی15117301241FAسعیدآزادمنشدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهراننرگسسجادیهاستادیار دانشگاه تهران0000-0001-8243-3894خسروباقریاستاد دانشگاه تهران0000-0001-6032-9789Journal Article20161023The main Purpose of this paper is the exploration of aims and considerations of child’s moral education from the perspective of Islamic view of action. Methods used in this research are the conceptual analysis and the deductive approach. Hence, first, from the perspective of Islamic view of action, the moral action that is permanently the normative behavior upon foundations of cognition, inclination and will was explored. Exploring these triple foundations in childhood led to the conclusion that the preparations of moral action in childhood are traceable. In addition, on the overall look, can say that the moral education in childhood from the perspective of Islamic view of action is the period of responsibly selectivity included three stages: processing options, selecting, and accepting the consequences of selection. Then, given the concept of “pure life” and the relationship of moral action with childhood from the perspective of Islamic view of action were extracted the aims and considerations of child’s moral education. Among these aims are: “understanding of good and evil”, “manipulation with desires”, and “tends to goods and hate from ugliness”. “Providing the moral facts based on the child's cognitive ability”, “the relationship of the child with the rich environment of the social-moral”, “recognition of freedom of negative and positive of the child” and “having a behavior mingled with compassion and kindness to the child” are some of the considerations which can fulfill these aimsهدف این پژوهش، تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی «تربیت اخلاقی کودک» بر اساس ماهیت دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل است. بدین منظور از دو روش تحلیل مفهومی (مفهومپردازی) که تلاشی جهت فهم مفاهیم است و روش استنتاجی جهت تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی تربیت اخلاقی بهره گرفته شده است. عمل اخلاقی از منظر رویکرد اسلامی عمل، رفتاری هنجاری است که همیشه بر مبادی معرفتی، گرایشی و ارادی خاص خود مبتنی است. ازاینرو، میتوان تمهیدات اخلاقی در دوران کودکی را نیز در همین قالب سهگانه پیجویی کرد. همچنین در این دیدگاه، انگاره کلی دوران کودکی از نظر اخلاقی، «گزینشگری مسئولانه» است که شامل سه مؤلفه گزینهپردازی، گزینشگری و پذیرش مسئولیت پیامدهای گزینش است. تمهید اخلاقی در دوران کودکی اهدافی ازایندست را شامل میشود: «آشنایی با امور نیک و بد»، «دستورزی با امیال» و «گرایش به خوبیها و تنفر از زشتیها». علاوه بر این، با نظر به اهداف تمهیدی تربیت اخلاقی کودک و گزارههای واقعنگر دوران کودکی، ملاحظاتی برای تمهید اخلاقی قابلطرح است که برخی از آنها بدین قرارند: «ارائه امور اخلاقی متناسب با توان قوهی شناختی کودک»، «ارتباط کودک با محیط غنی اجتماعی−اخلاقی» و «به رسمیت شناختن حدود آزادی سلبی و ایجابی کودک».