پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220The Esteem-Based Human Relation's Pattern; With Regard to Imam Hussein's Conductالگوی روابط انسانی عزتمدار با تأکید بر سیره امام حسین(ع)72487FAراضیهبدیعیان گورتیکارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیتسید ابراهیممیرشاه جعفریعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانمحمدجوادلیاقتدارعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20110523Imam Hussein (peace be upon him), the grandson of The Prophet Mohammad and as the third Imam of Shiites is the creator of a Second to none event in the history of mankind, an event which went beyond historical and geographical borders and became the cornerstone for human training. Self-esteem and esteem holding plays such a significant role in his doctrine that it can be considered as the only thing which has revived Islam and human esteem. The authors of the present article aimed to investigate self-esteem and esteem holding based on Imam Hussein's conduct in Ashura event. The finding of the study indicated that Imam Hussein's conduct, especially in Ashura event was a perfect paragon on esteem holding and self-esteem improvement. Imam Hussein (peace be upon him) educational doctrine prepares the ground for social and individual interactions based on self-esteem. The preparations for esteem improvement in families, trust in God, life purposefulness, thinking about death and respecting human beings are among strategies that Imam Hussein brought about in his practical conduct for human self-esteem improvement during Ashuraامام حسین(ع)، سبط نبی اکرم(ص)، سومین پیشوای شیعیان، خالق حماسهای بینظیر در تاریخ بشریت است. حماسهای که خاستگاه مکتبی تربیتی است، مکتبی فراتاریخی و فراجغرافیایی. عزت و عزتمداری در این مکتب از جایگاه ویژهای برخوردار است، به گونهای که میتوان آن را احیاکنندة عزت اسلامی و انسانی دانست. بر این اساس و با هدف تبیین جایگاه عزت و عزتمداری در نهضت تربیتی عاشورا، نویسندگان مقاله به شیوة تحلیلی به بررسی عزتمداری در سیرة امام حسین(ع) در جریان واقعة عاشورا پرداخته و به این نتایج دست یافتهاند که سیرة امام حسین(ع) بهویژه در واقعة کربلا الگویی کامل و جامع در زمینة عزتمداری و تقویت عزت نفس است. در مکتب تربیتی سیدالشهدا تعاملات انسانی اعم از تعاملات فردی و اجتماعی، بر مبنای عزت شکل میگیرد. بسترسازی در کانون خانواده (عزتمداری در خانواده) توکل به خدا، هدفمندسازی زندگی، مرگاندیشی سازنده و تکریم انسانها نیز از جمله راهکارهای پرورش و تقویت عزت نفس در سیرة عملی امام حسین(ع) در جریان واقعة عاشورا است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220An Analytical Study on the Concept of "Purification"; In Philosophical and Ethical Works of Muslim Scholarsبررسی تحلیلی مفهوم تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی254888FAمحمدداودیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0001-6567-9104Journal Article20110523The present research aimed to have an analytical study on the concept of "purification" in the philosophical and ethical works of Muslim scholars. The main question this study tried to answer was; in which cases "purification" was used for in the philosophical and ethical works, what did it mean in each case and what are its semantic elements. Through this study, it was shown that the term has started to be used in Ibne-Sina works and there was not any evidence to confirm that the term was common before him. It was by Ibne-Sina which the term appeared. By seventh century (in Islamic calendar), "purification" was a marginal term and it was just after seventh century which had taken as a key term. Four major discourses were attributed to the term; discourses on healing, discourses on ascetic, discourses on happiness and a synthetic one. "purification" was also used in four meaning; elimination of vices and acquiring moral virtues, elimination of moral vices, removing mammonism from soul, putting away moral vices and mammonism. The core meaning of "purification" is eliminating vices. Acquiring virtues is a necessary part of its meaning and not a part only. Elimination of vices and acquiring virtues are two sides of a coinهدف اصلی این مقاله بررسی تحلیلی مفهوم تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی متفکران مسلمان است. پرسش اصلی تحقیق این است که تزکیه در آثار اخلاقی و فلسفی در چه مواردی و در هر یک از این موارد در چه معنایی به کار رفته و عناصر معنایی آن کدام است؟ این تحقیق مشخص کرد که اولاً این واژه پیش از ابنسینا در ادبیات فلسفی و اخلاقی کاربرد نداشته و در آثار ابنسینا و پس از وی تا قرن هفتم به عنوان یک واژة فرعی و از قرن هفتم به بعد به عنوان یک واژة کلیدی به کار رفته است. ثانیاً این واژه در چهار گفتمان محوری ‐ گفتمان معالجت، ریاضت، سعادت و گفتمان ترکیبی ‐ و در چهار معنا به کار رفته است: الف) تزکیه به معنای رفع رذایل و کسب فضایل اخلاقی؛ ب) رفع رذایل اخلاقی؛ ج) ریشه کن کردن حبّ دنیا از ساحت نفس و د) رفع رذایل اخلاقی و رذیلة حبّ دنیا. ثالثاً هستة اصلی معنایی تزکیه زدودن رذایل است و کسب فضایل لازمة آن و نه جزئی از معنای آن است. رفع رذایل و کسب فضایل دو روی یک سکهاند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220Studying the Extent in Which Third Year of High School Textbook "Religion and Life" Conforms to the Approved Objectives in Cognitive Areaبررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطه شناختی497789FAاکبررهنماعضو هیئت علمی دانشگاه شاهدفرامرزبیجنوندکارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهرانعباسخدابنده اویلیکارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهرانJournal Article20101122This research was to find that to what extent the content of third year of high school textbook "religion and life" conforms to the approved objectives in cognitive area. The method of research was content analysis and its instrument was checkout form for the afore-mentioned textbook, the one which its form and content was validated by experts. Through the calculation of the correlation coefficient of the form its reliability was equal to 88%, respectively. The results showed that to achieve the approved objectives in cognitive area, the textbook used mostly from the subclass of knowledge about 62/44% and the use of subclass of analysis and composition were not remarkable, around zero. That textbook included 37 minor objectives in the form of 10 general concepts such as God, system of the creation, divine and prophets' guidance, Holy Quran, Imamate, the governance of Fagih and Islamic government, tradition and conduct, human being in Islam, Islamic society, way of life (relating to oneself) and the way of life (relating to family and society). It conformed to cognitive area with 231 frequency including 37 minor objectives. Thus, the extent in which the textbook complied with approved objectives in cognitive area was recognized 6 times for each objective.
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطة شناختی بوده است. روش مورد استفاده، تحلیل محتوا و ابزار پژوهش، فرم فهرست وارسی کتاب مذکور بوده، که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله صاحبنظران تأیید شده و پایایی آن نیز طی محاسبة ضریب همبستگی دادههای حاصل، برابر با 88/0 بوده است. یافتههای حاصل از انجام تحقیق نشان داد: کتاب مذکور برای رسیدن به اهداف مصوب در حیطة شناختی بیشترین استفاده را از خردهطبقة دانش با 44/62% و کمترین استفاده را از خردهطبقة تجزیه و تحلیل و ترکیب در حد صفر، نموده است. این کتاب درمجموع دارای 37 هدف جزئی در قالب 10 مفهوم کلی: خدا؛ نظام خلقت؛ هدایت الهی و پیامبری؛ قرآن کریم؛ امامت؛ ولایت و حکومت اسلامی؛ سنّت و سیره؛ انسان در اسلام؛ جامعه اسلامی؛ راه زندگی (در ارتباط با خود) و راه زندگی (در ارتباط با خانواده و جامعه) است. کتاب مذکور با مجموع 221 مرتبه فراوانی با 37 هدف جزئی در حیطة شناختی انطباق داشته است. بنابراین، میزان انطباق کلی کتاب با اهداف مصوب در حیطه شناختی بهطور متوسط 6 مرتبه برای هر هدف است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220The Concept of Patience in Quran; Its Philosophical and Educational Implicationsمفهوم صبر در قرآن و دلالتهای فلسفی و تربیتی آن799891FAبابکشمشیریعضو هیئت علمی دانشگاه شیرازعلیشیروانی شیریدانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهانJournal Article20101122This study is mainly to distinguish various meanings of patience in Quran, the word that connotes most fundamental moral and educational concepts in Quran. Then, it was also to infer its philosophical and educational implications. The key question of this study focused on the meaning of patience and its philosophical and educational implications. Research questions which this study dealt with are as follows: 1. What does patience refer to in Quran? 2. What are philosophical implications of this concept? 3. And what are educational implications of this concept? To find answer for these questions, an analytical-inferential method was used. Thus, based on this method, the present study is considered a philosophical one with fundamental approach. In one hand, findings confirmed that patience in Quran has a lot of meanings such as patience in misfortunes, avoiding hesitation in speech and performance, worshipping and obeying God, persistence in giving up sins and adjustment in mutual interactions and in the other hand, results showed that philosophically this concept can be scrutinized anthropologically and epistemologically and also it has axiological potentiality. Educational inferences suggested that this concept not only should be considered in educational objectives in general but also for the other elements of curriculum. Furthermore, it is applicable in formal and informal education, too.
پژوهش حاضر قصد دارد به روشنسازی معانی گوناگون مفهوم صبر که از مفاهیم بنیادی اخلاقی، تربیتی قرآن مجید است، بپردازد و سپس دلالتهای فلسفی و تربیتی آن را استنتاج کند. از اینرو، مسئلة اصلی این مطالعه چیستی مفهوم صبر در قرآن مجید و دلالتهای فلسفی و تربیتی آن است. با توجه به مسئله کلی فوق، سؤالهای پژوهش عبارتاند از: 1. صبر در قرآن، بر کدام معانی دلالت دارد؟ 2. دلالتهای فلسفی مفهوم صبر کدامند؟ 3. دلالتهای تربیتی مفهوم صبر کدامند؟ به منظور پاسخگویی به پرسشهای بالا از روش تحلیلی ‐ استنتاجی استفاده شده است. بنابراین، مطالعة حاضر در زمرة مطالعات فلسفی و با رویکردهای بنیادی محسوب میشود. این مطالعه نشان میدهد که مفهوم صبر در قرآن بر معانی متعددی مانند شکیبایی در هنگام مصیبت، پایداری در عبادت و اطاعت خداوند، استقامت در ترک گناه، سازگاری در مناسبات انسانی، عجله نکردن در گفتار و کردار، شکیبایی در دستیابی به معرفت، شکیبایی در دستیابی به حقیقت و استقامت در راه حق دلالت دارد. از سوی دیگر، این تحقیق نشان میدهد که به لحاظ فلسفی افزون بر حیطه ارزششناسی، مفهوم صبر از دو جنبه انسانشناسی و معرفتشناسی نیز قابل بررسی است. به علاوه، استنتاجهای تربیتی حکایت از آن دارند که مفهوم صبر را باید هم در اهداف آموزش و پرورش و هم در دیگر اجزای برنامه درسی مورد توجه قرار داد. همچنین مفهوم صبر هم در آموزش و پرورش رسمی و هم غیر رسمی کاربرد دارد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220The Assessment and Evaluation of Literacy Development among Muslim Countriesارزشیابی توسعه سوادآموزی در کشورهای مسلمان9912192FAمحمدآتشکدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20100703As a descriptive one, this research was to evaluate the literacy development among Muslim countries. The required data for this research were collected from related documents and were analyzed through using secondary method. Results showed that 78% of men, 64% of women, 71% of total numbers were literate and 267 million people were recognized illiterate. However, among Muslim countries, the scale of men's literacy development went to a middle situation and for women; it was relatively in a low level. It showed that the literacy development among Islamic countries was totally in an average level.
هدف تحقیق توصیفی حاضر، ارزشیابی توسعه سوادآموزی در 57 کشور مسلمان بوده که دادههای لازم از طریق بررسی اسناد و مدارک مرتبط گردآوری و با استفاده از روش ثانویه دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که 78 درصد از مردان، 64 درصد از زنان و درمجموع 71 درصد از شهروندان کشورهای مسلمان باسواد و 267 میلیون نفر از شهروندان کشورهای مسلمان بیسواد میباشند که این امر حاکی از آن است که توسعه سوادآموزی مردان کشورهای مسلمان در وضعیت متوسط، توسعه سوادآموزی زنان کشورهای مسلمان نسبتاً پایین و درمجموع، توسعه سوادآموزی در کشورهای مسلمان در وضعیت متوسط قرار دارد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220A Rhizomatic Approach to Education; A Criticism on its Challenges for Islamic Education (From an Epistemological Point of View of Critical Realism)رویکرد ریزوماتیک به معرفت و نقد چالشهای آن برای تربیت اسلامی (از منظر ملاحظات معرفتشناختی رئالیسم انتقادی)12314493FAسید مهدیسجادیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسزهرهباقرینژاددانشجوی کارشناسی ارشد گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20100722Islamic education meets various challenges today. Some of them have risen from the encounter between theism and materialism. Post modernism aroused such paradoxical standpoints among Muslim scholars that in one hand some scholars have taken it as a golden opportunity for religious education and a solution for revamping its weakness, and in the other hand there are some ones who have asserted that postmodernism basically rejected possibility of religious education. To establish postmodernism's doctrines, rhizomatic approach had entered into the 20<sup>th</sup> century's knowledge system. It naturally carried with itself positive and negative attitudes to religious education. Through this research paper, it was presumed that rhizomatic approach to knowledge posed some threats to religious education and the author was to respond to these challenges based on knowledge system of critical realism. Therefore, in this study, first the characteristics of rhizomatic approach to knowledge are presented, second, its challenges for religious education are recognized, and third the enumerated challenges are scrutinized from a critical realism's point of viewتربیت اسلامی در عصر حاضر با چالشهای گوناگونی روبهرو است. بخشی از این چالشها ناشی از مواجهه جهانبینیِ «خدامحور» با جهانبینیِ «دنیامحور» جهان غرب است. در این میان پستمدرنیسم به جهت آموزههای پیچیده خود، جهتگیریهای ضد و نقیضی را در بین اندیشمندان مسلمان برانگیخته است؛ تا جایی که برخی آن را به منزلة فرصتی مغتنم برای تربیت دینی و چارهای برای کاستیهای آن تلقی کردهاند و برخی دیگر معتقدند تفکر پستمدرنیستی اساساً امکان تربیت دینی را نفی میکند. «رویکرد ریزوماتیک» نیز در راستای تحقق بسیاری از آموزههای پستمدرنیستی به عرصه نظامهای معرفتیِ قرن بیستمی وارد شد و طبیعتاً تلقیهای مثبت و منفی خود را نیز در ارتباط با تربیت دینی به همراه خواهد داشت. مفروض این مقاله این است که رویکرد ریزوماتیک به معرفت برای تربیت دینی چالشهایی به همراه خواهد داشت که ما با مبنا قرار دادن نظام معرفتی رئالیسمِ انتقادی به نقد چالشهای آن میپردازیم. بنابراین، در این مقاله ابتدا به طرح ویژگیهای رویکرد ریزوماتیک به معرفت میپردازیم و سپس چالشهای آن برای تربیت دینی را بررسی میکنیم و در پایان چالشهای مطرحشده را از منظر رئالیسم انتقادی مورد نقد قرار میدهیم.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220Content Analysis and Criticism of Religious Stories Published for Children and Teenagers During 2001-2006تحلیل محتوا و نقد داستانهای دینی منتشرشده برای کودکان و نوجوانان در سالهای 1380‐138514517295FAمهدیمحمدیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم0000-0002-6880-7455Journal Article20100911To analyze the content of religious stories published for children and teenagers during 2001-2006, 291 religious story books from information center of Iran's book home (Khaneye Ketab) were selected for evaluation. Twelve categories were recognized in which each book was subtitled under a subject category. By subject, those books that featured prophets' virtues, their histories and Imams' virtues and moral stories were ranked from one to three. Prophets' relatives and religious leaders have obtained the lowest ranking among others, though the total number of books under this category was not considerable. Among prophets, most of the books were allotted to Mohammad, Ibrahim and Josef and among Imams the highest ranking was belong to Imam Mahdi, Imam Ali and Imam Hussein. According to the presented issues, some suggestions are presented at the end.
به منظور تحلیل محتوای داستانهای دینی منتشرشده برای کودکان و نوجوانان در سالهای 1380‐1385 با استفاده از پایگاه اطلاعرسانی خانة کتاب ایران، 291 عنوان اثر داستانی شناسایی و ارزیابی شدند. بعد از دستهبندی داستانهای بررسیشده در دوازده دسته موضوعی، مشخص شد که داستانهای مربوط به سرگذشت و فضایل پیامبران، فضایل معصومان(ع) و داستانهای اخلاقی رتبههای اول تا سوم موضوعات داستانها را به خود اختصاص دادهاند. سرگذشت منسوبان پیامبران و سرگذشت علما با کمترین تعداد در ردههای پایین قرار گرفتند. در میان پیامبران حضرت محمد(ص)، حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و در میان ائمه حضرت مهدی(عج)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) بیشترین آثار را به خود اختصاص داده بودند. در پایان با توجه به مسائل و مشکلات شناساییشده پیشنهادهایی ارائه شده است.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453661320120220Teaching of Religion in Childhood; Critical Analysis of a Psychological Approachآموزش دین در دورة کودکی: ارزیابی انتقادی رویکرد روانشناختی17319297FAمحمودنوذریعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-6880-7455Journal Article20110703For most of the psychologists who are working on the process of children's understanding of religious concepts it is a belief that teaching of religion to children should be delayed until they can acquire abstract thought. Through the present study, while it was critically assessed, this approach was presented. Referring to documents, the data required for the study was gathered and analyzed in both analytical-descriptive and critical-descriptive method. Results have showed that this approach faced with five basic challenges; first, the theoretical framework, in which religious education was studied and the research instrument for assessing religiosity were not reliable ones. Second, the uniqueness and complexity of religious development was ignored. Third, a vague interpretation of religious concepts was suggested. Forth, it was not conformed to the approach derived from sayings and the fifth, not only the delay in religious education has not been possible, but also it remains inadequate educational effects.دیدگاه عمدة روانشناسانی که با رویکرد شناختی مراحل فهم کودکان از مفاهیم دینی را بررسی کردهاند، این است که آموزش دین به کودکان بایستی تا زمان دستیابی کودک به تفکر انتزاعی به تأخیر انداخته شود. در این مقاله دیدگاه مذکور گزارش، نقد و ارزیابی شود. دادهها از راه مراجعه به اسناد و مدارک مربوطه گردآوری شده و به روش توصیفی ‐ تحلیلی و توصیفی ‐ انتقادی تجزیه و تحلیل شده است.
یافتههای تحقیق حاکی از این است که نظریة تأخیر آموزشِ دین با این پنج ایراد اساسی مواجه است: 1. چارچوب نظری که رشد دینی در آن چارچوب بررسی شده و نیز ابزار بهکارگرفتهشده برای سنجش دینداری نامناسب است؛ 2. از پیچیدگی و منحصربهفرد بودن رشد دینی غفلت شده است؛ 3. تفسیری نارسا از مفاهیم دینی ارائه شده است؛ 4. با دیدگاه مستفاد از روایات ناهماهنگ است و اینکه 5. تأخیر آموزش دین هم امکانپذیر نیست و هم آثار نامطلوب تربیتی در پی دارد.