پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320Historical Study of Applying Educational Practices in Amir al- Mu'minin’s Sermonsمطالعه تاریخی کاربست شیوههای آموزشی در خطب امیرالمؤمنین (ع)730164210.30471/edu.2020.4491.1864FAوجیههمیریگروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-1060-8717اصغرمنتظرالقائمگروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدعلیچلونگرگروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20180817Sermon or "lecture" is one of the oldest methods of teaching, a method that can be integrated with other educational methods to become an active method in education. This is evident in Imam Ali’s sermons because he presents his or her subjects in a combination of different educational methods. Accordingly, two questions arise:<br /> 1. What educational methods did Imam Ali (AS) use in his sermons?<br /> 2. What educational strategies were the methods used by Imam based on?<br /> Referring to historical sources and Nahj al-Balagha on the one hand, and combining historical data with educational analysis on the other hand, and based on the descriptive-analytical method, it can be claimed that Imam used sermons as the best way for public education for those who could not comprehend complicated clauses. In this regard, various methods such as questions and answers, discussions, rationalism and thinking, organization of materials, etc., were used to facilitate the mutual atmosphere of the session, and facilitating and expediting learning. This would lead to activation of the minds of the audience, the regularization of his thought, and making the power of his discretion rational.خطابه یا «سخنرانی» از قدیمیترین روشهای آموزشی است؛ روشی که در ادغام با سایر روشهای آموزشی، میتواند به روش فعال در آموزش تبدیل شود؛ مسئلهای که در خطب امیرالمؤمنین<strong>(ع)</strong> قابلاثبات است؛ چراکه ایشان مطالب مورد نظر خویش را در ترکیب روشهای متنوع آموزشی ارائه میفرمود؛ بر این اساس دو پرسش شکل میگیرد: 1. امیرالمؤمنین <strong>(ع)</strong> در خطب خویش از چه شیوههای آموزشی استفاده کرد؟ 2. هرکدام از شیوههای مورد استفاده حضرت ناظر به چه راهبرد آموزشی بود؟<br /> با رجوع به منابع تاریخی و <em>نهجالبلاغه</em> از یکسو و تلفیق دادههای تاریخی با تحلیلهای آموزشی از سوی دیگر، و بر مبنای روش توصیفی−تحلیلی، این نظر قابل ارائه است که امام به بهترین صورت از فن خطابه جهت آموزش عمومی استفاده فرمود تا مطالب برای مستمعینی که قادر به درک احتجاجات پیچیده نبودند قابل فهم ارائه شود؛ در این راستا شیوههای متعدد و متنوعی چون پرسش و پاسخ، مباحثه، عقلگرایی و تفکر، سازماندهی مطالب و... را به منظور دوسویه کردن فضای جلسه، تسهیل و تسریع یادگیری به کار گرفت که به فعال شدن ذهن مستمع، منظم کردن اندیشه او و نیز استدلالی کردن قوای تفکر وی منجر میشد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320Ashura, Manifestation of New Educational Perspective:
Imam Hussein’s Educational Method, Preparing the Ground for Transcendental Autonomyعاشورا تبلور دیدگاههای نوین تربیتی: سیرۀ تربیتی امام حسین (ع) بسترساز خودگردانی متعالی3146164310.30471/edu.2018.4534.1876FAراضیهبدیعیان گورتیدانشجوی دکتری رشته علوم تربیتی دانشگاه اصفهانمحمدنجفیاستادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0003-0659-2781محمدحسینحیدریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0002-1391-2258Journal Article20180904The present study aims at analyzing the educational dimensions of Ashura incident to explore that great event from the viewpoint of autonomy. To do so, the authors use a descriptive-analytical method to analyze the behaviors of those playing roles in Ashura incident, based on autonomy principle. The findings of the study may be divided into two sections. The first section deals with the concept of autonomy and its three criteria. The findings of the second section are related to the analysis of Imam Hussein’s way of life and that of his companions on the basis of the three criteria of autonomy (originality, rationality and willpower). These findings suggest that Imam Hussein’s action and that of his companions were prominent instances of autonomy originated from the teachings of the Quran. Imam’s approach in giving freedom and nurturing rationality is also an instance of preparing the ground for realization of autonomy. The related findings with an analysis of the enemies’ behaviors show that the lack of the three criteria of autonomy is evident in the performance of the ordinary people and the elite.
Accordingly, the enemies of imam are the prominent examples of non-autonomous men. Fear and lack of insight and knowledge among people and scaring them, as well as poisonous propaganda and the rulers’ egoism are also among the things preparing the ground for non-autonomy.پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد تربیتی واقعه عاشورا، به دنبال واکاوی این حادثۀ عظیم از منظر خودگردانی است. در راستای تحقق این هدف نویسندگان مقاله به شیوه توصیفی−تحلیلی به دنبال تحلیل رفتاری نقشآفرینان واقعه عاشورا بر مبنای خودگردانی هستند. یافتههای پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است. بخش اول به مفهومشناسی خودگردانی و ملاکهای سهگانه خودگردانی اختصاص دارد. یافتههای بخش دوم مربوط به تحلیل سیرۀ امام حسین (ع) و یارانش بر مبنای ملاکهای سهگانۀ خودگردانی (اصالت، عقلانیت و اراده) شکل گرفته است. یافتههای مرتبط با بخش دوم پژوهش مبین آن است که عملکرد امام حسین (ع) و یارانش مصداق بارز تحقق خودگردانی منبعث از تعالیم قرآنی است. رویکرد امام در اعطای آزادی و پرورش عقلانیت نیز از مصادیق بسترسازی در جهت تحقق خودگردانی محسوب میشود. یافتههای مرتبط با تحلیل رفتاری دشمنان نیز مبین آن است که فقدان ملاکهای سهگانه خودگردانی در عملکرد عوام و خواص به خوبی مشهود است. بر این اساس دشمنان امام مصداق بارز انسان دگرگردان هستند. جبن و فقدان بصیرت و آگاهی در مردم و ارعاب، تبلیغات مسموم و هواپرستی حاکمان در این گروه نیز از زمینههای بسترساز دگرگردانی محسوب میشود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320The Impact of Transferring Concepts Related to Resurrection on Spiritual Knowledge and Ethical Behavior of High School Teachers in Gorganتأثیر انتقال مفاهیم مرتبط با معاد بر آگاهی معنوی و رفتار اخلاقی معلمان دوره متوسطه شهر گرگان4765164410.30471/edu.2019.4724.1917FAمیناعرب احمدیکارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایرانمعصومهباقرپوراستادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز،Journal Article20181103This paper aims at investigating the effect of transferring concepts related to resurrection on spiritual awareness and ethical behavior of high school teachers in Gorgan. The research design was pre-test/ post-test with control group. The statistical population consisted of 345 teachers in the academic year of 2018. They were randomly assigned into an experimental group (20 subjects) and a control group (20 subjects). Then, the concepts related to resurrection were provided to the experimental group for two months in the form of SMS, while the control group received no training. At the end, both groups responded to Abdullah Zadeh's Spiritual Intelligence questionnaire and Lussier's Moral Behavior questionnaires. The results of covariance analysis indicated that transferring concepts related to resurrection improves spiritual awareness of high school teachers. Similarly, teaching concepts related to resurrection promotes teachers' ethical behavior. Therefore, the promotion of spirituality in the workplace, especially through the message, leads to a reduction in the desire to leave the working environment, increasing ethical behavior and conscientiousness, and more motivation, performance, and productivity.این مقاله با هدف بررسی تأثیر انتقال مفاهیم مرتبط با معاد بر آگاهی معنوی و رفتار اخلاقی معلمان دوره متوسطه شهر گرگان انجام شد. طرح پژوهش، از نوع پیشآزمون−پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 345 نفر معلمان در سال تحصیلی ۹۷ بودند، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۰ نفر) و گواه (۲۰ نفر) قرار گرفتند. سپس، انتقال مفاهیم مرتبط با معاد به مدت دو ماه به شکل پیام کوتاه توسط موبایل به گروه آزمایش ارائه شد؛ در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه به پرسشنامهها آگاهی معنوی عبداللهزاده و رفتار اخلاقی لوزیر پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که انتقال مفاهیم مرتبط با معاد موجب بهبود آگاهی معنوی معلمان دوره متوسطه میشود. همچنین انتقال مفاهیم مرتبط با معاد موجب ارتقای رفتار اخلاقی معلمان نیز میشود. بنابراین تشویق معنویت در محیط کار بهیژه از طریق پیام منجر به کاهش نیات ترک محیط کار، افزایش اخلاق و وجدان کاری و انگیزش بیشتر، عملکرد و بهرهوری بالاتر میشود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320The Ultimate Goal of Education from the Islamic Point of Viewغایت تربیت از دیدگاه اسلامی67871500FAسید علیحسینی زادهدانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180102The ultimate goal in Islamic education enjoys a special position. The experts of Islamic education have mentioned various goals as the ultimate goals. They have mentioned goals such as proximity to Allah, pure life, Allah’s vicegerency, annihilation in Allah, and Allah’s consent, while there is just one ultimate goal. The question is as follows: “What is the ultimate goal of Islamic education according to Quranic verses and Islamic traditions?” The present study analyzes the Quranic verses and Islamic traditions as well as the views of the scholars of morality to investigate the ultimate goal of education form the Islamic viewpoint. The findings of the study suggest that Islamic education has just one goal and that is Allah’s consent. Other things are either in line with that goal or are among the general goals of the Islamic education in various domains such as ritual, religious, social education and the like.هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی از جایگاه ویژهای برخوردار است. متخصصان تعلیم و تربیت اسلامی اهداف متفاوتی را بهعنوان هدف غایی مطرح کردهاند؛ اهدافی چون قرب الی الله، حیات طیبه، خلیفة الله، فناء فی الله و رضوان الله را بهعنوان هدف غایی تربیت اسلامی مطرح کردهاند، در حالی که هدف غایی یکی بیش نیست. سؤال این است که براساس آیات و روایات، هدف غایی تعلیم و تربیت اسلامی کدام یک از این اهداف است. این پژوهش با روش تحلیل و تفسیر آیات و روایات و دیدگاه علمای اخلاق درصدد بررسی هدف غایی تربیت از دیدگاه اسلامی است. نتایج تحقیق حاکی از این است که تعلیم و تربیت اسلامی تنها یک هدف غایی دارد و آن عبارتست از رضوان الله. موارد دیگر یا در طول این هدف هستند و یا از اهداف کلی تربیت اسلامی در ابعاد و حیطههای مختلف تربیت عبادی، دینی، اجتماعی و... هستند<em>.</em>پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320Applying the Quranic “Faith-Centered” Model in Investigating the Bahaviors of the Edcational Personnelکاربرد الگوی قرآنی «باورمدار» در بررسی رفتارهای کارکنان آموزشی89108163310.30471/edu.2019.1633FAعباسشفیعیاستادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180305The Quranic “faith-centered” model includes beliefs under the guise of faithful, infidel and hypocrite attitudes, which can explore the personnel’s behavior in organizations in a three-layer continuum. In the present article, in order to offer a Quranic “faith-centered” model and applying it in investigation of the behaviors of the educational personnel, we conducted a descriptive-analytical study. It is noted that to gather data, we used library sources through note-taking. The analysis of the findings was done through “content analysis with reasoning analysis”. The results show that the ‘faith-centered’ model in the form of the main attitudes includes faithful, infidel and hypocrite attitudes, which has – as a system – input elements (cognitive), processing elements (emotional) and output elements (behavioral). In a general conclusion, we may claim that the Quranic ‘faith-centered’ model with faithful, infidel and hypocrite parameters can be suggested and applied in investigating the behaviors of the educational personnel.الگوی قرآنی «باورمدار» دربرگیرنده اعتقادات در پوشش نگرشهای ایمانی، کفری و منافقانه است که میتواند در طیفی سه سطحی، رفتارهای کارکنان آموزش در سازمانها را واکاوی کند. در این مقاله، به منظور ارائه الگوی قرآنی باورمدار و کاربست آن در بررسی رفتارهای کارکنان آموزشی مطالعهای با روشی توصیفی−تحلیلی انجام گردیده است؛ خاطرنشان میشود که به منظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی بهرهگیری شده و ابزار جمعآوری اطلاعات، فیشبرداری است؛ تحلیل یافتهها با روش «تحلیل محتوا ناظر به تحلیل اجتهادی» انجام پذیرفته است؛ نتایج بررسیها در این پژوهش نشان میدهد که الگوی «باورمدار»، در قالب نگرشهای اصلی، دربرگیرنده نگرشهای ایمانی، کفری و منافقانه است که بهعنوان یک سیستم دارای عناصر دروندادی (عنصر شناختی)، فرایندی (عنصر عاطفی) و بروندادی (عنصر رفتاری) است؛ در یک نتیجهگیری کلی میتوان ادعا کرد که الگوی قرآنی «باورمدار» با مؤلفههای ایمانی، کفری و منافقانه در بررسی رفتارهای کارکنان آموزشی میتواند کاربرد داشته و توصیه گردد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320Investigating the Parent-Child Relationship Pattern based on Iranian-Islamic Native Model withCommunication Skills and Students’ Self-esteem Intermediationبررسی الگوی ارتباط والد−فرزند با مهارتهای ارتباطی و واسطهگری عزت نفس دانشجویان109125164610.30471/edu.2018.4445.1855FAراضیهاعتصامی پورفارس.جهرم.شهرک انقلاب.خیابان فجر.کوچه فجر5فریبرزباقریدانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران،تهران،ایرانمهدیزارع بهرام آبادیدانشیار، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمتJournal Article20180729Background and Objective: Relations between parents and children are one of the most influential factors in a person’s life, affecting the development of functions, features, and shaping the harms. The present study aims at examining the relationship of parent-child relationship pattern based on Iranian-Islamic native model with communication skills and students’ self-esteem intermediation. <br /> Methodology: to this end, a sample population consisting of 400 students of Jahrom University was selected through stratified sampling method. The required data were obtained using Baqeri’s questionnaire for models of parent-child relationship (2013), communication skills test (Queendom, 2004), and self-esteem inventory (Cooper Smith, 1967). In order to investigate the relationship between variables, multiple regression analysis was used.<br /> Results: The findings showed that the the subscales of ‘inflexibility’, ‘instability’, and ‘indifference’ in father-child relationship model and the subscales of ‘acceptance’, and ‘entanglement’ in mother-child relationship model affect the communication skills significantly. Similarly, the results showed that the subscales of ‘acceptance’ in father-child relationship model and the subscales of ‘acceptance’ and ‘entanglement’ in mother-child relationships model affect self-esteem significantly. In addition, the subscale of social self-esteem had a significant effect on students’ communication skills.
Conclusion: Considering the results, the dominant pattern of relations between parents and children is security-centered and freedom-centered, which in some way damages the children’s value system and their beliefs, and they will always be in danger of being absorbed by individuals, groups, sects, spying agencies, etc., who will determine their direction and obligations.هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه میان الگوی ارتباط والد−فرزند با مهارتهای ارتباطی و واسطهگری عزتنفس دانشجویان بود. به این منظور نمونهای متشکل از 400 دانشجوی دانشگاه جهرم به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه الگوهای ارتباط والد−کودک باقری (1392) و آزمون مهارتهای ارتباطی (کوئین دام، 2004) و عزت نفس (کوپر اسمیت، 1967) به دست آمد. به منظور بررسی رابطه بین متغیرها، از روش تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.<br /> نتایج نشان داد که خردهمقیاسهای انعطافناپذیری، تزلزل و رهایی در الگوی ارتباط پدر و خردهمقیاس مقبولیت و درهمتنیدگی در الگوی ارتباط مادر بر مهارتهای ارتباطی معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که خردهمقیاس مقبولیت در الگوی ارتباط پدر و خردهمقیاس مقبولیت و درهمتنیدگی در الگوی ارتباط مادر بر عزتنفس معنادار است. همچنین خردهمقیاس عزتنفس اجتماعی نیز بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان تأثیر معنادار داشت.<br /> با توجه به نتایج به دست آمده الگوی غالب ارتباطی والدین با فرزندان خود، امنیتمدار و آزادیمدار است که موجب آسیب رسیدن به نظام ارزشها و باورهای فرزندان شده و همواره آنها را در خطر جذب توسط افراد، گروهها، فرقهها، سازمانهای جاسوسی و... قرار خواهد داد که برای آنان جهت و تکلیف مشخص میکنند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536153120200320Comparative Model: an Effective Approach for Teaching Islamic Sciences in Universities in the Realm of Explaining and Defending Islamic Doctrinesالگوی مقایسهای؛ راهکاری کارآمد برای تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاهها در ساحت تبیین و دفاع از آموزههای اسلامی127148153910.30471/edu.2019.1539FAهاشمقربانیاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)فرشتهابوالحسنی نیارکیرشته فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20181009This study aims at explaining the comparative model and its efficiency and applicability in compiling and teaching the course on Islamic sciences considering the needs of the modern world. This inquiry makes use of a mixed method of analysis and survey to describe and explain the feedback of using the comparative model as well as the non-efficiency of the mere descriptive model in education in the given statistical population. The population consisted of the students in the international university of Qazwin. The data-gathering tool was a researcher-made questionnaire. In the onset, a report of the descriptive model was offered, a model which leads to a methodological petrificationsim. In the next stage, we referred to efficiency and consequences of using the comparative model in building a new world with transcendentalist feature. <br />Designing and exerting the courses on Islamic sciences is the result of a transcendental view of the interconnected dichotomy of “educating and developing intrapersonal Islamic values” and “attempting to build and process Islamic macro-management”. This ideal is based on using certain educational models with the efficiency criterion. In this model, Islamic doctrines are explained in comparison with other claims by rival schools. This assessment deals with analysis of the issues of schools, fundamental discussions, preconceptions, consequences, and epistemic goals and methods.هدف این جستار، تبیین الگوی مقایسهای به لحاظ کاربردی بودن و اثربخشی آن در تألیف و آموزش درسهای معارف اسلامی با توجه به ضروریات پیشآمده در دنیای کنونی است. این جستار با بهرهگیری از تلفیقی از روشهای تحلیلی و پیمایشی به توصیف و تبیین بازخورد بهکارگیری الگوی مقایسهای و نیز ناکارآمدی الگوی توصیفیصرف در مقام آموزش در میان جامعه آماری معین میپردازد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینیe قزوین است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بوده است. در قسمت آغازین، گزارشی از الگوی توصیفیصرف انجام شد که برآیند آن، ایجاد گونهای تحجرگرایی روششناختی است و در مرحله بعد، به کارآمدی و پیامدهای بهکارگیری الگوی مقایسهای در ساختن عالمی جدید که خصیصه تعالینگری دارد، اشاره میشود. طراحی و اجرای دروس معارف اسلامی، برآیند نگاهی تعالییافته به دوگانۀ بههمپیوستۀ «تربیت و رشد ارزشهای اسلامی درونفردی» و «تلاش در ساختن و پردازش مدیریت کلان اسلامی» است. این آرمان، مبتنی بر استفاده از الگوهای خاص آموزشی با معیار کارآمدی است. در این الگو، آموزههای اسلامی، در سنجش با دیگر دعاوی مکاتب رقیب تبیین میشود. این سنجش، ناظر بر تحلیل مسائل مکاتب، مباحث بنیادین، پیشانگارهها، پیامدها، اهداف و شیوههای معرفتی آنهاست.