پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163720210923Educational functions of Ahlul Bayt loveکارکرد های تربیتی مودت اهل بیت علیهم السلام726183510.30471/edu.2021.7010.2337FAفاطمههاشمیدانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)6104337230898619محمدنجفیعضو هیئت علمی و استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0003-0659-2781حسنعلیبختیارنصرآبادیدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0002-1859-1844Journal Article20201019Love is one of the attributes of life and has levels that play a special role in human education. The present study, which has been written with the aim of recognizing and explaining the educational functions of the Ahl al-Bayt (as), is a qualitative research and has studied the subject by content analysis method and using library resources. The Holy Qur'an pays attention to the issue of love in several verses and in terms of the underlying role of love in the transcendence or decline of man, explicitly forbids some loves and emphasizes some loves. Among the positive loves of the Qur'an is the love of the relatives of the Holy Prophet of Islam, peace be upon him and his family, which can be the bedrock of human transcendence for worshiping the Almighty and achieving ultimate perfection. The result of this research is identifying some educational functions related to the love of Ahl al-Bayt. It was in the individual and social spheres, which are: development of self-awareness, deepening of understanding of Quranic teachings, cultivation and purification of the soul in two forms: active purification and possession purification, love writing and immunization of the lover from psychological, moral and spiritual dangers.محبت از صفات حیات و دارای مراتب است که در تربیت انسان نقش آفرینی ویژهای دارد. پژوهش حاضر که با هدف بازشناسی و تبیین کارکردهای تربیتی مودت اهل بیت علیهم السلام به رشته تحریر در آمده است، از نوع تحقیقات کیفی است و با روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی موضوع پرداخته است. قرآن کریم در آیات متعددی موضوع محبت را مورد توجه قرارداه است و به لحاظ نقش زیر بنایی محبت در تعالی یا انحطاط انسان، برخی از محبتها را به صراحت نهی فرموده و بر برخی محبتها تأکید میورزد. از جمله محبتهای ایجابی قرآن، مودت قربای نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است که میتواند بسترساز تعالی انسان برای عبودیت حق تعالی و نیل به کمال نهایی باشد.نتیجه پژوهش، شناسایی بخشی از کارکردهای تربیتی مترتب بر مودت اهل بیت علیهم السلام، در حوزه فردی و اجتماعی بود که عبارت هستند از: توسعه خودآگاهی، ژرفابخشی به فهم معارف قرآنی، تزکیه و تطهیر نفس به دو صورت تطهیر فعالانه وتطهیر تصرفی، تألیف حبی و ایمن سازی محب از مخاطرات روانی، اخلاقی و معنوی.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163720210923An Inquiry about the foundations, Principles, and Methods of cultivating Transcendental Self-love from the Islamic Perspectiveجستاری بر مبانی، اصول و روشهای پرورش حبّ ذات متعالی از دیدگاه اسلام2751184810.30471/edu.2021.6207.2203FAمحمد شریفطاهرپوراستادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر0000-0001-5769-0426فاطمهآزادمظلومدانش آموخته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه ملایر0001-5050-1506-0000علیایمانزادهدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0002-1502-8482Journal Article20200202The main purpose of this article is to investigatethe foundations, principles, and methods of cultivating transcendental self-love from the Islamic perspective. In so doing, a descriptive-analytical, deductive, and Internal Critique have been used. The findings indicated that regarding the self-love, there are various approaches, such as ethical egoism and psychological egoism that were criticized by reasonable reasons, Based on the Islamic doctrines, "transcendental self-love" seems to have a broad and holistic view towards the self-love. In this regard, building on transcendental self-love, first, on the view of Islam transcendental growth, altruism and divine love principals were deducted, and then, educational methods, God-awareness, self-awareness, upgrade the transcendent self, balanced personality development, open ethical identity, respect for human emotions, love others based on divine love and reliance on God in life were extracted. Based on the findings, it is suggested that according to the components of transcendental self-love governmental documents of the education system be criticized and components of the transcendental self-love be examined in the hidden and formal curriculum. It is recommended that in necessary contexts and motivations to move towards the transcendental self-love, altruism, and open ethical identity be provide.بررسی مبانی، اصول و روشهای پرورش حبّذات متعالی از دیدگاه اسلام، هدف اصلی مقاله حاضر است. برای نیل به این هدف از روش توصیفی−تحلیلی، استنتاجی و نقد درونی استفاده شده است. یافتههای به دست آمده، بیانگر آن است که در ارتباط با حبذات، رویکردهای مختلفی از قبیل خودگروی اخلاقی و خودگروی روانشناختی وجود دارد که با دلایل مستدل مورد نقد قرار گرفتند. به نظر میرسد رویکرد «حبذات متعالی» براساس آموزههای اسلام، یک نگاه کلان و همه جانبه به بحث حب ذات دارد. در این راستا، با ابتنا به حب ذات الهی، ابتدا اصول رشد متعالی، نوعدوستی و حب الهی استنباط و سپس، روشهای تربیتی خدا آگاهی، خودآگاهی، ارتقاء من متعالی، رشد متوازن شخصیتی؛ داشتن هویت اخلاقی باز، ارج نهادن به احساسات انسانی؛ ابتنای محبت به دیگران بر پایة محبت الهی و تکیهگاه قرار دادن خداوند در زندگی بهعنوان نتایج حبذات متعالی براساس دیدگاه اسلام استخراج شدند. پیشنهاد میشود که اسناد فرادستی نظام آموزشوپرورش با توجه به مؤلفههای حبذات متعالی نقد و بررسی شده، مؤلفههای حب ذات متعالی در برنامه درسی پنهان و آشکار بررسی شود. از جمله پیشنهادات کاربردی، فراهم کردن بسترها و انگیزههای لازم در نظام تعلیموتربیت برای حرکت به سمت حبذات متعالی؛ ترویج نوعدوستی، دیگرگرایی و هویت باز اخلاقی در آموزشوپرورش رسمی و غیررسمی است.<br /> <br /><br />پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163720210923Explaining the model of spiritual approach to religious education for the second period of childhood (based on Epistemological principles from the perspective of Allameh Tabatabai).تبیین الگوی رویکرد معنوی به تربیت دینی در دوره دوم کودکی (مبتنی بر معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی)5380185610.30471/edu.2021.6767.2296FAیدالهاقدامیمدرس دانشگاه فرهنگیان0000-0001-7795-6527محمدرضاشرفیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-4836-6357افضل الساداتحسینیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-0692-2271نرگسسجادیهعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0001-8243-3894Journal Article20200809The purpose of this article is to provide an explanation of the spiritual approach to religious education for the second period of childhood. This research seeks to answer the question that for the religious education of second period of childhood (ages 6 to 11 years), an appropriate approach that based on the principles of Islam, can institutionalize the basic factors of religiousness in this preparatory period; What goals and principles does it rely on? The proposed approach of the present study is a spiritual approach to religious education which is based on the views of Allameh Tabatabai in Epistemological foundations. The research method is descriptive-inferential. The proposed model for laying the groundwork for religious education in second period of childhood in this study, refers to the spiritual approach to religious education or spiritual-religious education. Findings of the article are Inference of goals and principles from some Epistemological foundations of Allameh, which plays a key role in Allameh's views. Principles of inference from Epistemological foundations, appropriate to the second period of childhood, is based on concepts such as : A) Attention and diligence in educational the sensory and imaginary powers of the child, B) Symbolism of religious concepts in attractive and diverse forms of art, C) Direct child's attention to Inner knowledge, D) Pay attention to the child's self- control to bedding Forqan.هدف این مقاله، ارایه تبیینی از رویکرد معنوی به تربیت دینی برای دوره دوم کودکی است. این تحقیق به دنبال پاسخ به این سؤال است که برای تربیت دینی در دوره دوم کودکی (سنین 6 تا 11 سال)، رویکرد مناسبی که براساس مبانی اسلام، بتواند عوامل اساسی دینداری را در این دورۀ تمهیدی، نهادینه کند، به چه اهداف و اصولی تکیه دارد؟ رویکرد پیشنهادی پژوهش حاضر، رویکرد معنوی به تربیت دینی است که مبتنی بر آرای علامه طباطبایی در مبانی معرفتشناختی است. روش پژوهش، توصیفی−استنتاجی است. الگوی پیشنهادی برای بسترسازی تربیت دینی در کودکی دوره دوم در این پژوهش، به رویکرد معنوی به تربیت دینی یا تربیت دینی معنوی برمیگردد.<br /> یافتههای مقاله، استنتاج اهداف و اصول از برخی مبانی معرفتشناختی علامه طباطبایی است که در آرای علامه نقش کلیدی دارد. اصول استنتاجی از مبانی معرفتشناختی، بر مفاهیمی چون: الف) توجه و اهتمام به تربیت قوای حسی و خیالی کودک، ب) نمادپردازی مفاهیم دینی در قالبهای جذاب و متنوع هنری، ج) توجه دادن کودک به معرفتهای انفسی و حضوری، د) توجه به خودکنترلی کودک برای بسترسازی فرقان استوار است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163720210923The investigation of lived experience of primary schools managers and teachers of Mahabad County about Keramat planبررسی تجربهزیسته مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان مهاباد در مورد طرح کرامت81100187010.30471/edu.2021.7129.2359FAسلیمانحسین خواهمعلم در مهاباد0000-0002-3778-0894ادریساسلامیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مهاباد0000-0002-2829-6312Journal Article20200824This study aims the investigation of the lived experience of managers and teachers in the field of dignity plan in elementary schools. To achieve that, research method and sampling methods have been used phenomenological and purposeful and snow ball and tool is interviewing. The findings indicate that selective cods are keramat paln skils 1. Not pay attention to the characteristics and needs of the learners in the design of the curriculum. 2 Failure to adhere to the principles governing content selection and content organization. 3. Failure to take into account the principles governing curriculum design, in terms of work units. Disregarding the characteristics and needs of learners in curriculum designing 2 Not including the principles of selecting and organizing content on the strengths and weaknesses 1 Not including the principles of content selection and organization 2 Shortcomings in pre-service and in-service training 3 Disregarding the governing principles, on the barriers to the implementation of the Dignity Plan, the shortcomings in the education economy, and the lack of consideration of the principles of content selection and organization, 3 are inappropriate for the characteristics and psychological needs of teachers and students.هدف نوشتار حاضر، بررسی تجربه زیسته مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان مهاباد در مورد طرح کرامت است. برای نیل به این هدف، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. روشهای نمونهگیری این مطالعه، هدفمند و ابزار آن نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته است. در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی، از رویههای ویژه کدگذاری و تحلیل استفاده شده است. همچنین برای ارزیابی پایایی، از راهبردهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری دادهها، ایجاد فرایندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبههای همگرا بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، فرایند کدگذاری سهگانۀ باز، محوری و انتخابی بهکار برده شده است.<br /> یافتهها حاکی از آن است که در طراحی، انتخاب و سازماندهی مهارتهای طرح کرامت به ویژگیها و نیازهای فراگیران توجه نشده است و اصول حاکم بر طراحی برنامه درسی، انتخاب و سازماندهی محتوا رعایت نگردیده است. همچنین، در مورد واحدهای کار طرح کرامت نیز همان کاستیهای ذکر شدۀ مربوط به مهارتهای طرح کرامت وجود دارد. علاوه بر این، در خصوص موانع اجرایی طرح کرامت میتوان به کمبود منابع مالی، عدم تناسب طرح با ویژگیها و نیازهای روانشناختی معلمان و دانشآموزان و نادیده گرفتن اصول انتخاب و سازماندهی محتوا اشاره کرد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163720210923The necessity of social education from the perspective of Ayatollah Javadi Amoliضرورت تربیت اجتماعی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی101120186210.30471/edu.2021.7310.2384FAمحمدنجفیعضو هیئت علمی و استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0003-0659-2781اعظمشاه رجبیاندانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی0000-0001-5302-7221Journal Article20210109The purpose of this study is to investigate the principles of social education and its necessity from the perspective of Allameh Javadi Amoli. To this end, Allameh's social ideas were examined, based on the idea "Man as the living God" has been pursued. And based on those cases that make social education necessary. This research, which is one of the qualitative research projects, was formed using a documentary-analytical method. The findings showed that if social education has a divine nature, it can be a factor in the education and development of human existence in the divine life. Until reaching the position of the Caliph of God. Otherwise, it will be a factor for the decline of human existence. Therefore, understanding the social education and its elements, as well as recognizing the components of promoting the level of social education rationally, based on religious teachings (theological education) is necessary. According to this point, the obtained principles are: love of nature, human purposefulness, human guidance, and the issue of community selection or migration, which is mentioned in the Holy Qur'an. And from the cases that were examined in the section on the necessity of social education: The existence of man, the position of the divine caliph, the existence of different classes in society and the existence of differences and selfishness, which makes him understand the need for social education and strive with Islamic elements in this direction, to reach the status of annihilation of God. And the Caliph of God, God willing.هدف این پژوهش بررسی مبانی تربیت اجتماعی و ضرورت آن از منظر علامه جوادی آملی است. این پژوهش از نوع کیفی است و با استفاده از روش اسنادی−تحلیلی انجام شده است. بدین منظور، اندیشههای اجتماعی علامه که بر ایدۀ «انسان بهعنوان حیّ متألّه» استوار است بررسی و براساس آن ادله ضرورت تربیت اجتماعی استنباط شد. حی بودن انسان، جایگاه خلیفه الهی، وجود طبقات گوناگون در جامعه و وجود اختلافات و خودخواهیها مباحثی است که در این قسمت مطرح شد. همچنین مشخص شد بر اساس دیدگاه علامه جوادی اگر تربیت اجتماعی صبغۀ الهی داشته باشد، میتواند انسان را در حیات متألهانه تا رسیدن به مقام خلیفه اللهی رشد دهد و بالا ببرد. در غیر این صورت، عاملی برای انحطاط نزول وجودی انسان خواهد بود. لذا شناخت تربیت اجتماعی و عناصر آن و نیز شناخت مؤلّفههای ارتقاء سطح تربیت اجتماعی، براساس آموزههای دینی (تربیت متألّهانه) ضرورت مییابد. با توجه به این نکته مبانی به دست آمده عبارتند از: حبذات، غایتمندی انسان، هدایتمند بودن انسان و نیز مسئله گزینش اجتماع یا همان هجرت که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-4536163720210923The Effectiveness of a “Death Anxiety” Training Package Based on Abrahamic religions concentrating on Islamic Teaching on Mental Health and Death Avoidance of Cancer Patients in Isfahan, Iranتدوین و بررسی تأثیر بسته آموزشی «اضطراب از مرگ» مبتنی بر آموزشهای ادیان ابراهیمی با تأکید بر تربیت اسلامی بر سلامت روان و اجتناب از مرگ بیماران سرطانی شهر اصفهان121139180110.30471/edu.2020.6687.2284FAسید علیکلاهدوزاندانشجوی دکترای روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان0000000319041825محمدباقرکجبافگروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان اصفهان ایران0000-0002-9157-6026حمید رضاعریضیاستاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-5232-600محمد رضاعابدیاستاد گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-3162-7044فریبرزمکاریاناستادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-9874-298XJournal Article20200708This article is intended to design a “death anxiety” training package based on Abrahamic religions concentrating on Islamic teaching and also to investigate the effectiveness of this training on psychological health and death avoidance of cancer patients in Isfahan city, Iran. This research is designed based on pre-test and posttest analysis including a control group. Twenty-six subjects (including 18 females and 18 males) were selected from cancer patients referred by Omid Hospital and Saba Oncological Clinic in Isfahan. Participants were randomly assigned to two groups (treatment group = 13 and control group = 13). The training package included seven weekly ninety-minute group sessions and the control group participated in seven sessions with some writing assignments with no purposeful training. Attendees filled up two questionnaires namely WHOQOL-BREF (α= 0.91) and DAP-R (α=0.88) in three time intervals: pre-test, posttest, and follow-up session held two month after final training session. SPSS-21 was used for data analysis. Comparing to the control group, subjects in the treatment group significantly increased in psychological health and significantly decreased in death anxiety and death avoidance. The result shows that training death attitude based on religious perspectives to cancer patients might help psychological health improvement.این مقاله با هدف تدوین و بررسی تاثیر بسته آموزشی "اضطراب از مرگ" مبتنی بر آموزشهای ادیان ابراهیمی با تاکید بر تربیت اسلامی بر سلامت روان و اجتناب از مرگ بیماران سرطانی تدوین گردید. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون − پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان از بین مراجعه کنندگان به بیمارستان سیدالشهدا (امید) اصفهان انتخاب گردیدند و با حجم نمونه 26 نفر (18 زن و 8 مرد) بصورت تصادفی در دو گروه آزمودنی (13=n) و کنترل (13=n) گمارش شدند. این بسته طی هفت جلسه درمان گروهی نود دقیقه ای برروی آزمودنی ها و هفت جلسه تمرین های ساده نوشتاری بدون انجام مداخله برای گروه کنترل اجرا گردید. برای مقایسه نتایج دو گروه از دو پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی − فرم کوتاه (91/0α= ) و پرسشنامه نیم رخ نگرش به مرگ وونگ و همکاران (88/0α=) استفاده شد. تحلیل داده ها نیز از روش آمار توصیفی - استنباطی تحلیل کواریانس با نرم افزاز SPSS-21 انجام گردید. بیماران گروه آزمودنی در مقایسه با گروه کنترل از بین شاخص های "نگرش به مرگ" در خرده مقیاس "اجتناب از مرگ" و "اضطراب از مرگ" کاهش معنادار و از بین شاخص های کیفیت زندگی در خرده مقیاس "سلامت روان" افزایش معناداری نشان دادند. نتایج بهدست آمده نشان می دهد که آموزش نگرش به مرگ بر اساس رویکرد دینی می تواند به سلامت روان بیماران سرطانی کمک رساند.