پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507Content Analysis of the Textbooks Entitled ‘Religion and Life’ Secondary School Textbook: Islamic Unity Parameterتحلیل محتوای کتابهای دین وزندگی دوره دبیرستان براساس میزان برخورداری آنها از مولفههای وحدت اسلامی7281FAبابکشمشیریعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز0000-0003-3455-7504شهرزادشاه سنیعضو هیئت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20130101The aim of this study is to investigate and analyze the content of the ‘Religion and Life’ secondary school textbook with regard to Islamic unity parameters. The approach in this study is mixed method approach and the measurement instrument is documentary (high school books for the course of religion and life) and the date collection is content analysis. The findings indicate that the Islamic unity parameters are as follows: common fundamentals of religion, common secondary principles of religion, common customs, Islamic morality, and common history. The research shows that only some of the Islamic unity parameters are discussed in these books. It is suggested that these books be reconsider for the inclusion of some of the parameters which would make Shiite students more familiar with other Islamic sects.هدف این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای دین وزندگی دوره دبیرستان براساس میزان توجه به مؤلفههای وحدت اسلامی است. رویکرد این پژوهش، رویکرد ترکیبی کمی و کیفی و ابزار اندازهگیری، اسنادی (مراجعه به کتابهای بینش دینی دوره دبیرستان) و روش جمعآوری دادهها روش تحلیل محتوا است. یافتههای به دست آمده در این پژوهش، حکایت از این دارند که مولفههای وحدت اسلامی در کتابهای دین و زندگی عبارتند از: اصول دین مشترک، فروع دین مشترک آداب و آیینهای مشترک، اخلاق اسلامی و بالاخره تاریخ مشترک. در مجموع یافتهها نشان میدهند که تنها برخی مولفههای مربوط به وحدت اسلامی در کتابهای دین و زندگی دوره دبیرستان مطرح شدهاند. پیشنهاد می شود که کتابهای درسی دوره متوسطه از جهت برخورداری از مولفه های وحدت اسلامی مورد تجدید نظر قرارگیرند وبخشهایی جهت آشنایی بیشتر متربیان شیعه با مذاهب دیگر به کتابهای درسی اضافه گردند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507An Analysis of Aesthetic Parameters in Architecture of Educational Spaces: an Islamic Perspectiveتحلیلی بر مولفههای زیباییشناختی در معماری فضاهای آموزشی با توجه به رویکرد اسلامی294910FAآمنهبختیار نصرآبادیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانحسنعلیبختیار نصرآبادیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانمریمانصاریJournal Article20120430The present article is an attempt to investigate educational space from the viewpoint of aesthetic to find some presuppositions which can make change in educational spaces according to Islamic aestheticism which can, in turn, direct the learners’ behaviors in the process of perception, feeling, thoughtfulness toward dynamism and the final goal of Muslim human. The methodology used is analytic-inferential which uses texts, analysis of views and the experiences. The findings delineated that it is possible, through the capabilities of the educational spaces, to design spaces that can actualize the present potentials of students and bring about a range of aesthetic features which can create harmony, calmness, power, pleasure, spirit, and attraction for students. On such bases, the principles of Islamic aestheticism have taken the goal-orientation of life, social involvement, and accompaniment of science and wisdom along with inquisitiveness in educational spaces into considerationمقالۀ حاضر در صدد است با تحلیل زیباشناختی فضاهای آموزشی پیشفرضهایی را برای طراحی ارائه دهد که بتواند با توجه به مبانی زیباییشناسی اسلامی، قابلیتهایی در فضاهای آموزشی ایجاد نماید که فرایندهای ادراک، احساس، خردورزی و رفتارهای فراگیران را در جهت پویایی و غایتمندی انسان مسلمان قرار دهد. روش تحقیق به صورت تحلیلی-استنباطی است که با استفاده از متون و تحلیل دیدگاهها و تجربههای موجود صورت گرفتهاست. نتایج نشان داد این امکان وجود دارد که با توجه به قابلیتهای زیباییشناسی محیطهای آموزشی، بتوان فضاهایی را طراحی کرد که پتانسیلهای موجود را در افراد شکوفا سازد و دامنهای از ویژگیهای زیبایی شناختی را برای فراگیران به ارمغان آورد، که بتواند هماهنگی، آرامش، قدرتمندی، دلپذیری، پراحساسی و گیرایی در آنان ایجاد کند. بر این مبنا اصول زیباییشناسی اسلامی هدفمندی زندگی، جوشش اجتماعی و همراهی علم و دانایی را با جستجوگری در فضاهای آموزشی در نظر گرفتهاست.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507An Educational Look at Emotional Relations between Couples in Religious Teachingsنگاه تربیتی به روابط عاطفی زوجین در آموزههای دینی751018FAعلینقیفقیهیعضو هیئت علمی دانشگاه قمJournal Article20110912The aim of this article is to clarify the educational look at emotional relations of spouses from religious teachings perspective; the methodology used is descriptive-analytic. On such bases, some of the religious teachings within the capability of the spouses in terms of emotional relations have been contently described and their educational outcomes between the spouses have been analyzed. The findings delineate that of the most important cognitive and attitudinal emotional capabilities are optimism and having a blessing attitude toward the spouse. In behavioral and practical aspect, intimate relations with spouse and having appropriate and enjoyable sexual relations are important capabilities. Should such emotional capabilities flourish in the spouses, the couples can get deep effects on their emotional relations and, consequently, bring about educational merits such as good-temperedness, control of anger, avoiding fights, reinforcing relations with God and love to Lord in both هدف مقاله تبیین نگاه تربیتی به روابط عاطفی همسران در آموزههای دینی و روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی میباشد. <br />بر این اساس، برخی از آموزههای دینی در قلمرو توانمندیهای زوجین در زمینه روابط عاطفی آنان، توصیف محتوایی شده و آثار تربیتی روابط عاطفی موثر بین همسران بررسی گردیده است. <br />نتیجه بررسیها گویای آن است که از جمله مهم ترین توانمندیهای عاطفی همسران در سطح شناختی و نگرشی، مثبت نگری و حسن ظن و داشتن نگرشی نعمتی به وجود همسر است و در سطح رفتاری و عملکردی، برخورد محبت آمیز با همسر و داشتن رابطه زناشوئی مناسب و لذت بخش میباشد. توانمندی های عاطفی ذکر شده در صورت شکوفا شدن میتوانند تأثیرات عمیقی بر روابط عاطفی همسران داشته و در نتیجه آثار تربیتی مثبتی از جمله خوش اخلاقی، قدرت کنترل خشم، پرهیز از مراء و جدال و تقویت رابطه با خدا و عشق به پروردگار را بر هر یک از آنها، بر جای بگذارد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507Analysis of the Methods of Developing Creativity in Infallibles’ Conductبررسی وتحلیل روشهای پرورش تفکر خلاق در سیره معصومان(ع)1031216FAجوادمداحیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاهسید علیحسینیزادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20130108The main aim of this research study is to extract the methods for developing creativity prescribed in Islamic Sunah, through content analysis. To do so, conceptual analysis of creativity in the Islamic texts, in particular, and in contemporary psychology, in general, has been discussed; then, the methods of developing creativity in prophet Mohammad and Imams’ conducts have been extracted; the creative methods of thinking are as follows: enquiry, independence in thinking, making subjective similar to objective, regaining the thought organization, negotiation and scientific argumentation, as well as curious observations of natureپژوهش حاضر با هدف استخراج روشهای پرورش تفکرخلاق در روایات با رویکرد تحلیل متن صورت گرفته است .درابتدا به تحلیل مفهومی تفکر خلاق در متون اسلامی بطور خاص و روانشناسی معاصر بطورعام پرداخته شده و روشهای ذیل برای پرورش تفکر خلاق در سیره معصومان(ع) استخراج گردیده است که عبارتنداز: روش پرسشگری، استقلال فکری، تشبیه معقول به محسوس، تجدید سازمان تفکر، گفتگو ومذاکره علمی ومشاهده کنجکاوانه طبیعت. <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507The Effects of Rahyan Noor Tour (Visiting War Fronts) on the Cognitive-Behavioral Attitudes of the University
Students Toward Martyrdom (Panel Study)تأثیر اردوی راهیان نور بر نگرش رفتاری شناختی دانشجویان نسبت به مقوله شهادت(مطالعه پانل)1231447FAحمیدمسعودیکارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدمحسننوغانیعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20110811The aim of this study is to investigate the effects of Rahyan Noor tour on the<br />cognitive-behavioral attitudes of the university students toward martyrdom through<br />panel study. The researchers attempt to find whether the participants’ attitudes<br />toward martyrdom differ before and after such visits. The population covers<br />Mashhad university students who participated in such visits in the solar year of<br />1389. The researchers considered the whole population in a panel study both before<br />and after the visit. The data gathered were edited, coded and entered in the SPSS<br />software for analysis in terms of descriptive statistics, Wilcoxon test, average<br />comparison, and the correlations in two groups. The findings indicated that their<br />views differed significantly before and after the visits. With regard to the attitudes of<br />the respondents, there was a significant difference before and after the visits. Finally<br />by controlling the different independent variables, a meaningful difference was<br />found in the three criteria. Consequently, participation in Rahyan Noor affects the<br />participants’ behavioral and cognitive attitudes toward both martyrdom and such<br />visits.هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر اردوی راهیان نور بر نگرش رفتاری و شناختی دانشجویان است. پژوهشگران تلاش میکنند با استفاده از روش مطالعه پانل، به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نگرش دانشجویان نسبت به شهادت قبل و بعد از اردوی راهیان نور متفاوت است یا خیر؟ جامعه آماری، دانشجویان حاضر در اردوی راهیان نور سال 1389 دانشگاه فردوسی مشهد بوده و پژوهشگران جامعه را بصورت تمام شماری مورد بررسی قرار دادهاند. در روش پژوهش پانل 300 نفر از دانشجویان یکبار قبل و یکبار بعد از اردو مورد مطالعه قرار گرفتهاند. دادهها پس از گردآوری، ویرایش و کدگذاری مجدد وارد نرم افزار SPSS شده و توصیفات آماری، آزمون ویلکاکسون و آزمون مقایسه میانگین در دو گروه همبسته صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، نگرش شناختی و رفتاری دانشجویان نسبت به مقوله شهادت قبل و بعد از اردو با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. در مورد نگرش پاسخگویان به اردو نیز تفاوت معناداری قبل و بعد از اردو مشاهده شده است. در نهایت با کنترل متغیرهای مستقل تفاوت معناداری در هر سه شاخص مشاهده نشده است. در نتیجه، حضور در اردوی راهیان نور نگرش رفتاری و شناختی به شهادت و نگرش به اردو را تحت تأثیر خود قرار داده است. <br /> <br /> <br /> <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507An Analysis of the Relations between World and Hereafter and Its Educational Implicationsتحلیلی بر نسبت دنیا و آخرت و دلالتهای تربیتی آن1451695FAحسنملکیدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-9077-9713یاسرملکیکارشناس ارشد قرآن و علوم حدیثJournal Article20111231The aim of this paper is to clarify the relations between this world and the hereafter and its educational implications. This approach can affect the view towards the relations between this world and hereafter and the regulation of functions and personal as well as social behaviors to pure life. To clarify the modality of such relation, the nature of these two were analyzed and it was found that these two are inseparable. Separation happens when the main nature of worldly and hereafter life are not known. In order to explain how to behave in this world and achieve a pure life, certain principles were identified. Correct view to the world, belief to superiority of the hereafter over the worldly life, empowering the will, reinforcement of the sense of greatness and self-evaluation are the most important principles. The methodology used for educational implications is descriptive-analytic and the implications were determined through some rational reasoning guidance; these are recognition of the nature of the worldly life to people, ability to develop the world, becoming aware of the real relations between worldly and hereafter life, reinforcement of patience and persistence, and the life style; in the end, some applied suggestions are mentioned.هدف این نوشتارتبیین مناسبات دنیا و آخرت و تعیین دلالت های تربیتیآن است. <br /> این رویکرد می تواند نگریستن به رابطه دنیا و آخرت و تنظیم عملکرد و رفتارهای فردی و اجتماعی درجهت حیات طیبه را نحت تاثیر قرار دهد. <br />برای تبیین چگونگی نسبت دنیا و آخرت ، ماهیت این دو، مورد بررسی قرار گرفت و آشکارگردیدکه دنیا و آخرت از یکدیگر قابل تفکیک و تجزیه نیستند . جدا انگاری زمانی به وجود می آید که ماهیت اصلی حیات دنیوی و اخروی شناخته نشود . <br />برای تبیین چگونگی حرکت دردنیا و نایل شدن به حیات طیبه نیز با توجه به تجزیه و تحلیل سؤال نخست، اصولی معین شد . نگرش صحیح به دنیا ، باور به برتری آخرت بر دنیا، نیرومندسازی اراده، تقویت حس کرامت و محاسبه خود اهم اصول مورد نظر است . <br />برای استنتاج دلالت های تربیتی از روش توصیفی، تحلیلی استفاده شد و بوسیله استدلال عقلی دلالت هایی تعیین گردید. چند هدف تربیتی از قبیل: شناساندن ماهیت دنیا به افراد، توانایی عمران و آباد کردن دنیا، آگاه شدن از رابطه حقیقی دنیا وآخرت، تقویت روحیه صبر و پایداری و یادگیری سبک زندگی اهم هدف های تربیتی را تشکیل می دهد . درپایان مقاله نیز پیشنهاد های کاربردی ارائه شده است. <br /> <br /> پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی تربیت اسلامی1735-453681720140507Conceptual Analysis of the Method of Explanation and Its Functions in moral Training: the Case of Almizan Holy Quran Interpretationتحلیلی مفهومی از روش "تبیین" و کاربرد آن در تربیت اخلاقی با تاکید بر تفسیر المیزان1711919FAفاطمهوجدانی0000-0002-0041-5199محسنایمانیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-4124-6133رضااکبریانعضو هیئت علمی دانشگاه تربت مدرسعلیرضاصادقزاده قمصریعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120104Moral education has different aspects such as knowledge upgrading, motivational-emotional sublimation, reinforcement of will and formation of moral virtues. Among these, the strengthening of the basics of knowledge has a fundamental position and the reformation of other parameters, too, without recognition of the learner would not be possible. To make learners knowledgeable in an effective manner, one can use the method of Quran in teaching contents; this method is called explanation. This study is an applied research with inside-the-religion approach in a method of analysis of Quranic verses in order to clarify aspects and parameters of the method of explanation- explainer, method of explanation, and addressee. Then, the application of this method in moral education is described. Besides, on the basis of the findings, the present situation of moral education programs is pathologically investigated. It was found that all the parameters (contents of the textbooks, teaching methodology, assessment methods`, and instructors’ skills) are far from explanation. At the end, some applied suggestions are made for the change and reformations of educational methods replacement of such old forms with Quranic methods for both formal and informal systems of moral education.تربیت اخلاقی بخش های مختلفی هم چون، ارتقای معرفتی، تعالی عاطفی- انگیزشی، تقویت اراده و شکل دهی ملکات فاضله اخلاقی دارد. در این میان، تحکیم مبانی معرفتی از جایگاه پایه ای برخوردار است و اصلاح سایر مولفه ها نیز بدون اصلاح شناخت های متربی امکان پذیر نمی باشد. برای معرفت بخشی کارآمدتر متربیان، می توان از روش قرآن برای تعلیم و تفهیم مطالب بهره جست؛ روشی که می توان آن را، روش "تبیین" نامید. این پژوهش، تحقیقی کاربردی است که با رویکرد درون دینی و با شیوه تحلیل آیات مربوطه از قرآن کریم انجام گرفت تا ابعاد و مولفه های شیوه "تبیین" –تبیین کننده، شیوه تبیین و مخاطب - روشن شود. سپس کاربرد این شیوه در تربیت اخلاقی تشریح شد و بر اساس یافته ها، وضع موجود برنامه های تربیت اخلاقی کشور مورد بررسی آسیب شناسانه قرار گرفت و مشخص شد که تمام مولفه های مورد نظر(محتوای کتب درسی، روش تدریس، شیوه های ارزشیابی و مهارت های مربی) از شیوه تربیتی تبیین فاصله زیادی دارند. در نهایت پیشنهاداتی کاربردی جهت تغییر و اصلاح روش های تربیتی موجود و جایگزین نمودن آن با روش قرآنی تبیین، برای دو نظام رسمی و غیر رسمی تربیت اخلاقی، به تفکیک مطرح گردید. <br />