رابطه فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و دوستی با جنس مخالف در دانش‌آموزان و ارائه راهکارهای تربیتی برای کاهش آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران

2 دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

3 کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندران

چکیده

هدف اصلی تحقیق بررسی رابطۀ استفاده از فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی (ماهواره و اینترنت) با دوستی با جنس مخالف در میان دانش‌آموزان دبیرستانی شهر فریدون‌کنار است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با بهره‌گیری از پرسشنامه خوداجرای محقق‌ساخته با تکیه بر نظریۀ جهانی‌شدن گیدنز انجام شده است. جامعۀ آماری این تحقیق همۀ 1271 دانش‌آموز دبیرستان‌های شهر فریدون‌کنار است، که از میان آنها، براساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای سیصد نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش نوع و میزان استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، دوستی با جنس مخالف در میان دانش­آموزان افزایش می‌یابد. نوع استفاده از این فناوری­ها نیز بر دوستی با جنس مخالف مؤثر است. استفاده از ماهواره و اینترنت برای سرگرمی با دوستی با جنس مخالف رابطه معنادار دارد. اما استفاده آموزشی و اطلاعاتی از این فناوری‌ها رابطه معناداری با دوستی با جنس مخالف را نشان نداد. همچنین نوع و میزان استفاده از فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی حدود 36 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می­کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between new ICTs and friendship with opposite sex in school students and providing educationally declining guidelines

نویسندگان [English]

  • Hakimeh Sadat Sharifzadeh 1
  • Seyyed Ahmad Mir Mohammad Tabar 2
  • Maryam Sohrabi 3
1 assistant professor, Education department, Mazadaran University,
2 , phd student of sociology, Ferdowsi University of Mashhad
3 MA in sociology , Mazandaran University,
چکیده [English]

The main aim of this research is investigating the relationship between new ICTs (internet and satellite) and relationships with opposite sex in high school students in Freydonkenar. The methodology used was a survey using researchers- made questionnaire based on globalization theory of Giddens. The population was all the  high school students (N=1271) in Freydonkenar who were later, through Kukran formula and stratified sampling, reduced to 300 (n=300). The findings showed that  the above mentioned ICTs have increased relationship between opposite sexes; the kinds of ICTs are also important in these relationships. Using internet and satellite for recreation has a meaningful relationship with opposite sex. Moreover,  the type and volume of using these ICTs determines 36% of the changes in the dependent variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • new ICTs
  • satellite
  • internet
  • relationship with opposite sex
  • educational guidelines