تبیین سیره تربیتی امام صادق علیه السلام جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)

چکیده

هدف کلی پژوهش حاضر تبیین سیره تربیتی امام صادقj جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی است؛ زیرا یکی از الزامات تحقق جامعه دینی، شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی از طریق ارائه و تبلیغ انواع سبک‌های زندگی مقبول و منطبق با آموزه‌های اسلامی است. سبک زندگی، نشان‌دهنده مجموعه جهت‌گیری‌های ارزشی، هنجا‌رها، خواسته‌ها، تمایلات و شیوه‌های رفتا‌ری جامعه است. روش مورد استفاده تحلیل محتوای کیفی است. این پژوهش حاکی از آن است که سیره تربیتی امام صادقj، نشانگر توجه ایشان به تمامی ابعاد و ساحت‌های تربیتی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ساحت اجتماعی، سیاسی؛ ساحت زیستی و بدنی؛ ساحت اقتصادی و حرفه‌ای؛ ساحت زیبایی‌شناختی و هنری؛ ساحت علمی و فناورانه) بوده و به همین دلیل به‌عنوان اسوه حسنه، قول و فعل و تقریر ایشان می‌تواند الگوی مطلوبی برای شکل‌بخشی به سبک زندگی آحاد جامعه باشد. متناظر با پیشنهاد کاویانی و بهره‌گیری ایشان از دیدگاه آدلر برای ارائه الگویی تجویزی برای سبک زندگی اسلامی و متناظر با محور تنه درخت سبک زندگی، می‌توان با نظر به ابعاد مختلف ساحت‌های تربیتی مطرح گردیده، نوع نگرش به هستی، نگرش به خود و نگرش به دیگران را برای شکل‌گیری سبک زندگی متربیان مبتنی بر سیره تربیتی امام تصویر نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Elucidation of Imam Sadegh (AS) educational tradition in order to present an appropriate model for Islamic lifestyle

نویسندگان [English]

  • susan keshavarz 1
  • sina torkashvand 2
1 academic staff, Kharazmi University
2 PhD student of philosophy of education, Kharazmi University
چکیده [English]

The main aim of this research is to elucidate the tradition of Imam Sadegh in order to present appropriate lifestyle since one of the requirements of the actualization of religious society is the formation of Islamic lifestyle through presentation and propagation of reasonable lifestyles based on Islamic teaching. Lifestyle represents the holistic orientation of values, norms, tendency, and the behavioral manifestation of the society. The methodology used in the research is qualitative content analysis; the findings reveal that Imam Sadeg has paid attention to all aspects of education (belief, worship, moral, social, political, biological, physical, economic, professional, aesthetic, artistic, scientific and technological side). Such comprehensive consideration can be used a good model. therefore, words and actions can be a good model in formation of public lifestyle. In accordance with the suggestion of Kaviani and his resort to Adler's prescriptive perspective on Islamic lifestyle as well as in accordance with the pivot of tree stem of lifestyle, the Imam's views such as attitude toward life, self, and others can be sued in the formation of  the lifestyle of the candidates.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education tradition
  • Imam Sadegh
  • Islamic lifestyle
ابن بابویه (شیخ صدوق)، محمد بن علی (1388)، من لا یحضره الفقیه، ترجمه علی‌اکبر غفاری، قم: انتشارات دارالکتاب الاسلامیه.
الفت، سعیده؛ سالمی، آزاده (1390)، «مفهوم سبک زندگی»، فصلنامه مطالعات سبک زندگی، سال 1، ش 1.
تمیمی آمدی، عبدالواحد محمد (1393)، غررالحکم و دررالکلم، ویراستار سیدباقر میرعبداللهی، قم: ناشر دارالحدیث.
حر عاملی، محمد بن حسن (1392)، وسائل الشیعه، تهران: ناشر آصف.
ــــــــــــ (1385)، جهاد با نفس، ترجمه علی افراسیابی، تهران: ناشر نهاوندی.
شعبه، حسین بن علی (1389)، تحف العقول عن آل رسول، ترجمه محمد‌مهدی سازندگی، تهران: ناشر نوید اسلام.
شهید ثانی، زین‌الدین بن علی (1393)، منیة المرید فی الآداب المفید والمستفیذ، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش (1388)، فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران (چارچوب نظری سامان‌دهی و هدایت انواع تربیت)، ویرایش یازدهم.
فیست، جس؛ فیست، گریگوری (1387)، نظریه‌های شخصیت، تهران: ویرایش.
کاویانی، محمد (1391)،سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
کلینی، محمد بن یعقوب (1392)، اصول کافی، ترجمه احمد بانپور، تهران: ناشر راز توکل.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
مجلسی، محمد‌باقر (1386)، بحارالانوار، قم: انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
مهدوی کنی، محمد سعید (1388)، دین و سبک زندگی، تهران: دانشگاه امام صادقg.
نمازی شاهرودی، علی (1385)، مستدرک سفینة البحار، مصحح حسین بن علی نمازی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
نوری، حسین، محمدتقی (1393)، خاتمه مستدرک الوسائل، ج12، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
Almond. G. A. and Verba. S. (1992), The civic cuture,Prinston university press. New Jersey.
Chambliss. J. J. (1996), Philosophy of education an encyclopedia, Garland Publisher, New York.