رویکرد جامع و محدود نسبت به دین و تاثیر آن بر دانش تعلیم و تربیت

نویسنده

کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربت

چکیده

مقاله­ی حاضر به بررسی رویکرد جامع نگر و محدود نسبت به دین و تأثیر آن بر دانش تعلیم و تربیت می­پردازد. ابتدا دو رویکرد جامع و محدود نسبت به دین مورد بررسی قرار گرفته­اند. از آنجا که در هر رویکرد اختلافاتی نیز میان طرفداران آن وجود دارد، لذا طرفداران رویکرد جامع به سه دسته با نامهای الف: دائره المعارفی، ب: اجتهادی   ج: گزیده گو؛ تقسیم شده­اند. طرفداران رویکرد محدود نیز به سه دسته با نامهای الف: آخرت گرا،  ب: داوری و تهذیب، ج: دخالت غیر مستقیم تقسیم شده­اند. سپس به بررسی نقش دین در تولید دانش تعلیم و تربیت براساس هر کدام از این دیدگاهها پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comprehensive and Limited Approach toward Religion and its Impact on Education

نویسنده [English]

  • Seyed Reza Hosseini
چکیده [English]

The present article seeks to assess comprehensive and limited approaches towards
religion and its impact on the science of education. First of all these two approaches
towards religion are carefully studied. Since there is naturally a possible difference
between the advocates of every approach, advocates of the comprehensive approach
are classed under three names of a) encyclopedic, b) innovative, and c) eclectic, just
as the advocates of the limited approach are also divided into three divisions as they
stress either a) the other world, b) judgment and purification or, c) indirect
involvement. The article finally studies the role of religion in producing educational
science on the basis of each one of these attitudes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • a comprehensive approach toward religion
  • a limited approach toward religion
  • education