مدل‌های تربیتی در تقویت مشاهده از منظر روایات امام علی (ع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تربیت معلم

چکیده

توجه به حواس انسان، به عنوان نقطه آغاز تفکر او، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد؛ زیرا پایه تعلیم و تربیت بر شناخت است و شناخت را نمی‌توان منفک از حواس دانست. در این میان، دریافت‌های بصری به علت تفوق بر حواس دیگر در ارتقای کمی و کیفی یادگیری فرد مؤثر است. به دلیل آنکه حواس پرورش‌یافته انسان را در شکوفایی تفکر و توسعه شناخت از جهان توانمند می‌سازند و شناخت عمیق‌تر و اصیل‌تری را برای او مهیا می‌کنند، پی‌گیری این موضوع در متون اصیل اسلامی می‌تواند افق‌های تازه‌ای را پیش روی محققان تعلیم و تربیت قرار دهد. در این راستا، بیانات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عنوان منبع اصیل اسلامی بسیار راهگشاست. بررسی مسئله مذکور، ما را به ده منظر دلالت می‌دهد که می‌توانند به عنوان مدل‌های تقویت مشاهده در تعلیم و تربیت ارائه شوند. مدل‌های یاد شده در دو دسته کلی مشاهده در آیات طبیعی و مشاهده در روابط انسانی تبیین شده‌اند. علاوه بر آن، آثار و نتایج تربیتی ویژه‌ای که بر هر دسته مترتب می‌باشند نیز مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Upbringing models on cultivating seeing in Imam Ali’s view

نویسندگان [English]

  • Maryam Ghassemi 1
  • Kazem HajiRajabali 2
چکیده [English]

Attention to the human senses as a starting point for thinking plays a major role in
education as it is based on understanding and understanding cannot be separated
from the senses. Visual perception due to its dominant over other senses is the most
effective in improving the quality and quantity of learning. Cultivated sensibility
supports learner in prosperity of thinking and developing understanding of the world
as it provides deeper and original cognition, tracking this topic in Islamic
educational original texts can put forward many horizons in education for
researcher. In this regard Imam Ali’s statements as a genuine source of Islam can
help so much. These issues result in ten aspects for cultivating visual perception. We
have introduced them in ten aspects divided into two categories and educational
outcomes for each of them are, also, mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thinking
  • cultivating sensible
  • visual perception
  • Imam Ali
  • visual models