فرا ـ فلسفه تربیت دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت معلم

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم

چکیده

پژوهش در هر حوزه‌ای نیازمند تأمل و دقت فراوان است. پژوهش در تربیت دینی از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین تأمل لازم در این حوزه، اندیشه درخصوص رویکرد پژوهشی است. بخشی از این گونه اندیشه‌ورزی بر عهده «فراـ فلسفه تربیت دینی» است؛ بحثی درجة دوم درخصوص ماهیت و قلمرو تربیت دینی. در این راستا، این نوشتار درصدد است تا با تعیین حوزه‌های مختلف تربیت دینی، رویکردهای پژوهشی هریک را بررسی کند تا پژوهشگران این حوزه، با دقت بیشتر به کاوش در آن بپردازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-Philosophy of Religious Education

نویسندگان [English]

  • Keivan Boland Hematan 1
  • Mir Abdolhossain Naghibzadeh 2
چکیده [English]

Research in any field requires some reflection and a great deal of attention, of which religious education is not an exception. The most important reflection on this field includes critical thinking on research approach. This type of reflection can be called “meta-philosophy of religious education” that is a second order study of the nature and domain of religious education. In this way, this article attempts to distinguish various fields of religious education and study their research approach. Through this illustration, researchers can perform relative research with greater awareness.     

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious education
  • The Religious Theory of Education
  • The Theory of Religious Education
  • Philosophy of Religious Education
  • Meta-Philosophy of Religious Education