«آموزش درباره ادیان» به مثابه بدیلِ «آموزش دین» از منظر فقه تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

10.30471/edu.2021.7423.2399

چکیده

نوشتار حاضر باتوجه به نفوذ و ترویج ایده‎های سکولاریستی در تربیت درصدد است ایده «آموزش درباره ادیان» را −که هدفش آموزش صلح، رواداری، احترام به دیگران و آموزش ادیان به مثابه مقولاتی تاریخی و فرهنگی است و شناخت و التزام و ایمان و اعتقاد به یک دین مدنظر نیست− را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید و با پای‎بندی به روش‎شناسی «تفقه تربیتی» تلاش کرده است هفت استدلال بر ممنوعیت و حرمت ایده فوق اقامه نماید و ایده/تجویز «آموزش درباره ادیان» را از منظر عقلی بخاطر قُبح إغراء به جهل و إضلال و ظلم، تقبیح نماید و نیز آن را مصداقِ ترک واجب، إضلال، شبهه‎افکنی، سلطه کفار، تسنین سنن حرام و در نهایت مصداقِ علمِ غیرنافع و علم مأخوذ از غیر اهل‎بیت به‎شمار آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

"Teaching about religions" as an alternative to "teaching religion" from the perspective of educational jurisprudence

نویسنده [English]

  • Seyyed Naqi Mosavi
Department of Educational Sciences, Farhangian University
چکیده [English]

The relationship between religion and education has long been considered. And for some time now, the presence and absence of religion in formal public education has been considered. And various ideas have been put forward to eliminate religion in school. The idea of "Teaching about religions" as an alternative to "teaching religion" Was raised and promoted since the 1950s. The purpose of the idea of "Teaching about religions"is to teach peace, tolerance, respect for others, and to teach religions as historical and cultural categories. And knowledge, commitment, faith and belief in a religion are not considered. with regard to the influence and promotion of secularist ideas in education,this article seeks to examine this idea from the perspective of educational jurisprudence.And make seven arguments on the prohibition and sanctity of the above idea. And ban the idea of "teaching about religions" intellectually because of the ugliness of oppression and misleading others.Also to critique this idea by means of jurisprudential arguments. And prove the idea of "teaching about religions instead of teaching religion" jurisprudential prohibition due to the domination of infidels, the prohibition of misleading others

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious education
  • educational jurisprudence
  • secular education
  • Islamic education