• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
شماره شماره 19
شماره شماره 18
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
دیالمه, نیکو, صالحی متعهد, زهرا. (1393). مؤلفه‌های گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(19), 47-66.
نیکو دیالمه; زهرا صالحی متعهد. "مؤلفه‌های گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9, 19, 1393, 47-66.
دیالمه, نیکو, صالحی متعهد, زهرا. (1393). 'مؤلفه‌های گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 9(19), pp. 47-66.
دیالمه, نیکو, صالحی متعهد, زهرا. مؤلفه‌های گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1393; 9(19): 47-66.

مؤلفه‌های گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی

مقاله 4، دوره 9، شماره 19، زمستان 1393، صفحه 47-66  XML اصل مقاله (733.03 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
نیکو دیالمه1؛ زهرا صالحی متعهد2
1عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
2دانشجوی دکتری تاریخ تعلیم و تربیت دانشگاه دولتی لباچفسکی روسیه
چکیده
در سوره‌ها و داستان‌های قرآن، گفتگوهایی بین شخصیت‌ها و افراد مختلف صورت گرفته که می‌توان براساس آن‌ها، به مؤلفه‌های گفتگوی تربیتی صحیح دست یافت. برای این منظور، گفتگوهای قرآنی - شامل 132 مورد- تحلیل و بررسی تربیتی شد. هدف این پژوهش که با روش تحلیلی- تفسیری انجام شده، دستیابی به پاسخی برای این پرسش است که «از گفتگوهای قرآنی چه مؤلفه‌هایی جهت بکارگیری در گفتگو - به عنوان یک روش تربیتی- به دست می‌آید؟»
مؤلفه‌های به دست آمده برای کاربرد در ساختار گفتگوی تربیتی بدین شرح است: استفاده از ادبیات پرسشی به جای ادبیات خطابی، رعایت ادب جایگاهی، سخن گفتن درسطح فهم مخاطب، اعتمادسازی برای مخاطب در گفتگو، ژرف‌کاوی در جریان گفتگو، توجه به درخواست‌های معقول مخاطب، طلب شواهد برای مدعا، حاکمیت منطق در گفتگو، ساماندهی گفتگو در شرایط واقعی، تعمیق بخشی به باور مخاطب، اعطای فرصت طرح پرسش، آموزش غیرمستقیم، نیازسنجی مخاطب در گفتگو، استفاده از فن تشویق و تنبیه و به‌کارگیری قضاوت‌های پسینی.
کلیدواژه‌ها
تعلیم و تربیت؛ گفتگوی قرآنی؛ مؤلفه‌های گفتگوی صحیح
عنوان مقاله [English]
Parameters of the correct discourse based on Quranic discourse
نویسندگان [English]
Nikou dialameh1؛ Zahra Salehi Motaehed2
چکیده [English]
In surahs and stories of Quran, there have been some discourses between the persons and personalities on the basis of which the parameters of the correct educational discourse can be discovered. To this aim, 132 cases of Quranic discourse were educational analyzed. The methodology of this study is documentary- interpretative. The question this research attempts to answer is that what parameters can be obtained in order to be applied as an educational method. The parameters found in the study are using questions instead of addressing, observing position politeness, addressee-tuned speech, building trust in the discourse, profound in the course of discourse, paying attention to reasonable request of the addressee, seeking evidence for the claim, reason-based discourse, organization of discourse, in real situations, deepening the belief of the addressee, providing opportunity for asking, indirect education, needs analysis of addressee in the discourse, using encouragement and punishment and using post hoc judgments
کلیدواژه‌ها [English]
education, Quranic discourse, parameters of correct discourse
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,494
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,037
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.