• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی تربیت اسلامی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1399)
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
شماره شماره 21
شماره شماره 20
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387-1386)
دوره دوره 2 (1386-1385)
دوره دوره 1 (1385-1384)
علم الهدی, جمیله, خاکسار, زینب. (1394). بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش آموزان نسبت به نماز. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 10(21), 75-99.
جمیله علم الهدی; زینب خاکسار. "بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش آموزان نسبت به نماز". فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 10, 21, 1394, 75-99.
علم الهدی, جمیله, خاکسار, زینب. (1394). 'بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش آموزان نسبت به نماز', فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 10(21), pp. 75-99.
علم الهدی, جمیله, خاکسار, زینب. بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش آموزان نسبت به نماز. فصلنامه علمی تربیت اسلامی, 1394; 10(21): 75-99.

بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش آموزان نسبت به نماز

مقاله 4، دوره 10، شماره 21، پاییز 1394، صفحه 75-99  XML اصل مقاله (530.48 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
جمیله علم الهدی email 1؛ زینب خاکسار2
1عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فعال بر خودانگیختگی دانش‌آموزان نسبت به نماز است . بدین منظور، مطالعه کیفی یک کارگاه آموزشی با موضوع آموزش مفاهیم کاربردی نماز، از حیث چگونگی تأثیرگذاری عناصر محتوا، ارزشیابی، فعالیت‌های یادگیری و روابط معلم و دانش‌آموز بر خودانگیختگی دانش‌آموزان نسبت به نماز، به عنوان محور اصلی اهداف و سوالات تحقیق، انتخاب شده است. قضاوت‌ها، انتخاب‌ها و آرزوهای 38 دانش‌آموز شرکت کننده در کارگاه، به عنوان منبع استنباط و ارزیابی وضعیت انگیزشی آن‌ها، پس از شرکت در کارگاه و از طریق مصاحبه و مشاهده ی عملکرد آن ها، مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل داده های جمع آوری شده بر اساس  نقشه‌ی مفهومی استنباط شده در این پژوهش حاکی از آن است که بر اساس موضوع و موقعیت یادگیری و به میزان تأمین منابع انگیزش درونی (چالش، کنجکاوی، تخیل و کنترل) در عناصر کلیدی فرآیند یاددهی-یادگیری (محتوا، فعالیت‌های یادگیری، ارزشیابی و روابط معلم و دانش‌آموزان) و در نتیجه، زمینه سازی مشارکت فعال) ذهنی – عملی) دانش‌آموز  همراه با تجارب هیجانی و عاطفی مثبت، رشد چشمگیری در انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان نسبت به یادگیری و رفتارهای خودانگیخته آن‌ها به ویژه پایبندی آن ها به نماز به وجود می­آید. علاوه بر این، بهره گیری از مربیان آگاه و توانا و نیز توجه به نقش خانواده، خصوصاً در حوزه‌ی تعلیم و تربیت دینی، تسهیلگر این فرایند خواهد بود.
کلیدواژه‌ها
آموزش فعال؛ خودانگیختگی؛ آموزش نماز
عنوان مقاله [English]
The investigation of active teaching on self—motivation of the students toward prayer
نویسندگان [English]
Jamileh Alam Alhoda1؛ Zeinab Khaksar2
چکیده [English]
The aim of this research is to investigate the role of active teaching on self-motivation of the learners to prayer. To this aim, a qualitative study of  a workshop on teaching applied concepts of prayer in terms of  how  the content factors can influence , assessment, learning activities and the student-teacher relations on self-motivation of the learners to prayer were selected as the main research questions. Judgments, selections, and desires of 83 participants in the workshop were used as the inferential source and evaluation of the extent of motivation after the workshop were gathered through interviews and observations. Analysis of data based on conceptual map reveals that on the basis of the issues and  learning situation as well as the extent of internal self-motivation (challenge, curiosity, imagination, and control) in the key elements of the learning-teaching process (content, learning activities, assessment, and learner-teacher relations) and consequently preparation for active participation (mental, actional) of the learners along with emotional  and positive experiences will make a considerable growth in internal motivation of the learners to learning and self-motivated behaviors especially fidelity to prayer. Moreover, use of well-educated and capable  instructors  as well as paying attention to the role of family  particularly in religious education can facilitate the  process
کلیدواژه‌ها [English]
active teaching, self-motivation, teaching prayer
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,628
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,857
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Journal Management System. Designed by sinaweb.