*  قرآن کریم.
                                                                                                                *  نهجالبلاغه، گردآوری سیدرضی، ترجمه سیدجعفر شهیدی (1373)، تهران: سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
                                                                                                                1. آقاجعفری، زهرا (1391)، ارزیابی اهداف و محتوای آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه تفکر در اندیشه اسلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
                                                                                                                2. ابنسینا، حسین بن عبدالله (1319)، ابنسینا و تدبیر منزل، ترجمه محمد نجمی زنجانی، تهران: مجتمع ناشر کتاب.
                                                                                                                3. ـــــــــــ (1400ق)، رسائل الشیخ الرئیس ابوعلی الحسین بن عبدالله بن سینا، رساله فی السعاده، قم: بیدار.
                                                                                                                4. ـــــــــــ (1385)، اشارات و تنبیهات، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: نشر سروش.
                                                                                                                5. ـــــــــــ (1404ق)، الشفاء (الطبیعیات؛ الالهیات)، با مقدمه ابراهیم مدکور، قم: مکتبه آیتالله المرعشی النجفی.
                                                                                                                6. ـــــــــــ (1383)، رساله نفس، با مقدمه و حواشی دکتر موسی عمید، همدان: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
                                                                                                                7. ـــــــــــ (1368)، قانون در طب، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی (ههژار)، تهران: سروش.
                                                                                                                8. احدی، حسن و شکوه السادات بنیجمالی (1387)، علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
                                                                                                                9. افضلی، لیلا (1389)، بررسی تطبیقی مجموعه دیدگاهها و آموزههای تربیتی دانشمندان مسلمان (غزالی، ابنسینا، مطهری) و تحلیل و کاربرد آنها بر فعالیتهای معلمان و مربیان کشورمان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
                                                                                                                10. باجلان، مهدیه (1394)، بررسی مبانی فلسفی برنامه آموزش فلسفه به کودکان و نقد آن براساس اندیشههای ابنسینا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد.
                                                                                                                11. بادکوبه هزاوه، احمد (1383)، خلاصه مقالات همایش بینالمللی ابنسینا، گردآورنده: اصغر بیات و عرفان یونسی، همدان.
                                                                                                                12. باقری، خسرو (1389)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، با همکاری نرگس سجادیه و طیبه توسلی، تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
                                                                                                                13. پژوهشکده حوزه و دانشگاه (1383)، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی، جلد اول: فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: نشر سمت.
                                                                                                                14. جاویدی، طاهره و جعفرآبادی، کلاته (1384)، «رویکردهای فلسفه اسلامی به نفس و دلالتهای تربیتی آن (ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا)»، انسانشناسی، ش7، ص5−27.
                                                                                                                15. خوانساری، محمد (1394)، منطق صوری (جلد اول و دوم)، تهران: آگاه.
                                                                                                                16. داوودی، محمد (1393)، فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، ج1، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
                                                                                                                17. ذبیحی، محمد (1386)، فلسفه مشاء با تکیه بر آراء ابنسینا، تهران: سمت.
                                                                                                                18. ربیعی، هادی (1388)، جستارهایی در چیستی هنر اسلامی، دفتر اول، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری.
                                                                                                                19. زیباکلام مفرد، فاطمه و سمیرا حیدری (1387)، «بررسی دیدگاه ابنسینا در باب تعلیم و تربیت (مبانی، اصول، اهداف، محتوا، روش)»، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ش80، ص89−114.
                                                                                                                20. ستاری، علی (1393)، نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
                                                                                                                21. شهریاری نیستانی، شهناز؛ رضاعلی نوروزی و محمد نجفی (1392)، «مراحل تعلیم و تربیت از دیدگاه ابنسینا با تأکید بر نفس»، آینه معرفت، ش36، ص147−166.
                                                                                                                22. صدیق، عیسی (1333)، «نظریات ابنسینا در باب تعلیم و تربیت و مقایسه اجمالی با نظریات ارسطو»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش13، ص16−23.
                                                                                                                23. صدیق، عیسی (1332)، سیر فرهنگ در ایران و مغرب زمین، تهران: دانشگاه تهران.
                                                                                                                24. طالبی، محمدحسین (1390)، «نظریه بدیع قانون طبیعی در حکمت اسلامی»، معرفت فلسفی، ش2، ص181−203.
                                                                                                                25. عطاران، محمد (1382)، آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: مدرسه.
                                                                                                                26. فرامرز قراملکی، احد (1385)، روششناسی مطالعات دینی، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
                                                                                                                27. فعالی، محمدتقی (1376)، ادراک حسی از دیدگاه ابنسینا، قم: مرکز دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
                                                                                                                28. فلاحی، میثم (1394)، بررسی مقایسهای مبانی انسانشناسی ابنسینا و متیو لیپمن در برنامه آموزش فلسفه به کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده فلسفه اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی.
                                                                                                                29. قربانی هویه، سعید (1386)، بررسی مقایسهای اهداف و روشهای تعلیم و تربیت از دیدگاه ارسطو و ابنسینا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد.
                                                                                                                30. مظفر، محمدرضا (1384)، منطق، ج2، ترجمه علی شیروانی، قم: دارالعلم.
                                                                                                                31. نجاتی، محمدعثمان (1385)، روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان، ترجمۀ سعید بهشتی، تهران: رشد.
                                                                                                                32. نوروزی، رضاعلی؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی؛ کمال نصرتی هشی و محمد شاهی (1392)، «درآمدی بر آرای ابنسینا و جاحظ در باب اصول تربیت»، معرفت، 191، ص91−104.
                                                                                                                33. نوروزی، رضاعلی و شهناز شهریاری (1391)، «تحلیلی بر پیامدهای تربیتی عقل نظری از دیدگاه ابنسینا»، آینه معرفت، 32، ص57−84.